Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
En hier de mening van één van de beste experts die we in Vlaanderen hebben:PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 11:12Lees jij iets anders dan linkse propaganda-blaadjes?AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:11
Dan ga je voorbij aan een hoop wetenschappelijke onderbouw, die er ook gewoon is. Wat zie je dan wel als overtuigend bewijs? Enkel je eigen buikgevoel, vermoed ik? Als de boodschapper van die stukken van De Correspondent voor jou een probleem is, dan kan je misschien volgende stuk doorlezen:
https://www.vox.com/the-big-idea/2017/1 ... population
Lees hier eens, wel meer dan 400 bladzijden wetenschappelijk onderzoek...: https://docs.wixstatic.com/ugd/362d00_1 ... 0b2ad5.pdf
https://www.demorgen.be/wetenschap/met- ... -b106b747/
Uit 70.000
De meest zinnige commentaar die ik de afgelopen uren gelezen heb. Alhoewel ik mijn twijfels heb over de groene politici...Politici zien de urgentie niet, terwijl de oplossingen er zijn, werd zondag gezegd op de klimaatbetoging. Maar de ongemakkelijke waarheid is dat het misschien net omgekeerd is.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Een antwoord op Govers:AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:15
En hier de mening van één van de beste experts die we in Vlaanderen hebben:
http://jeanpierrevanrossem.com/over-de- ... an-morgen/
Jean-Pierre Van Rossem, die raaskallende lunatic, als 'tegengewicht' voor een internationale toponderzoeker?PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 11:18http://jeanpierrevanrossem.com/over-de- ... an-morgen/AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:15
En hier de mening van één van de beste experts die we in Vlaanderen hebben:
OK, hier stopt elk redelijke vorm van debat
Laatste poging:
http://www.mindermensen.be/docs/govers2017.pdf
Laatst gewijzigd door AJBS op 28 januari 2019, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Die raaskallende lunatic had meer verstand in zijn kleine teen dan veel van die "onderzoekers" die enkel hun bestaan kunnen verantwoorden door politici naar de mond te praten die hen subsidies toekennen.AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:20Jean-Pierre Van Rossem, die raaskallende lunatic, als 'tegengewicht' voor een internationale toponderzoeker?PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 11:18
http://jeanpierrevanrossem.com/over-de- ... an-morgen/
OK, hier stopt elk redelijke vorm van debat
Ik begrijp het al. U bent zo'n "ik geloof enkel wat spoort met mijn buikgevoel"-persoontje. En alles wat "gesubsidieerd" wordt spoort per definitie niet met uw buikgevoel, ook als dat van grote wetenschappelijke waarde is en aansluit bij de internationale consensus. Met zo'n mensen wordt elk fact based debat natuurlijk onmogelijk - want dat kan hun hersenpan niet aanPinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 11:22Die raaskallende lunatic had meer verstand in zijn kleine teen dan veel van die "onderzoekers" die enkel hun bestaan kunnen verantwoorden door politici naar de mond te praten die hen subsidies toekennen.
Laatst gewijzigd door AJBS op 28 januari 2019, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie vandaag niet inziet dat er een gigantisch probleem is met ons klimaat is ofwel blind ofwel van zeer slechte wil.AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:23Ik begrijp het al. U bent zo'n "ik geloof enkel wat spoort met mijn buikgevoel"-persoontje. En alles wat "gesubsidieerd" wordt spoort per definitie niet met uw buikgevoel, ook als dat van grote wetenschappelijke waarde is en aansluit bij de internationale consensus.PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 11:22
Die raaskallende lunatic had meer verstand in zijn kleine teen dan veel van die "onderzoekers" die enkel hun bestaan kunnen verantwoorden door politici naar de mond te praten die hen subsidies toekennen.
Het probleem is dat de hele klimaatdiscussie vooral gevoerd wordt door de (hogere) middenklasse die zichzelf een geweten willen schoppen maar dat de oplossingen vooral zullen betaald en gevoeld worden door de lagere middenklasse en de "lower class" die vooral bezig zijn met de 'struggle for life' ...
