Deutsche Bank België schrapt gratis rekening
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Deutsche Bank België schrapt gratis rekening
Er staat 265 miljard op de Belgische gereglementeerde spaarboekjes, dat is meer dan 20.000 per inwoner, kinderen en armen meegerekend. Het is nu al jaren dat dat omhoog gaat. Daarnaast staan nog vele miljarden op niet gereglementeerde spaarboekjes en zichtrekeningen.
Het meeste staat bij de grootbanken die 0,11% per jaar geven omdat ze niet minder mogen geven.
De banken hebben een overschot aan geld dat ze elke avond bij de ECB moeten parkeren waar ze een negatieve rente van 0,4% per jaar voor krijgen, met andere woorden: ze moeten ervoor betalen.
Er is dus geen reden waarom de banken meer zouden moeten geven. Integendeel de banken en veel economisten pleiten ervoor om die wettelijke 0,11% te verlagen omdat er te veel gespaard wordt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daar tegenover staat natuurlijk wel dat banken spaargeld MOETEN aanhouden om voldoende buffer te hebben voor alle kredieten die ze hebben uitstaan. Dus het is geen kwestie mogen, maar moeten ...
Bye bye Deutsche Bank. En je krijgt er een pak negatieve mondreclame bij van mijn part.
Teveel gespaard... laat me niet lachen. Wat een onzin. Wat kan je met 20.000 euro kopen. 1/10de nieuwbouw appartement?NTO schreef: ↑15 januari 2019, 18:26Er staat 265 miljard op de Belgische gereglementeerde spaarboekjes, dat is meer dan 20.000 per inwoner, kinderen en armen meegerekend. Het is nu al jaren dat dat omhoog gaat. Daarnaast staan nog vele miljarden op niet gereglementeerde spaarboekjes en zichtrekeningen.
Het meeste staat bij de grootbanken die 0,11% per jaar geven omdat ze niet minder mogen geven.
De banken hebben een overschot aan geld dat ze elke avond bij de ECB moeten parkeren waar ze een negatieve rente van 0,4% per jaar voor krijgen, met andere woorden: ze moeten ervoor betalen.
Er is dus geen reden waarom de banken meer zouden moeten geven. Integendeel de banken en veel economisten pleiten ervoor om die wettelijke 0,11% te verlagen omdat er te veel gespaard wordt.
Ik denk dat zeker 70% van de belgen geen 20K heeft. Het teveel gespaard ligt bij de rijken.
Dit zou eerlijker systeem zijn
Renteverlaging naargelang je meer kapitaal hebt.
1m - 0.05%
500K+ - 0.07%
250K+ - - 0.08%
150K+ - 0.10%
100K+ - 0.11
50k+ - 0.13
...
Maar nee hoor. Hoogbetaalde functionarissen gaan zoiets nooit toelaten. Althans dat is in de volksmond.
Je hoort wel eens dat het bedrijfsleven, de staat en de banken willen dat er meer belegd wordt.
Ik zie niet in waarom deze drie partijen zich zouden moeten moeien met het spaargedrag van de burger.
En als ze het per se zo willen moet dat wel zijn omdat het in hun belang is. Waarschijnlijk niet eens in het mijne.
Ik zet zelf iedere euro die ik over heb op een spaarrekening omdat ik risicoloos wil sparen.
Dat is mijn goed recht.
Eender wat de staat, industrie of de bank daarover weet te verzinnen... Ik doe mijn zin want het is mijn geld.
Net zoals het mijn recht is om de bonus van Keytrade te laten vallen en liever te betalen (of net niet) voor een andere bank of rekening.
Ik zie niet in waarom deze drie partijen zich zouden moeten moeien met het spaargedrag van de burger.
En als ze het per se zo willen moet dat wel zijn omdat het in hun belang is. Waarschijnlijk niet eens in het mijne.
Ik zet zelf iedere euro die ik over heb op een spaarrekening omdat ik risicoloos wil sparen.
Dat is mijn goed recht.
Eender wat de staat, industrie of de bank daarover weet te verzinnen... Ik doe mijn zin want het is mijn geld.
Net zoals het mijn recht is om de bonus van Keytrade te laten vallen en liever te betalen (of net niet) voor een andere bank of rekening.
Akkoord, Haelewijn, meestal is één vogel in de hand beter dan 10 in de lucht. Ik laat mij ook niet meer vangen aan al die fondsen, daar wordt in de eerste plaats en zeker alleen de bank beter van. Of er opbrengst is, is voor hun bijzaak en alle risico is ook voor de klant. Zelfs met aandelen: wie heeft inzage in de achterkamerpolitiek en beslissingen van een bedrijf? Dus ook bij mij gaat alles in pensioensparen, spaarrekening, termijnrekening en tak21 volgens de aanbieding van het moment. Als ze die 265 miljard (of een deel ervan) willen mobiliseren, dan is dat heel makkelijk voor de overheid: mochten ze rechtstreekse leningen uitgeven (zonder banken als tussenpersoon met bijhorende commissies) voor grote infrastructuurwerken (bv. in hernieuwbare energie) aan pakweg 1,50-2%, dan zouden er daar heel veel Belgen op intekenen. Maar uiteraard niet aan een povere habbekrats zoals die volkslening. Zelfs langlopend staatsschuldpapier zouden ze zo goedkoper kunnen financieren. Maar ja dat is natuurlijk tegen de winkel van de bankiers waarmee onze politici verstrengeld zijn ... dus tot nader order gebeurt dat helaas niet.
