Melexis
TIP
Re: Melexis
vroeg mij nu net af, stijgt Melexis nu vandaag omdat X-fab de tip van de vfb was?
of heeft er iemand nog iets anders opgevangen over Melexis
of heeft er iemand nog iets anders opgevangen over Melexis
Vandaag een oplawaai van jewelste omdat bij de kwartaalupdate blijkt dat de dollarkoers weegt op de resultaten. Nochtans is dat al heel lang geweten dat Melexis heel dollargevoelig is en dat het meest optimistische (achterhaalde) scenario in de koers zat verrekend.
Uiteraard is dit geen nieuws, idioten zijn het die hiervoor een dergelijk topaandeel verkopen. Tegen het einde van de dag krabbelt dat terug op, want velen gaan dit zien als een mooi instapmoment.Didymus schreef: ↑25 oktober 2017, 09:29 Vandaag een oplawaai van jewelste omdat bij de kwartaalupdate blijkt dat de dollarkoers weegt op de resultaten. Nochtans is dat al heel lang geweten dat Melexis heel dollargevoelig is en dat het meest optimistische (achterhaalde) scenario in de koers zat verrekend.
Ik dacht net hetzelfde, mijn 81 euro order werd met plezier uitgevoerd deze morgen.
Met dit aandeel koop je een stuk van de toekomst.
West-vlaams vakmanschap
bron de tijd
Met dit aandeel koop je een stuk van de toekomst.
West-vlaams vakmanschap
bron de tijd
'Koerszwakte Melexis is koopkans'
Melexis wordt vandaag afgestraft omdat sommige resultaten iets minder waren dan verwacht. Wat ook meespeelt, is dat het aandeel volop gewaardeerd staat en dat technologiewaarden in het algemeen een moeilijke dag kennen (door vrees dat de smartphone-verkoop zal verzwakken). Analisten zien de lagere koers van Melexis echter als een ideale gelegenheid om in te stappen.
‘Je moet ver teruggaan in de tijd om Melexis-resultaten iets onder onze en de consensusramingen te zien uitkomen’, schrijft Guy Sips van KBC Securities. Niettemin vindt hij het positief dat Melexis zijn vooruitzichten voor het hele jaar 2018 handhaaft. Sips behoudt zijn koopadvies en koersdoel van 100 euro. ‘Wij zien elke koerszwakte als een opportuniteit om het aandeel op te pikken’, klinkt het nog.
Marcel Achterberg van Degroof Petercam vermoedt dat de ongunstige evolutie van de dollar/euro-koers niet alleen de omzetgroei heeft afgeremd, maar ook op de marges heeft gewogen. Niettemin blijft Melexis het goed doen: het bedrijf profiteert van de aanhoudend sterke vraag en de omzetgroei bedraagt het dubbele van de markt. De analist verhoogde onlangs zijn koersdoel tot 110 euro en herhaalt zijn koopadvies. Koerszwakte vormt een aantrekkelijke instapgelegenheid, voegt hij toe.
Ben aan het overwegen om in Melexis in te stappen en kwam hier eens kijken. Straf om even de geschiedenis ik dit draadje te lezen.
Aan de huidige koers vind ik het aandeel overgewaardeerd. Meer dan €25 zou ik er niet voor willen geven, dan heb je tenminste een margin of safety. Omzet stijgt wel mooi maar de vrije kasstromen stijgen niet mee, dus dalende marges, en ik denk niet dat er veel ruimte is om die nog terug op te krikken. Maar omdat dit een aandeel is waar analisten smoorverliefd op zijn en dat ze altijd de hemel zullen inprijzen kan de koers mogelijks ook rap herstellen.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Ja had ook even snelsnel berekend op basis van de laatste twee jaar en kwam uit rond de 26 EUR met een safety margin van 50%. Mooie vks-marges, maar aan de huidige waardering nog steeds een heel stevige vks-multiple.
