Jardine
TIP
Re: Jardine
Beste,Belca2 schreef: ↑4 augustus 2017, 19:44 Beide Jardines hebben sterke resultaten neergezet, vooral gedreven door verkopen en opwaardering bij Hongkong Land en de auto verkopen bij Astra (50% dochter van JC&C). Beiden verhogen dan ook het interim dividend (40ç bij JM, 9.5ç bij JS).
De aandelen gaan exDiv op 23 of 24 augustus (Singapore, London) - betaaldag wordt 19 October. Dividenden kunnen uitbetaald worden in aandelen (hangt van uw bank/broker af).
De groep behoudt dan ook het vertrouwen voor het volledige jaar.
De prijs van beide aandelen beweegt wel verschillend t.o.v. de NAV. Waar JM meestal met een (lichte) premie noteert, is bij JS een flinke discount de norm. Onderstaande grafieken (afgesloten op 30 juni 2017) tonen deze evolutie.
Alhoewel de discount hier hoger is dan gemiddeld, is deze toch licht negatief = dus een lichte premie (~3%)
Bij JS is de discount verminderd en lager dan het gemiddelde. Maar toch nog 30% !!
Het is mij een raadsel waarom de discounts bij beide bedrijven, die intens met elkaar verstrengeld zijn, zo verschillend is.
Op een ander forum werd nog eens uitgelegd dat de NAV van Jardine Matheson noteert aan boekwaarde terwijl men bij Jardine Strategic bij berekening van de NAV rekening houdt met de beurskoersen van de verschillende deelnemingen.
Zie ook laatste zinnetje in het kader van de bespreking van de results (telkens op blz 1).
Jardine Matheson is dan ook te verkiezen boven Jardine Strategic
Laeka, bedankt voor de verduidelijking. Ik had er niet op gelet dat de tekst die bij de NAV voetnoot behoort in beide rapporten verschillend is. Het houdt idd steek om bij JM de boekwaarde te gebruiken daar JP en JMG niet beursgenoteerd zijn. JS is daarentegen een conglomeraat van beursgenoteerde bedrijven en dus kan men de marktwaarde gebruiken.
Over uw conclusie dat JM hierom interessanter is dan JS durf ik mij niet uitspreken. Ik zelf hou het bij JS en ik kan er niet om klagen (zeker dit jaar niet).
JM heeft zijn participatie in JS nog opgedreven en zit nu reeds boven de 84%. Aan 85% is een uitkoopbod verplicht en dat komt nu toch wel nader bij. Of het een interessant bod wordt is natuurlijk afwachten. Teken aan de wand is misschien wel dat in het JM jaarrapport 2016 het voorgesteld wordt alsof de subsidiaries van JS rechtstreeks van JM afhangen. Dat was in AR2015 nog anders. Wait and see?
PS: heb jij een mening ivm mijn vorige vraag omtrent de plaats en rapportering van Zhongsheng in het geheel?
Over uw conclusie dat JM hierom interessanter is dan JS durf ik mij niet uitspreken. Ik zelf hou het bij JS en ik kan er niet om klagen (zeker dit jaar niet).
JM heeft zijn participatie in JS nog opgedreven en zit nu reeds boven de 84%. Aan 85% is een uitkoopbod verplicht en dat komt nu toch wel nader bij. Of het een interessant bod wordt is natuurlijk afwachten. Teken aan de wand is misschien wel dat in het JM jaarrapport 2016 het voorgesteld wordt alsof de subsidiaries van JS rechtstreeks van JM afhangen. Dat was in AR2015 nog anders. Wait and see?
PS: heb jij een mening ivm mijn vorige vraag omtrent de plaats en rapportering van Zhongsheng in het geheel?
Nee, dat weet ik niet. Inderdaad JS was interessanter dit jaar dan JM. Misschien anticiperen beleggers op een nakend bod.
