De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat kan toch niemand voorspellen. Tip: negeer alle voorspellingen gemaakt door andere mensen (en al zeker van zogenaamde experts in de media).
Als Debels de vorige 5 beurscrisissen op voorhand juist voorspeld heeft, wil ik hem misschien serieus nemen.
Als Debels de vorige 5 beurscrisissen op voorhand juist voorspeld heeft, wil ik hem misschien serieus nemen.
Vind dat hij zinnige dingen schrijft. Zijn boeken reeds gelezen ?
Maar niets doen is in feite ook iets doen (de gebeurtenissen passief ondergaan).
Gedenk de woorden van Jeremy 'Dick Fuld' Irons in Margin call: be first !
Maar niets doen is in feite ook iets doen (de gebeurtenissen passief ondergaan).
Gedenk de woorden van Jeremy 'Dick Fuld' Irons in Margin call: be first !
Een recessie en beurscrisis vinden niet noodzakelijk altijd samen plaats. Nu ja het is wat het is, kan ik goedkoper bijkopen..
Niet gelezen. Maar ik hoef zijn boeken niet te lezen om te weten dat hij geen beurscrashes kan voorspellen.
Ignition
Bedoel je dat men beurscrises moet uitzweten ? (Debels is voorstander van stoploss). Dan ga je bij verdere daling niet verkopen ?
Dat is dan toch al een antwoord op mijn rondvraag. Bedankt.
Bedoel je dat men beurscrises moet uitzweten ? (Debels is voorstander van stoploss). Dan ga je bij verdere daling niet verkopen ?
Dat is dan toch al een antwoord op mijn rondvraag. Bedankt.
Elk jaar zullen er wel enkele correcties zijn. Voor traders ook beter dan 1 grote crash. Ik heb GM enkele dagen terug van de hand gedaan, Bayer en J&J komen ook in aanmerking om te verzilveren. Er komen wel terug kansen om ze later lager opnieuw op te pikken. Beter een hoopje cash zonder rendement dan mijn winst van 6 maanden kwijt te spelen.
Volgens De Tijd (niet Debels !) is er toch meer aan de hand dan een correctie ?
Amerikaanse recessie-indicator slaat alarm
Nu obligatiebeleggers een steeds somberder scenario in de koersen verrekenen, beginnen ook aandelenbeleggers te twijfelen. De Duitse lange rente dook even onder nul, de Amerikaanse recessie-indicator knippert voor het eerst sinds 2007 oranje.
Nu obligatiebeleggers een steeds somberder scenario in de koersen verrekenen, beginnen ook aandelenbeleggers te twijfelen. De Duitse lange rente dook even onder nul, de Amerikaanse recessie-indicator knippert voor het eerst sinds 2007 oranje.
Je doet van te voren je huiswerk, dat de beurs kan dalen weet iedereen. Dan is het kwestie van een plan te hebben die je van te voren uitwerkt, maak je plan specifiek, meetbaar, met acceptabele gevolgen, wees realistisch (kosten van je transacties, je eigen kunnen/tijd)
Als je de hele crash kan vermijden door op tijd alles te verkopen, short gaat tot aan het dieptepunt en dan terug all in long gaat, dan heb je zowat het beste uit de markt gehaald. Als dat je is wat je wil, moet je daarrond een plan maken.
Dan moet je al vanaf de minste daling gaan verkopen. Welke index zal je volgen, waar ligt je verkooppunt - zoveel van de laatste all time high? Ga je op technische analyse voortgaan? Heb je tijd genoeg om dit constant op te volgen de volgende jaren? Weet je de frequentie van dipjes/correcties/crashen? Wat ga je precies verkopen en wat zijn de kosten? Hoe vaak ga je met andere woorden verkopen als het vals alarm is? en wanneer stap je dan terug in? Als je gaat backtesten, hoe draait je plan uit? Misschien wil je werken met puts? of een stuk kapitaal niet inzetten die je pas gebruikt bij een crash, en wanneer koop je dan bij, als je denkt dat het dieptepunt er is, of als het herstel is bewezen?
Velen kiezen voor hun eigen gemak voor buy&hold, een simpel plan is simpel uit te voeren.
