Klimaathysterie
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
India, één van de grootste kweeklanden en waar het woord klimaat zelfs nog moet uitgevonden worden.
Niemand kiest ervoor waar hij of zij (of "it", dat is ook een hype bij de groene jongens tegenwoordig) wordt geboren (die sukkelaars in India niet en evenmin zij die in een koningshuis worden geboren), maar ben de onderliggende toon dat we ons zouden moeten verontschuldigen om in het Westen te zijn geboren kotsbeu.
Tja. Dan blijft natuurlijk de vraag over of je tegen je kleinkinderen zal durven zeggen: “Sorry, we hadden geen goesting om een beetje moeite te doen. Of het een verschil gemaakt zou hebben? Veel wetenschappers zeiden van wel, maar wij wisten het toch niet helemaal zeker, dus waarom zouden we proberen?”geebee schreef: ↑28 januari 2019, 11:49Omdat iedereen dat huis ziet staan en er - ondanks de kost - intussen gebruik van kan maken ... je weet ook dat je op een bepaald moment je lening zal afbetaald hebben ... de pijn is dus beheersbaar en van korte duur.AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:35 Quasi iedereen hier vindt het hier vanzelfsprekend dat een woning aankopen - in plaats van blijven huren - de beste manier is om de toekomst (financieel) mee te verzekeren. Daarvoor moet je natuurlijk wel even investeren, en ja, dat doet even pijn, maar op lange termijn blijkt dat toch gewoon de beste keuze.
Waarom is dat dan anders wanneer de 'kosten' van een fatsoenlijk klimaatbeleid ter sprake komen?
Waarom kunnen we dat niet zien als een investering voor de toekomst?
Voor het klimaatbeleid wil je dat iedereen zich "pijn" doet voor iets dat hoogst waarschijnlijk niet eens op te lossen valt (als het al een menselijke oorzaak heeft, indien niet dan zijn alle gemaakte kosten sowieso van geen nut) en waar je nooit van zal kunnen beweren : "kijk, deze inspanning heeft er nu voor gezorgd dat alles weer in orde is" ... je vraagt dat we ons "pijn" doen om een bodemloze put te vullen ...
Zij gaan dat durven zeggen hoor. Net zoals ze hier op het forum doen gaan ze met hun oeverloos gelul de schuld op een ander steken. Want zij kunnen geen maatregelen nemen, ze zijn bezig met hun struggle for life.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Ik moet al 5 jaar langer werken vanwege de generatie voor me (na de verkiezingen zullen daar waarschijnlijk nog eens 3 jaar bijkomen), nu moet ik gegrilde insecten gaan eten voor de generatie na me... Waarom heb ik de indruk tot de generatie te behoren die het kind van alle rekeningen is?AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 11:57 Tja. Dan blijft natuurlijk de vraag over of je tegen je kleinkinderen zal durven zeggen: “Sorry, we hadden geen goesting om een beetje moeite te doen. Of het een verschil gemaakt zou hebben? Veel wetenschappers zeiden van wel, maar wij wisten het toch niet helemaal zeker, dus waarom zouden we proberen?”
Oh, en ondertussen de broeksriem een derde keer aanhalen voor de vluchtelingen die de groene jongens ook nog eens met open armen staan op te wachten...
Laatst gewijzigd door PinkPanther1970 op 28 januari 2019, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo afgeven op India, terwijl de bevolkingsdichtheid er amper iets groter is dan in ons land ...
Rationeel nadenken zit er bij sommigen echt niet in blijkbaar.
En dan dat weerkerend "groen" verhaal altijd. Dat Groen op de kar springt, prima.
Maar ik zou het liefst van al hebben dat ALLE politieke partijen op de kar springen en ECHTE oplossingen bedenken. Het is tenslotte een wetenschappelijk feit. Ontkennen heeft geen zin.
Rationeel nadenken zit er bij sommigen echt niet in blijkbaar.
En dan dat weerkerend "groen" verhaal altijd. Dat Groen op de kar springt, prima.
Maar ik zou het liefst van al hebben dat ALLE politieke partijen op de kar springen en ECHTE oplossingen bedenken. Het is tenslotte een wetenschappelijk feit. Ontkennen heeft geen zin.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
De impact op de planeet van 11 miljoen Belgen op gelijke voet stellen met 1,3 miljard Indiërs... en dan spreken van rationeel denken. Je moet het maar doen.
de impact per inwoner is in India alvast een héél stuk kleiner (meer dan 8 keer!) dan de impact per inwoner in België. Van de impact van 11 miljoen Belgen kunnen op dit moment meer dan 90 miljoen indiërs leven...
Jij wil dus dat zij zich aanpassen, nog minder impact uitoefenen, zodat jij je luxeleventje kan verder zetten, ten kostte van de indiers (wat nu al het geval is).
ja, dat rationeel nadenken van jou zit echt wel héél ver. Jij behoort tot de groep "tis altijd een ander zijn schuld".
Jij wil dus dat zij zich aanpassen, nog minder impact uitoefenen, zodat jij je luxeleventje kan verder zetten, ten kostte van de indiers (wat nu al het geval is).
ja, dat rationeel nadenken van jou zit echt wel héél ver. Jij behoort tot de groep "tis altijd een ander zijn schuld".
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
https://www.theguardian.com/environment ... -our-fatesLanius schreef: ↑28 januari 2019, 12:11 de impact per inwoner is in India alvast een héél stuk kleiner (meer dan 8 keer!) dan de impact per inwoner in België.
"Of all the most polluting nations – US, China, Russia, Japan and the EU bloc – only India’s carbon emissions are rising: they rose almost 5% in 2016. "
"Another crucial driver is India’s appalling air pollution – half of the world’s most polluted cities are in the nation."
