Spreadsheet intresten: controleer uw bank(en)!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Spreadsheet berekening
Bedankt Joao voor deze handige spreadsheet.
Ik werk nog met Office XP 10, maar na het downloaden van het Office Compatibiliteitspakket werkt ook hier alles perfect.
Download:
http://www.microsoft.com/netherlands/on ... ket.aspx#1
Lees de toelichting bij de installatie voordat je aan de slag gaat.
Ik werk nog met Office XP 10, maar na het downloaden van het Office Compatibiliteitspakket werkt ook hier alles perfect.
Download:
http://www.microsoft.com/netherlands/on ... ket.aspx#1
Lees de toelichting bij de installatie voordat je aan de slag gaat.
Hoe kan je uitrekenen dat de rente op een spaarboekje onder die 1660 euro intresten blijft? Is er hier een formule voor? Ik bedoel als de intrest daalt, of als je geld afhaalt en nadien er terug opzet ... Dus als je gedurende het jaar overschakelt tussen spaar en termijnrekening?? Misschien een rare vraag maar kan iemand mij hierbij helpen?
Switchen tussen termijn en spaar wordt moeilijk. Of je zou termijnrekeningen van 3 of 6 maand moeten nemen, maar die brengen minder op dan als je het op je spaarrekening laat staan.iness schreef:
Hoe kan je uitrekenen dat de rente op een spaarboekje onder die 1660 euro intresten blijft? Is er hier een formule voor? Ik bedoel als de intrest daalt, of als je geld afhaalt en nadien er terug opzet ... Dus als je gedurende het jaar overschakelt tussen spaar en termijnrekening?? Misschien een rare vraag maar kan iemand mij hierbij helpen?
Vrijstelling van RV voor 2009 is 1730 euro.
Om te weten hoeveel geld je daarvoor mag laten staan een volledig jaar deel je die 1730 door percentage/100.
Bijvoorbeeld:
Krijg je 4,25% => 1730 / (4,25/100) = 40705,88 euro
Krijg je 4,00% => 1730 / (4/100) = 43250 euro
BartVW schreef:Switchen tussen termijn en spaar wordt moeilijk. Of je zou termijnrekeningen van 3 of 6 maand moeten nemen, maar die brengen minder op dan als je het op je spaarrekening laat staan.iness schreef:
Vrijstelling van RV voor 2009 is 1730 euro.
Om te weten hoeveel geld je daarvoor mag laten staan een volledig jaar deel je die 1730 door percentage/100.
Bijvoorbeeld:
Krijg je 4,25% => 1730 / (4,25/100) = 40705,88 euro
Krijg je 4,00% => 1730 / (4/100) = 43250 euro
Ook nog wel opletten dat er voor spaargeld van het jaar 2008 nog bepaalde aangroei- en getrouwheidspremies kunnen zijn, - die in en loop van 2009 worden verworven - en die slechts op 31-12-2009 worden uitbetaald.
In bepaalde gevallen kunnen die premies nog een paar honderd euro bedragen, zodat je onverwacht toch boven de 1730 euro zou kunnen geraken.
Laatst gewijzigd door paul op 11 januari 2009, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Héél erg bedankt om mij te helpen. Super vind ik dat.
Tja ik ben qua opbrengst van spaargeld helemaal het noorden kwijt.
Ik wil dat het een maximum opbrengt maar weet soms echt niet meer hoe.
Bovendien heb ik een paar maanden geleden gespreid op verschillende banken, en dat maakt het mij vandaag nog moeilijker vind ik.
Tja ik ben qua opbrengst van spaargeld helemaal het noorden kwijt.
Ik wil dat het een maximum opbrengt maar weet soms echt niet meer hoe.
Bovendien heb ik een paar maanden geleden gespreid op verschillende banken, en dat maakt het mij vandaag nog moeilijker vind ik.
Ik ben dan ook aan het denken.
Inderdaad de intresten die ik niet moet aangeven (onder de 1730 euro) zullen dus volgend jaar begin januari op de rekening komen.
Als ik dan nog wat geld op spaarrekeningen wil houden (geld waar ik direkt aankan) ben ik misschien beter niet te gokken op die 40000 euro op spaarrekening voor dit jaar maar misschien 20000 euro voorbeeld zodat er voor volgend jaar ook nog over blijft???
Inderdaad de intresten die ik niet moet aangeven (onder de 1730 euro) zullen dus volgend jaar begin januari op de rekening komen.
Als ik dan nog wat geld op spaarrekeningen wil houden (geld waar ik direkt aankan) ben ik misschien beter niet te gokken op die 40000 euro op spaarrekening voor dit jaar maar misschien 20000 euro voorbeeld zodat er voor volgend jaar ook nog over blijft???
Geruime tijd geleden heb ik hier al eens mijn beklag gedaan over de niet-transparante renteberekening. Geen énkele bank bezorgt dat aan hun klanten, terwijl het toch een kleintje moet zijn om een kopij van de berekening bij je afschriften te plaatsen, of downloadbaar te maken.
Mijn idee werd hier toen honend onthaald, én weggelachen. Nu zie ik toch enige vooruitgang, ttz, er wordt aandacht aan besteed.
Wat nu deze eigen excel-berekening betreft, het is wel leuk, maar wat ga je doen als je erachter komt dat de bank te weinig intrest gegeven heeft? Een proces aanspannen? Of met de bank beginnen discussieren, ze zullen je vlug met een kluitje in het riet sturen, ofwel kosten gaan aanrekenen.
