Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Meer betogen is niet noodzakelijk beter of misschien zijn ze het van thuis uit gewoon dat als ze lang genoeg mokken of protesteren ze toch hun zin krijgen.
Je betoogt en dan moet de persoon/organisatie/overheid waartegen of waarvoor je betoogt de kans krijgen om iets te doen. Wat milieu betreft zijn er geen snelle oplossingen. Een nieuwe gascentrale duurt jaren vooraleer de eerste spade in de grond zal gestoken worden: politieke beslissing, financiering, bouwvergunning, milieuvergunning, MER, ondertussen nieuwe verkiezingen, als Vlaanderen er 1 krijgt, zal Wallonië er ook 1 moeten krijgen, beroepsprocedures door buurtbewoners, weeral nieuwe verkiezingen en eerste steenlegging als het goed gaat. Als ze iets willen bereiken op korte termijn, dan is het om van klimaat- en energiebeleid een science of evidence based verkiezingsthema te maken.
Je betoogt en dan moet de persoon/organisatie/overheid waartegen of waarvoor je betoogt de kans krijgen om iets te doen. Wat milieu betreft zijn er geen snelle oplossingen. Een nieuwe gascentrale duurt jaren vooraleer de eerste spade in de grond zal gestoken worden: politieke beslissing, financiering, bouwvergunning, milieuvergunning, MER, ondertussen nieuwe verkiezingen, als Vlaanderen er 1 krijgt, zal Wallonië er ook 1 moeten krijgen, beroepsprocedures door buurtbewoners, weeral nieuwe verkiezingen en eerste steenlegging als het goed gaat. Als ze iets willen bereiken op korte termijn, dan is het om van klimaat- en energiebeleid een science of evidence based verkiezingsthema te maken.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190228_04216811
Bart De Wever gebruikt hier m.i. een taalgebruik die bij een staatsman/intelligent persoon niet passen. Hij valt hier voor mij een beetje uit zijn rol.
Bijv: 'Het is niet omdat de puberteit betoogt, dat de antwoorden puberaal moeten zijn.'
Wees gewoon respectvol, met zulke reacties jaag je volgens mij meer kiezers weg van NVA dan dat je er binnen haalt.
Anuna is waarschijnlijk, al dan niet onbewust, gepusht door mama en waarschijnlijk deels ook door papa. Maar ik denk dat ze het goed bedoelt.
Was ook onder de indruk van Greta Thunberg, heel klare taal en de huidige politiek kan haar niet van antwoord dienen.
@cnpx
Het minste wat de politiek kan doen is keuzes maken. Toen de regering van start ging, was er al sprake van een energietekort en een omwenteling naar milieuvriendelijker alternatieven. Nu is de regeerperiode bijna ten einde, zijn we zoveel jaar verder en is er bijna niets gebeurd.
Bart De Wever gebruikt hier m.i. een taalgebruik die bij een staatsman/intelligent persoon niet passen. Hij valt hier voor mij een beetje uit zijn rol.
Bijv: 'Het is niet omdat de puberteit betoogt, dat de antwoorden puberaal moeten zijn.'
Wees gewoon respectvol, met zulke reacties jaag je volgens mij meer kiezers weg van NVA dan dat je er binnen haalt.
Ondanks een biased reporter die de reportage maakte, vond ik het wel de moeite om te bekijken.
Anuna is waarschijnlijk, al dan niet onbewust, gepusht door mama en waarschijnlijk deels ook door papa. Maar ik denk dat ze het goed bedoelt.
Was ook onder de indruk van Greta Thunberg, heel klare taal en de huidige politiek kan haar niet van antwoord dienen.
@cnpx
Het minste wat de politiek kan doen is keuzes maken. Toen de regering van start ging, was er al sprake van een energietekort en een omwenteling naar milieuvriendelijker alternatieven. Nu is de regeerperiode bijna ten einde, zijn we zoveel jaar verder en is er bijna niets gebeurd.
Deze keer vond ik de woorden van BDW direct goed. Dat overkomt me zelden. Respectvol genoeg want hij praatte ook over appreciatie voor hun engagement en inzet.
Doch met de insteek : het is niet omdat ze elke week spijbelen en op straat komen dat we achter hun hielen moeten lopen.
"Ik ga ze niet ontvangen want ik doe dat nooit met betogers".
Niets mis mee.
Doch met de insteek : het is niet omdat ze elke week spijbelen en op straat komen dat we achter hun hielen moeten lopen.
"Ik ga ze niet ontvangen want ik doe dat nooit met betogers".
Niets mis mee.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 28 februari 2019, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ach, die Bart Dewever, zo afgezaagd, ouderwets en totaal passé. En zo voorspelbaar als maar kan zijn.
weggooien, hoe vlugger hoe liever.
weggooien, hoe vlugger hoe liever.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
"wereldvreemd, onrealistisch en rotverwend" lijkt me inderdaad de juiste samenvatting.inquirer schreef: ↑28 februari 2019, 11:09 Inderdaad, het begint meer dan gewoon maar een beetje afgezaagd te worden.
