Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Of de mensen die het hier fantastisch vinden zijn nog niet vanonder hun kerktoren geweest ;-)
Ik voel me overal thuis maar in Belgie zeker niet meer dan elders.
Ik ben de laatste jaren vooral in landen geweest waar de levensstandaard lager is dan hier maar waar het voor mijn part plezanter om te leven is.
Streetfood, indien goed doorbakken, vind ik lekkerder dan sterrenrestaurants.
Ik zoek dan ook graag naar een bestemming met goedkoop en lekker eten van op straat.
Iets aan je huis kunnen laten doen en weten dat je het kan betalen is ook al een plus om ergens langer te verblijven.
Indrukwekkende diploma's heb ik niet. Daarom denk ik dat ik niet erg veel dingen kan doen die een lokale inwoner niet kan. Wel wat talenkennis etc.. Maar in mijn situatie + op mijn leeftijd is het eerder tijd om aan pensioen te denken dan aan een nieuwe carriere.
Een bestemming waar het leven goedkoper is, waar de politiek de meute niet in het harnas jaagt tegen bepaalde groepen, waar je rustig kan van je rust genieten en het geld kan opdoen dat je hier als gepensioneerde kan ontvangen is dan ook redelijk ideaal.
Aangezien zelfs wetenschappers er van overtuigd zijn dat zon en beweging goed doen is het eindresultaat van een goed leven misschien eerder in zo'n bestemming te vinden.
Ik ben de laatste jaren vooral in landen geweest waar de levensstandaard lager is dan hier maar waar het voor mijn part plezanter om te leven is.
Streetfood, indien goed doorbakken, vind ik lekkerder dan sterrenrestaurants.
Ik zoek dan ook graag naar een bestemming met goedkoop en lekker eten van op straat.
Iets aan je huis kunnen laten doen en weten dat je het kan betalen is ook al een plus om ergens langer te verblijven.
Indrukwekkende diploma's heb ik niet. Daarom denk ik dat ik niet erg veel dingen kan doen die een lokale inwoner niet kan. Wel wat talenkennis etc.. Maar in mijn situatie + op mijn leeftijd is het eerder tijd om aan pensioen te denken dan aan een nieuwe carriere.
Een bestemming waar het leven goedkoper is, waar de politiek de meute niet in het harnas jaagt tegen bepaalde groepen, waar je rustig kan van je rust genieten en het geld kan opdoen dat je hier als gepensioneerde kan ontvangen is dan ook redelijk ideaal.
Aangezien zelfs wetenschappers er van overtuigd zijn dat zon en beweging goed doen is het eindresultaat van een goed leven misschien eerder in zo'n bestemming te vinden.
Het gaat om de levenskwaliteit......Deze is in België erg laag.Goh. En waar scoort men op die punten dan zoveel beter dan hier?
"Waar je nog gewoon ergens kunt naartoe rijden": weinig landen leggen zo weinig beperkingen op aan automobilisten, en investeren zo weinig in alternatieven, als wij - en al zeker geen landen met onze bevolkingsdichtheid. Geen congestion charge als je een drukke stad wilt inrijden. Geen kilometerheffing. Een eerder lage wegenbelasting/belasting op inverkeersstelling etc.
Dat is de paradox van vrijheid: we staan hier met ons allen te koken van frustratie in de file net omdat rijden hier vrij is. Als ander extreem kan je eens naar Singapore kijken: bijna filevrij, dankzij draconische beperkingen op privaat autogebruik.
Een ander punt is natuurlijk waar je naartoe zou willen rijden. Toegegeven, weidse landschappen en prachtige natuur om naartoe te rijden hebben we hier amper. Anderzijds is het aanbod aan cultuur, horeca en andere 'menselijke' bestemmingen dan weer uitzonderlijk rijk.
"Waar nog iets mag": ik denk dat je hier in België behoorlijk veel mag. Onze wetgeving inzake alcoholgebruik is mild (vanaf 16, weinig of geen beperkingen op drinken in het openbaar) en qua cannabis en tabak zijn we ook niet bovengemiddeld streng. Onze ruimtelijke ordening is uitzonderlijk laks, je mocht tot voor kort bijna bouwen wat en waar je wou (lintbebouwing, de Belgische ziekte). Er zijn amper beperkingen op toegang tot het hoger onderwijs of gezondheidszorg. Etc.
De mensen die klagen dat hier in België niets (meer) mag en er over alles regeltjes zijn, zijn vaak mensen die een heel naïef beeld hebben van het buitenland.
De hoeveelheid zorgen je om je hoofd hebt in je dagelijks leven.
Bovendien noem mij eens eens 5 ontwikkelingslanden die zo laag gevallen zijn dat ze een afschakel plan nodig hebben?Ik heb er geen probleem mee dat de overheid niet efficiënt functioneert...zo zijn er meerdere...enkel dat ik extreem hoge belastingen moet betalen voor 1 die niet functioneert,....
Tevens ook meer dan beu om te moeten betalen voor diensten waar ik geen gebruik/amper gebruik van maak...zogezegd sociaal tarief vb tje hier van zijn de vuilniszakken in de gemeente eerst moet je hun zakken kopen en daarna word je aangerekend voor vuilnis ophaling een gezin of alleenstaande betaald evenveel...,
om dan nog maar te zwijgen van hun erfbelasting van 30%.Als je in Belgie de eekhoorn bent die zijn nootjes spaart voor de winter dan hebben ze u altijd bij uw ....... onder het motto sociale belasting.
Recent werd zelfs mijn vrijheid aangevallen door de Vlaamse Belastingdienst.....Enkel kan men zich beter voorbereiden op lange grondwettelijke procedure.....men vrijheid is bij mij een rode lijn.....Ik heb een heel lange adem.....indien nodig naar het Europese hof,....ben es benieuwt naar het verdict van de eerste rechtzaak,.....
Het gras is altijd groener aan de overkant. In Belgie is misschien niet veel natuur maar we hebben alles in de buurt. Op enkele uurtjes rijden zit je in Noord Frankrijk oesters te eten en geniet je van de wijdse uitzichten. Je zit eveneens snel in het zwarte woud en de mooie Vogezen. Alle bekendste steden met de grootste cultuur en gastronomie zitten op een boogscheut van Belgie.
Ik zou zeker niet in Australie willen wonen, allemaal hetzelfde daar, één grote zandbak.
NZ is veel gematigder klimaat maar al wat je daar vindt heb je hier in Europa ook. En de levensstandaard een pak lager. Emigreren is meestal weglopen van je problemen, tenzij je een ginder een job krijgt aangeboden.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Gotver, ik ben het eens met haelewyn. Ik begin me zorgen te maken
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het is wel zo dat je een ander land meestal in de context van een toerist beleefd ... Thailand - om er één te noemen - is als toerist fantastisch en als buitenlander met geld ook wel aantrekkelijk om er te overwinteren ... maar je zal er maar geboren worden in de working class.
Kijk naar "ons Astrid", ze hangt de grote Jan uit in Amerika ... maar ze zal toch naar België komen om "haar kleinen" te laten geboren worden ... we wonen in een apenland laat dat duidelijk zijn maar mocht de mogelijkheid bestaan om ergens elders naar toe te trekken dan zou ik het eerlijkgezegd nog niet zo goed weten ... (Het Goede Doel zong het ook in hun liedje "Is er leven op Pluto ? ... er valt veel te zeggen over ons landje maar zelfs de Hollanders zouden liever hier wonen )
Als je de levenskwaliteit hier laag vindt, vrees ik dat je nergens gelukkig zal zijn.
Ik hoef niet eens naar ontwikkelingslanden te zoeken die problemen hebben met stroomvoorziening, ik kan je ontwikkelde landen geven. Neem nu Australië, volgens sommigen het summum van een leefbaar land: een aantal staten hadden de voorbije zomers regelmatig last van blackouts door een combinatie van een verouderd distributienet en de onbetrouwbaarheid van oude kolencentrales. Ook een aantal Amerikaanse staten, waaronder Californië, hadden gelijkaardige problemen. Of denk aan de bosbranden die daar werden veroorzaakt door bovengrondse stroomleidingen. Polen heeft vorige zomer ook met problemen gezeten. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bijna elk land kampt tijdelijk wel eens met stroomvoorzieningsproblemen. Er wordt wel serieus aan gewerkt: de komst van interconnectie met het VK en Duitsland in combinatie met de windmolenparken op zee die in aanbouw zijn lossen het probleem al grotendeels op.
De Belgische successierechten zijn naar internationale normen niet uitzonderlijk, en bovendien ook relatief eenvoudig te ontwijken - en heus niet enkel voor superrijken (handgiften en schenkingen zijn voor iedereen een optie). Plus, je kan argumenteren dat successierechten van alle belastingen misschien wel de meest efficiënte en rechtvaardige belasting zijn: ze stimuleren noch ontmoedigen specifieke activiteiten (zoals pakweg roerende voorheffing dat wel doet) en ze treffen het enige inkomen dat iemand ooit zal krijgen waaraan die ontvanger geen enkele verdienste heeft.
Nu goed, over elk individueel puntje van het leven in België discussiëren zou deze thread al snel doen ontsporen. Ik beweer ook niet dat België een Panglossiaans paradijs is, er zijn elke dag zaken waar ik me hier aan stoor. De vraag is of er een magisch paradijs bestaat waar het leven echt fundamenteel beter is. Ik heb er nog geen gevonden.
Elk land dat ik al als toerist bezocht leek me fantastisch om in te wonen (behalve dan Rusland en Armenië, die waren ronduit deprimerend). Eens je echter wat verder kijkt en begint na te denken hoe je leven er zou uitzien als je er voltijds woont kom je al snel tot het besluit dat België eigenlijk heel veel waar voor je geld biedt.
Akkoord dat het in België nog goed leven is, maar volgens mij is dat eerder dankzij momentum, uitbollen, dan door een actief beleid. Ik zou niet emigreren omdat het hier zo slecht is, maar omdat de vooruitzichten slecht zijn: 6 regeringen die over elkaars voeten vallen, het onvermogen om een beleid uit te stippelen en uit te voeren (klimaat, SWT, energie, ruimtelijke ordening, defensie, infrastructuur, onderwijs, mobiliteit, wetenschap & technologie, wachtlijsten, ...), de steeds maar stijgende staatsschuld, enz., enz., enz. Het is niet enkel de schuld van politici, een bevolking heeft de politici die het verdiend.
De levensstandaard zal in België nog wel een tijdje hoog blijven, maar de vraag is hoelang. Wat wordt de eerste dominosteen die valt? En welke zijn de volgende? Een nieuwe economische crisis? Een bank die in de problemen komt en de Belgische regering heeft het spaarpotje al uitgegeven? Meerdere banken in de problemen en bail-ins i.p.v. bail-outs? Langdurige blackouts? Energie-intensieve industrie die verhuist naar het (verre) buitenland? De eerstkomende jaren zal er misschien wat gerommeld worden in de marge (wat besparingen hier, wat extra taksen daar) en hopen dat er geen centrale uitvalt. De gevolgen van klimaatopwarming en de stijgende zeespiegel liggen voor de Belgische kust nog wel een paar tot enkele tientallen jaren in de toekomst volgens mij, maar zijn toch al voldoende reden om geen woning meer te kopen aan de kust. Economische crisis, oorlog, desastreuze blackouts, ... zijn eerder een kwestie van jaren tot een decennium.
Als ik naar de maatschappij, media en sociale media kijk, dan zie ik in gedachten altijd deze tekening van Franquin (heel grote fan):
De levensstandaard zal in België nog wel een tijdje hoog blijven, maar de vraag is hoelang. Wat wordt de eerste dominosteen die valt? En welke zijn de volgende? Een nieuwe economische crisis? Een bank die in de problemen komt en de Belgische regering heeft het spaarpotje al uitgegeven? Meerdere banken in de problemen en bail-ins i.p.v. bail-outs? Langdurige blackouts? Energie-intensieve industrie die verhuist naar het (verre) buitenland? De eerstkomende jaren zal er misschien wat gerommeld worden in de marge (wat besparingen hier, wat extra taksen daar) en hopen dat er geen centrale uitvalt. De gevolgen van klimaatopwarming en de stijgende zeespiegel liggen voor de Belgische kust nog wel een paar tot enkele tientallen jaren in de toekomst volgens mij, maar zijn toch al voldoende reden om geen woning meer te kopen aan de kust. Economische crisis, oorlog, desastreuze blackouts, ... zijn eerder een kwestie van jaren tot een decennium.
Als ik naar de maatschappij, media en sociale media kijk, dan zie ik in gedachten altijd deze tekening van Franquin (heel grote fan):
Ooit, lang geleden, zijn we het nog al over dingen eens geweest. Maar dat is zo lang geleden dat je het je nog moeilijk kan herinneren.CarpeNoctem schreef: ↑2 maart 2019, 19:52 Gotver, ik ben het eens met haelewyn. Ik begin me zorgen te maken
Geebee : eens met het verschil tussen ergens geboren zijn contra ergens lange rijd te gast zijn.
Dw : ik denk dat je het je als expat meer kan permitteren om een beetje naast de maatschappij te leven. Dat geeft soms een goed gevoel (ver weg) of net een slecht gevoel (hier).
Je moet het misschien ook kunnen zien als een modern huwelijk. Niets is definitief en als je het moe bent voor langer dan een maand is het tijd om te verkassen.
Mijn ouders en mijn vaderland, mijn gemeente waar ik al heel mijn leven woon, ... dat is voor eeuwig. Een vakantiebestemming of verblijfplaats is snel gewisseld voor wat anders.
bij deze op voorhand excuses voor:
effe oftopic te gaan
voor deze lange thread(zal in de toekomst men mening trachten beknopter uit te drukken)
@DW
Kortom ons erf belasting systeem (net als de meeste) is gabaseerd op het feit dat iemands vermogen presteerd als in de goude tijd (15% per jaar rente).Wat opheden lijd tot vermogens verlies lijd en dus betekend verarming van de middeklasse wat de creativiteid inovatie niet te goede doet....Terwijl je je zorgen maakt , denk je aan geen andere zaken.(Italië heeft dit begrepen)
conclussie
wie zaait moet oogsten wat hij zaait.
Gezien dit in Belgie niet het geval is zal ik nooit een aanzienlijke maatschappelijke bijdrage leveren.
(met uitzondering,van verdedigen van rechten)
effe oftopic te gaan
voor deze lange thread(zal in de toekomst men mening trachten beknopter uit te drukken)
@DW
De Belgische successierechten zijn naar internationale normen niet uitzonderlijk, en bovendien ook relatief eenvoudig te ontwijken - en heus niet enkel voor superrijken (handgiften en schenkingen zijn voor iedereen een optie). Plus, je kan argumenteren dat successierechten van alle belastingen misschien wel de meest efficiënte en rechtvaardige belasting zijn: ze stimuleren noch ontmoedigen specifieke activiteiten (zoals pakweg roerende voorheffing dat wel doet) en ze treffen het enige inkomen dat iemand ooit zal krijgen waaraan die ontvanger geen enkele verdienste heeft.
Nu goed, over elk individueel puntje van het leven in België discussiëren zou deze thread al snel doen ontsporen. Ik beweer ook niet dat België een Panglossiaans paradijs is, er zijn elke dag zaken waar ik me hier aan stoor. De vraag is of er een magisch paradijs bestaat waar het leven echt fundamenteel beter is. Ik heb er nog geen gevonden.
Elk land dat ik al als toerist bezocht leek me fantastisch om in te wonen (behalve dan Rusland en Armenië, die waren ronduit deprimerend). Eens je echter wat verder kijkt en begint na te denken hoe je leven er zou uitzien als je er voltijds woont kom je al snel tot het besluit dat België eigenlijk heel veel waar voor je geld biedt.
Het blijft imoreele belasting ,Het is niet omdat een ander van een brug springt dat jij moet volgen....De Belgische successierechten zijn naar internationale normen niet uitzonderlijk
Handgiften...kosten dezer dagen ook koopkracht , want cash op een rekenning houden kost geld.en als je van vastgoed naar cash gaat 10%+ 1% notariskosten+3% handgift tax.vastgoed schenkingen beginnen aan 15%+12% exstra als je terug naar vastgoed wil gaan.en dat is dan als je als je voldoende tijd hebt om alle geplande schenkingen door te voeren(rekenning houdend met een cooldown van 3j).....niemand weet immers wanneer de klok stopt.en bovendien ook relatief eenvoudig te ontwijken - en heus niet enkel voor superrijken (handgiften en schenkingen zijn voor iedereen een optie).
Kortom ons erf belasting systeem (net als de meeste) is gabaseerd op het feit dat iemands vermogen presteerd als in de goude tijd (15% per jaar rente).Wat opheden lijd tot vermogens verlies lijd en dus betekend verarming van de middeklasse wat de creativiteid inovatie niet te goede doet....Terwijl je je zorgen maakt , denk je aan geen andere zaken.(Italië heeft dit begrepen)
Beste mijn beide ouders hebben gewerkt tot ze gestorven zijn beide hebbben pensioen leeftijd niet gehaald.Dus men ouders hebben beide bijgedragen tot het wettelijk pensioen stelsel......Als 1 van beide sterft krijgt de andere een weduwe pensioen....Echter als beide sterven worden de fondsen nooit uitgekeerd(wetelijke bijdrage).Integendeel je krijgt dan een erfbelasting voorgeschoteld aan +30%.Dit na elk taksje te hebben betaald (en er zijn er veel).En dit noem jij eerlijk?je kan argumenteren dat successierechten van alle belastingen misschien wel de meest efficiënte en rechtvaardige belasting zijn:
u vergeet dan wel degelijk rekenning te houden met de bijdrage die de ontvanger bijdraagt tot behoud vermogen/expansie.....en ze treffen het enige inkomen dat iemand ooit zal krijgen waaraan die ontvanger geen enkele verdienste heeft.
conclussie
wie zaait moet oogsten wat hij zaait.
Gezien dit in Belgie niet het geval is zal ik nooit een aanzienlijke maatschappelijke bijdrage leveren.
(met uitzondering,van verdedigen van rechten)
Zeker. Het is als expat moeilijk om je echt te 'wortelen' in je nieuwe thuisland. Vaak zie je dat expats niet integreren maar samenklitten met elkaar, tot je op den duur bijna parallelle gemeenschappen krijgt. Dat gaat van heel exclusieve clubjes (Russische miljardairs in Londen) tot gepensioneerden in Benidorm of Chinatowns in Afrika. Ik denk persoonlijk niet dat iemand daar op lange termijn gelukkig van wordt, maar dat is puur mijn mening.haelewyn schreef: ↑2 maart 2019, 21:18 Dw : ik denk dat je het je als expat meer kan permitteren om een beetje naast de maatschappij te leven. Dat geeft soms een goed gevoel (ver weg) of net een slecht gevoel (hier).
Je moet het misschien ook kunnen zien als een modern huwelijk. Niets is definitief en als je het moe bent voor langer dan een maand is het tijd om te verkassen.
Mijn ouders en mijn vaderland, mijn gemeente waar ik al heel mijn leven woon, ... dat is voor eeuwig. Een vakantiebestemming of verblijfplaats is snel gewisseld voor wat anders.
Of je je meer kan permitteren is een andere vraag. Expats zijn meestal rijker dan de plaatselijke bevolking en geld geeft overal ter wereld een zekere... flexibiliteit. Plus, in veel culturen wordt van expats meer 'aanvaard' dan van natives. Denk aan alcoholconsumptie in moslimlanden: bijna allemaal laten ze legale alcoholconsumptie toe in etablissementen die zich richten op expats, terwijl het voor natives in theorie illegaal is.
Als je verhuist naar een land met een min of meer gelijkaardige cultuur en waar je de taal al bij aankomst vrij goed spreekt is het iets anders. Dan ben je binnen de kortste keren ingeburgerd, zeker als je ter plaatse nog (deeltijds) werkt of studeert. Op het lijstje van dergelijke landen vind je helaas (?) weinig exotische belastingparadijzen.
Iedereen moet doen wat hij of zij wilt. Er zijn veel goede redenen om te verhuizen, maar ik stoor me gewoon een beetje aan mensen die doen alsof België een k*tland is en dat je levensstandaard en -kwaliteit elders veel hoger zou zijn. Vaak zijn dat mensen die een nogal naïef beeld hebben van de wereld; hier en daar zie je tegenwoordig zelfs mensen die beweren dat het in pakweg Rusland beter leven dan hier is (ik ken Russen, ben er veel geweest en kan je verzekeren dat het behalve voor een miljardair een echt rotland is).
