Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Cfr De Tijd: 2 tot 5 cent per km kilometerheffing
- niet genoeg voor echte gedragsverandering volgens mij, dus gewoon een pure "stiekeme" belastingsverhoging
- en de politiek (ben weyts) is te laf om er voor uit te komen (cfr. De Tijd) : Weyts haast zich om de twee tariefscenario’s, die in het Mobiliteitsplan Vlaanderen opduiken, te ontkennen. ‘Ik wil geen enkele voorafname doen over de kilometerheffing, want de volgende regering moet daarover beslissen’, liet hij via zijn woordvoerder weten. De voorstelling van de consultantstudie, die tegen april moest klaar zijn, werd alvast uitgesteld tot juni, net na de verkiezingen.
Nutteloze maatregel en nog te laf om open kaart te spelen ook.
- niet genoeg voor echte gedragsverandering volgens mij, dus gewoon een pure "stiekeme" belastingsverhoging
- en de politiek (ben weyts) is te laf om er voor uit te komen (cfr. De Tijd) : Weyts haast zich om de twee tariefscenario’s, die in het Mobiliteitsplan Vlaanderen opduiken, te ontkennen. ‘Ik wil geen enkele voorafname doen over de kilometerheffing, want de volgende regering moet daarover beslissen’, liet hij via zijn woordvoerder weten. De voorstelling van de consultantstudie, die tegen april moest klaar zijn, werd alvast uitgesteld tot juni, net na de verkiezingen.
Nutteloze maatregel en nog te laf om open kaart te spelen ook.
Re: Klimaathysterie
Met m'n 35.000 km per jaar wil dat zeggen € 700 tot € 1.750 platte belastingsverhoging per jaar. Dan nog er van uitgaande dat ik m'n tankkaart mag houden (wat de groenen volgend jaar al willen afschaffen) en de firmawagen an sich niet een pak duurder wordt. Gezellig.
Re: Klimaathysterie
Belastingsregering....
Re: Klimaathysterie
Een algemene kilometerheffing is niet meer dan logisch. De vervuiler betaalt. Maar wie ze invoert zal electoraal worden afgestraft.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Kom kom, je ziet dat helemaal verkeerd. Die nieuwe kilometerheffing komt in de plaats van de oude ttz voortaan betaal je geen accijnzen, energiebijdrage, apetra en BTW meer op je brandstof. Voor een diesel met een verbruik van 6l/100 km scheelt dat €1979/jaar bij 35000 km/jaar. Tel uit je winst.Fakkel schreef: ↑5 april 2019, 08:23 Met m'n 35.000 km per jaar wil dat zeggen € 700 tot € 1.750 platte belastingsverhoging per jaar. Dan nog er van uitgaande dat ik m'n tankkaart mag houden (wat de groenen volgend jaar al willen afschaffen) en de firmawagen an sich niet een pak duurder wordt. Gezellig.
Toch?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Hoe komt het toch dat er zovelen niet meer beseffen dat we al sinds jaar en dag een kilometerheffing betalen? En zeer efficiënt, per liter dan nog. Veel treffender kun je de vervuiler niet laten betalen.
En zeer terecht!
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Klimaathysterie
Het land staat stil. Als we nu al een soort kilometerheffing betalen, werkt die niet.
Netto hoeft er qua belastingen geen euro bij te komen. Maar wie meer rijdt, zal meer moeten betalen dan vandaag en wie minder rijdt, minder. Als je een beetje afstand neemt van je persoonlijke situatie, is dit toch niet meer dan logisch? Je gaat bv. meer nadenken over waar je gaat werken/wonen.
Netto hoeft er qua belastingen geen euro bij te komen. Maar wie meer rijdt, zal meer moeten betalen dan vandaag en wie minder rijdt, minder. Als je een beetje afstand neemt van je persoonlijke situatie, is dit toch niet meer dan logisch? Je gaat bv. meer nadenken over waar je gaat werken/wonen.
Re: Klimaathysterie
Dit is altijd zo. Dit is ook zo geweest met de overgang van vuilzakken (€ per stuk) naar kliko bakken (€ huur + € gewicht). Dit werd voorgesteld als budgetneutraal, maar in voorbeelden en simulaties gaan ze er altijd vanuit dat door de hogere kosten je ook minder afval gaat maken. Dit werkt zo niet... Zeker als je reeds je best doet om zo weinig mogelijk afval te maken. Dus platte verhoging.
Als ik de wagen nodig heb voor mijn werk, dan kan ik deze verplaatsingen niet vermijden... Dus nogmaals platte verhoging voor de werkende mens...
Die accijnzen gaan gewoon blijven, net als alle taksen op elektriciteit. Het enige wat in het vizier zit is de wegentaks (en misschien inschrijving...).Die nieuwe kilometerheffing komt in de plaats van de oude ttz voortaan betaal je geen accijnzen, energiebijdrage, apetra en BTW meer op je brandstof. Voor een diesel met een verbruik van 6l/100 km scheelt dat €1979/jaar bij 35000 km/jaar. Tel uit je winst.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Akkoord, maar dan hebben we het over mobiliteit en niet over milieu/klimaat. Want nu betaalt diegene die een liter diesel verstookt daar de heffing op, maar met die nieuwe kilometerheffing wordt het betalen ongeacht je verbruik.
