GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Misschien interessant voor de vastgoedbeleggers onder ons?
https://www.beursduivel.be/Column/29164 ... tgoed.aspx
https://www.beursduivel.be/Column/29164 ... tgoed.aspx
Cofinimmo is wat the talk of the town aan het worden
Was aan het kijken naar GVV's om eventueel mijn portefeuille te diversifiëren. WDP is een topbedrijf dat het al jaren goed doet, maar als ik naar die waarderingen kijk, pfftt. QRF is langs de andere kant erg afgestraft en noteert aan een korting van 40%. De markt gaat dus uit van een zware overwaardering van dit vastgoed. Aedifica dan maar, als toekomstgerichte sector.
Welke GVV's zouden jullie vandaag aanraden? Hoe kan ik door de bomen het bos zien...
Welke GVV's zouden jullie vandaag aanraden? Hoe kan ik door de bomen het bos zien...
Eerste vraag: welk soort vastgoed wil je? QRF en WDP zijn actief in totaal verschillende sectoren en mag je qua waardering dan ook niet rechtstreeks vergelijken.Naick schreef: ↑3 maart 2019, 06:44 Was aan het kijken naar GVV's om eventueel mijn portefeuille te diversifiëren. WDP is een topbedrijf dat het al jaren goed doet, maar als ik naar die waarderingen kijk, pfftt. QRF is langs de andere kant erg afgestraft en noteert aan een korting van 40%. De markt gaat dus uit van een zware overwaardering van dit vastgoed. Aedifica dan maar, als toekomstgerichte sector.
Je zou kunnen zeggen dat je alle soorten vastgoed in portefeuille wilt hebben: residentieel, winkels, logistiek, zorg en kantoren. Voor residentieel en kantoren is de keuze simpel, aangezien er maar één pure speler is in die sectoren: Home Invest Belgium en Befimmo. Ook in zorg en logistiek is het assortiment vrij beperkt. Enkel winkelvastgoed-GVVs zijn dik gezaaid, zeker als je ook naar buitenlanders als Eurocommercial of Klépierre gaat kijken.
Als je het op die manier opsplitst wordt je keuze waarschijnlijk al een stuk gemakkelijker. Ipv alle GVVs met elkaar te vergelijken, moet je enkel nog binnen elke categorie gaan vergelijken.
Een simpele (maar niet altijd ideale) manier om binnen een categorie te beslissen kan zijn om je te beperken tot de GVVs met een zeer lange traditie van stijgende dividenden, zelfs tijdens crises (zie daarvoor Belca's lijstje) en met een pay-out onder de 100 % (HOMI valt dan helaas af momenteel).
Nog een andere optie zou zijn om gewoon niet te kiezen en een ETF te kopen die zich toelegt op REIT/GVV. Als je vastgoed enkel ziet als diversificatie is dat een zeer valabele strategie imo.
Oh, en gewoon terugbladeren in deze thread levert ook al veel info op
Ik ken u budget niet dat je aan GVV wil toekennen, maar vanaf 1000 euro per positie, mag natuurlijk hoger, zit je redelijk qua kosten.Naick schreef: ↑3 maart 2019, 06:44 Was aan het kijken naar GVV's om eventueel mijn portefeuille te diversifiëren. WDP is een topbedrijf dat het al jaren goed doet, maar als ik naar die waarderingen kijk, pfftt. QRF is langs de andere kant erg afgestraft en noteert aan een korting van 40%. De markt gaat dus uit van een zware overwaardering van dit vastgoed. Aedifica dan maar, als toekomstgerichte sector.
Stel, je hebt 3000 euro te beleggen in GVVs, koop er dan 3, heb 5000 koop er dan 5.
Ik zou nooit voor eentje gaan, maar zeker voor een stuk of 3 en meer.
Dat was en is nog steeds mijn strategie, voor mij werkt die prima.
Mooi dividend, soms keuzedividend, elk jaar wel ergens een kapitaalverhoging, meer moet dat niet zijn.
GVV doen ook geen al te gekke sprongen, dus een ideaal aandelensoort om te leren beleggen.
Zelf heb ik er een 7 tal, houden en bijkopen als ik kan of als er dipke is.
Veel succes.
De meeste brokers hanteren verschillende tarieven voor beursorders tot €2500 of tussen €2500 en €5000 en voor nog hogere bedragen. De eerste twee zijn vaste tarieven voor Euronext. Een aankoop van €1000 kost aan transactiekosten dus net zoveel als €2499. Het enige wat verschilt is de beurstax. Gelukkig bedraagt die voor GVVs minder dan voor andere aandelen.Jhn schreef: ↑4 maart 2019, 06:58Ik ken u budget niet dat je aan GVV wil toekennen, maar vanaf 1000 euro per positie, mag natuurlijk hoger, zit je redelijk qua kosten.Naick schreef: ↑3 maart 2019, 06:44 Was aan het kijken naar GVV's om eventueel mijn portefeuille te diversifiëren. WDP is een topbedrijf dat het al jaren goed doet, maar als ik naar die waarderingen kijk, pfftt. QRF is langs de andere kant erg afgestraft en noteert aan een korting van 40%. De markt gaat dus uit van een zware overwaardering van dit vastgoed. Aedifica dan maar, als toekomstgerichte sector.
Stel, je hebt 3000 euro te beleggen in GVVs, koop er dan 3, heb 5000 koop er dan 5.
Ik zou nooit voor eentje gaan, maar zeker voor een stuk of 3 en meer.
Dat was en is nog steeds mijn strategie, voor mij werkt die prima.
Mooi dividend, soms keuzedividend, elk jaar wel ergens een kapitaalverhoging, meer moet dat niet zijn.
GVV doen ook geen al te gekke sprongen, dus een ideaal aandelensoort om te leren beleggen.
Zelf heb ik er een 7 tal, houden en bijkopen als ik kan of als er dipke is.
Veel succes.
Enkel bij een KV hoeft er geen beurstax betaald te worden (verloopt immers niet via de beurs).
Je kan een erg grove indeling maken bij de GVVs:
- Kantoorvastgoed
- Commercieel (winkels of winkelcentra)
- Logistiek vastgoed
- Residentieel vastgoed (met daarin zorgvastgoed als speciale categorie)
Een probleem met dat soort indeling is dat enkele GVVs in verschillende segmenten actief zijn of dat er een transitie aan de gang is tussen segmenten. Bvb bij Intervest Offices & Warehouses verschuift het zwaartepunt naar het logistieke vastgoed. Bij Cofinimmo is de transitie van kantoorvastgoed naar zorgvastgoed.
Kantoorvastgoed is al vescheidene jaren op zijn retour en commericeel vastgoed heeft pas sinds een paar jaar de wind van voor. Dat brengt een lagere waardering en een hoger dividendrendement mee (maar er wordt aan getwijfeld of dividenden nog kunnen groeien, laat staan dat ze houdbaar zijn en blijven).
Welke ETF's zijn in dit verband aan te raden?dw schreef: ↑3 maart 2019, 10:25(...)Naick schreef: ↑3 maart 2019, 06:44 Was aan het kijken naar GVV's om eventueel mijn portefeuille te diversifiëren. WDP is een topbedrijf dat het al jaren goed doet, maar als ik naar die waarderingen kijk, pfftt. QRF is langs de andere kant erg afgestraft en noteert aan een korting van 40%. De markt gaat dus uit van een zware overwaardering van dit vastgoed. Aedifica dan maar, als toekomstgerichte sector.
Nog een andere optie zou zijn om gewoon niet te kiezen en een ETF te kopen die zich toelegt op REIT/GVV. Als je vastgoed enkel ziet als diversificatie is dat een zeer valabele strategie imo.
Oh, en gewoon terugbladeren in deze thread levert ook al veel info op
Gebruik eens justETF, met selectie op 'real estate' en listing op beurzen van jouw keuze. Heb ze nog niet in detail bekeken, maar er zijn er enkele die er op het eerste zicht ok uitzien: LU1437018838, LU0489337690, IE00BSJCQV56
Ook geinteresseerd in immo ETF, op justetf gezocht naar 'real estate', 'accumulating', 'ierland'.
Lijken me 4 interessante ETF's maar geen 'world' real estate ETF gevonden.
Lijken me 4 interessante ETF's maar geen 'world' real estate ETF gevonden.
Deze week eens een Britse REIT nader uitgelicht. Redelijk speculatief; de malls die ze hebben in UK zijn vooral Tier-1, maar het blijft commercial real estate, en het blijft het UK.
