De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Buiten Euronext zit jij bij Bolero dan weer duurder: 15 euro. Bij Binck steeds 9.75 euro op de meeste Europese beurzen. Dus even zien welke producten je wilt en op welke beurzen die beschikbaar zijn.
Maar goed, die 5 euro gaat het verschil niet maken. Zeker niet als je je aankopen groepeert en beperkt tot 1 per kwartaal.
Zelf ben ik content bij Binck.
Momenteel beleg ik zelfs nog maandelijks zonder kosten dankzij de peterschapsactie.
Maar goed, die 5 euro gaat het verschil niet maken. Zeker niet als je je aankopen groepeert en beperkt tot 1 per kwartaal.
Zelf ben ik content bij Binck.
Momenteel beleg ik zelfs nog maandelijks zonder kosten dankzij de peterschapsactie.
John Bogle is overleden..
RIP. Was toch 1 van mijn helden. 1 van de weinigen in de fondsindustrie die het opnam voor de gewone belegger en uiteraard grondlegger van het indexfonds.
Wat is vandaag de dag de beste manier voor het stabiele ('bonds') deel van een bogleheads portfolio? Zijn er bepaalde bonds-etf die aangeraden kunnen worden? Of is het ok, of zelfs beter, om dit deel vd asset allocatie gewoon in een spaarrekening met ~1% rente te steken?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Uitkijken met het stabiele gedeelte, je kan hiervoor gebruiken:
Spaarrekening
Termijnrekening
Tak21 met 30% teruggave
Obligaties in euro
Je pensioen
...
Misschien mis ik iets..
Spaarrekening
Termijnrekening
Tak21 met 30% teruggave
Obligaties in euro
Je pensioen
...
Misschien mis ik iets..
Toevallig ook aan het kijken. De traditionele fondsen zijn AGGH, IEAG, DBZB, etc. Afhankelijk of je enkel government wilt, en global of niet.
Mij leek AGGH (EUNA, hedged naar euro) het beste maar ja, met de lage rentes is het mss beter om voorlopig iets anders te nemen. Langs de andere kant komt dat neer op market timen (wanneer switchen van cash/termijnrekening naar obligaties) en moet ik mss gewoon toch aankopen. Hopen dat de rente traag stijgt.
Mij leek AGGH (EUNA, hedged naar euro) het beste maar ja, met de lage rentes is het mss beter om voorlopig iets anders te nemen. Langs de andere kant komt dat neer op market timen (wanneer switchen van cash/termijnrekening naar obligaties) en moet ik mss gewoon toch aankopen. Hopen dat de rente traag stijgt.
Post van op het Bogle heads forum, stay the courseBut, my time there was also quite interesting and formative for why and how I became a Boglehead. Sharing a few reflections below. You see, I worked directly in the equity trading floor of Lehman. My daily responsibilities were to trade large market-moving portfolios of stocks on behalf of large institutional investors (BlackRock, Vanguard, Fidelity, etc.)
Broadly speaking (and hopeless generalization), there were two types of trading that went on the pre-Volcker Rule days: one was "agency" trading, where you traded as an agent on behalf of client and took a commission, and the other was "prop" or proprietary trading where you traded on Lehman's own proprietary books and tried to make money based on selling a stock for more than you bought it for.
The "agency" traders where like truck drivers. Unglamorous, day to day execution, steady margins. The "prop" traders were Ferrari-driving drag racers. Everyone wanted to be a prop trader. But what I noticed is that prop traders didn't last long — you were only as good as your last trade, and if you made a bad trade that lost a certain amount of money, sometimes you were fired on the spot. The head of prop trading was this mythical master of the universe that everyone looked up to and wanted to emulate. But what nobody pointed out was that he won a years-long game of survivor, being lucky to be in the right place at the right time over and over again, an astronomically low statistical likelihood.
Over time, I observed that the trading floor at Lehman Brothers had all sorts of informational, technological, and talent advantages that Mr. and Mrs. Retail Investor did not. These included:
Faster access to market moving insights. Due to Regulation FD, all access to market moving insights are released publicly, but the Wall Street traders can often get information seconds or even minutes before they hit the AP news wires via Bloomberg feeds and other sources. In fact, there was even a case a few years ago where the SEC was selling early access to public filings before they hit the EDGAR website. That is enough time to place a large positional bet. We even had an "event driven team" whose sole job it was to scan newswires and place trades based on keyword algorithms.