Een paar duizend (doch steeds dezelfde) jongeren en beroepsbetogers die elke week in een andere Vlaamse provnciehoofdstad gaan betogen... het nieuwtje is er nu wel af hoor, en echt veel indruk op of massale steun van de overgrote meerderheid van de bevolking is er ook niet losgeweekt tijdens die 7 weken.
"Sympatiek, leuk, ge-engageerd", ja... maar ook "wereldvreemd, onrealistisch en rotverwend" lijkt de finale doch algemene beoordeling van de gewone man in de straat te zijn.
Elke klimaatbetoger is nu naderhand ook al wel eens geinterviewd in krant of voor de camera of toch minstens met een zelfgemaakt spandoek in beeld geweest, dus mag nu wel van de voorpagina's verdwijnen, vind ik: de poging dit nog verder te hypen is mislukt, jongens: massaal is enkel nog telkens de aandacht, zeker niet de steun.
In een democratie beslist de ganse bevolking via het stemhokje en dus per meerderheid, niet door via wat kinderprotesten in de straat snel-snel de regering te dwingen een panel van experten ongelimiteerd hun gedacht te laten doen met ons geld en onze manier van leven, wat dus blijkbaar wél het ultieme doel is van de betogers?
Na een tijdje is zowat alles gezegd zeker? Het ging hier in het begin een rotgang. Ik vermoed dat dit de meest becommentarieerde post (+1k reacties na één maand ) in de kroeg van Spaargids tot nu toe is geweest.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Hun stelling was toch van de politiekers moeten niet met ons praten maar met de “ klimaatwetenschappers” (maar dan wel deze die hun standpunten delen) en dus doet BDW enkel consequent wat ze vragen. En zoals het er nu uitziet wordt een schoolweek voortaan een week met den halve dag minder school , althans voor de “ diehards “. Alsof het klimaatprobleem door de politiek in een kwestie van een dag, week kan opgelost worden.
De regering is nochtans goed bezig om het klimaat te redden vind ik. Ze maken ons allemaal armer en we houden minder over elke maand. Het klimaat kan er wel bij varen.
Nu nog de kerncentrales openhouden voor 30 jaar.
Nu nog de kerncentrales openhouden voor 30 jaar.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Wat energiebeleid betreft rommelen regeringen al 25 jaar in de marge. Nu een keuze maken, maar op basis van wat? Eis van iedere partij dat ze met een uitgewerkt beleid naar de verkiezingen gaan, laat ze daarover debatteren in de praatprogramma's en nodig experts uit (geen BV's). Dat is het beste waar we op kunnen hopen op enkele maanden tijd.TNTim schreef: ↑28 februari 2019, 16:15 @cnpx
Wat energie betreft, wordt er al decennia gezeverd over het sluiting van de kerncentrales en groene energie en over de nieuwe technologieën die beschikbaar gaan komen na 2035 of tegen 2050. Ik denk dat we nu eerder in een noodsituatie gaan terechtkomen van hoe gaan we ervoor zorgen dat het komende decennium het licht zal blijven branden (en de diepvries zal blijven koelen, de treinen blijven rijden (niet enkele energieprobleem ), ik mijn smartphone kan opladen en de industrie niet naar energiestabielere landen zal verhuizen). Geen energie, geen industrie, geen welvaart, geen internet, geen uitkeringen of pensioenen. We zitten nu in een situatie dat we extra gascentrales op korte termijn moeten hebben en dat een investering in een paar kerncentrales zeker nog de moeite loont want het zal nog een paar tot enkele decennia duren vooraleer de groenere alternatieven er klaar voor zijn om het over te nemen. We zullen waarschijnlijk noodoplossingen uit onwtikkelingslanden moeten importeren, de stroomboten, om hier het licht te laten branden.
Duitsland wil/gaat zijn kerncentrales sluiten omwille van Fukushima, maar om dat op te vangen hebben ze gascentrales, steenkoolcentrales en zelfs bruinkoolcentrales nodig. Is dat wat wij willen? In Japan, hebben ze het trauma van Fukushima beter verwerkt, kerncentrales worden heropend en ze gaan er nieuwe bouwen. Zowat overal ter wereld worden er nieuwe kerncentrales gebouwd. Wat scheelt er aan de Europeanen? We kunnen geen beslissingen nemen, zijn overal bang van, zijn niet in staat om voor onze eigen veiligheid in te staan, hebben geen beleid en geen visie.
Als je het zo bekijkt eigenlijk wel ... minder loon over op het einde van de maand betekent minder consumptie, minder met de auto rondrijden, minder op reis gaan, minder consumptie betekent minder mensen die werken en dus niet naar hun werk moeten rijden, ... ja, eigenlijk zijn ze goed bezig ... Anuna zal blij zijn en ze kan eigenlijk weer naar school ... oeps, is het nu wel net krokusvakantie zeker ... ze heeft toch een moment van rust verdiend na al die zware donderdagen, misschien nog eens een reisje meepikken met het vliegtuig naar de Malediven, kan ze direct zeggen dat het een studiereis is om te kijken wat de impact is van het klimaat aldaar ...
