De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het meeste geld op de beurs wordt verloren aan de zijlijn.
(Was dat trouwens geen uitspraak van de onlang overleden Jack Bogle?)
(Was dat trouwens geen uitspraak van de onlang overleden Jack Bogle?)
Peter Lynch heeft ooit iets gelijkaardig gezegd.
Quote van John Bogle:
"I do not know of anybody who has done it (market timing) successfully and consistently. I don't even know anybody who knows anybody who has done it successfully and consistently."
Quote van John Bogle:
"I do not know of anybody who has done it (market timing) successfully and consistently. I don't even know anybody who knows anybody who has done it successfully and consistently."
Verkopen doe ik niet, enkel bijkopen wanneer voldoende gespaard. Japan - en ook de anderen - are there to stayTimberzzzz schreef: ↑18 januari 2019, 12:42+1 goeie bal op japan hoewel ik daar niet te lang zou blijven zitten.jvdc schreef: ↑18 januari 2019, 11:33
Ik ben ondertussen fully invested. Dinsdag kocht ik met mijn laatst beschikbare cash (noodfonds niet meegerekend uiteraard) een schijfje IWDA. Half december kocht ik Small caps en Japan.
@NTO: mij zal je niet horen zeggen dat je timing x aantal dagen te vroeg of te laat was. Wel denk ik dat als je je timings baseert op macro ramingen je vaak te laat zal instappen. Wanneer de vooruitzichten beter zijn wordt dat meteen geabsorbeerd in de koersen dus tegen de tijd dat je instapt heb je dan al vaak een mooie stijging aan je voorbij zien gaan.
-
- Newbie
Hangt van je kringen af he! Het zijn in mijn ogen allemaal leiders in hun eigen recht!
Nog enkele quotes van John Bogle:
"Time is your friend; impulse is your enemy."
"The two greatest enemies of the equity fund investor are expenses and emotions."
"Don't do something... just stand there!"
Of nog, Taylor Larimore's pagina met 120 quotes over market timing:
https://www.bogleheads.org/wiki/Taylor_ ... ing_quotes
"The market timer's Hall of Fame is an empty room." (Jane Bryant Quinn, author, columnist)
"Your best strategy is to ignore the conventional wisdom and herd behavior, which is usually wrong, and simply stay-the-course with your savings and investment program." (Burton Malkiel, The Random Walk Guide to Investing)
-
- Newbie
"Als je naar spreekwoorden en gezegde moet leven dan ben je de pineut."
Quote Timberzzz
En ene gratis:
Kom de keuken niet uit tenzij je een schotelvod hebt. xD
Quote Timberzzz
En ene gratis:
Kom de keuken niet uit tenzij je een schotelvod hebt. xD
"A quotation is a handy thing to have about, saving one the trouble of thinking for oneself, always a laborious business."
U vraagt, ik draaiNTO schreef: ↑18 januari 2019, 09:34Van al de personen die hier gepost hebben hoe slecht mijn methode is, en wat ik beter had gedaan, en hoeveel ik verloren heb door 3 weken geleden niet bij te kopen, is er geen enkele, maar dan ook geen enkele, die even transparant als ik, zegt hoeveel ze gekocht en verkocht hebben, en wanneer. Ik kan nochtans beloven dat ik niet zal zeggen: oei, dan had je beter een week vroeger verkocht en 3 dagen later gekocht.Timberzzzz schreef: ↑18 januari 2019, 09:16 Half september was wat te vroeg. Begin januari bijkomen had toch beter geweest volgens mij. Naargelang mijn speculatie.
31/12 Umicore bijgekocht aan 35€, staat nu op 35.75€ (gemiddelde ligt op 41.1€)
31/12 Post NL bijgekocht aan 1.95€,staat nu op 2.26€ (gemiddelde ligt op 2.42€)
31/12 AMG bijgekocht aan 28€, staat nu op 31.5€ (gemiddelde ligt op 32.4€)
31/12 Galapagos aangekocht, staat nu op +17.5%
10/01 Melexis aangekocht, staat nu op +7%
10/01 Bekaert aangekocht, staat nu op -3.85%
Origineel plan was te wachten tot eind februari / begin maart. Door een positief gevoel toch bovenstaande acties ondernomen. Voorbije maand +11% portefeuille. Ik kan algemeen tevreden zijn.
