Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
TIP
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Omzetdoelstelling niet gehaald in 2018 vanwege zwak Q4.
WPA +10,3%.
€400 miljoen share buyback
€2,12 dividend
€1,3 miljard free cash flow
https://www.publicisgroupe.com/download ... aa6a3937fc
EDIT: zwak Q4 te wijten aan de FMCG-sector in de USA; gaat ook nog een negatieve impact hebben op Q1*2019
Ik vrees dat de koers morgen een duik gaat nemen. Problemen zijn duidelijk groter dan gedacht. De beoogde omzetgroei van +4% tegen 2020 is totaal onhaalbaar geworden.
WPA +10,3%.
€400 miljoen share buyback
€2,12 dividend
€1,3 miljard free cash flow
https://www.publicisgroupe.com/download ... aa6a3937fc
EDIT: zwak Q4 te wijten aan de FMCG-sector in de USA; gaat ook nog een negatieve impact hebben op Q1*2019
Ik vrees dat de koers morgen een duik gaat nemen. Problemen zijn duidelijk groter dan gedacht. De beoogde omzetgroei van +4% tegen 2020 is totaal onhaalbaar geworden.

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
-7% in VS. Vraag me toch soms af of dit geen value trap à la IBM is.
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Terug een duik genomen met dit aandeel.
Ik geraak telkens minder en minder overtuigd van de reclamesector.
Publicis zakt wanneer concurrenten resultaten uitbrengen en zakt vandaag door eigen resultaten.
Ik geraak telkens minder en minder overtuigd van de reclamesector.
Publicis zakt wanneer concurrenten resultaten uitbrengen en zakt vandaag door eigen resultaten.
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Wel weer circa 1,2 miljard FCF.
Die share buyback van 400M kan wel een meer dan aanzienlijk effect hebben bij deze duik.
P/FCF komt boven de 10% door de dump vandaag. Dan lijken buybacks me een héél leuke investering.
Die share buyback van 400M kan wel een meer dan aanzienlijk effect hebben bij deze duik.
P/FCF komt boven de 10% door de dump vandaag. Dan lijken buybacks me een héél leuke investering.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Op de tijd staat een artikel doch ik heb geen abonnement.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 

Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Dat laatste is ook de reden dat ik niet durfde instappen. Gelukkig maar, blijkt nu. Ik denk dat internetbedrijven en nieuwe kanalen als games (zie Fortnite) het gros van het marktaandeel naar zich toe trekken. Daarenboven investeert Google steeds meer in alternatieve pistes om, naar eigen zeggen, in te spelen op "een reclamearmere toekomst." Geen bemoedigende signalen.De Franse eigenaar van bekende reclamebureaus als Saatchi & Saatchi en Leo Burnett zag de omzet in het vierde kwartaal van 2018 met 0,3 procent terugvallen en mist dus de groei van 2,5 procent waar analisten op gerekend hadden.
Publicis wijt de terugval aan besparingen bij grote adverteerders in de VS. Dat de grote consumentenmerken in het belangrijke eindejaarskwartaal hun reclame-uitgaven inkrimpen, is op zich al geen bemoedigend economisch signaal. Maar voor de reclame-industrie is het zonder meer een signaal van naderend onheil.
De omzet van het reclamebureau Publicis daalde in het vierde kwartaal onverwacht met 0,3 procent.
De gevolgen op de beurs zijn niet min: Publicis verliest in een eerste reactie 14 procent in Parijs, de grootste terugval sinds de terreuraanslagen van september 2001. De Amerikaanse rivalen Omnicom OMC-4,98% en Interpublic IPG-5,63% gingen woensdag nabeurs ook al meer dan 5 procent in het rood. En in Londen verliest WPP donderdagochtend 5,6 procent. WPP-5,86%
Niet alleen de economische conjunctuur kan dit jaar in het nadeel van de reclamebedrijven spelen. Ook de terreinwinst van Facebook, Google en andere internetreuzen op de groeiende markt voor digitale reclame gaat ten koste van de meer traditionele spelers in de industrie.
Publicis houdt wel vast aan zijn doelstelling om tegen 2020 4 procent organische groei te halen. Maar analisten twijfelen eraan of dat nog haalbaar is.
- De Tijd, 7/2/19
Beetje gelijkaardig verhaal als dat van RTL imo. Blijf ik, ondanks het 5% nettodividend, toch maar van af. Klassieke TV en radio interesseert de nieuwe generaties niet meer.