Als je de hele crash kan vermijden door op tijd alles te verkopen, short gaat tot aan het dieptepunt en dan terug all in long gaat, dan heb je zowat het beste uit de markt gehaald. Als dat je is wat je wil, moet je daarrond een plan maken.
Dan moet je al vanaf de minste daling gaan verkopen. Welke index zal je volgen, waar ligt je verkooppunt - zoveel van de laatste all time high? Ga je op technische analyse voortgaan? Heb je tijd genoeg om dit constant op te volgen de volgende jaren? Weet je de frequentie van dipjes/correcties/crashen? Wat ga je precies verkopen en wat zijn de kosten? Hoe vaak ga je met andere woorden verkopen als het vals alarm is? en wanneer stap je dan terug in? Als je gaat backtesten, hoe draait je plan uit? Misschien wil je werken met puts? of een stuk kapitaal niet inzetten die je pas gebruikt bij een crash, en wanneer koop je dan bij, als je denkt dat het dieptepunt er is, of als het herstel is bewezen?
Velen kiezen voor hun eigen gemak voor buy&hold, een simpel plan is simpel uit te voeren.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
... en 't is nog niet zo slecht ook niet.
Buy and hold is niet meer voor mij weggelegd. Wat niet wil zeggen dat ik de enige juiste visie heb. Het is sinds vorig jaar buy en sell geworden. Heb al 2 maanden niets gekocht, er mag dus een dip(je) komen.
Dus dan heb je al een stijging van ongeveer 10% gemist?
Jep, niet verkopen. Ik geloof niet in market timing. Het is erg moeilijk om te doen. Je kan wel werken met een stop loss maar wanneer ga je dan terug inkopen? Wat als de beurs terug begint te stijgen nadat je stop loss afgaat?
Zo'n artikels zijn er elke week wel. Pessisme verkoopt. Niks van aantrekken.SparSpaar schreef: ↑22 maart 2019, 20:13 Volgens De Tijd (niet Debels !) is er toch meer aan de hand dan een correctie ?
Sinds 01/01/2019 gekocht met +10% als resultaat:
Microsoft
ASML
Mastercard
Oersted
Cisco
Anthem
Sobi
Alleen UNH is negatief…:(
Microsoft
ASML
Mastercard
Oersted
Cisco
Anthem
Sobi
Alleen UNH is negatief…:(
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Hoe kies je dan de waarde van je stoploss? Zet hem te hoog en je riskeert dat je bij elke storm in een glas water uitstapt (met alle transactiekosten, beurstaksen en eventueel verloren dividenden/overnamepremies vandien). Zet hem te laag en je verkoopt misschien rond het absolute dieptepunt van de beurscrash.
Mijn filosofie is de volgende:
- Uitzweten (niet verkopen) kost me in elk geval niets: geen transactiekosten, geen beurstaks en geen misgelopen dividenden of overnamepremies. Die dividendrendementen blijven trouwens zelfs tijdens ernstige recessies zoals 2008 of 1929 hoger dan de rendementen op spaarboekjes of veilige obligaties.
- Het is zelden of nooit mogelijk een crash op voorhand te voorspellen, laat staan te weten hoe diep hij zal zakken. Het plaatsen van stoplosses is dus weinig meer dan vogelpiek.
- Elke goede belegger kan een crash uitzweten. Wat je beleggingsfilosofie ook is, het blijft immers een gouden regel dat je enkel geld mag beleggen dat je jarenlang kan missen.
- Op lange termijn stijgen beurzen, op zijn minst in lijn met de groei van de reële economie en veelal sneller ook.
Ik probeer wel enigszins te timen wanneer ik aandelen koop, maar verkoop time ik niet. Ik hou bedrijven bij tot in de eeuwigheid, of toch minstens tot er iets wezenlijks verandert aan de fundamenten van dat bedrijf (een te hoog oplopende schuldenberg, een onhoudbaar dividend,...) - en zelfs dan hou ik nog altijd vaker bij dan dat ik verkoop, puur omdat 'de markt' dat slechte nieuws meestal eerder opmerkt dan ik en er dan nog eens extreem op overreageert ook - zie bpost.