Als de VS/China deal compleet rond is verwacht ik een boost voor de beurzen en is mijn huidige plan er dan nog enkele K's in te gooien. Voornamelijk wederom in vorig jaar zwaar afgestrafte aandelen (BASF, Bayer, ... staan op mijn shortlist)
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
+1rudipsycho schreef: ↑18 januari 2019, 11:04 Tussen 11/2017 en 2/2018 heb ik ongeveer 85% van mijn aandelen en fondsen verkocht. Sindsdien enkel Flow Traders gekocht omwille van te verwachten volatiliteit.
Zie onderschrift voor aandelen en aankoopkoers. Enkel Recticel vrij snel terug buiten met +2,4%. Zat er toch iets te hoog in naar mijn zin, en zat niet op mijn gemak door hun grote blootstelling aan de autosector.NTO schreef: ↑18 januari 2019, 09:34Van al de personen die hier gepost hebben hoe slecht mijn methode is, en wat ik beter had gedaan, en hoeveel ik verloren heb door 3 weken geleden niet bij te kopen, is er geen enkele, maar dan ook geen enkele, die even transparant als ik, zegt hoeveel ze gekocht en verkocht hebben, en wanneer. Ik kan nochtans beloven dat ik niet zal zeggen: oei, dan had je beter een week vroeger verkocht en 3 dagen later gekocht.
Sinds 14 november stelselmatig ingestapt, van 90% - > 30% cash nu. Mijn strategie is om maandelijks/tweemaandelijks kwaliteitsvolle aandelen die aan een relatief lage koers noteren te kopen in schijfjes van €2000-2500. Zo dek(te) ik me in tegen de zeer hoge waarderingen van veel (vnl. Amerikaanse) aandelen, en is er dus minder kans op een grote daling van mijn port. Althans, daar ben ik van overtuigd.
Ik hou me niet bezig met economische indicatoren, maar stel me gewoon de vraag: "Zou €XX binnen 10 jaar een goede prijs zijn gebleken voor aandeel Y?" Indien ja, dan koop ik. Betekent dus ook dat ik, wanneer alle aandelen die ik volg duurder noteren dan ik wil betalen, zeker aan de zijlijn durf blijven staan. Dividend is een andere belangrijke factor die ik in de gaten houd. Streefdoel is minstens 3% netto over de gehele portefeuille.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat er hier maar weinig personen hun acties delen. Als het dan is, veelal achteraf en positief, niet de tegenvallers. Zou hier graag meer berichten van "kenners" zien die hun acties uit de doeken doen en waarom ze dit doen. Kan je mogelijk zelf ook mee op de boot springen als het je aan staat.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Geen moeite mee hoor. Ik match mijn portefeuille zoveel mogelijk met een offensief mixfonds uit de Morningstar X-ray.BDE86 schreef: ↑18 januari 2019, 18:06Persoonlijk ben ik ook van mening dat er hier maar weinig personen hun acties delen. Als het dan is, veelal achteraf en positief, niet de tegenvallers. Zou hier graag meer berichten van "kenners" zien die hun acties uit de doeken doen en waarom ze dit doen. Kan je mogelijk zelf ook mee op de boot springen als het je aan staat.
Elke maand beleg ik een mooi vast bedrag in CSPX, ZPRS, IWDA, EMIM + pricos (volstorten in januari) + deel cash (i.p.v. obligaties), om elke maand zo dicht mogelijk bij dit offensief mixfonds te matchen.
Wat de indicatoren, beurssentiment, bulls of bears ook doen ... Ik blijf aan deze strategie vasthouden.
Mijn horizon is + 25 jaar.
De rest van mijn geld leef ik op.