Klimaathysterie
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Maar dat rekeningrijden enkel als eerst de salariswagens worden afgeschaft, anders wordt de factuur van het rekeningrijden voor de laatsten toch enkel weer doorgerekend aan de consument.
Waarom zouden zij hun steentje niet moeten bijdragen?
Omdat niet elke jongere hetzelfde is?PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 12:38
Ik heb werkelijk enkel nog maar autoreizen gedaan(met ouders) en nooit alleen. Daarnaast wel een wandelreis vorig jaar(alleen). 1 keer nog maar op het vliegtuig geweest(met ouders). Ik ga niet naar festivals.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Dan heeft het voorstel geen invloed op jou. Wat is het probleem?boonpwnz schreef: ↑28 januari 2019, 12:43Omdat niet elke jongere hetzelfde is?PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 12:38
Ik heb werkelijk enkel nog maar autoreizen gedaan(met ouders) en nooit alleen. Daarnaast wel een wandelreis vorig jaar(alleen). 1 keer nog maar op het vliegtuig geweest(met ouders). Ik ga niet naar festivals.
Doe zo voort zou ik zeggen.
enig idee hoeveel broeikasgassen door vulkanen wordt uitgestoten ?
Ijsland moet terug in zee verzonken worden.
Ijsland moet terug in zee verzonken worden.
Vandaag op de site van de Knack, opinie van OpenVLD'er: Nieuwe kerncentrales bouwen, zoals N-VA wil, is geen ecorealisme maar ecoabsurdisme
Akkoord.Nee, kernenergie is geen grote schandvlek. Het verzet ertegen de laatste halve eeuw was ideologisch gedreven. Wie tegen kerncentrales was, zat fout, punt. Ze waren onmisbaar in onze welvaart, en de keuze ervoor was in alle opzichten een groot succes. Het is een van de meest veilige en minst vervuilende energiebronnen gebleken: quasi CO2-neutraal én goed voor ongeveer de helft van onze energieproductie.
Wat? Wat is nu precies het volledige kostenplaatje van de verschillende vormen van energie? Windmolenparken gaan niet zo lang mee als gedacht. In Rusland bouwt men kerncentrales die het afval van andere kerncentrales gebruiken die het afval van huidige kerncentrales gebruiken. Wat is dan nog de kostprijs van de opslag van kernafval t.o.v. de gevolgen van klimaatopwarming en de uitstoot van fijn stof (11.000 doden per jaar in België alleen)? Er zijn meer dan 50 kerncentrales in aanbouw en een paar honderd gepland. Japan heropent zijn kerncentrales en gaat er bijbouwen. Hoezo niet economisch haalbaar?In geen enkel realistisch scenario zijn kerncentrales economisch haalbaar.
WTF? Nog geen idee voor wie ik ga stemmen in mei, wil alle partijen een kans geven, maar OpenVLD heeft me nog nooit kunnen bekoren en dat zal nu ook niet het geval zijn.Dat terwijl de prijs voor hernieuwbare energie weldra quasi nul zal zijn. Dat betekent kosteloze elektriciteit, kosteloos autorijden en zonder zorgen verwarmen.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Terwijl de Duitsers net over de grens rustig steenkool en bruinkool blijven stoken tot 2038... Die uitstoot stopt waarschijnlijk aan de grens.
www.standaard.be/cnt/dmf20190126_04133092
Uiteraard moeten ze hun steentje bijdragen en dat willen ze ook. Maar hetgeen jij en vele anderen doen is het gewoon in het belachelijke trekken. Ik ken niet veel jongeren die elke dag +100 km op en af rijden met hun salariswagen. Jij wel misschien? Ik ken wel veel jongeren die naar school op en af gaan met de fiets. Die naar festivals gaan met de trein en bus.PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 12:38
Ik denk niet dat er veel jongeren zijn die een grotere ecologische voetafdruk hebben dan volwassenen.
Diegene die het nodig vinden om hen te koeioneren zijn meestal de grootste vervuilers. Die het niet kunnen verdragen dat ze een spiegeltje voorgehouden worden.
Het is nog altijd de taak van de ouders en de scholen om jongeren bewust te maken van de problemen en om oplossingen aan te reiken en niet omgekeerd.
Zij en hun toekomstige kinderen zullen het grootste slachtoffer worden van de klimaatproblematiek. En dat begint meer en meer tot ze door te dringen.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
En als ze binnen enkele jaren op sollicitatiegesprek gaan, is de eerste vraag die ze stellen...anonymous schreef: ↑28 januari 2019, 13:05 Uiteraard moeten ze hun steentje bijdragen en dat willen ze ook. Maar hetgeen jij en vele anderen doen is het gewoon in het belachelijke trekken. Ik ken niet veel jongeren die elke dag +100 km op en af rijden met hun salariswagen. Jij wel misschien? Ik ken wel veel jongeren die naar school op en af gaan met de fiets. Die naar festivals gaan met de trein en bus.
Je hebt nu al de schuld gegeven aan de Indiërs, de jongeren, de vreemdelingen en nu ook nog eens de Duitsers. Vergeet ook de Polen niet te vermelden. Alles is goed voor jou om voor jezelf uit te maken dat er niets hoeft te veranderen. We doen lekker voort zoals we bezig zijn. Dat je en passant een groter risico loopt op kanker, hart- en vaatziekten en allergieën dat nemen we er dan maar bij. Zolang jij kan blijven voortdoen is het goed.PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 13:04 Terwijl de Duitsers net over de grens rustig steenkool en bruinkool blijven stoken tot 2038... Die uitstoot stopt waarschijnlijk aan de grens.