+1
Daarom hebben we een torenhoge schuld, een verouderde infrastructuur, een slabakkend onderwijs en staan de barbaren aan de deur. Een groot deel van de bevolking sakkert en is gedemotiveerd.
Maar als een politicus ook maar één ietwat gevoelige beslissing wil nemen, dan is het kot te klein.
Wie zei ook alweer dat de mensen de politici krijgen die ze verdienen?
In theorie moet een politicus zich om de 5-6 jaar verantwoorden over het gevoerde beleid. Een paar decennia geleden was dat in principe nog zo, er waren wel praatprogramma's en opinieartikels, maar nu met sociale media kan iedereen en iedere belangengroep iedere politicus dagelijks ter verantwoording roepen. Met een publieke opinie die iedere dag vanuit een andere hoek kan waaien, probeer dan maar eens een lange termijn beleid op poten te zetten. Een gascentrale of windmolenpark bouwen is bijna onmogelijk binnen 1 legislatuurperiode: van idee naar ontwerp, bouwvergunning, milieuvergunning, MER, aankoop gronden, onteigeningen en beroepsprocedures duurt waarschijnlijk al meer dan 5-6 jaar. Voor een kerncentrale is dat het dubbele. Dus als alles goed gaat, zal het de of een volgende regering zijn die de pluimen op haar hoed mag steken en als het slecht gaat kan de of een volgende regering de boel blokkeren. Ik zou bijna medelijden krijgen met politici dat ze geen kans krijgen om hun job goed te doen, maar ik denk dat we ondertussen door kunstmatige selectie enkel nog politici hebben die met de wind meedraaien en zoveel mogelijk van dag tot dag proberen te scoren.centiem schreef: ↑1 maart 2019, 05:32+1
Daarom hebben we een torenhoge schuld, een verouderde infrastructuur, een slabakkend onderwijs en staan de barbaren aan de deur. Een groot deel van de bevolking sakkert en is gedemotiveerd.
Maar als een politicus ook maar één ietwat gevoelige beslissing wil nemen, dan is het kot te klein.
Wie zei ook alweer dat de mensen de politici krijgen die ze verdienen?
Moest mijn gezondheid het toelaten, dan zou ik aan het uitkijken zijn om te emigreren, niet enkel weg van België, maar ook weg van de EU. De torenhoge staatsschuld, de interne conflicten, wachtlijsten, niet kunnen stoppen van en niet kunnen omgaan met immigratie, het gebrek aan visie, een nieuwe (banken)crisis, klimaatverandering, energietekorten, drastische besparingen in de gezondheidszorg, het onbetaalbaar worden van uitkeringen en pensioenen (lees onregelmatige of stopzetting van uitbetalingen), de oorlogsspelletjes t.o.v. Rusland, ... Een perfecte storm? Drastische gevolgen van klimaatverandering (verhoging zeespiegel, overstromingen, mislukte oogsten, ...) zie ik hier nog niet gebeuren binnen de eerste 10 jaar, maar wat de rest betreft wel. Ik ben bereid om een deel van luxe op te geven om ergens te kunnen leven waar iets opgebouwd wordt, waar jaar na jaar een stapje of stappen vooruit worden gezet.
Het was misschien een retorische vraag, maar de quote komt van Joseph de Maistre
Sorry dat ik deze van pag. 4 van recente berichten terug naar 1 loods, maar ik krijg net 'n mail van Eneco dat ze 24 maart het strand van De Haan zullen opkuisen. Nu heb ik zelf al wat anders aan de hand, maar geen nood. Als alle die hard klimaatbrossers een zondagmiddag willen opofferen en elk 1km2 doen, gaat dat strand wel proper geraken, toch.
Put your money where your mouth is, youth of today...
Put your money where your mouth is, youth of today...
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Wij doen mee met een aantal collega's. Maar 't is eigenlijk ook een farce. Verleden jaar had ik heel hard moeten zoeken om toch iets in de zak te krijgen. Terug bij het verzamelpunt zag ik mensen die zeulden met een halfvolle tot volle zak. In al mijn naïviteit dacht ik dat ik niet goed uit mijn doppen had gekeken tot er ene met een vette knipoog meedeelde dat er nogal wat afval van thuis werd meegebracht ...
Ik ben dit jaar terug present, al was het maar om een mooie strandwandeling met de hond te maken
Bij de vorige edities waren er weinig tot geen leeftijdgenotes van Anuna te merken. Wel veel gezinnen met kleinere kinderen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Elke week een strand ... Op woensdagnamiddag..
Op den duur zitten we van Knokke tot in De Panne en dan is het weer tijd om opnieuw te beginnen zeker ?
Op den duur zitten we van Knokke tot in De Panne en dan is het weer tijd om opnieuw te beginnen zeker ?