Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Hundreds of billions of dollars are invested in virtual or complete ignorance of underlying business fundamentals, often using indexing strategies designed to avoid significant underperformance at the cost of assured mediocrity.
Weer een stelling van iemand die indexfondsen niet begrijpt... Onderzoek heeft aangetoond dat indexfondsen 80-90% van de actieve fondsen verslaan. Wat is daar mediocre aan?
Het is idd waar dat indexfondsen beter zijn dat actief gemanagede fondsen. Maar een indexfonds is per definitie mediocre. Want t.o.v. want is die out- of underperformance? Een index. Dus je resultaat voor een indexfonds is sowieso middelmatig.
Edit: kan iemand me helpen volgende afbeelding als een grafiek weer te geven? 'Shark attack: U.S. versus International'vortex schreef: ↑3 januari 2019, 18:27Strikt genomen heeft hij gelijk, geen enkele index heeft over de lange termijn beter gepresteerd dan de VS indexen. Vergelijk IWDA met de S&P500, om een zelfde LT rendement te halen dan IWDA hoef je maar pakweg 75% (wilde gok, iemand zou het eens moeten uitrekenen) in een S&P500 ETF te beleggen, op zich al 25% kapitaal dat geen risico loopt. Qua blootstelling aan wisselkoers risico ga je ook iets beter zitten, 25% euro (cash) tov slechts 11% euro in IWDA.
https://www.schwab.com/resource-center/ ... ark-attack
Edit 2: ondertussen is het me gelukt om een gelijkaardige grafiek toe te voegen.
De grafiek gaat tot en met 2008, daar waar de outperformance van de VS zou beginnen.
Zoals je kan zien in de grafiek presteerden beide 'regio's over die tijdspanne gelijkaardig en was bijvoorbeeld de outperformance van 'international' vanaf 1984 van tijdelijke aard. Waarom zou de outperformance van de VS sinds 2008 dit keer wel een definitieve zijn?
Laatst gewijzigd door jvdc op 4 januari 2019, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Het hangt er vanaf hoe je 'mediocre' interpreteert.
Een index is inderdaad het gemiddelde van al zijn individuele aandelen. MAAR, diezelfde index is gemiddeld genomen beter dan actief gemanagde fondsen omdat die actief gemanagde fondsen (veel) meer kosten met zich meedragen. Een index presteert dus beter dan gemiddeld.
2018 een slecht jaar, mijn eerste negatief beursjaar denk ik.
Maar niet zo'n drama: -7% uiteindelijk.
Logisch in een port die meer small- en midcaps bevat
Rendement op 3 jaar is +26%
IWDA benchmark op 3 jaar staat +17%
Mijn portefeuille bevat ook obligaties dus ben ik zeker tevreden met deze relatieve outperformance.
Risico beheersing is m.i. voornamelijk te bereiken door fundamenteel de juiste aandelen te selecteren, niet perse door te spreiden.
Maar niet zo'n drama: -7% uiteindelijk.
Logisch in een port die meer small- en midcaps bevat
Rendement op 3 jaar is +26%
IWDA benchmark op 3 jaar staat +17%
Mijn portefeuille bevat ook obligaties dus ben ik zeker tevreden met deze relatieve outperformance.
Risico beheersing is m.i. voornamelijk te bereiken door fundamenteel de juiste aandelen te selecteren, niet perse door te spreiden.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
... maar dat gaat enkel op als je veel tijd en kennis en goede inzichten hebt? Ongetwijfeld probeert elke actieve belegger dit te bereiken, maar hoeveel slagen er ook effectief in?
Zou je deze strategie aanbevelen aan de gemiddelde forumgebruiker/belegger?
Voor mezelf durf ik alvast te stellen dat ik niet in staat ben zo een selectie te maken.
Een brede diversificatie daarentegen is een 'safe bet' om geen domme dingen te doen en toch de baten van de aandelenmarkt mee te pikken.
~Berkshire Hathaway shareholder letter 1993By periodically investing in an index fund, the know-nothing investor can actually out-perform most investment professionals. Paradoxically, when 'dumb' money acknowledges its limitations, it ceases to be dumb.
On the other hand, if you are a know-something investor, able to understand business economics and to find five to ten sensibly-priced companies that possess important long-term competitive advantages, conventional diversification makes no sense for you.
Ik ben blij te lezen dat mijn redenering gedeeld wordt door mooi gezelschap en tegelijkertijd dat ik mijn domheid goed beheer.jens_dev schreef: ↑4 januari 2019, 16:13~Berkshire Hathaway shareholder letter 1993By periodically investing in an index fund, the know-nothing investor can actually out-perform most investment professionals. Paradoxically, when 'dumb' money acknowledges its limitations, it ceases to be dumb.
