Holdings
TIP
Re: Holdings
Juist .Een premie op de boekwaarde. Die boekwaarde is door Buffett dit jaar officieel begraven (zoals hij in zijn jaarbrief duidelijk maakt) wegens totaal irrelevant geworden.De meeste van die bedrijven die daar 10-20-30 jaar al in zitten staan nog tegen aanschafwaaarde in de boeken.Zo ook de spoorweg trouwens.Veel van die zaken zijn vandaag een veelvoud waard.Veel belangerijker is de waarde te bepalen op basis van de operationele inkomsten, tel daarbij de casch, de dividenden en de waarde van het beursgenoteerde deel en je krijgt een beeld van de I.W.
Op basis daarvan heeft Buffett vorig jaar trouwens zelf aandelen ingekocht rond $205. Het moet zijn dat hij ervan uitgaat dat de korting groot genoeg is aan die koers.
Totaal belachelijk dus dat Dieriex-Leys zich nog baseert op de boekwaarde terwijl daar in het laatste verslag al helemaal geen sprake meer van is.
Dit maakt het dan - uiteraard terecht - volkomen irrelevant om nog naar de koers/boekwaarde te kijken bij holdings? Is het dan zinvoller om naar de koers/winstverhouding te kijken? In een ideale wereld vergelijk je uiteraard alle holdings volgens hun gecorrigeerde intrinsieke waarde, maar dit is voor veel holdings onbegonnen werk. Zeker wanneer ze nog een een (significant) deel private equity aanhouden.
-
- Full Member
Het is inderdaad naïef om te denken dat je een financieel voordeel kunt halen uit 1 ratio dat bestaat uit 2 waarden die toegankelijk zijn voor het hele publiek.
Hangt van de waardering en het type belegging af. Als het gaat om beursgenoteerde bedrijven is het een goede indicator, de korting weerspiegelt dan de verhouding tov de meest recente koers van de aandelen in port.
Voor anderen kan het misschien een minder goede graadmeter zijn (bv. Gimv) wanneer het gaat om participaties die niet beursgenoteerd zijn.
Het is sowieso maar één aspect. Staar je er niet blind op.
Voor anderen kan het misschien een minder goede graadmeter zijn (bv. Gimv) wanneer het gaat om participaties die niet beursgenoteerd zijn.
Het is sowieso maar één aspect. Staar je er niet blind op.
En quid in verband met de koers-winst verhouding?
Als dat klopt, dan slaat die analyse van Dierickx-Leys inderdaad nergens op. Die fout is zelfs zwaar genoeg om die mannen nooit nog ernstig te nemen.
koendesmet schreef: ↑10 maart 2019, 10:13 Markel en Danaher vind ik interessant om te volgen in Amerika. Maar of je die echt als holding kunt beschouwen denk ik niet. Enkel de tweede heb ik in bezit. Mooie spreiding alleszins bij Danaher en een lage beta. Bij Markel zit je vooral in de sector van de verzekeringen. Op LT een mooi trackrecord maar op KT iets minder. Alphabet (Google) zie ik trouwens ook steeds meer als een holding...(maar sommigen zullen het hiermee wel niet eens zijn)
Danaher is voor mij ook een pareltje, dat stabiel groeit als een holding, na de recente overname bij GE bestaat het toch al uit (grote) 29 bedrijven van over de hele wereld...
Dit is dan zonder hun vroegere industriële tak die sinds 2016 zelfstandig is onder de naam Fortive (deze 20 bedrijven doen het ook goed....)
https://www.danaher.com/our-businesses/ ... -directory
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Welke holdings zijn volgens jullie momenteel interessant/koopwaardig?
Investor AB : year-end report 2018
Adjusted net asset value amounted to SEK 372,004 m. (SEK 486 per share) on December 31, 2018, a decrease of SEK 48,566 m., or 12 percent during the quarter.
Reported net asset value amounted to SEK 327,508 m. (SEK 428 per share) on December 31, 2018, a decrease of SEK 44,863 m., or 12 percent, during the quarter.
This result is explained as follows:
- Listed Core Investments generated a total return of -15 percent;
- The value of Patricia Industries, excluding cash, decreased by 3 percent;
- The value of Investor’s investments in EQT increased by 14 percent.
Adjusted net asset value amounted to SEK 372,004 m. (SEK 486 per share) on December 31, 2018, a decrease of SEK 48,566 m., or 12 percent during the quarter.
Reported net asset value amounted to SEK 327,508 m. (SEK 428 per share) on December 31, 2018, a decrease of SEK 44,863 m., or 12 percent, during the quarter.
This result is explained as follows:
- Listed Core Investments generated a total return of -15 percent;
- The value of Patricia Industries, excluding cash, decreased by 3 percent;
- The value of Investor’s investments in EQT increased by 14 percent.
Zeer mooi lijstje. Zelf heb ik er drie van British Empire, Camellia en Wendel.
Als ik het goed begrijp is British Empire een holding die voornamelijk in holdings zit?
Bedankt voor de ideeën!
Aurelius (DE) en Corp Fin Alba (ES) staan bij mij ook op de radar.
Ik kijk ook naar British Empire, maar het lijkt wat mij betreft meer op een beleggingsfonds dan op een holding.
Wat denken jullie van GBL?