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Nog geen tijd gehad om het grondig te bekijken. Maar opt eerste zicht is die daling toch fors overdreven?
Omzet groeide toch lichtjes zonder PHS in Q4? Uiteraard minder dan gehoopt, maar ondanks dat konden ze de marges meer dan verwacht opkrikken.
Die 4% groei is ook niet nodig om waarde te creëren?! (al gaat het MGMT daar toch nog van uit).
1à2% groei + marges lichtjes opkrikken + share buyback is voldoende...
Omzet groeide toch lichtjes zonder PHS in Q4? Uiteraard minder dan gehoopt, maar ondanks dat konden ze de marges meer dan verwacht opkrikken.
Die 4% groei is ook niet nodig om waarde te creëren?! (al gaat het MGMT daar toch nog van uit).
1à2% groei + marges lichtjes opkrikken + share buyback is voldoende...
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
De 'nieuwe generaties' luisteren nog steeds bijna evenveel naar de radio als de vorige. De VRT-enquêtes stellen dat 80 % van de totale bevolking dagelijks naar de radio luistert; binnen de doelgroep 18-24 is dat 72 %.DeZatteNonkel schreef: ↑7 februari 2019, 10:44 Dat laatste is ook de reden dat ik niet durfde instappen. Gelukkig maar, blijkt nu. Ik denk dat internetbedrijven en nieuwe kanalen als games (zie Fortnite) het gros van het marktaandeel naar zich toe trekken. Daarenboven investeert Google steeds meer in alternatieve pistes om, naar eigen zeggen, in te spelen op "een reclamearmere toekomst." Geen bemoedigende signalen.
Beetje gelijkaardig verhaal als dat van RTL imo. Blijf ik, ondanks het 5% nettodividend, toch maar van af. Klassieke TV en radio interesseert de nieuwe generaties niet meer.
Niet zo'n groot verschil dus, zeker als je in rekening brengt dat die jongeren meestal nog niet werken. Voor iets oudere Vlamingen is de werkvloer immers de belangrijkste luisterplaats. In hoeveel kantoren, labo's, fabrieksvloeren, wachtzalen of winkels speelt geen radio?
Idem met TV. Jongeren kijken niet speciaal minder TV dan ouderen, ze kijken alleen niet meer lineair. Dat beperkt het potentieel voor reclame, maar voor bedrijven die ook content maken - inclusief RTL dus - is dat geen drama.
En ja, internetbedrijven beginnen voorzichtig te spreken over een reclame-armere toekomst. Dat lijkt me echter niet per se slecht nieuws voor Publicis en co op lange termijn.
- Internetreclame blijkt minder goed te werken dan internetbedrijven graag beweren. Denk aan de heisa die Facebook te verduren kreeg toen bleek dat user engagement-cijfers voor videoreclame op sociale media enorm overschat werden.
- Internetreclame is gebaseerd op het micro-targetten van een publiek, iets dat enkel kan als privacywetten even laks blijven als nu en als consumenten het blijven tolereren. Beide zijn zeker in Europa enigszins onzeker.
- Internetreclame kan even gemakkelijk ontweken worden als TV-reclame, zeker nu zelfs op mobiele devices adblocking mogelijk is. Dat is overigens nog altijd het grote verkoopsargument voor radioreclame en ook voor buitenreclame via affiches en billboards: beide types worden niet actief ontweken door de meeste mensen, omdat de radio toch maar 'op de achtergrond' opstaat en omdat je affiches letterlijk gewoon voorbijloopt.
Tot slot nog een interessante opmerking die ik onlangs hoorde in een programma over de reclamebusiness op BBC Radio 4 (geparafraseerd):
Zowel een reclamespotje op Facebook als op TV wordt door 99 % van de kijkers inhoudelijk genegeerd, het TV-spotje is veel duurder en het is niet gericht aan je specifieke doelgroep. En net daarom heeft TV meerwaarde: het toont dat je als merk een gevestigde waarde met breed publiek bent, geen onbekende startup voor een bende arme maar stijlvolle hipsters. Dat wekt meteen een zeker vertrouwen.
Ik denk (puur een mening) dat reclame via nieuwe media stilaan aan het pieken is. Het nieuwe en magische is eraf, het blijkt gewoon een bijkomend kanaal. Als ik moet gokken, zet ik mijn geld dus op veel tragere groei in het online segment en stagnatie (geen verder verval) in klassieke reclame. Misschien zelfs verdere groei voor buitenreclame, daar is nog veel innovatie mogelijk.