Sommigen hebben zelfs een naïef beeld van eigen land. Ook hier is er een groot verschil tussen de beleving van arm en rijk. Wie hier een goed betaalde job heeft, in een villa woont, zich twee auto's kan veroorloven en 3 a 4 keer per jaar op reis kan, zal een heel ander beeld hebben dan iemand die huur moet betalen voor een vochtig krot, moet schrapen om op het eind van de maand nog eten op tafel te krijgen en zich niks bijzonders kan veroorloven. Voor die laatste groep is België eveneens een rotland, de val van armoede en kansarmoede zijn hardnekkig, de overgrote meerderheid geraakt daar nooit uit, ook voor hun kinderen zijn de kansen dat ze beter doen klein.dw schreef: ↑3 maart 2019, 13:58 Er zijn veel goede redenen om te verhuizen, maar ik stoor me gewoon een beetje aan mensen die doen alsof België een k*tland is en dat je levensstandaard en -kwaliteit elders veel hoger zou zijn. Vaak zijn dat mensen die een nogal naïef beeld hebben van de wereld; hier en daar zie je tegenwoordig zelfs mensen die beweren dat het in pakweg Rusland beter leven dan hier is (ik ken Russen, ben er veel geweest en kan je verzekeren dat het behalve voor een miljardair een echt rotland is).
Dat is absoluut waar, al stellen OESO-cijfers dat België het ook daarin vrij goed doet.
Onze inkomensongelijkheid (na herverdeling) is bij de laagste ter wereld: http://www.oecd.org/social/inequality.htm
Qua armoede doen we het goed, althans onder volwassenen en gepensioneerden. Voor kinderarmoede presteren we dan weer slecht: https://data.oecd.org/inequality/povert ... ator-chart
Ondanks die hoge kinderarmoede is onze sociale mobiliteit nog altijd beter dan gemiddeld: http://www.oecd.org/media/oecdorg/direc ... 82x276.png
(Kans)arm zijn is overal miserabel, maar België is nog bij de minder slechte landen om in de foute wieg geboren te worden. 'Maar we doen het nog altijd beter dan anderen' is meestal geen goed argument, maar in een discussie over de merites van emigratie is het toch wel een belangrijk punt imo.
Onze inkomensongelijkheid (na herverdeling) is bij de laagste ter wereld: http://www.oecd.org/social/inequality.htm
Qua armoede doen we het goed, althans onder volwassenen en gepensioneerden. Voor kinderarmoede presteren we dan weer slecht: https://data.oecd.org/inequality/povert ... ator-chart
Ondanks die hoge kinderarmoede is onze sociale mobiliteit nog altijd beter dan gemiddeld: http://www.oecd.org/media/oecdorg/direc ... 82x276.png
(Kans)arm zijn is overal miserabel, maar België is nog bij de minder slechte landen om in de foute wieg geboren te worden. 'Maar we doen het nog altijd beter dan anderen' is meestal geen goed argument, maar in een discussie over de merites van emigratie is het toch wel een belangrijk punt imo.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Euh... Die loopt er gewoon bij omdat ze het lief is van Anunake.croesus schreef: ↑2 maart 2019, 09:28 Vandaag interview met Kyra Gantois in De Morgen.
Moeder verslaafd aan alcohol en drugs en intussen overleden. Vader in een strafinstelling. Zelf in een instelling gezeten. Deels opgevoed door haar grootvader en zijn (nieuwe) echtgenote.
Past dus niet echt in het beeld dat sommigen hier zo graag ophangen van de klimaatbrossers als groene rijkeluiskinderen die worden aangestuurd door invloedrijke papa's en mama's. O ja, ze heeft in haar (20 jarige) leven ook nog maar 3 keer gevlogen.
Zo, en nu kunnen de cynici hier op zoek gaan naar iets om haar aan het kruis te nagelen. Misschien rijdt ze wel met een brommerke naar school ipv met de fiets? Of heeft ze goedkope kleren uit de Primark die in Bangladesh zijn gemaakt? Of juist te dure kleren?