Pensioensparen bij twee banken
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen bij twee banken
Ik heb in 2010 pensioensparen opgestart, ik had toen het idee om het risico te splitsen & eigenlijk niet verder nagedacht.
Dus ik stort nu jaarlijks 1032€ totaal.
600€ Arpe pensioenspaarfonds
432€ BNP Paribas B Pension Growth
Ik heb telkens €960, ingegeven in de belastingsbrief. Nu dit jaar kreeg ik van de FOD de melding dat dit niet mocht & hebben ze €600 aanvaard.
Dus nu zit ik met veel vragen
Maakt dat veel uit dat je boven €960 stort (buiten het missen van 25%)?
Mag je in dat nieuw systeem tot € 1230 wel met meerdere banken werken?
Wat zou ik nu best doen, 1 van de 2 kiezen
of
allebei stoppen en 960€ storten in een pensioenspaarverzekering?
Waarom mag je trouwens risico niet spreiden bij pensioensparen? Toch dom systeem niet?
Dank u voor de hulp!
Dus ik stort nu jaarlijks 1032€ totaal.
600€ Arpe pensioenspaarfonds
432€ BNP Paribas B Pension Growth
Ik heb telkens €960, ingegeven in de belastingsbrief. Nu dit jaar kreeg ik van de FOD de melding dat dit niet mocht & hebben ze €600 aanvaard.
Dus nu zit ik met veel vragen
Maakt dat veel uit dat je boven €960 stort (buiten het missen van 25%)?
Mag je in dat nieuw systeem tot € 1230 wel met meerdere banken werken?
Wat zou ik nu best doen, 1 van de 2 kiezen
of
allebei stoppen en 960€ storten in een pensioenspaarverzekering?
Waarom mag je trouwens risico niet spreiden bij pensioensparen? Toch dom systeem niet?
Dank u voor de hulp!
Re: Pensioensparen bij twee banken
Er is een eindbelasting van 8% op een fictief jaarlijks rendement van 4,75% uw 60ste verjaardag op alle tegoeden in je verschillende pensioen sparen, onafhankelijk of je de belastingsvermindering van 30% ontvangen hebt.
Je mag per jaar maar de stortingen van een rekening inbrengen. Best het ene jaar in het ene storten en het ander jaar in het andere, en best ofwel 980 ofwel het hoogste bedrag storten. Met bedragen tussenin doe je verlies.
Gebruik Google om hierover meer te weten te komen.
Je mag per jaar maar de stortingen van een rekening inbrengen. Best het ene jaar in het ene storten en het ander jaar in het andere, en best ofwel 980 ofwel het hoogste bedrag storten. Met bedragen tussenin doe je verlies.
Gebruik Google om hierover meer te weten te komen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Klopt mag maar per jaar in één product storten en dus niet mixen gedurende het jaar.
Eigenlijk mag je in meerdere producten en soorten pensioensparen per jaar beleggen maar mag slechts één ervan in je belastingaangifte opnemen. Het is dus ofwel 980€ (dit jaar) of 1250€ per product storten en niet samen. Maar voor de fiscaliteit is het inderdaad beter om in maar 1 product te beleggen/jaar. Je hebt geluk dat FOD FIN nog die van 600€ aanvaarde, had evengoed 432€ kunnen zijn.JulusCesar schreef: ↑6 januari 2019, 22:08 Klopt mag maar per jaar in één product storten en dus niet mixen gedurende het jaar.
In uw voorbeeld heb je dus 2 fondsen en zou je nu nog een pensioenspaarverzekering bijnemen. Dit zou ik al niet doen want dan word je nog eens extra belast op uw 60ste (in de veronderstelling dat je < 55j bent) en heb je die mogelijk niet steeds in de belastingaangifte ingebracht. Je zit nu al met een extra heffing op dat 2de fonds dat niet steeds werd ingebracht maar toch zal worden belast.
Dus heb je dan beide typen voor je belastingaangifte ga je dan moeten kiezen tussen:
1) pensioenfonds of pensioenspaarverzekering inbrengen
2) voor welk bedrag, nl die waar je het meeste in gestort hebt.
In plaats van voor een pensioenspaarverzekering te gaan kan je voor een fiscale levensverzekering kiezen die je kan inbrengen in het LT-sparen. Die zal je wel nog fiscaal voordeel opleveren in de veronderstelling dat je in Vlaanderen woont. Als je toch gewoon wilt sparen voor je pensioen kies dan voor een van die niet fiscale TAK21/23-producten.
Lees ook: https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... iscaliteit
Laatst gewijzigd door Tycoon op 7 januari 2019, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
In dit geval heeft hij nog geluk en krijgt nog 30% op zijn 600€ die werd aanvaard. Hij stortte immers 1032€ in totaal verdeeld over 2 fondsen. Moest het 1032€ in één fonds geweest zijn dan had hij maar die 25%.
Hij leidt inderdaad verlies omdat op dat 2de fonds met 432€ wel 8% eindbelasting zal verrekend worden à fictief 4.75% zonder fiscaal voordeel te hebben gehad.
Ok, 180€ (600€ à 30%) is minder dan 258€ (1032€ à 25%) maar die 1032€ kon hij niet inbrengen door storting op 2 pensioenfondsen in het zelfde jaar. Als hij die 1032€ in één fonds had gestort had 258€ belastingvermindering i.p.v. 288€ als hij zich had beperkt tot 960€ in dat fonds.