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Interessante repliek, wordt zeker nog wat verder bekeken. Ik baseer me vooral op mijn eigen ervaringen en directe omgeving. Zelf kijk ik uitsluitend Netflix en De Ideale Wereld via internet. Muziek = Spotify. Bij vrienden in de auto is het ook steevast de Aux-kabel die bepaald wat er uit de boxen komt. In de controlekamer steeds vaker een afspeellijst via de PC dan een echt radiokanaal, etc.
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
De enige die zwaar geld verdiende aan reclamebureaus is Vincent Bollore. Hij verkocht in zijn glorie periode AEGIS aan de Japannerkes met fikse meerwaarde en met de verkoop van HAVAS aan Vivendi verdiende hij bakken vol geld.
Ge moet het maar doen he want de meeste verliezen hier veel geld als ik het zo lees sinds het onderwerp gestart is.

Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Vivendi betaalde ongeveer €4 miljard voor Havas, wat overeenkomt met ong. 21,7x de vrije kasstroom van 2016. Dus zeker een correcte prijs. Publicis noteert aan ong. 8,8x de vks (en de marges bij Publicis liggen fors hoger dan bij Havas). Dus nog een lange weg te gaan...
Morgen jaarresultaten Omnicom en overmorgen deze van Interpublic. Beiden hadden over de eerste 9 maanden van 2018 een mooie organische groei (respectievelijk +2,5% en +4,9%).
Morgen jaarresultaten Omnicom en overmorgen deze van Interpublic. Beiden hadden over de eerste 9 maanden van 2018 een mooie organische groei (respectievelijk +2,5% en +4,9%).
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Gisteren mijn positie in Publicis verkocht, vandaag opnieuw ingestapt.
Organische omzetgroei -0,4% in 2018 bij WPP maar koers reageert goed.
EDIT: ik zie nu wel dat WPP een organische omzetdaling van 1,5 à 2% verwacht voor 2019
Als dat maar geen voorbode wordt voor slechte resultaten bij Publicis.
Organische omzetgroei -0,4% in 2018 bij WPP maar koers reageert goed.
EDIT: ik zie nu wel dat WPP een organische omzetdaling van 1,5 à 2% verwacht voor 2019

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Koers daalt vandaag plots tegen het sentiment in.
Blijkbaar zijn er geruchten dat ze een grote overname willen doen;
https://www.bloomberg.com/news/articles ... advent-duo
Epsilon zou zo'n $ 5B waard zijn.
edit; reden van de daling is dus bevestiging daarvan in een persbericht.
https://www.businesswire.com/news/home/ ... ss-Release
De markt gelooft duidelijk niet in ADS, gezien de huidige waardering...
https://www.marketscreener.com/ALLIANCE ... inancials/
Blijkbaar zijn er geruchten dat ze een grote overname willen doen;
https://www.bloomberg.com/news/articles ... advent-duo
Epsilon zou zo'n $ 5B waard zijn.
edit; reden van de daling is dus bevestiging daarvan in een persbericht.
https://www.businesswire.com/news/home/ ... ss-Release
De markt gelooft duidelijk niet in ADS, gezien de huidige waardering...
https://www.marketscreener.com/ALLIANCE ... inancials/
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Epsilon is een concurrent van Acxiom dat vorig jaar werd overgenomen door Interpublic. Bedrijf had lage marges. Is een commodity-sector met weinig competitieve voordelen en waar op lange termijn denk ik weinig groei van valt te verwachten. Interpublic betaalde bijna 40x de vrije kasstroom.
EDIT: vreemde interesse van Publicis in Epsilon; toen Acxiom werd overgenomen klonk het nog dat ze Acxiom hebben laten voorbijgaan omdat het strategisch niet paste binnen hun 'game changers' en groeiambities.
https://adage.com/article/agency-news/p ... st/314272/
EDIT: vreemde interesse van Publicis in Epsilon; toen Acxiom werd overgenomen klonk het nog dat ze Acxiom hebben laten voorbijgaan omdat het strategisch niet paste binnen hun 'game changers' en groeiambities.
https://adage.com/article/agency-news/p ... st/314272/
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Re: Publicis Groupe: reclame, marketing & pr
Grote dure overnames doen terwijl je eigen aandelen spotgoedkoop noteren. Hopelijk gaat dit niet door.