Defensief...
TIP
Defensief...
Hoikes
Geen kaas gegeten van beleggen, maar we zijn naar de bank geweest voor info en daar buiten gerold met een hoofd vol vragen.
Er werd eerst een profiel opgemaakt...Defensief.
2 zaken werden voorgesteld
Open fondsen...waar we nog steeds niks van begrijpen.
En iets die nu start tot eind jan om in te stappen : perspective world 90 2.
Instappen kan met schijven van € 1000.
Instapkost 2.5%.
Verlies : 10% max
Winst : max 40%
Verkopen 1% kost
Duur 5jr3mnd
Wie kan dit uitleggen in kindertaal om het zo te stellen.
Wanneer verkoop je, kans op verlies, kans op winst...
Ja...we zijn echt dummies op dat vlak.
Geen kaas gegeten van beleggen, maar we zijn naar de bank geweest voor info en daar buiten gerold met een hoofd vol vragen.
Er werd eerst een profiel opgemaakt...Defensief.
2 zaken werden voorgesteld
Open fondsen...waar we nog steeds niks van begrijpen.
En iets die nu start tot eind jan om in te stappen : perspective world 90 2.
Instappen kan met schijven van € 1000.
Instapkost 2.5%.
Verlies : 10% max
Winst : max 40%
Verkopen 1% kost
Duur 5jr3mnd
Wie kan dit uitleggen in kindertaal om het zo te stellen.
Wanneer verkoop je, kans op verlies, kans op winst...
Ja...we zijn echt dummies op dat vlak.
Re: Defensief...
Lijkt mij een hoop bs dat ze je verkocht hebben en nog hoge instap en uitstapkosten ook. Maar twijfel of de waarheid altijd vertellen wel goed is voor mijn defensief portfolio. Ik geraak als maar meer vertrouwen kwijt in wereld, beschaving en meerderheid van mensen. Misschien naar thialand op kosten van de nonkel&tante waar er geen internet is.
Jaja en we weten wie ik bedoel, de nonkel en tante die van hun neefjes en nichtjes houden.
Jaja en we weten wie ik bedoel, de nonkel en tante die van hun neefjes en nichtjes houden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Open fondsen zijn het meest eerlijk en doorzichtig indien pure aandelen: gaan gewoon omhoog en omlaag met de beurzen. Je betaalt wel een hoge kostprijs: meestal tussen 1,5 en 2% per jaar. Soms zelfs meer. De helft daarvan gaat naar de bank. En dus kan je beter een tracker nemen: veel minder kosten en meestal betere opbrengsten.
Indien gemengde open fondsen : idem qua kosten maar veel minder potentiele winst. Hier wordt dus vooral de bank beter van en niet jij.
Dat laatste dat in januari start: nog veel erger. Totaal niet transparant, totaal onzeker wat het zal opbrengen voor jou. De bank wordt er wel beter van, wat er ook gebeurt.
Conclusie: leer eerst wat bij en dan misschien in een brede aandelentracker beleggen met een deeltje van je spaargeld. Als je na een tijdje ervaren hebt met hoe je kunt omgaan met stijgingen en dalingen: verdergaan en uitbreiden of ermee stoppen
Het is je niet duidelijk uitgelegd, dus je geeft er je geld niet aan. Lijkt me logisch.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Zie je daar ergens iets staan met ISIN begint, gevolgd door bv. BE en dan een heleboel cijfers ?
Dat is de unieke code voor een fonds, de enige manier om het op te zoeken en het eens te bekijken.
Instapkosten ben je kwijt, verkoopkosten ook, en daarbovenop betaal je ook nog taksen bij je verkoop. Omdat het defensief is, en er waarschijnlijk heel veel vastrentende producten in het fonds zitten (obligaties e.d.) betaal je bij de verkoop ook nog eens 30% Reynderstaks op de meerwaarde (=winst).
De kans op winst, is de komende jaren wellicht ook heel laag bij defensieve fondsen. Dit omdat de intrestvoeten heel laag staan, en obligaties niet zo veel meer opbrengen.
Als je echt iets met je spaarcenten wilt doen, en er niets van kent, kijk dan eens op de website van MeDirect. Dat is, naast spaarrekeningen die meer opbrengen dan bij een grootbank, ook een fondsensupermarkt. M.a.w. je koopt en verkoopt de meeste fondsen zonder in- en uitstapkosten. Aan taksen hang je vast, dat is wetgeving.
Zij hebben ook modelportefeuilles (https://www.medirect.be/nl-be/belegging ... tefeuilles). De initiële inleg is 2500 euro, maar daarna kan het maandelijks in schijven vanaf 100 euro.
Ik vermoed dat je bij hen ook wel enkele vragen zal moeten beantwoorden om je profiel te bepalen (bij hen gaat dat van Laag (heel defensief) tot hoog), maar je geld wordt daar verdeeld over 10 fondsen (verspreid over heel de wereld en verschillende munten) als je zou kiezen voor de Modelportefeuille Kapitalisatie.