Dit gezegd zijnde, zelfs aan een fors hoger vereiste yield blijft er een 80-100% opwaarts potentieel tov de NAV, en de beslissing om het dividend even te schrappen om de balans op orde te brengen (dé reden waarom er zo diep vs de NAV wordt getraded) lijkt me een positief plan van aanpak. Ik heb er geen probleem mee om een paar jaar zonder dividend te zitten als het dividend daarna hersteld wordt, én de balans zo sterk verbeterd wordt dat we ook dichter bij NAV noteren.
Afin, ge moet het allemaal maar eens lezen.
https://seekingalpha.com/article/424840 ... -good-move
Dit gezegd zijnde, zelfs aan een fors hoger vereiste yield blijft er een 80-100% opwaarts potentieel tov de NAV, en de beslissing om het dividend even te schrappen om de balans op orde te brengen (dé reden waarom er zo diep vs de NAV wordt getraded) lijkt me een positief plan van aanpak. Ik heb er geen probleem mee om een paar jaar zonder dividend te zitten als het dividend daarna hersteld wordt, én de balans zo sterk verbeterd wordt dat we ook dichter bij NAV noteren.
Afin, ge moet het allemaal maar eens lezen.
https://seekingalpha.com/article/424840 ... -good-move
Bedankt voor de tip Poldermol!
UK winkelvastgoed is blijkbaar niet erg gewild de laatste tijden, maar de bodem moet toch een keer bereikt worden...
UK winkelvastgoed is blijkbaar niet erg gewild de laatste tijden, maar de bodem moet toch een keer bereikt worden...
Wel, een 'tip' zo ik het niet noemen, veel op Spaargids hier freaken op het dividend en niet op de mogelijke overwaarderingen van diezelfde bedrijven dus ik weet niet of er veel animo is voor een REIT dat het dividend geschorst heeft maar waar capital gains mogelijk zijn.
Het is een spécialleke, dat wel.
En niet echt gewild, dat klopt. Vandaar dat ik zelfs nà de recente herwaardering en afboeking van meer dan een miljard pond nog steeds vind dat ze niet conservatief genoeg zijn. Vandaar dat ik er mijn eigen berekeningen tegenaan gooi in een conservatiever scenario.
Het is een spécialleke, dat wel.
En niet echt gewild, dat klopt. Vandaar dat ik zelfs nà de recente herwaardering en afboeking van meer dan een miljard pond nog steeds vind dat ze niet conservatief genoeg zijn. Vandaar dat ik er mijn eigen berekeningen tegenaan gooi in een conservatiever scenario.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vastgoedkoopjes van KBC Securities
Analisten Jan Opdecam en Alexander Makar van KBC Securities hebben WDP WDP-0,15% , Montea MONT0,00% , VGP VGP0,87% , Aedifica AED0,12% en Care Property Invest CPINV0,45% tot de vastgoedkoopjes van 2019 gekroond. Het beurshuis doet dit naar aanleiding van het jaarlijkse vastgoedevenement dat hij op 21 maart organiseert. De aandelen zijn gekozen omdat ze aantrekkelijke winsten, dividenden en een gezonde balans hebben.
Voorts zijn de aandelenanalisten positief over de algehele vastgoedsector. Ze erkennen dat de sector sinds het vierde kwartaal van 2018 iets minder dan het marktgemiddelde presteert. Echter, de stabiele cashflows door langlopende huurcontracten en sterke organische groei creëren een voordeel ten opzichte van andere aandelen. De kenners verwachten voor 2019 een rendement van 11,5 procent in de sector.
de Tijd
Analisten Jan Opdecam en Alexander Makar van KBC Securities hebben WDP WDP-0,15% , Montea MONT0,00% , VGP VGP0,87% , Aedifica AED0,12% en Care Property Invest CPINV0,45% tot de vastgoedkoopjes van 2019 gekroond. Het beurshuis doet dit naar aanleiding van het jaarlijkse vastgoedevenement dat hij op 21 maart organiseert. De aandelen zijn gekozen omdat ze aantrekkelijke winsten, dividenden en een gezonde balans hebben.
Voorts zijn de aandelenanalisten positief over de algehele vastgoedsector. Ze erkennen dat de sector sinds het vierde kwartaal van 2018 iets minder dan het marktgemiddelde presteert. Echter, de stabiele cashflows door langlopende huurcontracten en sterke organische groei creëren een voordeel ten opzichte van andere aandelen. De kenners verwachten voor 2019 een rendement van 11,5 procent in de sector.
de Tijd
vastgoedkoopjes ?