Tak 21 is precies het product dat de banken toch zo gaarne aansmeren
Even een update:
Heb db vanmorgen via email gevraagd wat te doen om mijn reeds gesaldeerde rekeningen definitief af te sluiten. Enkele uurtjes later een mail ontvangen dat een copie van mijn huidige IK + opgave van een derde rekening volstaat om een evt saldo over te schrijven.
Dus niet nodig om naar een ag. te gaan.
Heb db vanmorgen via email gevraagd wat te doen om mijn reeds gesaldeerde rekeningen definitief af te sluiten. Enkele uurtjes later een mail ontvangen dat een copie van mijn huidige IK + opgave van een derde rekening volstaat om een evt saldo over te schrijven.
Dus niet nodig om naar een ag. te gaan.
Ik gebruik DB niet echt actief. Ik heb er wel nog een betalende Titanium mastercard die ik vrij frequent gebruik. Als ik de 32 € jaarkost daar nog bij tel, dan lijkt het me een dure kaart te worden. Ik ga eens op de markt kijken wat ik hiermee moet aanvangen. Ik vind de dekking bij het boeken v/e reis vnl. interessant. Ook al heeft deze dekking zijn beperkingen. Iemand in dit kader soms tips?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hangt ervan af voor welk bedrag je gedekt wil zijn ...Eteab schreef: ↑16 januari 2019, 17:13 Ik gebruik DB niet echt actief. Ik heb er wel nog een betalende Titanium mastercard die ik vrij frequent gebruik. Als ik de 32 € jaarkost daar nog bij tel, dan lijkt het me een dure kaart te worden. Ik ga eens op de markt kijken wat ik hiermee moet aanvangen. Ik vind de dekking bij het boeken v/e reis vnl. interessant. Ook al heeft deze dekking zijn beperkingen. Iemand in dit kader soms tips?
Triestig om te zien dat er lange wachtrijen staan om af te sluiten. Het ging vlotter via de telefoon.
Ik geloof dat de massale afsluitingen op termijn wel een besparing opleveren voor het Belgische filiaal. De volume aan gratis transacties kost hen mankracht aan ondersteuning en een heel serverpark voor uitvoering. Links en rechts is er wel commissie maar da's een minderheid van de "minder waardevolle" klanten.
Ze schuiven de richting op van Petercam-Delen met investeringen en een beetje dagelijks bankieren on the side.
Ik geloof dat de massale afsluitingen op termijn wel een besparing opleveren voor het Belgische filiaal. De volume aan gratis transacties kost hen mankracht aan ondersteuning en een heel serverpark voor uitvoering. Links en rechts is er wel commissie maar da's een minderheid van de "minder waardevolle" klanten.
Ze schuiven de richting op van Petercam-Delen met investeringen en een beetje dagelijks bankieren on the side.
-
- Newbie
Kon jij dan DB rekeningen afsluiten via de telefoon?
Digitaal blijkt het in elk geval niet te kunnen.
Gisteren telefonisch contact gehad met hun helpdesk en daar bleek dat er maar twee manieren zijn om af te sluiten: persoonlijk in een kantoor of per brief. Ja echt, per brief.
Gisteren telefonisch contact gehad met hun helpdesk en daar bleek dat er maar twee manieren zijn om af te sluiten: persoonlijk in een kantoor of per brief. Ja echt, per brief.
Dit moet ik ten stelligste tegenspreken!Otiumcumdignitate schreef: ↑17 januari 2019, 09:41 Kon jij dan DB rekeningen afsluiten via de telefoon?
Zie mijn eerder bericht.
Ja, je dient inderdaad een brief terug sturen nadat de procedure telefonisch is opgestart. Het is nu niet onoverkomelijk om een juridisch geldig document zonder postzegel te moeten opsturen. Ik was al blij dat de medewerker aan de lijn alles in 5 minuten had afgehandeld, nu is het wachten op de afsluiting.Otiumcumdignitate schreef: ↑17 januari 2019, 09:41 Gisteren telefonisch contact gehad met hun helpdesk en daar bleek dat er maar twee manieren zijn om af te sluiten: persoonlijk in een kantoor of per brief. Ja echt, per brief.
Ik neem aan dat het aan het loket onmiddellijk wordt stopgezet?
-
- Newbie
Inderdaad, aan loket onmiddellijk stopgezet. Lijkt me toch iets minder poespas dan telefoneren en een brief sturen.
Laatst gewijzigd door Otiumcumdignitate op 17 januari 2019, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.