Exclusive access to market moving metadata. Lehman and a few other top shops on the street, like Goldman and the two Morgans, traded the lion's share of institutional investor activity. That means they had access to metadata, things like volume of stock to be traded, volumes of buy and sell orders, broken down by industry. On the basis of this metadata (which by the way does not contain any material non-public information), traders were able to infer directional swings of the market. Of course, this wasn't available to the general public.
Index composition intelligence. Not only that, but index funds relied on these top brokers to maintain their indices. Every few weeks or months, we had an "index rebalance", a highly technical task during which an index (like the S&P 500) recalculates its components and their weights, and all the index funds rejigger their multi-trillion dollar portfolios to match. We had a team whose sole job it was to minimize the tracking error and their insights on how many buy and sell orders of what stocks were likely to come through based on index changes — again, not material non-public information — but provided arbitrage opportunities for traders.
Faster pipes. Wall Street players have better, more direct, and faster links to the market, and often better access to liquidity.
The reason I am sharing all this was that even with all these informational and technological advantages, the "prop" traders' profits were volatile, uneven, and taken over a period of years, was unclear if it ever outperformed the "agency" guys (and often led a trail of of corpses in their wake). Yet, the survivorship bias of a few extraordinarily lucky individuals who were able to be in the right place at the right time over and over and over again made everyone dream of chasing the brass ring.
Needless to say, if you are market-timing or picking stocks on your Fidelity.com account... and you don't have the advantages and resources these "prop" traders did.. you are even more unlikely to outperform the market.
Hoe langer hoe meer begin ik te denken dat Bogle en Buffett het bij het rechte eind hebben over het feit dat de S&P500 als belegging voldoende is.
Economische indicatoren in Europa zien er niet al te best uit, Italië zit in een recessie en de groei wil maar niet aantrekken. Het enige interessante zijn de emerging markets met vooral China.
Hoe langer hoe meer krijg ik de indruk dat het de US en China zijn die de komende jaren gaan bepalen.
Wat denken jullie?
Economische indicatoren in Europa zien er niet al te best uit, Italië zit in een recessie en de groei wil maar niet aantrekken. Het enige interessante zijn de emerging markets met vooral China.
Hoe langer hoe meer krijg ik de indruk dat het de US en China zijn die de komende jaren gaan bepalen.
Wat denken jullie?
Kijk ook naar de rubriek van Rik Van Cauwelaert.
Citaat:
Sinds het begin van de financiële crisis heeft de Europese Centrale Bank liefst 3.500 miljard euro in de economie gepompt, of net geen kwart van het bruto binnenlands product van de EU. Maar met welk resultaat?
https://www.tijd.be/opinie/paleis/een-a ... 07901.html
Dat ziet er voor Europa niet goed uit !
Vind die Draghi zéér verdacht ! Wat is zijn echte agenda (en die van Goldman) ? ('eens een Goldman, altijd een Goldman').
Citaat:
Sinds het begin van de financiële crisis heeft de Europese Centrale Bank liefst 3.500 miljard euro in de economie gepompt, of net geen kwart van het bruto binnenlands product van de EU. Maar met welk resultaat?
https://www.tijd.be/opinie/paleis/een-a ... 07901.html
Dat ziet er voor Europa niet goed uit !
Vind die Draghi zéér verdacht ! Wat is zijn echte agenda (en die van Goldman) ? ('eens een Goldman, altijd een Goldman').
Inderdaad, en ook waar blijft de innovatie in Europa? Buffett verwoordde het zo mooi "the great American tailwind". Ik vrees dat hij gelijk heeft.
Dan gaat het vooral over alles voor de streep neem ik aan?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ja, er zijn nog landen waar het beter gaat vanuit je grafiek maar imo te klein om iets te betekenen.
Naar aanleiding van het bogleheadsprincipe en China...zou het een goed idee zijn om een tracker op Chinese aandelen in een lazy port te steken? Ik zie dat emim al wel een groot percentage in emerging Azië (47%) heeft maar ik kan hier niet goed uit opmaken of dit China is. En krijg je dan hierdoor niet te veel overlap?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Mijn aandelen strategie is om te beleggen gediversifieerd over alle bedrijven waar je vrij in kan beleggen en dit volgens het gewicht dat de consensus van de beleggers eraan geeft: 55%US, een 8% of wat Europa, een 3-4% China. Wie ben ik om af te wijken van de bekomen weging die rekening houd met alle beschikbare info.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.