Traden als hoofdinkomst
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Traden als hoofdinkomst
Als ik de politie of de brandweer bel, dan verwacht ik dat ze komen opdagen. En ik genieten ook graag van de straatverlichting en dergelijk... Ik snap de hele discussie rond het betalen van belastingen etc wel, maar ik ben een inwoner van dit land en wil bijdragen zoals het hoort.
Nu, het zou wel fijn zijn als ze de hele materie wat eenvoudiger kunnen maken, maar moet toegeven dat ik dit nog niet in detail heb uitgezocht. Ik weet wel dat je je winsten moet aangeven als hoofdinkomsten en het zal belast worden net zoals je loon. Daar heb ik vrede mee.
Op zich, als het traden 'an sich' onmogelijk zou gemaakt worden, dan zou ik emigreren / elders een nationaliteit aanvragen. Niet met plezier, maar als het dan moet ...
Bedankt voor deze reactie.Cydox schreef: ↑19 maart 2019, 17:51 Moest je het dan toch doen...
Ik zou maken dat er bvb naast de pc ook een laptop is, als de pc het dan plots zou begegeven, kan je nog verder werker. Anderzijds heb je dan misschien geen wagen meer nodig (zou een grote besparing kunnen zijn)? Cursus boekhouden kan misschien ook interessant zijn.
Zo denk ik dus ook. Ik heb vandaag een vrij luxueuze auto die letterlijk stil staat tenzij ik die gebruik voor klantenbezoeken. Die zou ik dan verkopen en zoiets als car-sharing gebruiken/ poppy. Oftewel een kleinere wagen - mijn ego heb ik onder controle en ik hoef niets te bewijzen, dus nood aan een grote wagen heb ik niet.
Wat boekhouden betreft, ik zou daar iemand voor inhuren. Het zou me ongeveer 250 euro op jaarbasis om mijn boekhouding te laten doen. En vermits er veel veranderd in dat wereldje, heb ik liever iemand die zich vanuit zijn beroep voortdurend bijschoolt.
Uitsluitend aandelen en opties. 90% vd tijd aandelen.BEspaar schreef: ↑19 maart 2019, 18:30Met welke instrumenten werk je (aandelen, opties, futures?) en is de coach een beetje bekend?Sword schreef: ↑19 maart 2019, 11:13
ik veronderstel dat je daarmee bedoelt hoe ik denk met traden rond te komen?
Wel, ik heb na veel 'proberen' en het denken beter te weten, uiteindelijk gekozen om een degelijke online opleiding te volgen, met mentorship en coaching. Op zich vind je de meeste content om goed te kunnen traden wel online - maar je ziet bos noch bomen door alle kwakzalvers en valse beloften die gemaakt worden door de zogenaamde gurus.
Als ik mag samenvatten wat er enorm veranderd is in mn trading over het laatste jaar, dan zou ik zeggen:
-ik heb heel goed begrepen dat intelligentie weinig te maken heeft met traden, eerder het kunnen 'uitvoeren' van een plan. Je mag denken dat een aandeel 'hoort' te stijgen of te dalen, besef dat je steeds slechts een deel van de info hebt. Als een hedge fund of institutionele belegger alsnog beslist te verkopen/kopen op dat moment, dan haalt heel je onderzoek weinig uit. Betekent niet dat je de verkeerde thesis hebt, het zal gewoon niet werken (op dat moment) - heb ik heel wat maanden voor nodig gehad om dit ten gronde te accepteren.
-er is geen get rich quick. Statistisch gezien moet je gewoon zien te overleven en geen risicos te nemen van meer dan 1 a 2% per trade. Als je een 'goed' plan uitvoert dan zul je meer dan 6 a 7 keer op de 10 een grotere winnaar dan verliezer hebben. (met slechts 4 win per 10 trades en 6 losers kom je nog break even uit). Ook dit aspect van een rekening laten groeien, over de tijd heen was moeilijk voor mij om toe te passen.
