Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
In feite is zo'n weekend niet 'uitzonderlijk'. Helaas/gelukkig een heel druk sociaal leven.jens_dev schreef: ↑5 april 2019, 11:00En hoeveel zou zo'n (mag ik uitzonderlijk zeggen?) druk weekend kosten volgens het huidige voorstel? € 2,4 tot €6. Met het risico een bijkomend knuppeltje te gooien: eigenlijk liggen die bedragen per km nog veel te laag.jensus schreef: ↑5 april 2019, 10:48 Dit weekend ging ik bijvoorbeeld:
- Avond quizen op 15 km afstand (trein zeker geen optie - boerengat)
- Vriendenbezoek op 25 km afstand (trein optie, maar die mensen woonden 5 km van het station, en je mag dan al niet tot 12u snachts willen blijven want dan zijn er geen treinen meer)
- Babybezoek in ziekenhuis op 20 km afstand (trein optie, als we op zondag 3 x wilden overstappen)
2 mensen (ik met vriendin) met verschillende vriendengroepen die dan door elkaar gaan lopen, die in middelbaar en hoger onderwijs op andere scholen zaten: veel vrienden/vriendenbezoeken.
We hebben ook een goede band met onze ouders & voelen ons 'verplicht' om ook genoeg op bezoek te gaan. Met alle plezier uiteraard.
We wonen nu zelf 'in de stad' en doen daar bijna alles met de fiets (Lidl op 200 m).
Dus qua 'ideale woonplaats/verkeersgedrag' zijn we voor 'de politiek/groene rakkers' goed bezig.
Maar stelt dat ons vrij van 'kilometerheffing'? Nee.
Kan je als Vlaming die vrienden & familie heeft op een 'werkbare' manier iemand bezoeken zonder wagen? Nee.
- Familie (zowel haar als van mij) zullen niet meer verhuizen: als we hen willen bezoeken, moeten we rijden.
Sommige wonen op 20 km, haar zus op 110 km.
- Vrienden: die wonen van 800 m (te voet) tot 100 km. Ook die mensen gaan niet verhuizen en als wij hen willen bezoeken, moeten we rijden.
En al die bezoeken kosten nu al geld: aantal kilomters x (1/2)benzineprijs
Ook voor mijn woon-werkverkeer is dat van toepassing.
Nu gaan ze daar "aantal kilometers x (1/2)benzineprijs + aantal kilometer x kilometerheffing" van maken.
Een platte belastingsverhoging die niet te vermijden valt.
Ik deel je mening dat het bedrag om echt impact te hebben eigenlijk HOGER moet zijn.
Nu is het gewoon een beetje 'kaasschaaf'. Die 50 euro per maand, zal gewoon worden betaald. Hun doel is bereikt: laffer curve in gedachten: een lage belasting innen, mensen zullen ze niet proberen vermijden, ze zullen gewoon betalen.
Het grootste deel van onze verplaatsing is ofwel 'van moeten' ofwel voor 'sociaal contact'.
Je gaat toch geen vrienden afstoten? Nee, je gaat rijden, en je gaat betalen.
De enige 'goedkope' oplossing is als een kluizenaar je in je eigen woning terugtrekken & geen sociaal leven meer hebben.
Dat zal op lange termijn ook goed zijn voor onze samenleving denk ik dan...
Dat denk ik er ook van.CarpeNoctem schreef: ↑5 april 2019, 10:09Hoe komt het toch dat er zovelen niet meer beseffen dat we al sinds jaar en dag een kilometerheffing betalen? En zeer efficiënt, per liter dan nog. Veel treffender kun je de vervuiler niet laten betalen.En zeer terecht!
Maar als ze de accijnzen verhogen op diesel komen de gele hesjes misschien weer op straat, die notabene samen met de klimaatbetogers opkwamen vorige keer. Oh ironie.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Probleem met de 'electorale afstraffing': alle 'normale' partijen zijn voor kilometerheffing.reteiP schreef: ↑5 april 2019, 11:51Dat denk ik er ook van.CarpeNoctem schreef: ↑5 april 2019, 10:09
Hoe komt het toch dat er zovelen niet meer beseffen dat we al sinds jaar en dag een kilometerheffing betalen? En zeer efficiënt, per liter dan nog. Veel treffender kun je de vervuiler niet laten betalen.
