De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Inderdaad.
In een paar dagen tijd is bijna mijn negatief jaarresultaat van 2018 alweer goedgemaakt...
En volgende week weer alles naar beneden?
(Daaraan zie je ook dat het eigenlijk nutteloos is om met jaarlijstjes te werken. Had 2018 10 dagen langer moeten duren, ging ik niet spreken van een slecht beursjaar voor mijn portefeuille ...
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Het enige waar ik (relatief) zeker ben is m'n dividenden, ik kan namelijk geen pijl trekken op de koers.
Het motiveert me om te blijven investeren in (semi) aristocraten.
Het motiveert me om te blijven investeren in (semi) aristocraten.
Aandelen genoeg die >3% netto uitkeren. Mooi rendement nog voor het aandeel ook maar een euro stijgt. Maar hoho, je hebt belasting betaald!!! Zotten, dat zijn we. Voor de huis-, tuin- en keukenbelegger is het trouwens toch allemaal te recupereren via de belastingaangifte.
Wat heb je aan 3% dividend als zo'n "aristocrat" aandeel 30% daalt zoals Ab Inbev vorig jaar? En nee, er is geen garantie "dat het wel weer 30% zal stijgen".DeZatteNonkel schreef: ↑10 januari 2019, 18:59 Aandelen genoeg die >3% netto uitkeren. Mooi rendement nog voor het aandeel ook maar een euro stijgt. Maar hoho, je hebt belasting betaald!!! Zotten, dat zijn we. Voor de huis-, tuin- en keukenbelegger is het trouwens toch allemaal te recupereren via de belastingaangifte.
Quality growth investor
Je kan gebruik maken van stop losses, al dan niet handmatig. Je kan lager bijkopen of gewoon uitzweten. Je kan ook gewoon kiezen om niet in bedrijven met waanzinnige schulden en hoge payout ratios te stappen.
Er is idd geen garantie dat het terug stijgt. Maar draai het om: welke garantie heb jij dat aandeel X nog herstelt als het 30% daalt? Je hebt dan niet eens een dividend om te compenseren. Flauw argument imo. Je pikt er ook die ene grote loser uit, doet echter niet af aan andere dividendbetalers die wel goed presteren. Wat met Total, Shell, GIMV, Solvay, etc.? Denk dat zeezout wel heeft laten zien dat dividendbeleggen geen slechte strategie is?
Er is idd geen garantie dat het terug stijgt. Maar draai het om: welke garantie heb jij dat aandeel X nog herstelt als het 30% daalt? Je hebt dan niet eens een dividend om te compenseren. Flauw argument imo. Je pikt er ook die ene grote loser uit, doet echter niet af aan andere dividendbetalers die wel goed presteren. Wat met Total, Shell, GIMV, Solvay, etc.? Denk dat zeezout wel heeft laten zien dat dividendbeleggen geen slechte strategie is?
In Amerika is er precies een dikke weerstand vandaag om boven water te blijven. Ik weet niet welke kaarsen er in het spel zijn, of welke x-daags gemiddelden of buitenaardse straling. Of misschien is het de polaire vortex.
Ik had nochtans gehoopt dat het nog een tijdje hoger ging om nog meer dingen te verkopen. Ik sta sinds half september op 22% aandelen en wil liever nog verder verlagen. Mijn glazen bol voorspelt weinig goeds dit jaar.
Ik had nochtans gehoopt dat het nog een tijdje hoger ging om nog meer dingen te verkopen. Ik sta sinds half september op 22% aandelen en wil liever nog verder verlagen. Mijn glazen bol voorspelt weinig goeds dit jaar.
En dat duurt doorgaans zo een jaar, tot de veronderstelde koopjes wel degelijk koopjes zijn, en de laatste lichting sukkels toch nog verkoopt.XavieraHollander schreef: ↑10 januari 2019, 10:07 Iedereen zit gewoon te wachten tot (ze denken) dat de bodem bereikt is. Om dan massaal koopjes te doen...
