Definieren voorbeeld Lazy portfolios voor Belgische beleggers
TIP
Re: Definieren voorbeeld Lazy portfolios voor Belgische beleggers
Afspraak binnen 2 weken. Dan zien we of mijn glazen bol beter is dan de jouwe
Ik denk niet dat B7 market timing aanraadt hier. Het instapmoment is inderdaad belangrijk voor je toekomstige rendement. Instappen in Amerikaanse aandelen wanneer de CAPE 7 is zoals in 1982 is een veel beter moment dan instappen in 2000 wanneer de CAPE 45 is. Het is logisch dat in het eerste geval het verwachte rendement vele hoger is maar dit wil niet zeggen dat je de markt kan timen. De markt kan langer irrationeel blijven dan verwacht.
In mijn ogen is de markt timen bijna onmogelijk maar ik denk wel dat je oog kan hebben voor momenten wanneer de markt overdreven irrationeel is (bv Japan in 1989 met een CAPE boven de 70) en niet attractief gewaardeerd staat. Op zo'n momenten kan het wel slim zijn om wat geld van tafel te halen en in attractiever gewaardeerde activaklassen te stoppen (bv small caps, emerging markets en obligaties in 2000). Natuurlijk is dit allemaal makkelijk gezegd achteraf.
Als ik kijk naar de markt op dit moment zie ik geen duidelijke bubbels en lijkt de markt veel rationeler dan in 2000 of Japan in 1989.
De weg naar beneden zal langer duren dan 2 weken. Best nog een tijd wachten na eind februari.
Ik bewonder je geloof in je voorspellende capaciteiten maar ik ga het toch bij mijn maandelijkse inleg houden.
Inderdaad, het instapmoment is bepalend voor het rendement
De belegging van je enveloppe van St-Niklaas, zal een ander rendement hebben dan de enveloppe die de kerstman bracht, de enveloppe van de drie wijzen heeft weer een ander rendement.
Het voorspellen van de toekomst is heel moeilijk.
Op lange termijn ga ik ervan uit dat de aandelenmarkt zal stijgen (anders is het totaal verkeerd met ons economisch systeem en hebben we grotere probeemen dan onze beleggingen) en dat time-in-market betere resultaten geeft dan market-timing, daarom dat mijn beleggingsstrategie ook bepaald om het geld dat aan de portefeuille word toegevoegd direct te beleggen.
Er zijn altijd beleggers die geld "aan de zijlijn" houden om te beleggen tijdens de "dips" of "de volgende correctie" . Ik heb er niet veel gelezen die dit gedaan hebben de voorbije maanden .... Toch iets verkeerd met die stategie??
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Geld aan de zijlijn dat bij dips geactiveerd wordt is exact hetzelfde dan gewoon een asset allocatie volgen zoals jij doet.
Je noemt het alleen anders.
Je noemt het alleen anders.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
De Japanse markt van de rond 1990 word door velen verkeerd geinterpreteerd.
- Velen kijken niet naar het totaal rendement maar enkel de prijs, zonder dividenden. Dit is, zoals we reeds op de vorige blz zagen, misleidend.
- Voor de meeste beleggers geld dat ze ettelijke tientallen jaren geld toevoegen aan de portefeuille dus ook de Japaners. Er zullen maar weinigen zijn die exact op de top al hun geld belegd hebben. - > Er zal dus een duidelijke spreiding in tijd zijn, en het effekt van de daling zal lager zijn.
- Velen kijken enkel naar de crash na de top, waar de jaren voor de top een duidelijke bubbel was. Steil omhoog en steil omlaag. De Japanse aandelen hebben veel gewonnen en dan veel verloren. Een portefeuille in Japanse aandelen zal veel gestegen zijn voor de daling.
De Japanse beurs in die jaren doet ons wel het belang van geografische spreiding begrijpen. Een Japanse belegger die 50% Japen en 50% wereld; of nog beter alle markten volgens hun regionaal gewicht; belegd heeft zal veel minder onderhevig geweest zijn aan de reslutaten van een markte - een regio. Enkel in Japan beleggen is alsof vandaag enkel in Europa beleggen, of erger nog enkel in Belgie beleggen.