Voor mij stopt het hier. Ik steek mijn tijd niet in discussies met zielige mensen.PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 13:07 [En als ze binnen enkele jaren op sollicitatiegesprek gaan, is de eerste vraag die ze stellen...
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Het gaat niet om schuld geven, het gaat erom dat eender welke aanpak globaal moet zijn. Zolang de rest van de wereld niet meedoet, kunnen 11 miljoen Belgen hier met een windmolen in het achterste rondlopen, dat zal geen sikkepit verschil uitmaken op wereldschaal.
Ocharme, ik heb met u te doen. Ik moet er zelfs bijna een traantje van wegpinken.PinkPanther1970 schreef: ↑28 januari 2019, 12:01
Ik moet al 5 jaar langer werken vanwege de generatie voor me (na de verkiezingen zullen daar waarschijnlijk nog eens 3 jaar bijkomen), nu moet ik gegrilde insecten gaan eten voor de generatie na me... Waarom heb ik de indruk tot de generatie te behoren die het kind van alle rekeningen is?
Oh, en ondertussen de broeksriem een derde keer aanhalen voor de vluchtelingen die de groene jongens ook nog eens met open armen staan op te wachten...
En nu serieus: 'vijf jaar langer werken', really? Gaan we daar een punt van maken? Zie deze link.
Er is helemaal niemand die u verplicht tot insecten eten.
De broeksriem aanhalen, wat betekent dat dan concreet? Ben je eigenaar van de woning waarin je woont? Hoeveel verdien je maandelijks? Hoeveel spaargeld staat er op uw rekeningen? Op welke vlakken heb je de voorbije jaren échte materiële/financiële toegevingen moeten doen, die je qua levenskwaliteit gevoeld hebt?
Ik ben benieuwd!
De ecologische voetafdruk noch de co² zijn de heilige graal van het milieuhoofdstuk. Als je toch toekomstgericht wil kijken moet je een Luxemburger of een Belg nu niet met een Indiër vergelijken. Binnen een paar jaar gelden hier een paar honderd regeltjes meer en heeft India ons al lang voorbij gestoken, gelijk welke norm je ook hanteert. Ik lees hier toch ook altijd dat je je niet mag baseren op eerder gehaalde winsten maar moet uitkijken hoeveel winst je straks nog kan halen met aandelen/fondsen/obligaties ...Lanius schreef: ↑28 januari 2019, 12:25 Ik bekijk de ecologische voetafdruk; Die houdt rekening met een heleboel zaken.
En de voetafdruk van de belgen ligt meer dan 8 keer hoger dat dan van de Indiërs.
Maar als je toch graag naar de CO2 uitstoot kijkt. het is niet omdat ze meer stijgt, dat het grotere verbruikers zijn (om een vergelijking te maken: het is niet omdat Marc Coucke zijn vermogen in 2018 veel meer gedaald is dan het mijne, dat ik er beter voorsta dan hem ;-) ).
De gegevens voor 2014 (ik vind geen recentere).
Belgie per inwoner: 8,33 ton
India per inwoner: 1,73 ton
Indie zal wel verder gestegen zijn, België zal ter plaatste trappelen. maar denk niet dat Indie België al heeft ingehaald (helaas vind ik geen recentere cijfers).
Ander voorbeeld is Vietnam, de tijd dat daar een milieumaatregel wordt ingevoerd zal ik nooit meer meemaken. Stop dus met hier heiliger dan de paus te willen spelen terwijl 20k kilometer er 0,0 wordt gedaan voor een beter milieu. Ik zal dus ook nooit naar zulke landen op reis gaan, niet met het vliegtuig, de boot zelfs niet met de fiets.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Ik kan momenteel wettelijk niet vroeger dan 64, dus zit al boven dat gemiddelde.
Typisch weer, met gemiddelden kan je alles bewijzen... Zie hier elke week berichten passeren van collega's die het hoekje zijn omgegaan, lang voor de pensioenleeftijd.
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/41555 ... -eten.html
Zou zeggen: moei je met je eigen zaken.AJBS schreef: ↑28 januari 2019, 13:11 De broeksriem aanhalen, wat betekent dat dan concreet? Ben je eigenaar van de woning waarin je woont? Hoeveel verdien je maandelijks? Hoeveel spaargeld staat er op uw rekeningen? Op welke vlakken heb je de voorbije jaren échte materiële/financiële toegevingen moeten doen, die je qua levenskwaliteit gevoeld hebt?
Ik ben benieuwd!
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Onlangs ergens gelezen
Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissière mij voor, dat ik voortaan mijn eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.
"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.
Ik verontschuldig me en leg haar uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!"
De caissière antwoordt:
"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"
Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.
Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.
De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling.
Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!
Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.
Wij liepen naar de supermarkt en verplaatsten onszelf niet iedere keer in een 200 PK machine, als we 2 blokken verder moesten zijn.
Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!
Baby luiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.
We droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220 volt verbruikt. Wind- en zonnen energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.
Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.
Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
In die tijd hadden we - misschien - één tv of radio in huis en niet een op elke kamer.
De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van een kamer wand
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.
Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.
In die tijd gebruikten we geen motor maai apparaat op benzine als we het gazon maaiden.We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.
Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.
Maar ze heeft gelijk. Wij hadden dat groene gedoe toen niet.
Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.
Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.
Maar, wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.
Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.
En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen om uit te vinden waar de dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.
Maar is het niet in-en-in triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?
Ook ik ben zo'n "egoïstische" oudere mens, die (niet) zit te wachten op een les in het behoud van moeder aarde, gegeven door "intelligente" jongeren van deze tijd.