-last but not least: voor elke trade maak ik een uitgeschreven plan op. in detail. na de trade doe ik een review of ik goed uitgevoerd heb (loss genomen wanneer het moest / profit of gedeelte genomen wanneer het moest / share size gerespecteerd) en probeer ik ook na te gaan wat ik beter had kunnen doen. Dit gedeelte van journaling in combinatie met een review van elke trade die je maakt is de best wijze om snel beter te worden/en te blijven. (het is saai en omslachtig soms - maar je ontdenkt werkelijk de zaken die je moet vermijden en de zaken waar je goed in bent die je 'groter' moet aanpakken.
Sorry voor het lange antwoord... ben nogal gepassioneerd over dit onderwerp. Ik had het tevens in 1 zin kunnen samenvatten door te zeggen: Zorg dat je consistent bent in het toepassen van je plan.
P&L volgt vanzelf. YTD ben ik up 40%.
Zowel voor daytrades als swingtrades>
ps: wat de coach betreft - hij woonde in Londen, maar is ondertussen weer vertrokken naar Australie met zijn gezin. Heb een gedeelte van de training online bij hem gevolgd en een gedeelte in persoon. Ik zou aanraden om geen trainingen te nemen waar je geen toegang tot de persoon hebt in het echte leven. Heb in het begin enkele mensen naar hem doorgestuurd, maar hij heeft me gevraagd om geen mensen meer door te sturen en hij heeft zn training ook gestopt. (heel spijtige zaak want hij is echt goed)
cpnx schreef: ↑19 maart 2019, 19:51 Als je trade en een full-time job doet, wat houd je dan tegen om wanneer je van traden je beroep maakt wat bij te studeren? Open Universiteit, Syntra, ... Ik weet niet wat je huidig hoogste diploma is, maar als bvb denkt om minstens een jaar of tien te traden is dat voldoende om je om te scholen, een extra bachelor- of master-diploma te behalen en ev. bijhorende lerarenopleiding te volgen. Werkzekerheid zo goed als gegarandeerd. Stel als je economie gestudeerd hebt, je een tiental jaar kunt leven van traden, kun je bijvoorbeeld 2-3 extra talen leren en zorgen dat je het economisch jargon kent. En dan (terug) in financiën gaan werken. Het gaat om timemanagement: de tijd die je nu steekt in een full-time job steek je in het traden en de tijd die je nu in het traden steekt, besteed je voortaan aan bijstuderen.
Ja, heel veel online opleidingen zijn rommel, vermoedelijk 90% net zoals de rest van het internet. Zoek maar eens een degelijke talencursus. Vermoed dat ik er eentje gevonden heb, maar nog niet uitgeprobeerd. Ben je bereid om die degelijke online cursus te vermelden of is het geheim? In elk geval succes.
zeer interessant... de waarheid is dat ik hier nog niet zo over heb nagedacht. Denk dat het time-management principe heel belangrijk wordt. Had mezelf voorgenomen om de 'vrijgekomen' tijd te spenderen aan familie/ vrienden en vrijwilligerswerk. Maar niets voorkomt me om een gedeelte te her-investeren in mijn eigen ontwikkeling. True. Heb 2 master diploma's en die hebben nergens toe gediend - maar er zijn voldoende opleidingen die ik nu wel zou willen volgen uit persoonlijke interesse.
Bedankt
ik heb een gesprek gepland met een expert op dat vlak midden april. ik zal de info hier ook delen over de beste aanpak.VincentGT schreef: ↑20 maart 2019, 09:31 Ik vraag me af - als je dan toch full time wil traden/beleggen - of het interessant is om dit onder vennootschapsvorm te doen, immers je meerwaarde zal toch belastbaar zijn als natuurlijke persoon wanneer je dit als beroepsactiviteit uitoefent.