Ik vind Melexis momenteel ook (te) duur, maar toch even volgende bedenking: als Melexis zou dalen naar 25 euro, zou het bij ongewijzigd dividend een bruto dividendrendment van 8.4 % bieden. Dat soort dividendrendementen vind je af en toe bij bedrijven in krimpende/stagnerende sectoren, maar omzeggens nooit bij een groeiend bedrijf. Je bent dus impliciet aan het wachten op een dermate slecht resultaat dat het dividend niet meer kan gehandhaafd worden. Daar kan je, denk ik persoonlijk, wel even op wachten bij een bedrijf met sterke omzetgroei, weinig schulden en veel (niet-recurrente) investeringskosten.gpv1 schreef: ↑15 december 2018, 13:10 Aan de huidige koers vind ik het aandeel overgewaardeerd. Meer dan €25 zou ik er niet voor willen geven, dan heb je tenminste een margin of safety. Omzet stijgt wel mooi maar de vrije kasstromen stijgen niet mee, dus dalende marges, en ik denk niet dat er veel ruimte is om die nog terug op te krikken. Maar omdat dit een aandeel is waar analisten smoorverliefd op zijn en dat ze altijd de hemel zullen inprijzen kan de koers mogelijks ook rap herstellen.
Een andere bedenking: de halfgeleidermarkt is zeer concurrentieel en heeft doorgaans een hoge M&A-activiteit. Bij een dergelijke prijs lijkt het me verre van onwaarschijnlijk dat er een (vijandig) overnamebod komt, dat de prijs uiteraard snel weer zou omhoogtrekken.
Persoonlijk denk ik dat een echte waardebelegger, op zoek naar een grote margin of safety, nooit aan zijn trekken zal komen bij Melexis - maar dat maakt het uiteraard nog geen slechte investering.
@gpv1 @Naick
Welke formule hebben jullie gebruikt om aan een fair value estimate van €25 te komen?
Quality growth investor
Ik heb de vrije kasstroom van de laatste twee jaar berekend (was vrij snel, zonder te dubbelchecken). Die heb ik vervolgens vermenigvuldigd met 18 (GPV1 gebruikt een vergelijkbare multiple, ik heb deze na wat onderzoek overgenomen. Dit wil dus zeggen dat ik een aandeel 'fair' gewaardeerd vind als het aan 18 keer zijn vrije kasstroom noteert).
Voor Melexis kwam ik zo aan een faire waarde van ongeveer 1 miljard, wat overeenstemt met een koers van rond de 26 euro. EDIT: ik kwam uit op een faire waarde van 39 euro (ongeveer 1,5 miljard). Om een safety margin van 50% te hebben, zou de prijs 26 moeten zijn).
Als je meer info wil over deze methode, kan je best eens de posts van GPV1 lezen van een tijdje terug, daar legt hij zijn werkwijze uit. Ik heb dit gewoon grotendeels overgenomen, na het lezen van het boek 'the 5 rules for succesful stock investing', waarna ik overtuigd was van het nut van naar vrije kasstromen te kijken.
Ik vind de DCF-methodz ook zeer nuttig en theoretisch juister, maar is moeilijker toe te passen en is zeer afhankelijk van de gebruikte parameters.
Voor Melexis kwam ik zo aan een faire waarde van ongeveer 1 miljard, wat overeenstemt met een koers van rond de 26 euro. EDIT: ik kwam uit op een faire waarde van 39 euro (ongeveer 1,5 miljard). Om een safety margin van 50% te hebben, zou de prijs 26 moeten zijn).
Als je meer info wil over deze methode, kan je best eens de posts van GPV1 lezen van een tijdje terug, daar legt hij zijn werkwijze uit. Ik heb dit gewoon grotendeels overgenomen, na het lezen van het boek 'the 5 rules for succesful stock investing', waarna ik overtuigd was van het nut van naar vrije kasstromen te kijken.