Ik probeer altijd zo hoog mogelijk in de structuur te zitten. het is net zoals bij Bollore. Iedereen spreekt daarover maar je kan ze ook oppikken via de holding Financiere de l'odet.
Re: Jardine Strategic
centiem schreef: ↑28 juli 2018, 14:51 https://www.jardines.com/assets/files/N ... /int18.pdf
40% onderwaardering.
En ze zijn nog te vinden. Kwaliteitsholdings met een korting van 40%. U moet ze alleen maar kopen he. Ik zit al vol.
Nieuw ATH voor Jardine Matheson Holdings. Op een zucht van de 70 USD.
-
- Full Member
laeka staat terug in het groen en begint direct weer met de smileys...
Strategic heeft nog een inhaalbeweging tegoed.
Incremental schreef: ↑31 december 2018, 11:37 laeka staat terug in het groen en begint direct weer met de smileys...
Laeka heeft tijdje geleden noodgedwongen zijn stukken Jardine Matheson noodgedwongen met lichte winst moeten verkopen aangezien Binckbank niet meer handelde in de stukken op Nasdaq Otc.
Nadien terug vol ingestapt onder de 59 USD 58 USD en 57 USD. Mij hoor je niet klagen.
En ondertussen noteren we hier op recordkoersen boven de 71 USD. De verkoop Jardine Lloyd Thompson zal wat extra cash in het laatje brengen. Topholding van formaat.laeka schreef: ↑1 januari 2019, 13:55Incremental schreef: ↑31 december 2018, 11:37 laeka staat terug in het groen en begint direct weer met de smileys...
Laeka heeft tijdje geleden noodgedwongen zijn stukken Jardine Matheson noodgedwongen met lichte winst moeten verkopen aangezien Binckbank niet meer handelde in de stukken op Nasdaq Otc.
Nadien terug vol ingestapt onder de 59 USD 58 USD en 57 USD. Mij hoor je niet klagen.
Jardine Strategic NAV van 68.46 USD een stijging van 16%.
Boekwaarde bij Jardine Matheson Holdings lichtjes gestegen tot net onder de 70 USD.
Boekwaarde bij Jardine Matheson Holdings lichtjes gestegen tot net onder de 70 USD.
Iemand recentelijk JS nog onder de loep genomen?
Noteert vandaag onder de 24 usd. Hun hotel business in Azië en Us ondergebracht in ‘Mandarin oriental’ zal geen hoogvlieger zijn dit jaar. Maar tenslotte vertegenwoordigt minder dan 10% van de intrinsieke waarde.
Andere belangen:
-hun vastgoedpoot: hoofdzakelijk actief in kantoor- en retail-vastgoed in Hong Kong.
-Distributie met supermarkten, health and beauty winkels, restaurants,... via Diary Farm
- Astra : Indonesisch conglomeraat actief in de distributie van auto's en motorvoertuigen en belangen in de agrarische industrie, financiële diensten, enz.
Décote moet ondertussen tot > 50% zijn opgelopen?
Noteert vandaag onder de 24 usd. Hun hotel business in Azië en Us ondergebracht in ‘Mandarin oriental’ zal geen hoogvlieger zijn dit jaar. Maar tenslotte vertegenwoordigt minder dan 10% van de intrinsieke waarde.
Andere belangen:
-hun vastgoedpoot: hoofdzakelijk actief in kantoor- en retail-vastgoed in Hong Kong.
-Distributie met supermarkten, health and beauty winkels, restaurants,... via Diary Farm
- Astra : Indonesisch conglomeraat actief in de distributie van auto's en motorvoertuigen en belangen in de agrarische industrie, financiële diensten, enz.
We houden dat alle dagen in de gaten. Vandaag al onder de 20 USD gedoken. Na de corona crisis duiken ook de straatprotesten weer op!Phjo01 schreef: ↑13 april 2020, 14:02 Iemand recentelijk JS nog onder de loep genomen?
Andere belangen: