Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
" twee meisjes op het strand" ………….. Anuna en Greta
Ze lezen ecobladen.. gemaakt van gerecycleert-bio-bamboe-vezel-film
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Alsof wat zwerfvuil op een strand iets te maken heeft met de opwarming van het klimaat.Fakkel schreef: ↑1 maart 2019, 19:02 Sorry dat ik deze van pag. 4 van recente berichten terug naar 1 loods, maar ik krijg net 'n mail van Eneco dat ze 24 maart het strand van De Haan zullen opkuisen. Nu heb ik zelf al wat anders aan de hand, maar geen nood. Als alle die hard klimaatbrossers een zondagmiddag willen opofferen en elk 1km2 doen, gaat dat strand wel proper geraken, toch.
Put your money where your mouth is, youth of today...
Vandaag interview met Kyra Gantois in De Morgen.
Moeder verslaafd aan alcohol en drugs en intussen overleden. Vader in een strafinstelling. Zelf in een instelling gezeten. Deels opgevoed door haar grootvader en zijn (nieuwe) echtgenote.
Past dus niet echt in het beeld dat sommigen hier zo graag ophangen van de klimaatbrossers als groene rijkeluiskinderen die worden aangestuurd door invloedrijke papa's en mama's. O ja, ze heeft in haar (20 jarige) leven ook nog maar 3 keer gevlogen.
Zo, en nu kunnen de cynici hier op zoek gaan naar iets om haar aan het kruis te nagelen. Misschien rijdt ze wel met een brommerke naar school ipv met de fiets? Of heeft ze goedkope kleren uit de Primark die in Bangladesh zijn gemaakt? Of juist te dure kleren?
Moeder verslaafd aan alcohol en drugs en intussen overleden. Vader in een strafinstelling. Zelf in een instelling gezeten. Deels opgevoed door haar grootvader en zijn (nieuwe) echtgenote.
Past dus niet echt in het beeld dat sommigen hier zo graag ophangen van de klimaatbrossers als groene rijkeluiskinderen die worden aangestuurd door invloedrijke papa's en mama's. O ja, ze heeft in haar (20 jarige) leven ook nog maar 3 keer gevlogen.
Zo, en nu kunnen de cynici hier op zoek gaan naar iets om haar aan het kruis te nagelen. Misschien rijdt ze wel met een brommerke naar school ipv met de fiets? Of heeft ze goedkope kleren uit de Primark die in Bangladesh zijn gemaakt? Of juist te dure kleren?
Zwerfvuil heeft alles te maken met het klimaat ! De mens die maar blijft produceren en geen respect meer heeft voor de natuur. In Kortrijk gaan ze rokers en kauwgommers harder aanpakken zeiden ze op het nieuws, als ze hun brol weggooien. En terecht ! Spijtig dat ze maar een boete krijgen van 55 euro. Moest minimum x10 zijn + werkstraf om afval op te ruimen. Onze straten zouden properder zijn dan deze in SIngapore.vortex schreef: ↑2 maart 2019, 09:03Alsof wat zwerfvuil op een strand iets te maken heeft met de opwarming van het klimaat.Fakkel schreef: ↑1 maart 2019, 19:02 Sorry dat ik deze van pag. 4 van recente berichten terug naar 1 loods, maar ik krijg net 'n mail van Eneco dat ze 24 maart het strand van De Haan zullen opkuisen. Nu heb ik zelf al wat anders aan de hand, maar geen nood. Als alle die hard klimaatbrossers een zondagmiddag willen opofferen en elk 1km2 doen, gaat dat strand wel proper geraken, toch.
Put your money where your mouth is, youth of today...
En we kunnen nog heel veel leren van de Singaporezen.
https://www.scoopwhoop.com/singapore-tr ... .4jk7l4mja
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Ben het er mee eens dat zwerfvuil niet hoort en effectief een milieu probleem is, het is daarom nog geen klimaat probleem, je moet niet alles op het zelfde hoopje gooien.morse schreef: ↑2 maart 2019, 09:37
Zwerfvuil heeft alles te maken met het klimaat ! De mens die maar blijft produceren en geen respect meer heeft voor de natuur. In Kortrijk gaan ze rokers en kauwgommers harder aanpakken zeiden ze op het nieuws, als ze hun brol weggooien. En terecht ! Spijtig dat ze maar een boete krijgen van 55 euro. Moest minimum x10 zijn + werkstraf om afval op te ruimen. Onze straten zouden properder zijn dan deze in SIngapore.
Hopelijk besef je dat het verbranden van afval zoals in dat Singapore voorbeeld wel bijdraagt aan de CO2 uitstoot en klimaat opwarming, ook al wordt er nadien een laagje "natuur" over de assen gelegd. Ook bij ons wordt afval verbrand en komen er vele tonnen CO2 vrij, de assen worden op land gestockeerd, slechts een kleine 30% van de energie wordt omgezet in elektriciteit.morse schreef: ↑2 maart 2019, 09:37 En we kunnen nog heel veel leren van de Singaporezen.
https://www.scoopwhoop.com/singapore-tr ... .4jk7l4mja
Eigenlijk is het storten van afval zoals in China en India CO2 neutraler dan het te verbranden, wanneer van dergelijke storten nadien het methaan gas wordt afgevangen kan dat met een veel hogere efficiëntie tot nuttige energie omgezet worden. Tevens zal zo een stort enkel de verteerbare fractie omzetten naar methaan, de overige fractie (bv plastiek) is te beschouwen als definitieve CO2 berging.
Recyclage of het vermijden van plastiek is uiteraard een nog betere optie.
Zonder oordeel te vellen ... waar naartoe zou dit dan wel zijn ? (ik verwacht een antwoord als Australië, Nieuw-Zeeland maar daar geraak je niet zomaar binnen) dus waar op de wereld denk je dat je "beter af" zou zijn dan hier ...
Thailand natuurlijk ... Dat is zelfs een opkomende markt voor medisch toerisme.
Ik zou me daar 100 procent veilig voelen in een ziekenhuis. Je wordt daar zelfs opgenomen voor een week als je een keelontsteking hebt (en ook een goede verzekering).
De bediening is er in de ziekenhuizen voor buitenlanders gelijk aan hotel- en roomservice. De kamers zijn meer hotelkamers dan ziekenhuiskamers.
Verder, als je buiten het ziekenhuis raakt, wereldkeuken in een straal van 500 meter en lichaamsverzorging aan een prijsje door zeer ervaren werksters.
Je gaat je nog nooit gezonder gevoeld hebben dan daar..
Ik zou me daar 100 procent veilig voelen in een ziekenhuis. Je wordt daar zelfs opgenomen voor een week als je een keelontsteking hebt (en ook een goede verzekering).
De bediening is er in de ziekenhuizen voor buitenlanders gelijk aan hotel- en roomservice. De kamers zijn meer hotelkamers dan ziekenhuiskamers.
Verder, als je buiten het ziekenhuis raakt, wereldkeuken in een straal van 500 meter en lichaamsverzorging aan een prijsje door zeer ervaren werksters.
Je gaat je nog nooit gezonder gevoeld hebben dan daar..
"Thailand natuurlijk ... Dat is zelfs een opkomende markt voor medisch toerisme. "
niet alleen voor medisch toerisme, ook voor andere soorten toerisme
op spaargids is af en toe een Thaise expert aanwezig, meestal ' s nachts, door het tijdsverschil
niet alleen voor medisch toerisme, ook voor andere soorten toerisme
op spaargids is af en toe een Thaise expert aanwezig, meestal ' s nachts, door het tijdsverschil
Ten eerste, ben ik niet in staat om buitenlandse reizen te doen, laat staan dat ik naar het buitenland zou verhuizen, m.a.w. het is hypothetisch. Ten tweede, gaat het niet zozeer om een land waar ik nu beter af zou zijn, maar om een land dat vooruitgaat, vooruitgang boekt, groeit en dat in tegenstelling met België in het bijzonder en EU in het algemeen die achteruit gaan of op zijn minst blijven stilstaan, afhankelijk van het onderwerp.
Australië en Canada doen het de laatste tijd niet zo goed. Gezondheidszorg en sociale voorzieningen gaan in Australië net als in de UK sterk achteruit. En de regeringen in zowel de UK als Australië kun je a nasty piece of work noemen.
Ik weet dat je in Nieuw-Zeeland moeilijk binnen geraakt, maar het is wel een land dat op de lijst van mogelijke kandidaten zou staan.
Rusland zou een kandidaat zijn, enorm groot, divers, nauwelijks schulden, assertief, politici die op de langetermijn denken, ondanks de sancties groeit de economie gestaag, zelfs dankzij de sancties want het dwong Rusland om te diversifiëren en met succes. En wat gezondheidszorg betreft, zit het ook wel goed denk ik, want medisch toerisme is een opkomende sector.
Een paar/enkele landen in Zuid-Amerika. Ben vergeten welke precies want ze komen nauwelijks in het nieuws omdat er nooit iets gebeurt. Kwam er toevallig op omdat het landen zijn waar Amerikaanse gepensioneerden naar toe verhuizen als ze wel een pensioen hebben, maar dat onvoldoende is om in de USA te blijven wonen door de onbetaalbare gezondheidszorg en ze ook een bepaalde levensstandaard willen behouden (betere tot rijkere middenklasse). Spaans sprekend, goede kennis van Engels en betaalbare gezondheidszorg. Uruguay is er één van.
Binnen Europa denk ik aan Noorwegen. Politici met gezond verstand om rijkdom uit gas en aardolie in een spaarpotje te steken i.p.v. het door ramen en deuren naar buiten te gooien. Situatie in IJsland volg ik al een tijdje niet meer, ik weet wel dat ze na 2008 door een diep dal gegaan zijn, maar dat het langzaam beterde.
Thailand schijnt populair te zijn onder de spaargidsers, vanaf dat een bericht een tiental reacties krijgt, wordt het zeker vernoemd, maar over dat deel van de wereld weet ik niet zo veel.
Als verbranden kan gekoppeld worden aan een warmtenet, wat hier in Vlaanderen couranter begint te worden, is je rendement veel groter dan die 30 %. Dan nog blijft het natuurlijk zonde om zo'n waardevolle grondstof domweg te gebruiken als brandstof.
Plastic kan je omzetten naar basisgrondstoffen ipv het gewoon te storten of te verbranden. In Rotterdam bouwt men bijvoorbeeld een installatie die plastic afval thermochemisch omzet naar methanol. Ook conversie tot syngas wordt soms toegepast, al wordt dat syngas al te vaak gewoon verbrand in plaats van het op te waarderen naar grondstoffen.
Recycleren en vermijden blijven uiteraard altijd de beste keuze van al.
Die vraag heb ik me ook al veel gesteld. Heb professioneel al regelmatig de kans gehad om (al dan niet definitief) naar het buitenland te verhuizen, maar onder de streep bleek dat nooit echt aantrekkelijk.
Los van het probleem van binnengeraken (dat lukt vroeg of laat wel als je werkgever je steunt en/of je nuttige skills hebt) is het gewoon een feit dat de levensstandaard in België al erg hoog is.
Er zijn veel landen waar lonen een stuk hoger zijn dan hier (bruto en zeker netto). Probleem is dat dat meestal landen zijn die ook torenhoge vastgoedprijzen hebben, althans in de steden waar 'goede' jobs te vinden zijn. Al die fijne, leefbare wereldsteden als Vancouver, San Francisco, Sydney of Melbourne? Onbetaalbaar als je in een 'deftige' buurt wilt wonen. Zelfs in een 'tweederangs'-grootstad als Amsterdam of München schrik je je al een hoedje. Ook voor de algemene levensduurte moet je het vaak niet laten: België is niet goedkoop, maar dat is pakweg Australië ook niet.
En dan is er het niet-materiële aspect. Qua work-life balance, zekerheid (sociaal vangnet) en dergelijke meer ben je hier ontegensprekelijk beter af dan in pakweg de VS of het VK. En dan spreken we nog niet over het 'informele vangnet' van familie en vrienden dat je achterlaat door te emigreren.
Als ik zou emigreren zou het waarschijnlijk richting Duitsland zijn. Ik weet dat ik er cultureel goed zou kunnen aarden (heb er een tijdlang gestudeerd en ben er veel voor het werk) en het is bovendien een zeldzaam voorbeeld van een land dat enerzijds zich met België kan meten qua gezondheidszorg, onderwijs, cultureel aanbod etc. en anderzijds toch een hogere levensstandaard biedt. Die hogere levensstandaard is overigens bijna volledig te danken aan goedkoper vastgoed en voedsel, niet zozeer aan lagere taksen.
Dit bestaat al plastic terug naar Petrolium.Patent helaas opgekocht door shell,....Plastic kan je omzetten naar basisgrondstoffen ipv het gewoon te storten of te verbranden. In Rotterdam bouwt men bijvoorbeeld een installatie die plastic afval thermochemisch omzet naar methanol. Ook conversie tot syngas wordt soms toegepast, al wordt dat syngas al te vaak gewoon verbrand in plaats van het op te waarderen naar grondstoffen.
Recycleren en vermijden blijven uiteraard altijd de beste keuze van al.
maar voor de rest wil men wel een groene bijdrage leveren,....
Het gaat niet enkel over geld en welvaart. Er zijn ook nog landen waar het plezierig is om te wonen, waar nog iets mag, waar je nog gewoon ergens kunt naartoe rijden. Welzijn dusdw schreef: ↑2 maart 2019, 16:40Die vraag heb ik me ook al veel gesteld. Heb professioneel al regelmatig de kans gehad om (al dan niet definitief) naar het buitenland te verhuizen, maar onder de streep bleek dat nooit echt aantrekkelijk.
Los van het probleem van binnengeraken (dat lukt vroeg of laat wel als je werkgever je steunt en/of je nuttige skills hebt) is het gewoon een feit dat de levensstandaard in België al erg hoog is.
Er zijn veel landen waar lonen een stuk hoger zijn dan hier (bruto en zeker netto). Probleem is dat dat meestal landen zijn die ook torenhoge vastgoedprijzen hebben, althans in de steden waar 'goede' jobs te vinden zijn. Al die fijne, leefbare wereldsteden als Vancouver, San Francisco, Sydney of Melbourne? Onbetaalbaar als je in een 'deftige' buurt wilt wonen. Zelfs in een 'tweederangs'-grootstad als Amsterdam of München schrik je je al een hoedje. Ook voor de algemene levensduurte moet je het vaak niet laten: België is niet goedkoop, maar dat is pakweg Australië ook niet.
En dan is er het niet-materiële aspect. Qua work-life balance, zekerheid (sociaal vangnet) en dergelijke meer ben je hier ontegensprekelijk beter af dan in pakweg de VS of het VK. En dan spreken we nog niet over het 'informele vangnet' van familie en vrienden dat je achterlaat door te emigreren.
Als ik zou emigreren zou het waarschijnlijk richting Duitsland zijn. Ik weet dat ik er cultureel goed zou kunnen aarden (heb er een tijdlang gestudeerd en ben er veel voor het werk) en het is bovendien een zeldzaam voorbeeld van een land dat enerzijds zich met België kan meten qua gezondheidszorg, onderwijs, cultureel aanbod etc. en anderzijds toch een hogere levensstandaard biedt. Die hogere levensstandaard is overigens bijna volledig te danken aan goedkoper vastgoed en voedsel, niet zozeer aan lagere taksen.
Goh. En waar scoort men op die punten dan zoveel beter dan hier?
"Waar je nog gewoon ergens kunt naartoe rijden": weinig landen leggen zo weinig beperkingen op aan automobilisten, en investeren zo weinig in alternatieven, als wij - en al zeker geen landen met onze bevolkingsdichtheid. Geen congestion charge als je een drukke stad wilt inrijden. Geen kilometerheffing. Een eerder lage wegenbelasting/belasting op inverkeersstelling etc.
Dat is de paradox van vrijheid: we staan hier met ons allen te koken van frustratie in de file net omdat rijden hier vrij is. Als ander extreem kan je eens naar Singapore kijken: bijna filevrij, dankzij draconische beperkingen op privaat autogebruik.
Een ander punt is natuurlijk waar je naartoe zou willen rijden. Toegegeven, weidse landschappen en prachtige natuur om naartoe te rijden hebben we hier amper. Anderzijds is het aanbod aan cultuur, horeca en andere 'menselijke' bestemmingen dan weer uitzonderlijk rijk.
"Waar nog iets mag": ik denk dat je hier in België behoorlijk veel mag. Onze wetgeving inzake alcoholgebruik is mild (vanaf 16, weinig of geen beperkingen op drinken in het openbaar) en qua cannabis en tabak zijn we ook niet bovengemiddeld streng. Onze ruimtelijke ordening is uitzonderlijk laks, je mocht tot voor kort bijna bouwen wat en waar je wou (lintbebouwing, de Belgische ziekte). Er zijn amper beperkingen op toegang tot het hoger onderwijs of gezondheidszorg. Etc.
De mensen die klagen dat hier in België niets (meer) mag en er over alles regeltjes zijn, zijn vaak mensen die een heel naïef beeld hebben van het buitenland.
"Waar je nog gewoon ergens kunt naartoe rijden": weinig landen leggen zo weinig beperkingen op aan automobilisten, en investeren zo weinig in alternatieven, als wij - en al zeker geen landen met onze bevolkingsdichtheid. Geen congestion charge als je een drukke stad wilt inrijden. Geen kilometerheffing. Een eerder lage wegenbelasting/belasting op inverkeersstelling etc.
Dat is de paradox van vrijheid: we staan hier met ons allen te koken van frustratie in de file net omdat rijden hier vrij is. Als ander extreem kan je eens naar Singapore kijken: bijna filevrij, dankzij draconische beperkingen op privaat autogebruik.
Een ander punt is natuurlijk waar je naartoe zou willen rijden. Toegegeven, weidse landschappen en prachtige natuur om naartoe te rijden hebben we hier amper. Anderzijds is het aanbod aan cultuur, horeca en andere 'menselijke' bestemmingen dan weer uitzonderlijk rijk.
"Waar nog iets mag": ik denk dat je hier in België behoorlijk veel mag. Onze wetgeving inzake alcoholgebruik is mild (vanaf 16, weinig of geen beperkingen op drinken in het openbaar) en qua cannabis en tabak zijn we ook niet bovengemiddeld streng. Onze ruimtelijke ordening is uitzonderlijk laks, je mocht tot voor kort bijna bouwen wat en waar je wou (lintbebouwing, de Belgische ziekte). Er zijn amper beperkingen op toegang tot het hoger onderwijs of gezondheidszorg. Etc.
De mensen die klagen dat hier in België niets (meer) mag en er over alles regeltjes zijn, zijn vaak mensen die een heel naïef beeld hebben van het buitenland.