En zeer terecht!
Maar als ze de accijnzen verhogen op diesel komen de gele hesjes misschien weer op straat, die notabene samen met de klimaatbetogers opkwamen vorige keer. Oh ironie.
Dus wie 'moet' je dan afstraffen of hoe kan je dit nog 'bijsturen'? Niet.
Enkel Vlaams Belang & PVDA zijn tegen. Ik ga mij niet uitspreken over deze partijen, maar op hen stemmen zal sowieso niet resulteren in 'regeringsdeelname'. Dus staat 'de burger' volledig machteloos.
Jean-Marie Dedecker spuit dan openlijk zijn krediet op Ben Weyts/Kilometerheffing: maar moet je dan op hem als persoon stemmen, omdat die wel op een lijst van een potentiële regeringspartner staat? Terwijl zijn partij wel voorstander is?
Het maakt weinig uit op wie je stemt imo. Ik zie persoonlijk liever de recepten van rechts dan van links. Dus Vlaams en federaal gaat mijn stem die kant op. Op gemeentelijk niveau zit ik 180 graden aan de andere kant omdat dat rechts-linksverhaal er daar minder toe doet.
Met een bestaand begrotingstekort van miljarden en een verder oplopend tekort bij ongewijzigd beleid (lees: meer belastingen of meer besparingen) begrijp ik zelfs niet dat partijen in de regering willen zitten. Ik geraak er wel steeds meer van overtuigd dat dit land gewoon niet werkt. Ik zou naar Nederland verhuizen, mochten daar niet zoveel Nederlanders zitten.
Met een bestaand begrotingstekort van miljarden en een verder oplopend tekort bij ongewijzigd beleid (lees: meer belastingen of meer besparingen) begrijp ik zelfs niet dat partijen in de regering willen zitten. Ik geraak er wel steeds meer van overtuigd dat dit land gewoon niet werkt. Ik zou naar Nederland verhuizen, mochten daar niet zoveel Nederlanders zitten.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk niet dat ze zo'n schrik hebben van de gele hesjes maar veeleer beseffen dat ook deze citroen helemaal leeggeperst is, zeker in zo'n klein landje. Ik het het hier al meermaals gesteld: ik woon op een klein halfuur rijden van Rijsel, Zeeuws-Vlaanderen idem. Als ze de brandstoffen/eender wat nog meer belasten gaat de Vlaming gewoon nog meer in 't buitenland tanken/kopen.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 6 april 2019, 10:07, 3 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik hoop dat je gelijk hebt maar mijn levenslange ervaring met onze politiekers doet me vrezen dat je naïef bent.
Laat het ons hopen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Ik heb het gevoel dat Jens voor een spreekwoordelijk vuurpeloton staat.. men vraagt hem of hij nog laatste woorden wil uitspreken...CarpeNoctem schreef: ↑5 april 2019, 12:15Ik hoop dat je gelijk hebt maar mijn levenslange ervaring met onze politiekers doet me vrezen dat je naïef bent.
Waarop hij met groot vertrouwen zegt : "Maar nee...die gaan echt niet schieten !"
In werkelijkheid is de enige hoop hier dat er tussen het mikken en het bevel tot vuren nog verkiezingen zijn.
Maar als ik de doorsnee Vlaming daarover hoor, heb ik geen hoop voor die ene met zijn blinddoek aan.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Er rijzen inmiddels meer ANPR-camerasystemen op in de bermen van de invalswegen. Binnenkort worden we gevolgd van op het moment we buiten komen met de wagen.
Het wordt mij een triestig land waar de brave burger steeds de dupe wordt, telkens weer onder het mom van één of ander drogreden. Of het nu klimaat is of criminaliteit, steeds weer resulteert het in meer betalen en meer bureaucratie. Eens het geld binnen stroomt doet het resultaat er niet meer toe, als voor het grote publiek 'het verhaaltje' maar klopt.
Mocht iedereen stemmen waar men écht achter staat en niet omdat men familie/vriend/... is van de één of andere politieker of dat deze net voor de verkiezing komt 'handje schudden', de politieke wereld zou er imho toch een pak anders uit zien.
Het wordt mij een triestig land waar de brave burger steeds de dupe wordt, telkens weer onder het mom van één of ander drogreden. Of het nu klimaat is of criminaliteit, steeds weer resulteert het in meer betalen en meer bureaucratie. Eens het geld binnen stroomt doet het resultaat er niet meer toe, als voor het grote publiek 'het verhaaltje' maar klopt.
Mocht iedereen stemmen waar men écht achter staat en niet omdat men familie/vriend/... is van de één of andere politieker of dat deze net voor de verkiezing komt 'handje schudden', de politieke wereld zou er imho toch een pak anders uit zien.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik maak gewoon een onderscheid tussen de verschillende niveaus. Het federaal niveau zit met een groot en oplopend tekort dat het zal moeten dichtrijden. De fiscaliteit van mijn beleggingen zit bv. op federaal niveau, en daar maak ik me geen illusies: mijn meerwaarden zullen eerder vroeg dan laat worden belast, en de federale staat kennende, zal dit een belasting zijn die bovenop alle andere komt i.p.v. een fiscaal systeem 2.0.
Ik probeer met andere woorden niet alles over dezelfde kam te scheren (:
Ik probeer met andere woorden niet alles over dezelfde kam te scheren (:
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het daghet in den oosten
De N-VA begint in te zien dat de Leuvense regelneef Ben Weyts hen wel eens een pak stemmen zou kunnen kosten.
N-VA worstelt met slimme kilometerheffing
Ik ben op pensioen, dus kan met de wagen op weg als er geen file is door drukte.
Buiten de kleinzoon naar school brengen in de buurt is er geen drukte! Maar dat is stadskern = ook betalen?
Ga ik dan ook mogen betalen die kilometerheffing of komt er een mindering als je buiten de drukke uren met de wagen buitenkomt?
Als het voor alle wegen telt, ik rijd een 7500 km per jaar, dat gaat me aan 2 cent dus 150€ per jaar kosten.
Ik rij met een klein stads-ottoke = 148.37€ wegenbelasting, komt dus zelfde overeen als de taks op alle wegen telt!
Maar wat ik me nu afvraag bij een kilometerheffing zou de wegenbelasting wegvallen.
Dat is dan weer niet eerlijk want het verschil voorheen in wegenbelasting komt ten voordele van de grotere-krachtigere-meer vervuilendere motoren!
En wat met oudere mensen die geen smartphone hebben-kunnen of willen gebruiken, zelfs geen oude gsm, die zitten dus geïsoleerd, mijn buurman + een buurvrouw iets verder in de straat hebben vorige maand hun wagen verkocht omdat hier in Antwerpen de betalende zones worden vergroot vanaf 1 april 2019.
Toen wisten ze nog niet van de eventuele op komst zijnde kilometerheffing, deze gaat ook nog oudere mensen hun auto laten verkopen, niet elke oudere kan overweg met moderne technieken.
En wat met de elektrische wagens, gaan die ook de kilometerheffing mogen betalen?
Want evengoed alhoewel die zogenaamd groener zijn ook file-drukte mee veroorzaken.
Ik weet al op wie ik niet zal stemmen komende verziekingen.
Buiten de kleinzoon naar school brengen in de buurt is er geen drukte! Maar dat is stadskern = ook betalen?
Ga ik dan ook mogen betalen die kilometerheffing of komt er een mindering als je buiten de drukke uren met de wagen buitenkomt?
Als het voor alle wegen telt, ik rijd een 7500 km per jaar, dat gaat me aan 2 cent dus 150€ per jaar kosten.
Ik rij met een klein stads-ottoke = 148.37€ wegenbelasting, komt dus zelfde overeen als de taks op alle wegen telt!
Maar wat ik me nu afvraag bij een kilometerheffing zou de wegenbelasting wegvallen.
Dat is dan weer niet eerlijk want het verschil voorheen in wegenbelasting komt ten voordele van de grotere-krachtigere-meer vervuilendere motoren!
En wat met oudere mensen die geen smartphone hebben-kunnen of willen gebruiken, zelfs geen oude gsm, die zitten dus geïsoleerd, mijn buurman + een buurvrouw iets verder in de straat hebben vorige maand hun wagen verkocht omdat hier in Antwerpen de betalende zones worden vergroot vanaf 1 april 2019.
Toen wisten ze nog niet van de eventuele op komst zijnde kilometerheffing, deze gaat ook nog oudere mensen hun auto laten verkopen, niet elke oudere kan overweg met moderne technieken.
En wat met de elektrische wagens, gaan die ook de kilometerheffing mogen betalen?
Want evengoed alhoewel die zogenaamd groener zijn ook file-drukte mee veroorzaken.
Ik weet al op wie ik niet zal stemmen komende verziekingen.
Klopt, kilometerheffing maakt geen onderscheid tussen een zuinige stadsautootje en een 6l V8 Dodge RAM. Voor de bezitters van gulzige muscle car's gaat de kilometerheffing een welkome zaak zijn, wie met een kleine zuinige of elektrische auto rijdt gaat meestal een pak meer kwijt zijn. Kilometerheffing is totaal niet geschikt om het milieu te sparen, en het file probleem gaan ze evenmin mee oplossen, blijft over een zeer oneerlijke nieuwe belasting.
De beste en meest eerlijke belasting die zowel kan bijdragen aan een beter milieu als aan minder verkeer is de huidige vorm van wegenbelasting (duurder voor meer vervuilende auto's, gedeeltelijke vrijstelling voor elektrisch) en de taks op fossiele brandstoffen, hoe meer verbruik of hoe meer kilometers hoe meer je betaalt. Eenvoudig bestaand systeem, geen dure registratie infrastructuur langs de wegen, geen kastjes in auto's, geen organisatie die toeziet op inning en handhaving.
Ja natuurlijk.
Waar is den tijd van de paardentram...............................
Maar ja dan komt er paardenkilostrontheffing waarschijnlijk, iets voor de groenen?
Maar ja dan komt er paardenkilostrontheffing waarschijnlijk, iets voor de groenen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Hoezo paardenkilostrontheffing? Gewoon op elke tram een paardenstrontopraper laten meerijden. En wie wil kan wat paardenstront (is best goeie mest hoor) op de lijnshop kopen.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Ik ben ook eens nieuwsgierig naar :
Als ik de helft van mijn kilometers in NL, FR, IT, CH, AT etc rijd.. maar de Vlaamse regering wil geld besparen op elektronische toestellen om de verplaatsingen te volgen.. Hoe gaan ze dan voorkomen dat ik 2 keer belast word ? Want in IT, CH, AT en FR heb ik al peage of belastingen betaald voor de meeste kilometers...
Daar heb ik nog niets over gezien.
Alleen nog maar gelezen dat ze het willen doen zonder elektronisch toezicht.. Of was dat een uitlating van iemand die voor zijn beurt sprak en daarover nog niet had nagedacht ?
Als ik de helft van mijn kilometers in NL, FR, IT, CH, AT etc rijd.. maar de Vlaamse regering wil geld besparen op elektronische toestellen om de verplaatsingen te volgen.. Hoe gaan ze dan voorkomen dat ik 2 keer belast word ? Want in IT, CH, AT en FR heb ik al peage of belastingen betaald voor de meeste kilometers...
Daar heb ik nog niets over gezien.
Alleen nog maar gelezen dat ze het willen doen zonder elektronisch toezicht.. Of was dat een uitlating van iemand die voor zijn beurt sprak en daarover nog niet had nagedacht ?