Oh, zeker. Ik ben zelf wetenschapper (ondertussen professor aan een uitstekende universiteit), dus ik lees ook wel eens wetenschappelijke vakliteratuurPinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 11:12Lees jij iets anders dan linkse propaganda-blaadjes?AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:11
Dan ga je voorbij aan een hoop wetenschappelijke onderbouw, die er ook gewoon is. Wat zie je dan wel als overtuigend bewijs? Enkel je eigen buikgevoel, vermoed ik? Als de boodschapper van die stukken van De Correspondent voor jou een probleem is, dan kan je misschien volgende stuk doorlezen:
https://www.vox.com/the-big-idea/2017/1 ... population
Laatst gewijzigd door AJBS op 28 januari 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
IEDEREEN weet dat er een klimaatswijziging aan de gang is ... dat wordt niet tegengesproken ... ECHTER of er al oplossingen zijn en of die ook maar de minste invloed zullen hebben staat ter discussie.
ALS de mens de oorzaak is van de opwarming dan is de enige oplossing terug naar de OERTIJD ... en dan liefst zonder uitbarstende vulkanen want anders zitten we weer in de shit ...
Ik doe een poging om de discussie terug in de richting van 'kosten' te sturen.AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 10:36Ik ben het er wel mee eens dat de 'klimaathysterie' vooral zit bij degenen die het licht van de zon lijken te willen ontkennen. De wetenschap geeft ons geen énkele reden om nog te twijfelen over de impact van de mens op de klimaatverandering, en op de grootte van de (economische en humanitaire) problemen die op ons af zullen komen in de toekomst als we niks doen. Wat mij betreft heeft Bart DW het nu toch wel verkorven bij mij, met zijn recente interview, waarin elke vorm van rationele en wetenschappelijke onderbouw ontbrak.Lanius schreef: ↑28 januari 2019, 10:15 Veel mensen reageren nogal uit zelfverdediging. Wat gaat ons dat kosten, dat ze zelf iets bijdragen etc... Maar daar gaat het niet om. Het gaat om feit dat het de slechte kant opgaat en dat er acties moeten ondernomen worden. Die mogelijke acties moet je los zien van het echte probleem.
(...)
Dat de NVA er niet in meegaat, is wat vreemd. Want het staat ook al jaren in de sterren geschreven dat als we zo doorgaan, er een heleboel klimaatvluchtelingen op ons afkomen (en dan is dat van de voorbije jaren maar klein bier). Maar dat is doemdenken en blijkbaar doet de NVA daar niet mee mee (wat een grap).
Daarmee wil ik absoluut niet gezegd hebben dat een partij als Groen onfeilbaar is: ook daar vinden we dogma's en emotionele vooroordelen die onmogelijk hard te maken zijn. Hun standpunten rond GGO's zijn bijvoorbeeld irrationeel - een ietwat moderne ecologische partij ziet de geweldige voordelen die GGO-gewassen voor onze planeet, haar bevolking en het voedselvraagstuk kunnen hebben. Dat lijkt Groen maar niet te willen snappen.
Wat betreft de kosten - dat is natuurlijk een legitieme vraag. Maar we zitten hier op Spaargids, dus ik denk dat een begrip als 'opportuniteitskost' hier niet te hoog gegrepen is . Ja, een ambitieus klimaatbeleid zal natuurlijk iets kosten. Maar laat ons eerlijk zijn: wat zal de kostprijs zijn van blijven aanmodderen? (Antwoord: véél hoger.) En wie zal die prijs mogen betalen? (Antwoord: mijn dochtertje van 2, later misschien mijn (achter)kleinkinderen.)
Een aanrader: het debat op De zevende dag gisteren over wat een realistisch en modern klimaatbeleid kan en moet zijn. Daar zaten tenminste mensen die enig idee hebben waarover ze spreken. Spoiler: zonder politici...
Quid opportuniteitskosten? Dit is toch Spaargids, nietwaar?
Quasi iedereen hier vindt het hier vanzelfsprekend dat een woning aankopen - in plaats van blijven huren - de beste manier is om de toekomst (financieel) mee te verzekeren. Daarvoor moet je natuurlijk wel even investeren, en ja, dat doet even pijn, maar op lange termijn blijkt dat toch gewoon de beste keuze.
Waarom is dat dan anders wanneer de 'kosten' van een fatsoenlijk klimaatbeleid ter sprake komen?
Waarom kunnen we dat niet zien als een investering voor de toekomst?
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Ik beweer nergens dat er geen probleem is, ik heb wel een groot probleem met de "oplossingen" die er in mijn ogen geen zijn.
Volledig akkoord met het onderstaande.
geebee schreef: ↑28 januari 2019, 11:31 Het probleem is dat de hele klimaatdiscussie vooral gevoerd wordt door de (hogere) middenklasse die zichzelf een geweten willen schoppen maar dat de oplossingen vooral zullen betaald en gevoeld worden door de lagere middenklasse en de "lower class" die vooral bezig zijn met de 'struggle for life' ...
Struggle for life? Waar, hier in België? Manmanman. Er zijn niet veel landen waar het beter leven is dan hier. Zelfs als je bij de lower class behoort. Bij struggle for life denk ik aan blinde kinderen in India die van 6u 's morgens tot 22u 's avonds stenen moeten bakken, niet aan het luilekkerleventje dat we hier hebben, zelfs als je bij de lower class behoort.geebee schreef: ↑28 januari 2019, 11:31 Het probleem is dat de hele klimaatdiscussie vooral gevoerd wordt door de (hogere) middenklasse die zichzelf een geweten willen schoppen maar dat de oplossingen vooral zullen betaald en gevoeld worden door de lagere middenklasse en de "lower class" die vooral bezig zijn met de 'struggle for life' ...
Omdat iedereen dat huis ziet staan en er - ondanks de kost - intussen gebruik van kan maken ... je weet ook dat je op een bepaald moment je lening zal afbetaald hebben ... de pijn is dus beheersbaar en van korte duur.AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:35 Quasi iedereen hier vindt het hier vanzelfsprekend dat een woning aankopen - in plaats van blijven huren - de beste manier is om de toekomst (financieel) mee te verzekeren. Daarvoor moet je natuurlijk wel even investeren, en ja, dat doet even pijn, maar op lange termijn blijkt dat toch gewoon de beste keuze.
Waarom is dat dan anders wanneer de 'kosten' van een fatsoenlijk klimaatbeleid ter sprake komen?
Waarom kunnen we dat niet zien als een investering voor de toekomst?
Voor het klimaatbeleid wil je dat iedereen zich "pijn" doet voor iets dat hoogst waarschijnlijk niet eens op te lossen valt (als het al een menselijke oorzaak heeft, indien niet dan zijn alle gemaakte kosten sowieso van geen nut) en waar je nooit van zal kunnen beweren : "kijk, deze inspanning heeft er nu voor gezorgd dat alles weer in orde is" ... je vraagt dat we ons "pijn" doen om een bodemloze put te vullen ...
En is India geen deel van de wereld misschien ? Of is de klimaatwijziging louter een Belgisch probleem misschien ... mijn punt blijft gelden ...anonymous schreef: ↑28 januari 2019, 11:45Struggle for life? Waar, hier in België? Manmanman. Er zijn niet veel landen waar het beter leven is dan hier. Zelfs als je bij de lower class behoort. Bij struggle for life denk ik aan blinde kinderen in India die van 6u 's morgens tot 22u 's avonds stenen moeten bakken, niet aan het luilekkerleventje dat we hier hebben, zelfs als je bij de lower class behoort.geebee schreef: ↑28 januari 2019, 11:31 Het probleem is dat de hele klimaatdiscussie vooral gevoerd wordt door de (hogere) middenklasse die zichzelf een geweten willen schoppen maar dat de oplossingen vooral zullen betaald en gevoeld worden door de lagere middenklasse en de "lower class" die vooral bezig zijn met de 'struggle for life' ...