Ik vind de DCF-methodz ook zeer nuttig en theoretisch juister, maar is moeilijker toe te passen en is zeer afhankelijk van de gebruikte parameters.
Laatst gewijzigd door Naick op 3 februari 2019, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedank voor de info. Heb je soms link naar die posts van GPV1?Naick schreef: ↑3 februari 2019, 02:36 Als je meer info wil over deze methode, kan je best eens de posts van GPV1 lezen van een tijdje terug, daar legt hij zijn werkwijze uit. Ik heb dit gewoon grotendeels overgenomen, na het lezen van het boek 'the 5 rules for succesful stock investing', waarna ik overtuigd was van het nut van naar vrije kasstromen te kijken.
Laatst gewijzigd door sortino op 3 februari 2019, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Quality growth investor
Waarom staat de koers aan 62 euro? Ik snap dat niet, als het 26 waard is kan het toch nooit 62 staan!Naick schreef: ↑3 februari 2019, 02:36 Ik heb de vrije kasstroom van de laatste twee jaar berekend (was vrij snel, zonder te dubbelchecken). Die heb ik vervolgens vermenigvuldigd met 18 (GPV1 gebruikt een vergelijkbare multiple, ik heb deze na wat onderzoek overgenomen. Dit wil dus zeggen dat ik een aandeel 'fair' gewaardeerd vind als het aan 18 keer zijn vrije kasstroom noteert).
Voor Melexis kwam ik zo aan een faire waarde van ongeveer 1 miljard, wat overeenstemt met een koers van rond de 26 euro.
Kan je dat verduidelijken?
De koers van 62 euro is de algemene consensus van alle beleggers op dit moment. De 39 (zie edit in mijn vorige post) euro is louter mijn mening op basis van resultaten uit het verleden.
De reden is waarschijnlijk dat veel beleggers denken dat het bedrijf nog sterk gaat groeien de komende jaren en dus uitgaan van meer winst/vrije kasstroom in de toekomst. Melexis heeft een zeer sterke marktpositie en de verwachting is dat de markt van de chips nog zal toenemen (elektrische wagens, autonome wagens, eventuele andere toepassingen, etc.). Het bedrijf heeft dan ook een indrukwekkend groeitraject achter de rug.
Ik ben niet bereid om (veel) voor die groei te betalen, omdat ik dat risicovol vind. Beleggers hebben naar mijn mening nogal de neiging om als een bedrijf goed groeit voor een paar jaar, deze groei te extrapoleren naar het oneindige. In de praktijk kunnen bedrijven vaak niet blijven groeien aan 10-15 % per jaar, op enkele uitzonderingen na.
De reden is waarschijnlijk dat veel beleggers denken dat het bedrijf nog sterk gaat groeien de komende jaren en dus uitgaan van meer winst/vrije kasstroom in de toekomst. Melexis heeft een zeer sterke marktpositie en de verwachting is dat de markt van de chips nog zal toenemen (elektrische wagens, autonome wagens, eventuele andere toepassingen, etc.). Het bedrijf heeft dan ook een indrukwekkend groeitraject achter de rug.
Ik ben niet bereid om (veel) voor die groei te betalen, omdat ik dat risicovol vind. Beleggers hebben naar mijn mening nogal de neiging om als een bedrijf goed groeit voor een paar jaar, deze groei te extrapoleren naar het oneindige. In de praktijk kunnen bedrijven vaak niet blijven groeien aan 10-15 % per jaar, op enkele uitzonderingen na.
Resultaten van melexis zijn er. Voor 2018 voornamelijk als verwacht. Vooruitblik voor 2019 somberder, was al eerder duidelijk.
Benieuwd in welke mate de koers gaat reageren. Het zal vooral uitkijken zijn hoe de handelsoorlogen evolueren en de automarkt reageert.
Benieuwd in welke mate de koers gaat reageren. Het zal vooral uitkijken zijn hoe de handelsoorlogen evolueren en de automarkt reageert.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.