Als er 1 fonds het dan wat minder doet, dan is de impact ook veel lager dan dat alles in 1 fonds zit (wat je bank voorstelt). En door maandelijks bij te kopen, ook al is het voor kleine bedragen, kan je mee surfen op de stijgende en dalende beurskoersen (meer kopen bij dalende beurzen en minder bij stijgende beurzen voor hetzelfde geld).
Voorjaar 2015 ben ik ook net als jullie naar mijn bank gestapt, en heb daar voor een heel groot bedrag gekocht. Het was DE moment ! Op weg naar huis werd ik al niet goed van de instapkosten. Na de aankoop is het alleen maar bergaf gegaan, met duizenden euro's verlies . Dat kan tellen als eerste beurservaring. Ook al waren het een defensief en neutraal dakfonds, verliezen deden ze net zo goed toen alles daalde. -10% en -15%, en vele slapeloze nachten.
Maar ik geloofde wel in fondsen, en ben toen zelf gaan zoeken en lezen. Een heel leerrijk proces.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Dat is de unieke code voor een fonds, de enige manier om het op te zoeken en het eens te bekijken.
Instapkosten ben je kwijt, verkoopkosten ook, en daarbovenop betaal je ook nog taksen bij je verkoop. Omdat het defensief is, en er waarschijnlijk heel veel vastrentende producten in het fonds zitten (obligaties e.d.) betaal je bij de verkoop ook nog eens 30% Reynderstaks op de meerwaarde (=winst).
De kans op winst, is de komende jaren wellicht ook heel laag bij defensieve fondsen. Dit omdat de intrestvoeten heel laag staan, en obligaties niet zo veel meer opbrengen.
Als je echt iets met je spaarcenten wilt doen, en er niets van kent, kijk dan eens op de website van MeDirect. Dat is, naast spaarrekeningen die meer opbrengen dan bij een grootbank, ook een fondsensupermarkt. M.a.w. je koopt en verkoopt de meeste fondsen zonder in- en uitstapkosten. Aan taksen hang je vast, dat is wetgeving.
Zij hebben ook modelportefeuilles (https://www.medirect.be/nl-be/belegging ... tefeuilles). De initiële inleg is 2500 euro, maar daarna kan het maandelijks in schijven vanaf 100 euro.
Ik vermoed dat je bij hen ook wel enkele vragen zal moeten beantwoorden om je profiel te bepalen (bij hen gaat dat van Laag (heel defensief) tot hoog), maar je geld wordt daar verdeeld over 10 fondsen (verspreid over heel de wereld en verschillende munten) als je zou kiezen voor de Modelportefeuille Kapitalisatie.
Als er 1 fonds het dan wat minder doet, dan is de impact ook veel lager dan dat alles in 1 fonds zit (wat je bank voorstelt). En door maandelijks bij te kopen, ook al is het voor kleine bedragen, kan je mee surfen op de stijgende en dalende beurskoersen (meer kopen bij dalende beurzen en minder bij stijgende beurzen voor hetzelfde geld).
Voorjaar 2015 ben ik ook net als jullie naar mijn bank gestapt, en heb daar voor een heel groot bedrag gekocht. Het was DE moment ! Op weg naar huis werd ik al niet goed van de instapkosten. Na de aankoop is het alleen maar bergaf gegaan, met duizenden euro's verlies . Dat kan tellen als eerste beurservaring. Ook al waren het een defensief en neutraal dakfonds, verliezen deden ze net zo goed toen alles daalde. -10% en -15%, en vele slapeloze nachten.
Maar ik geloofde wel in fondsen, en ben toen zelf gaan zoeken en lezen. Een heel leerrijk proces.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Kan je doen, een modelportefeuille bij MeDirect, maar dan betaal je wel zo'n 1,5% per jaar aan lopende kosten. Ben zelf ook meer te vinden voor de trackers/ETF's. Dan betaal je een 0,2% aan lopende kosten. 1,3% per jaar over lange periodes van 20-30 jaar hakt er serieus in.
Oh ja, en inderdaad niks kopen dat je niet begrijpt.
Oh ja, en inderdaad niks kopen dat je niet begrijpt.
KBC fonds - BE6310083397 ?
Welke documenten heb je gekregen.
Lijkt een fonds met kapitaalgarantie van 90% - VOOR kosten.
Nijkijk eens de gelijkaardige fondsen van de bank in het verleden.
Als de markt het slecht doet is je verlies beperkt - VOOR kosten.
Als de markt het middelmatig doet krijg je iets - maar de bank meer
Als de markt het echt goed doet doet be jij gelimiteerd aan 40% - al de rest is voor de bank.
hieronder een franstalige beschrijving van de scenarios uit hun documentatie.
Ook belangrijk. De bank houd ook de dividenden - dat is nog een 3% die zij in haar zak steekt.
Conclusie: dit een zeer goed product, met gegarandeerde winst van verschillende percenten in elk mogelijk scenario.... voor de bank wel te verstaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een mogelijk alternatief is 10-20% in een breed gespreid lage-kost aandeelfonds te beleggen en de rest in stabiele assets.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.