Pensioenverzekering versus pensioenfonds
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioenverzekering versus pensioenfonds
Beiden kun je fiscaal aftrekken aan de gemiddelde aanslagvoet.
Beiden laat je best laten staan en volstorten tot aan je 65ste verjaardag.
Wat is dan het verschil?
Bij een pensioenspaarverzekering heb je een gewaarborgd rendement op de storting en jaarlijks een winstdeelname. (veiligheid en zekerheid)
Bij een pensioenfonds ben je afhankelijk van de prestatie van je fonds op de beurs. (risico en onzekerheid)
Ik wil ze wel fiscaal inbrengen in de pot pensioensparen, want mijn andere pot zit al vol met de premie van het woonkrediet.
Wat is nu het beste?
Beiden laat je best laten staan en volstorten tot aan je 65ste verjaardag.
Wat is dan het verschil?
Bij een pensioenspaarverzekering heb je een gewaarborgd rendement op de storting en jaarlijks een winstdeelname. (veiligheid en zekerheid)
Bij een pensioenfonds ben je afhankelijk van de prestatie van je fonds op de beurs. (risico en onzekerheid)
Ik wil ze wel fiscaal inbrengen in de pot pensioensparen, want mijn andere pot zit al vol met de premie van het woonkrediet.
Wat is nu het beste?
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 23 januari 2009, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pensioenverzekering versus pensioenfonds
Alles hangt af van waar je je het beste bij voelt.
Ofwel een pensioenspaarfonds en - zoals recent - het risico lopen op forse daling van je pensioenreserve (maar ook hoge rendementen in goede jaren), ofwel de zekerheid van een jaarlijks gegarandeerd rendement + bonus en geen kans om je reserve zien weggevreten te worden bij beurscrashes.
Ik heb gekozen voor de spaarverzekering, omdat ik - alle spaarfondsadepten zullen het mij wel tegenspreken - niet geloof dat het gemiddeld rendement op lange termijn van een fonds beter is. Van slapeloze nachten heb ik dan ook geen last in deze tijd.
Ofwel een pensioenspaarfonds en - zoals recent - het risico lopen op forse daling van je pensioenreserve (maar ook hoge rendementen in goede jaren), ofwel de zekerheid van een jaarlijks gegarandeerd rendement + bonus en geen kans om je reserve zien weggevreten te worden bij beurscrashes.
Ik heb gekozen voor de spaarverzekering, omdat ik - alle spaarfondsadepten zullen het mij wel tegenspreken - niet geloof dat het gemiddeld rendement op lange termijn van een fonds beter is. Van slapeloze nachten heb ik dan ook geen last in deze tijd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Pensioenverzekering versus pensioenfonds
Idd, je moet maar eens pech hebben en na 40 jaar sparen uitbetaald worden in een crisisjaar. (ok je kan dan nog enkele jaren verder sparen, maar na 40 jaar wil ik mijn centen) :-)