Gelet op de belastingschijven in de personenbelasting lijkt het me - vanaf een bepaalde omzet - interessanter om met een bv te werken: de vennootschapsbelasting is lager dan de personenbelasting en door middel van rekening-courant, liquidatiereserve, etc. kan je nog relatief gunstig de gelden nadien uit de vennootschap halen waarbij (op alles boven het normale loon die je jezelf uitkeert) er ook nog eens geen sociale bijdragen verschuldigd zijn.
Om te emigreren moet je niet ergens anders een nationaliteit aanvragen. Je kan je gewoon in een ander land vestigen. Meer dan de helft van de landen in Europa (om dan nog niet te spreken van buiten Europa) heeft een fiscaal gunstregime om inkomsten vrij te stellen of laag te belasten (<15% bruto -> netto privé). Als je het Belgenland tijdelijk een beetje bent kan dat altijd leuk en interessant zijn.
Tradingverliezen zijn in België niet aftrekbaar. Raar maar waar, maar dat is zo door de wet geregeld. Verliezen op opties, futures, e.d. wel. Mogelijk valt dat wel op te lossen door gebruik van een transparante vennootschap in het buitenland waar vervolgens de uiteindelijke winst belastbaar zal worden in België, maar daar vraag je dan best wel een ruling voor aan die je opmaakt in samenspraak met een fiscaal advocaat.
Persoonlijk zou ik niet nog meer gaan studeren. Tenzij je daar zin in hebt, uiteraard. Maar na 2 masteropleidingen zou ik het wel gezien hebben..
Bedankt voor de info.Roo schreef: ↑21 maart 2019, 12:45Om te emigreren moet je niet ergens anders een nationaliteit aanvragen. Je kan je gewoon in een ander land vestigen. Meer dan de helft van de landen in Europa (om dan nog niet te spreken van buiten Europa) heeft een fiscaal gunstregime om inkomsten vrij te stellen of laag te belasten (<15% bruto -> netto privé). Als je het Belgenland tijdelijk een beetje bent kan dat altijd leuk en interessant zijn.
Tradingverliezen zijn in België niet aftrekbaar. Raar maar waar, maar dat is zo door de wet geregeld. Verliezen op opties, futures, e.d. wel. Mogelijk valt dat wel op te lossen door gebruik van een transparante vennootschap in het buitenland waar vervolgens de uiteindelijke winst belastbaar zal worden in België, maar daar vraag je dan best wel een ruling voor aan die je opmaakt in samenspraak met een fiscaal advocaat.
Persoonlijk zou ik niet nog meer gaan studeren. Tenzij je daar zin in hebt, uiteraard. Maar na 2 masteropleidingen zou ik het wel gezien hebben..
Nu op zich woon ik hier graag, dus wil liever hier blijven indien mogelijk Vennootschap in het buitenland klinkt als een interessante piste.
Eens mn kinderen wat ouder zijn ben ik wel van plan met hen te gaan reizen, en dan zouden we ons een jaar in een bepaald land kunnen vestigen, en daarna weer verhuizen elk jaar. Dat is uiteindelijk mijn hoofddoel, om zoveel mogelijk van de wereld te ervaren en daar voldoende tijd voor te hebben. Traden is een activiteit die zo'n model toelaat.
In brussel heb je onder meer kreschendotrading die opleidingen geven.
Nu voor jou mss ook interessant. Als ik me gied herriner is er ook een tradingcenter voor zelfstandige traders. Kan je een desk huren met bloomberg en dergelijke. Kortom nog mensen die hetzelfde doen als jii wilt.
Nu voor jou mss ook interessant. Als ik me gied herriner is er ook een tradingcenter voor zelfstandige traders. Kan je een desk huren met bloomberg en dergelijke. Kortom nog mensen die hetzelfde doen als jii wilt.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Beste
Wil een forex trader worden Ben zelf van belgie. De vraag is hoe moet ik mijn winst aangeven. En aan wie. En hoeveel wordt deze Dan belast.
Alvast
Bedankt
Wil een forex trader worden Ben zelf van belgie. De vraag is hoe moet ik mijn winst aangeven. En aan wie. En hoeveel wordt deze Dan belast.