Ik zie niet goed in hoe iemand die minder rijdt minder gaat betalen met een tweede bijkomende kilometerheffing?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 5 april 2019, 10:52, 4 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Mijn cynisme was blijkbaar niet helemaal duidelijk ...spicyalan schreef: ↑5 april 2019, 10:35Die accijnzen gaan gewoon blijven, net als alle taksen op elektriciteit. Het enige wat in het vizier zit is de wegentaks (en misschien inschrijving...).Die nieuwe kilometerheffing komt in de plaats van de oude ttz voortaan betaal je geen accijnzen, energiebijdrage, apetra en BTW meer op je brandstof. Voor een diesel met een verbruik van 6l/100 km scheelt dat €1979/jaar bij 35000 km/jaar. Tel uit je winst.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Klimaathysterie
Dag naamgenootjens_dev schreef: ↑5 april 2019, 10:19 Het land staat stil. Als we nu al een soort kilometerheffing betalen, werkt die niet.
Netto hoeft er qua belastingen geen euro bij te komen. Maar wie meer rijdt, zal meer moeten betalen dan vandaag en wie minder rijdt, minder. Als je een beetje afstand neemt van je persoonlijke situatie, is dit toch niet meer dan logisch? Je gaat bv. meer nadenken over waar je gaat werken/wonen.
'De persoonlijke situatie' is inderdaad van invloed. Maar 'wie meer rijdt betaalt nu al meer'. Per liter dat ik in mijn wagen gooi, is nu al de helft voor de staat. Dus ik betaal al.
En wat ik 'erg' vind, los van het 'nadenken over dichte verplaatsingen', wat ik dus zelf echt al doe, zijn mensen hun sociaal leven vaak wat verspreid (eigen woonst/studievrienden/werkvrienden/...)
Dit weekend ging ik bijvoorbeeld:
- Avond quizen op 15 km afstand (trein zeker geen optie - boerengat)
- Vriendenbezoek op 25 km afstand (trein optie, maar die mensen woonden 5 km van het station, en je mag dan al niet tot 12u snachts willen blijven want dan zijn er geen treinen meer)
- Babybezoek in ziekenhuis op 20 km afstand (trein optie, als we op zondag 3 x wilden overstappen)
Het is niet dat ik 'niet voor rede vatbaar ben', ik doe ook 'mijn best' om de kilomters te beperken (uit gierigheid). Het babybezoek combineerden we met een bezoek aan mijn ouders, omdat die 'in dezelfde streek' wonen, en we dan niet op een andere dag 'nog eens naar daar moesten rijden'.
Ik heb nu eigenlijk al 'last' van de kost per kilometer/hoe snel de kilometerstand van mijn wagen oploopt.
Boodschappen doe ik per fiets/in het passeren van het werk (0 km omrijden).
Maar is dat dan 'gezond'? Een hele week als loonslaaf (ook wagen nodig) extra moeten betalen voor je woon-werk verplaatsing.
En dan in het weekend gevangen zitten in je eigen huis? Omdat het echt 'onbetaalbaar' wordt om nog vriendenbezoeken/uitstappen te doen? De kost afwegen of je wel of niet op bezoek gaat bij vrienden/familie, of een leuke uitstap met partner/gezin
Ik vind dat echt een zeer onaangenaam idee.
Re: Klimaathysterie
Ik zeg dat er netto niets hoeft bij te komen qua belastingen, dus dan verlaag je andere verkeersbelastingen of schaf je die zelfs helemaal af.CarpeNoctem schreef: ↑5 april 2019, 10:40 Ik zie niet goed in hoe iemand die minder rijdt minder gaat betalen met een tweede bijkomende kilometerheffing?
Re: Klimaathysterie
En hoeveel zou zo'n (mag ik uitzonderlijk zeggen?) druk weekend kosten volgens het huidige voorstel? € 2,4 tot €6. Met het risico een bijkomend knuppeltje te gooien: eigenlijk liggen die bedragen per km nog veel te laag.jensus schreef: ↑5 april 2019, 10:48 Dit weekend ging ik bijvoorbeeld:
- Avond quizen op 15 km afstand (trein zeker geen optie - boerengat)
- Vriendenbezoek op 25 km afstand (trein optie, maar die mensen woonden 5 km van het station, en je mag dan al niet tot 12u snachts willen blijven want dan zijn er geen treinen meer)
- Babybezoek in ziekenhuis op 20 km afstand (trein optie, als we op zondag 3 x wilden overstappen)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
In een ideale wereld zou dit inderdaad zo zijn, maar tot nader order leven we in België ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Klimaathysterie
Het is een Vlaamse bevoegdheid, en Vlaanderen heeft niet de tekorten van België. De kans is ook groot dat centrumrechts hier aan de macht blijft, en die zal niet willen worden weggezet als een belastingregering.