On the other hand, if you are a know-something investor, able to understand business economics and to find five to ten sensibly-priced companies that possess important long-term competitive advantages, conventional diversification makes no sense for you.
Dat gezegd zijnde vind ik toch dat jullie laten uitschijnen dat het relatief gemakkelijk is om te outperformen.
Waarom underperformen de meeste investment professionals dan? Zijn dat stuk voor stuk know-nothing investors?
Domheid is een slechte vertaling / verkeerde interpretatie van 'dumb money', waartoe ik evenzeer zou behoren.
Outperformen is voor niemand gemakkelijk, maar een fondsenbeheerder heeft het imo moeiljker om de index te verslaan dan een particuliere belegger.
1) Fondsen moeten niet enkel bruto beter presteren dan de markt, maar ook beter doen na de markt na alle kosten die de fondsbeheerder aanrekent. De lat ligt voor hen dus hoger.
2) Fondsen kunnen moeilijker in- of uitstappen zonder de koers significant van de positie in kwestie te beïnvloeden, zeker bij minder liquide producten. Hoe groter je fonds, hoe meer dat speelt (vandaar dat aanvankelijk succesvolle fondsen vaak minder succesvol worden naarmate ze groeien).
3) Ze kunnen meestal niet naar eigen goeddunken beleggen, maar moeten zich houden aan de doelstellingen van het fonds. Beheer maar eens een mixfonds dat (ik zeg maar iets) volgens de prospectus minstens 30 % staatsobligaties moet aanhouden op een moment dat die een negatief rendement opleveren.
4) Fondsbeheerders doen enkel wat ze makkelijk kunnen uitleggen aan hun klanten. Hoeveel fondsbeheerders durven bijvoorbeeld in tijden van stijgende beurzen grote cashbergen aanhouden om in te spelen op opportuniteiten? Kijk bv. eens in de thread over Carmignac om mensen te vinden die zeggen dat ze 'niet willen betalen om cash bij te houden'.
5) Fondsen hebben een divers klantenbestand met uiteenlopende beleggingshorizonten, risicotolerantie, verwachtingen etc die allemaal tevreden moeten gehouden worden en die allemaal op elk moment hun geld willen kunnen opvragen. Een zelfstandig belegger kan zijn portefeuille perfect afstemmen op zijn eigen wensen.
En uiteraard het belangrijkste van alles: een fondsbeheerder is een werknemer van het fondsenhuis, niet van de mensen die zijn geld aan hen toevertrouwen. Bijgevolg is zijn/haar taak winst maken voor de beheerder en maar in tweede lijn voor de klanten. De bank die de fondsen verdeelt moet uiteraard ook nog zijn winst hebben.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
-6.8% op gedeelte dat ik in bezit had voor begin 2018
-21.2% op gedeelte dat ik bijgestort heb in 2018
blended rendement van -8.4%, gezien ik meer geld had voor 2018 dan ik heb bijgestort.
Conclusie:
- te gulzig geweest in 2018.
- Negatief rendement uitvergroot door Turbo op AMG, die afgewikkeld is geweest, en dit voor significant bedrag. Indien ik dit debacle niet had gehad, was mijn rendement op nieuw geld "maar" -15.5% geweest.
- hierdoor al mijn winst van 2014 (start beleggen) tot nu opgesoupeerd
Acties:
- terug meer focussen op index fondsen en holdings als stabiel gedeelte van mijn portefeuille
- enkel nog in smallcaps indien mijn margin of safety zeer hoog is
Voor de rest ben ik absoluut niet aan het panikeren, sinds ik geloof dat mijn huidige portefeuille sterk kan groeien in komende jaren
-21.2% op gedeelte dat ik bijgestort heb in 2018
blended rendement van -8.4%, gezien ik meer geld had voor 2018 dan ik heb bijgestort.
Conclusie:
- te gulzig geweest in 2018.
- Negatief rendement uitvergroot door Turbo op AMG, die afgewikkeld is geweest, en dit voor significant bedrag. Indien ik dit debacle niet had gehad, was mijn rendement op nieuw geld "maar" -15.5% geweest.
- hierdoor al mijn winst van 2014 (start beleggen) tot nu opgesoupeerd
Acties:
- terug meer focussen op index fondsen en holdings als stabiel gedeelte van mijn portefeuille
- enkel nog in smallcaps indien mijn margin of safety zeer hoog is
Voor de rest ben ik absoluut niet aan het panikeren, sinds ik geloof dat mijn huidige portefeuille sterk kan groeien in komende jaren
Wat bedoel je hiermee?
Wat bedoel je hiermee?
ik vermoed kleinere hefboom gebruiken als hij met turbo's zal werken.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor