Klimaathysterie
-
- Hero Member
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Wellicht een aantal factoren:Ardennois schreef: ↑14 maart 2019, 20:31
Nu weet ik niet van waar je opgehaald en naar waar je gebracht wordt, maar € 25/traject kan nooit de werkelijke kostprijs zijn. Hoe kan dit dan wel? 1. Als ze jou afzetten hebben ze wellicht wel weer een aankomst en rijden ze niet leeg terug 2. een deel van de kostprijs van je traject gaat af van de marge van het reisbureau/touroperator. Als die reis in een bepaalde prijscategorie valt, dan valt dit onder de noemer van service (lees: een visje als aas gebruiken om een grotere vis te vangen).
- Goede overeenkomst tussen beiden
- Zoals u aangeeft mogelijks/hopelijk goede organisatie om steeds met passagiers te rijden
- Ik woon op ca 35km van de luchthaven, grens Vl-br/O-vl, kortbij E-40
- Uiteraard velen die ook deze dienst gebruiken en dichter wonen - mijn woonplaats zou dan eventueel op de grens vallen van een mogelijks duurder tarief ..
- Als een dergelijke dienst 15 van die trajecten kan afleggen op 10h00 lijkt me dit toch rendabel te zijn?
- Als commerciële zet geloof ik niet echt, vraag werd pas gesteld wanneer heel duidelijk was dat ik de reis ging boeken.
Ergens kan ik ook begrijpen dat een dergelijk traject effectief efficiënter kan georganiseerd worden dan de NMBS dit kan, tevens heeft de NMBS ook verplichtingen die andere diensten niet hebben.
Het toont aan dat er niet 1 oplossing perfect is en dat elke partij moet streven naar de meest performante oplossing om een bepaalde verplaatsing te maken.
Re: Klimaathysterie
Maar het was toch privé-vervoer zonder iemand anders in de wagen. Voor € 25 ... auto/benzine/chauffeur ... dat kan nooit rendabel zal zijn als er geen winst ergens anders gehaald wordt ... bovendien op een redelijk file-gevoelig traject. Maar maakt niet uit, jij hebt deze service, geniet er dus van.contextbinder schreef: ↑14 maart 2019, 21:09 - Als een dergelijke dienst 15 van die trajecten kan afleggen op 10h00 lijkt me dit toch rendabel te zijn?
Re: Klimaathysterie
Eén zaak waar het aan ligt is deze : het reisbureau vertelt nergens, ook niet aan zijn verzekeraar, dat het bezoldigd personenvervoer doet. Het zou dan eigenlijk een taxivergunning moeten hebben..
De straffen daarvoor zijn financieel redelijk hoog.
Een inbeslagname van het voertuig is geen optie maar voor de rechter een verplichting.
Je moet je niet eens afvragen of ze de wet overtreden. Ze vervoeren personen en vragen daar geld voor. Dat is genoeg om van een taxidienst te spreken. Het is iets waar niet echt tegen opgetreden wordt..
Eigenlijk moeten ze dan een vergunning hebben voor 'verhuur van voertuig met chauffeur' wat vergelijkbaar is met een taxivergunning. En ze moeten dan aan alle verplichtingen van een taxidienst voldoen.
Als je al die zaken niet moet betalen (een standaard goedkope BA verzekering voor een taxi gaat over de 2000 euro) ben je natuurlijk goedkoper af. Vergunning, belasting van de gemeente, medische schifting voor het rijbewijs, maar ook het aanrekenen van een verplicht tarief... etc etc
En inderdaad : ze nemen nog eens een beetje van de winst om hun boeltje te bekostigen en de prijs laag te houden..
Geen enkel reisbureau kan 10 ritten per dag doen naar de luchthaven. Bij ophalen is er altijd wel iets van vertraging. Bij wegbrengen is er vaak file. En je klanten boeken hun vluchten niet mooi met 2 uren tussenpauze.
Als je een taxidienst uitbaat die op oproep werkt sta je ook veel stil.. Geloof vooral niet dat iedereen gespreid belt. Dat is eerder alles ineens en dan vele uren niets..
Naar mijn mening is dat busje van het reisbureau totaal geen voorbeeld van hoe we transport moeten regelen in onze maatschappij. Doe het anders op zijn Chinees : Eén brommer met een laadbak op achteraan en naar mate van hoe goed je met de eigenaar overeen komt en in hetzelfde dorp woont.. of je bent familie van hem.. dan kan je dat ding wel eens lenen voor een uurtje. In ruil kan jij dan een paar uren per jaar (of dagen) gaan helpen om de rijst binnen te halen of te planten.
Deelauto's op een andere schaal en een andere manier.
De straffen daarvoor zijn financieel redelijk hoog.
Een inbeslagname van het voertuig is geen optie maar voor de rechter een verplichting.
Je moet je niet eens afvragen of ze de wet overtreden. Ze vervoeren personen en vragen daar geld voor. Dat is genoeg om van een taxidienst te spreken. Het is iets waar niet echt tegen opgetreden wordt..
Eigenlijk moeten ze dan een vergunning hebben voor 'verhuur van voertuig met chauffeur' wat vergelijkbaar is met een taxivergunning. En ze moeten dan aan alle verplichtingen van een taxidienst voldoen.
Als je al die zaken niet moet betalen (een standaard goedkope BA verzekering voor een taxi gaat over de 2000 euro) ben je natuurlijk goedkoper af. Vergunning, belasting van de gemeente, medische schifting voor het rijbewijs, maar ook het aanrekenen van een verplicht tarief... etc etc
En inderdaad : ze nemen nog eens een beetje van de winst om hun boeltje te bekostigen en de prijs laag te houden..
Geen enkel reisbureau kan 10 ritten per dag doen naar de luchthaven. Bij ophalen is er altijd wel iets van vertraging. Bij wegbrengen is er vaak file. En je klanten boeken hun vluchten niet mooi met 2 uren tussenpauze.
Als je een taxidienst uitbaat die op oproep werkt sta je ook veel stil.. Geloof vooral niet dat iedereen gespreid belt. Dat is eerder alles ineens en dan vele uren niets..
Naar mijn mening is dat busje van het reisbureau totaal geen voorbeeld van hoe we transport moeten regelen in onze maatschappij. Doe het anders op zijn Chinees : Eén brommer met een laadbak op achteraan en naar mate van hoe goed je met de eigenaar overeen komt en in hetzelfde dorp woont.. of je bent familie van hem.. dan kan je dat ding wel eens lenen voor een uurtje. In ruil kan jij dan een paar uren per jaar (of dagen) gaan helpen om de rijst binnen te halen of te planten.
Deelauto's op een andere schaal en een andere manier.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 15 maart 2019, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klimaathysterie
Zijn we eigenlijk zeker dat het een busje van het reisbureau betreft en er geen taxibedrijf 'op kalme momenten' in onderaanneming rijdt?
Re: Klimaathysterie
Natuurlijk wordt dit gedaan door iemand met een vergunning. Niemand gaat dit full-time doen zonder in orde te zijn met de wetgeving, geen enkel reisbureau gaat dat risico ook aan. Voor het taxi-bedrijf zal het contract, wellicht niet elke rit, wel winstgevend zijn. Voor het reisbureau is het een service die bij in je reis geteld is, ook al wordt de service aangeboden nadat je de reis geboekt hebt.
Bottom line: nemen die service!
Bottom line: nemen die service!
-
- Hero Member
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Zal het eens vragen aan de chauffeur - update eind mei , ben ook nieuwsgierig. Mij hoor je niet klagen - er moet ook nog een rolstoel mee en dan is het heel makkelijk om voor de deur opgehaald en afgezet te worden.
Een echte Belg hé - bij persoonlijk gewin worden de regeltjes snel versoepeld. Schaamteloos
Re: Klimaathysterie
Ik neem ook altijd de trein, maar in uw geval zou ik ook niet twijfelen. Zeker nu ze beginnen overdrijven met die diabolotoeslag neem ik gewoon de trein naar Zaventem-Dorp als ik enkel met handbagage reis. Vandaar is het letterlijk slechts 20-25 minuten wandelen naar de luchthaven.
Re: Klimaathysterie
Ik ken er hier verschillende die dat WEL doen. Ik ken ze persoonlijk. Ik weet hoe ze werken..
Ik begrijp dat je het zo ziet .. ''' dat kan toch niet zonder in orde te zijn '''... maar het is beter om niet te naief te zijn in deze wereld. En vooral in dit land.
Het kan en het gebeurt erg vaak.
Net zoals het gebeurt met 'chauffeurs in het zwart' en zelfs aan de lopende meter.
Net zoals veel koeriers met afgebrakte camionetten niet aan hun verzekeringsmaatschappij vertellen dat ze
goederenvervoer doen tegen betaling.
Net zoals veel mensen nog altijd met hun oud rijbewijs C met een vrachtwagen rijden zonder bijhorende medische keuring (dus zonder geldig rijbewijs).
Ik vraag me af of ze het allemaal goed weten wat de regels daarover zijn.
Onlangs ook nog in Italie gezien :
De bus van de luchthaven naar het station : 6 euro.
De bus, als je het weet, enkele honderden meters verder naar hetzelfde station : 1,3 euro..
Het is overal een beetje van hetzelfde.
In Brussel heeft de Lijn trouwens enkele verbindingen per bus naar de luchthaven. Onder meer vanuit Leuven vertrekt er regelmatig een bus met bestemming luchthaven. Vanuit Mechelen is er ook een goede verbinding. Als je een abo van de lijn hebt rijdt je zonder meerprijs en indien niet : al zeker zonder Diabolo toeslag.