Typisch weer dat bepaalde mensen persoonlijk moeten beginnen worden in plaats van argumenten aan te brengen...
Ik bekijk de ecologische voetafdruk; Die houdt rekening met een heleboel zaken.
En de voetafdruk van de belgen ligt meer dan 8 keer hoger dat dan van de Indiërs.
Maar als je toch graag naar de CO2 uitstoot kijkt. het is niet omdat ze meer stijgt, dat het grotere verbruikers zijn (om een vergelijking te maken: het is niet omdat Marc Coucke zijn vermogen in 2018 veel meer gedaald is dan het mijne, dat ik er beter voorsta dan hem ;-) ).
De gegevens voor 2014 (ik vind geen recentere).
Belgie per inwoner: 8,33 ton
India per inwoner: 1,73 ton
Indie zal wel verder gestegen zijn, België zal ter plaatste trappelen. maar denk niet dat Indie België al heeft ingehaald (helaas vind ik geen recentere cijfers).
En de voetafdruk van de belgen ligt meer dan 8 keer hoger dat dan van de Indiërs.
Maar als je toch graag naar de CO2 uitstoot kijkt. het is niet omdat ze meer stijgt, dat het grotere verbruikers zijn (om een vergelijking te maken: het is niet omdat Marc Coucke zijn vermogen in 2018 veel meer gedaald is dan het mijne, dat ik er beter voorsta dan hem ;-) ).
De gegevens voor 2014 (ik vind geen recentere).
Belgie per inwoner: 8,33 ton
India per inwoner: 1,73 ton
Indie zal wel verder gestegen zijn, België zal ter plaatste trappelen. maar denk niet dat Indie België al heeft ingehaald (helaas vind ik geen recentere cijfers).
Yep. We mogen niet enkel de huidige uitstoot van landen of blokken met elkaar vergelijken. We mogen ook niet de historische schuld vergeten, onze welvaart is gebouwd op ongebreidelde CO2 sinds de industriele revolutie. Andere landen China, India en Afrika gaan dat ook doormaken. Je kunt nu niet zeggen dat zij hun economie en levensstandaard niet verder mogen ontwikkelen, omdat de onze dan in het gedrang komt. We zouden beter helpen.Lanius schreef: ↑28 januari 2019, 12:11 de impact per inwoner is in India alvast een héél stuk kleiner (meer dan 8 keer!) dan de impact per inwoner in België. Van de impact van 11 miljoen Belgen kunnen op dit moment meer dan 90 miljoen indiërs leven...
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Voorstel voor maatregelen:
- per direct alle salariswagens afschaffen, geen achterpoortjes.
- speciaal voor de jongeren: stopzetten van de "cultuurreizen" in het laatste jaar humaniora en totaalverbod op zogenaamde "partyflights" naar Ibiza.
Eens kijken op hoeveel steun dit zal kunnen rekenen...
- speciaal voor de jongeren: stopzetten van de "cultuurreizen" in het laatste jaar humaniora en totaalverbod op zogenaamde "partyflights" naar Ibiza.
Als je de impact per inwoner bekijkt staat België in de top 10. Voor een land dat een scheet groot is kan dat tellen.
India staat ergens onderaan.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/belg ... 69917.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk
India staat ergens onderaan.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/belg ... 69917.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ecologische_voetafdruk
Het is werkelijk zielig dat je altijd moet kakken op de jongeren. Wie heeft hen opgevoed? Wie geeft hen tablets en iphones wanneer ze 4 of 5 jaar oud zijn? Kopen ze die zelf dan? Wie brengt hen met de auto tot voor de schoolpoort? Enz.PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 12:29 Voorstel voor maatregelen:
Naast het onmiddellijk afschaffen van alle salariswagens heb ik nog een paar voorstellen. Onmiddellijke invoering van rekeningrijden en niet wachten tot 2024 of 25. Vliegtuigreizen belasten a rato van de werkelijke milieukost. Onmiddellijke invoering van statiegeld op blikjes en plastiek. De opbrengsten daarvan investeren in beter en goedkoper openbaar vervoer.
Laatst gewijzigd door anonymous op 28 januari 2019, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Globale cijfers zeggen niet zoveel, welk aandeel wordt veroorzaakt door individuen en hoeveel door industriële/commerciële activiteit?
Laat de haven van Bartje in zee verdwijnen en breng een halt aan het feit dat we een doorvoerland zijn en de cijfers worden heel anders... Maar aan de economische groei van Vlaanderen mag niet geraakt worden zeker?
Trouwens ik liep gisteren binnen in mijn plaatselijke delhaize en zag dat alle plastiek zakjes voor groenten en fruit vervangen zijn door recycleerbare papieren verpakkingen.
Dus gewoon door maatschappelijke kracht veranderen bedrijven van gedachten.
Statiegeld voor blik en plastiek vind ik geen oplossing.
Ik moet zeggen dat bij mij het zelfs niet boeit dat statiegeld voor de moeite dat je er moet in steken. Ik sorteer nu alles al in de pmd en dan zou ik nog eens met al dat afval moeten lopen naar de winkel?
Dus gewoon door maatschappelijke kracht veranderen bedrijven van gedachten.
Statiegeld voor blik en plastiek vind ik geen oplossing.
Ik moet zeggen dat bij mij het zelfs niet boeit dat statiegeld voor de moeite dat je er moet in steken. Ik sorteer nu alles al in de pmd en dan zou ik nog eens met al dat afval moeten lopen naar de winkel?
Laatst gewijzigd door anonymous op 28 januari 2019, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.