Alvast
Bedankt
Als beroepsinkomsten in de personenbelasting maar lees vooral de waarschuwingen van de FSMA eens. De grens tussen de legale forex en de verboden binaire producten is flinter dun, bovendien zijn ze ook fraudegevoelig.
https://www.fsma.be/nl/warnings/online- ... s-belgie-1
https://www.fsma.be/nl/binaire-opties-en-forex
https://www.fsma.be/nl/warnings/online- ... s-belgie-1
https://www.fsma.be/nl/binaire-opties-en-forex
Hoe zie jij het nodige kapitaal om aan daytraden in aandelen te doen?Sword schreef: ↑21 maart 2019, 11:20Uitsluitend aandelen en opties. 90% vd tijd aandelen.
ps: wat de coach betreft - hij woonde in Londen, maar is ondertussen weer vertrokken naar Australie met zijn gezin. Heb een gedeelte van de training online bij hem gevolgd en een gedeelte in persoon. Ik zou aanraden om geen trainingen te nemen waar je geen toegang tot de persoon hebt in het echte leven. Heb in het begin enkele mensen naar hem doorgestuurd, maar hij heeft me gevraagd om geen mensen meer door te sturen en hij heeft zn training ook gestopt. (heel spijtige zaak want hij is echt goed)
Bedrag mag toch niet te laag zijn aangezien een transactiekost + beurstaks (bij aan- en verkoop).
Hoe lager je kapitaal, hoe meer deze aan het rendement wreten toch, of zie ik dit verkeerd?
Hoe zie jij het nodige kapitaal om aan daytraden in aandelen te doen?Sword schreef: ↑21 maart 2019, 11:20Uitsluitend aandelen en opties. 90% vd tijd aandelen.
Bedrag mag toch niet te laag zijn aangezien een transactiekost + beurstaks (bij aan- en verkoop).
Hoe lager je kapitaal, hoe meer deze aan het rendement wreten toch, of zie ik dit verkeerd?
Inderdaad die beurstaks van 0,35% bij aankoop en verkoop (=0,70% totaal), maakt het al bijna onmogelijk om succesvol te daytraden in België.Robbynho schreef: ↑23 januari 2020, 12:56Hoe zie jij het nodige kapitaal om aan daytraden in aandelen te doen?Sword schreef: ↑21 maart 2019, 11:20
Uitsluitend aandelen en opties. 90% vd tijd aandelen.
Hey Sword, ondertussen reeds bezig als trader in hoofdberoep? Hoe heb je het nu aangepakt? Vennootschap/ zelfstandige/ zelfstandige in bijberoep? Laat iets weten man? Want ik denk ook die piste te volgen als daytrader ,maar vind niemand die het al gedaan heeft...Sword schreef: ↑22 maart 2019, 09:18Bedankt voor de info.Roo schreef: ↑21 maart 2019, 12:45
Om te emigreren moet je niet ergens anders een nationaliteit aanvragen. Je kan je gewoon in een ander land vestigen. Meer dan de helft van de landen in Europa (om dan nog niet te spreken van buiten Europa) heeft een fiscaal gunstregime om inkomsten vrij te stellen of laag te belasten (<15% bruto -> netto privé). Als je het Belgenland tijdelijk een beetje bent kan dat altijd leuk en interessant zijn.
Nu op zich woon ik hier graag, dus wil liever hier blijven indien mogelijk Vennootschap in het buitenland klinkt als een interessante piste.
Eens mn kinderen wat ouder zijn ben ik wel van plan met hen te gaan reizen, en dan zouden we ons een jaar in een bepaald land kunnen vestigen, en daarna weer verhuizen elk jaar. Dat is uiteindelijk mijn hoofddoel, om zoveel mogelijk van de wereld te ervaren en daar voldoende tijd voor te hebben. Traden is een activiteit die zo'n model toelaat.