Van Brussel Noord naar de luchthaven is er bv de 272 die je daar brengt in drie kwartier tijd.
https://www.delijn.be/nl/overdelijn/cam ... ijnen.html
Laatst gewijzigd door haelewyn op 15 maart 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Er moet toch serieus gefoefeld worden met die taxivergunningen, ergens moet er een fiscaal achterdeurtje zijn.haelewyn schreef: ↑15 maart 2019, 09:48 Eigenlijk moeten ze dan een vergunning hebben voor 'verhuur van voertuig met chauffeur' wat vergelijkbaar is met een taxivergunning. En ze moeten dan aan alle verplichtingen van een taxidienst voldoen.
Als je al die zaken niet moet betalen (een standaard goedkope BA verzekering voor een taxi gaat over de 2000 euro) ben je natuurlijk goedkoper af. Vergunning, belasting van de gemeente, medische schifting voor het rijbewijs, maar ook het aanrekenen van een verplicht tarief... etc etc
In Brussel zie ik regelmatig wagens rondrijden met een taxiplaat die overduidelijk allesbehalve als taxi dienst doen, wagens zoals onlangs een splinternieuwe BMW 6-reeks (minimum toch een 65.000 euro)... Niet echt een wagen voor personenvervoer. In de wagen 4 jonge gastjes van een bepaalde geloofsovertuiging met petjes.
Iemand een idee wat de "truc" is?
Re: Klimaathysterie
Taxivoertuigen zijn vrij van verkeersbelasting omdat het beschouwd wordt als openbaar vervoer. Dat kan de motivatie zijn...
Als één van de vriendjes in een kleine gemeente woont, genre Zichem of Herzele, kunnen ze de vergunning daar zonder veel problemen bekomen en tegen een lage jaarlijkse taks (of helemaal geen taks).
En dat dan gebruiken in een andere BVBA ? De auto wordt ingeschreven voor verhuur van auto met chauffeur. Dat is lichtjes anders dan een taxi.
Na een jaartje (of meerdere jaartjes) de auto verkopen en de boeken dicht wegens te weinig klanten voor het taxibedrijfje ?
Een taxiplaat begint wel met een T .. op de plaats van het eerste karaker. Niet het tweede .. want er rijden nu al heel veel auto's rond met een T als tweede karakter.
Als één van de vriendjes in een kleine gemeente woont, genre Zichem of Herzele, kunnen ze de vergunning daar zonder veel problemen bekomen en tegen een lage jaarlijkse taks (of helemaal geen taks).
En dat dan gebruiken in een andere BVBA ? De auto wordt ingeschreven voor verhuur van auto met chauffeur. Dat is lichtjes anders dan een taxi.
Na een jaartje (of meerdere jaartjes) de auto verkopen en de boeken dicht wegens te weinig klanten voor het taxibedrijfje ?
Een taxiplaat begint wel met een T .. op de plaats van het eerste karaker. Niet het tweede .. want er rijden nu al heel veel auto's rond met een T als tweede karakter.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 15 maart 2019, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Ja, duh...
Meeste van die wagens rijden met T-LAx-xxx, dus officieel zijn die, dacht ik, specifiek voor luchthavenvervoer.
Ze hebben geen "taxi" op het dak.
Re: Klimaathysterie
http://www.gtl-taxi.be/3_27_356_0_NL_We ... chauffeur_
Er is een verschil tussen een taxi en 'verhuur van wagens met chauffeur', maar het zijn geen grote verschillen.
Een dergelijke auto moet geen enkele taximarkering dragen.
Luchthavenvervoer is geen specifieke bedrijfstak of kent geen specifieke vergunningen.
Een auto met chauffeur in verhuur mag je net zo goed naar het centrum van Parijs of Amsterdam brengen als naar Oostende Zeedijk of Zaventem Luchthaven.
Duh ? Een dergelijke auto heeft ook een T plaat.
Er is een verschil tussen een taxi en 'verhuur van wagens met chauffeur', maar het zijn geen grote verschillen.
Een dergelijke auto moet geen enkele taximarkering dragen.
Luchthavenvervoer is geen specifieke bedrijfstak of kent geen specifieke vergunningen.
Een auto met chauffeur in verhuur mag je net zo goed naar het centrum van Parijs of Amsterdam brengen als naar Oostende Zeedijk of Zaventem Luchthaven.
Duh ? Een dergelijke auto heeft ook een T plaat.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Dat weet ik, dus duh.
Het ging erom dat er in Brussel heel wat wagens rondrijden met dergelijke platen die duidelijk niet voor dat doel gebruikt worden. Bijgevolg de vraag wat de "truc" is.
Het ging erom dat er in Brussel heel wat wagens rondrijden met dergelijke platen die duidelijk niet voor dat doel gebruikt worden. Bijgevolg de vraag wat de "truc" is.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Het meisje dat begin deze week nog zei dat ze nooit meer het vliegtuig ging nemen...
En dan woensdag...
En dan woensdag...