De Japanse beurs in die jaren leert ons ook het belang van een portefeuille met een goede balans in de opbouw van de protefeuille; niet alleen aandelen maar ook stabiele effekten. Een belegger zal indat geval aandelen verkopen in de stijgende makrt om de winst vast te klikken in stabiele effekten, en tijdens de dalingen terug opnieuw aandelen kopen aan een steeds dalende projs gebruik makend van de reserve in stabiele assets.
Market timing is zeer zeer moeilijk.NTO schreef: ↑9 februari 2019, 13:05 Vandaar: ik time wel de market. Ik pas mijn % aandelen aan aan de macro-economische vooruitzichten. Zo schommelt het tussen de 15% en de 70%. Dat gaat traag natuurlijk maar het evolueert.
Deze week voor de eerste keer buiten die grenzen gegaan. Nog 9% aandelen (nog 70% begin 2018), door de nieuwe verlaagde groei-prognoses van de Europese Commissie, en de dalende bedrijfswinsten in de USA.
In het artikel even-god-couldnt-beat-dollar-cost-averaging/ word er nagegaan wat het resultaat zou zijn om enkel op de absolute bodem tussen twee pieken te beleggen.
Buy the Dip underperforms DCA over 70% of the time. This is true despite the fact that you know exactly when the market will hit a bottom. Even God couldn’t beat dollar-cost averaging.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Toch niet, het is zelf diametraal het tegenovergestelde.
In de ene strategie zal de belegger een asset allocatie bepalen gebaseerd op zijn risicoprofiel onafhankelijk van de huidige of toekomstige stand van de markten. De belegger zal zijn risicoprofiel aanhouden ongeacht de evoluties van de markt.
Een belegger die geld aan de zijlijn houdt, rekent erop dat
1- de markt een dip/correctie zal krijgen
2- zij het koopmoment correct kunnen bepalen, en
3- zij op dat moment de beslissign om te kopen kunnen uitvoeren.
De drie vorige aannamen zijn groot en zeker niet vanzelfsprekend.
En zelfs als de "dip-belegger" ze alle die goed heeft, is het niet zeker dat jhet resultaat beter zou zijn dan de belegger die zijn geld direct belegd volgens zijn strategie - zie hiervoor de vorige post.
Veel van de belleggers die geld aan de zijlijn houden maken ook de fout om het negatieve effekt van de cash niet korrekt mee te rekenen in het rendement van hun beleggingen. De cash-drag van deze belegging op het rendement van de portefeuille is groot.
Als iemand asset allocatie 20% cash heeft is dat ook "geld aan de zijlijn".
Wanneer de beurzen crashen wordt dit misschien 25% en besluit deze belegger aandelen te kopen "in de dip".
Dat is dan een andere terminologie die exact hetzelfde doet, namelijk balanceren van activa klasses en dus risico's
Wanneer de beurzen crashen wordt dit misschien 25% en besluit deze belegger aandelen te kopen "in de dip".
Dat is dan een andere terminologie die exact hetzelfde doet, namelijk balanceren van activa klasses en dus risico's
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ik twijfel dat er veel passieve beleggers een AA hebben met 25% cash. Cash brengt gegarandeerd niets op, erger nog je hebt een gegarandeerd verlies tov de inflatie.
Ook om een cash allocatie van 20% naar 25% te zien stijgen moet de rest van de portefeuille al met 1/4 dalen. Een serieuze bear markt dus - dit is geen buy-the-dip alternatief.
Belangrijker, de "buy-the-dip" strategie faalt indien
- de markt geen dip heeft, of
- de belegger schat het slecht in, of
- de belegger heeft de moed niet om te kopen bij de dip, of
- de markt heeft een evolutie zoals in het even-god-couldnt-beat-dollar-cost-averaging artikel beschreven.
Elke belegger moet kiezen welke strategie hij kiest - maar ze zijn zeker niet gelijk(w)aardig.
Ook om een cash allocatie van 20% naar 25% te zien stijgen moet de rest van de portefeuille al met 1/4 dalen. Een serieuze bear markt dus - dit is geen buy-the-dip alternatief.
Belangrijker, de "buy-the-dip" strategie faalt indien
- de markt geen dip heeft, of
- de belegger schat het slecht in, of
- de belegger heeft de moed niet om te kopen bij de dip, of
- de markt heeft een evolutie zoals in het even-god-couldnt-beat-dollar-cost-averaging artikel beschreven.
Elke belegger moet kiezen welke strategie hij kiest - maar ze zijn zeker niet gelijk(w)aardig.