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
In opkomende markten is het anders al bijna een jaar richting beneden. Zal ik die kopen dan?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik weet wat ik morgen zal aankopen
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Men komt nu gewoon aan die zware weerstand (oude bodem) van de 2600 waar ik het hier op het forum het ook al over gehad heb. De koersen trokken er als een magneet naar toe. De hoogste koers bleef vandaag altijd rond die 2596,64 hangen, veilig net onder de 2600.
Het zou ook kunnen dat de algoritmes meer parameters gebruiken en dan gaan ze tot die witte lijn erboven aan 2636 dit is de 2 de zware weerstand. Daar hebben ze 4 weerstanden tegelijk 1) die gewone oude bodem, nu weerstand. 2) De weerstand van het 50 daags gemiddelde bruine lijn en 3) het bekende fibonnaci niveau van 61,8. (de afgelopen maanden werd dit veel gebruikt) 4) De schuine lijn van alle bodems van de vorige bodems van dit jaar. (hier niet getekend) Alle 4 de parameters juist op hetzelfde punt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 10 januari 2019, 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
Ik denk dat de markten zo stilaan aan het stabiliseren zijn. Ik merk ook dat slecht nieuws (Trump, Brexit, Italie enz) minder en minder impact heeft op de beurzen. De belegger is er zo stilaan imuun aan geworden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hebt gij al dividendbelasting gerecupereerd via de belastingaangifte dan ?DeZatteNonkel schreef: ↑10 januari 2019, 18:59 Aandelen genoeg die >3% netto uitkeren. Mooi rendement nog voor het aandeel ook maar een euro stijgt. Maar hoho, je hebt belasting betaald!!! Zotten, dat zijn we. Voor de huis-, tuin- en keukenbelegger is het trouwens toch allemaal te recupereren via de belastingaangifte.
Volgende besparingsronde omdat europa krimpt ipv groeit en wat denk je dat het eerste gaat sneuvelen ? Het zal toch niet het cadeautje van 188 euro voor aandeelhouders (lees: rijke speculanten voor het gros van de bevolking) zijn zeker.
En dividend gaat altijd gewoon van de koers af. Sigaar uit eigen zak waar je nog belasting op betaalt ook. Buffett's fonds keert geen uit omdat ie zegt dat investeren de beste bestemming is voor geld en belasting betalen weggesmeten geld is. Bedrijven weten dat geld meer rendabel te alloceren dan de Staat.
-
- Full Member
- Contacteer:
22 % aandelen nog maar en toch verder willen afbouwen ? Ben jij 80-plusser ofzo ?
Een bear market daalt gemiddeld met -28% op wallstreet, de stijging het jaar erop is gemiddeld 13%. We hebben -20% gezien, geen -28% maar dat hoeft ook niet, het kan meer of minder zijn. Ook of de bodem er staat is niet zeker.
Statistisch gezien echter is de kans 2 op 3 dat een rood jaar bij de s&p500 gevolgd wordt door een groen jaar.
In de laatste 90 jaar volgde na een rood jaar 7 keer nog een rood jaar, 14 keer volgde een groen jaar.
De gemiddelde stijging van 14 keer een groen jaar na een rood jaar was +22%, de gemiddelde daling van een rood jaar na een rood jaar was -17%.
Waar kun je best je geld op inzetten ?
Bij een groen jaar liggen de kansen nog beter. 3 op 4 keer volgde sinds 1927 na een positief beursjaar voor de s&p500 nog een positief beursjaar, 75% kans dus.
Dit pleit ervoor om dus ten allen tijde stevig belegd te blijven, zeker na winstjaren.
Ik laat me eerder leiden door de vooruitzichten:
1) Macro-economisch: groeivertraging, verzwakkende indicatoren, rentecurve, ...
2) Politiek-economische thema's met belangrijke impact: Trump en zijn handelsoorlog, ...
3) Andere onzekerheden: Brexit, Italiaanse begrotingsdiscipline, ...
Vorig jaar heb ik beslist om wat minder risico te nemen (van 70% aandelen naar 22% tegen half september).
Ik blijf gewoon aan de zijlijn staan tot het weer wat opklaart
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)