De enige goede oplossing is : de wetgever moet banken verplichten om dat te doen!
(Nota : stel dat je je loon ontvangt, zonder loonfiche, en dat de baas zegt : je moet dat maar geloven!)
Mijn idee werd hier toen honend onthaald, én weggelachen. Nu zie ik toch enige vooruitgang, ttz, er wordt aandacht aan besteed.
Wat nu deze eigen excel-berekening betreft, het is wel leuk, maar wat ga je doen als je erachter komt dat de bank te weinig intrest gegeven heeft? Een proces aanspannen? Of met de bank beginnen discussieren, ze zullen je vlug met een kluitje in het riet sturen, ofwel kosten gaan aanrekenen.
De enige goede oplossing is : de wetgever moet banken verplichten om dat te doen!
(Nota : stel dat je je loon ontvangt, zonder loonfiche, en dat de baas zegt : je moet dat maar geloven!)
Gisteren de berekening van mijn rente gekregen van deutsche bank en het klopte.Sisse schreef: Geen énkele bank bezorgt dat aan hun klanten, terwijl het toch een kleintje moet zijn om een kopij van de berekening bij je afschriften te plaatsen, of downloadbaar te maken.
Tot in een nog niet zo heel lang verleden hadden sommige banken ( oa. DB ) daar een handig middeltje voor ......................... bv. 50 euro betalen voor een gedetaillerde berekening die ze met een toets op de computer konden laten uitdrukkennepster schreef:Gisteren de berekening van mijn rente gekregen van deutsche bank en het klopte.Sisse schreef: Geen énkele bank bezorgt dat aan hun klanten, terwijl het toch een kleintje moet zijn om een kopij van de berekening bij je afschriften te plaatsen, of downloadbaar te maken.
Laatst gewijzigd door paul op 24 januari 2009, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik wel niet begrijp bij die 'info' van de historiek van rentevoeten is dat bij 'n rentedaling (bv. van 4,25 naar 3,50) hij +0,75% geeft en bij rentestijging (bv. van 3,50 naar 4,25) -0,75% Klopt dat, is dat de bedoeling? Want als je dat zelf wil 'rechtzetten' heeft dat grote invloed op de simulatie ...
Voorts kan ik geen gebruik maken van de klikfuncties (maak nieuw tabblad aan, aangroeipremie aan/uit, kapitaliseer op nieuw), omdat 'macro's' uitgeschakeld zouden zijn. En krijg dat niet in orde, ook al wijzig ik het beveiligingsniveau (wat de help-functie mij aanraadt). Digitaal ondertekenen kan ook het probleem zijn, maar dat is me niet duidelijk of dat wel mogelijk is.
Dank bij voorbaat,
Kurt.
Voorts kan ik geen gebruik maken van de klikfuncties (maak nieuw tabblad aan, aangroeipremie aan/uit, kapitaliseer op nieuw), omdat 'macro's' uitgeschakeld zouden zijn. En krijg dat niet in orde, ook al wijzig ik het beveiligingsniveau (wat de help-functie mij aanraadt). Digitaal ondertekenen kan ook het probleem zijn, maar dat is me niet duidelijk of dat wel mogelijk is.
Dank bij voorbaat,
Kurt.
Laatst gewijzigd door Kurt op 1 februari 2009, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Gisteren heb ik de prachtige spreadsheet gedownload. Allereerst mijn felicitaties voor Joao en alle medewerkers... De file lijkt me een prachtig idee en exemplaar...
Ik heb echter een paar kleine probleempjes, vermoedelijk omdat ik geen excel-expert ben...
1) In de vakken A30, A31 en en L33 blijft er, na het ingeven van de eerste gegevens (aanvangsdata, basisrente, AG en GP,...), altijd '#naam?' staan...
Ik las dit topic al 2 maal na en zag, denk ik, inderdaad dezelfde vraag al, waarop men antwoordde dat dit te maken had met de Tools en analysis pack... Doch mijn vraag is waar ik dit juist ergens vindt om het probleem op te lossen...
2) In de (oranje) vakken M34 en O34 staat er telkens '########' ?
3) Na het ingeven van stortingen en de correct ingevulde data, blijft er telkens op dezelfde lijn in kolom L eveneens '#naam?' komen... Dit verschijnt niet bij het ingeven van een afhaling van geld, dan komt er in kolom L 'terugname!'... Waaraan ligt dit?
4) Kan iemand mij eveneens de werking van de 2 knoppen ivm met de aangroeipremie (uit - aan) uitleggen. Hoe moeten deze gebruikt worden? Bij elke ingave te gebruiken afhankelijk van... of is dit systeem voorzien met het oog op de afschaffing van de aangroeipremie vanaf 01/04/09?
Dank bij voorbaat aan de experts voor hun uitleg...
Gisteren heb ik de prachtige spreadsheet gedownload. Allereerst mijn felicitaties voor Joao en alle medewerkers... De file lijkt me een prachtig idee en exemplaar...
Ik heb echter een paar kleine probleempjes, vermoedelijk omdat ik geen excel-expert ben...
1) In de vakken A30, A31 en en L33 blijft er, na het ingeven van de eerste gegevens (aanvangsdata, basisrente, AG en GP,...), altijd '#naam?' staan...
Ik las dit topic al 2 maal na en zag, denk ik, inderdaad dezelfde vraag al, waarop men antwoordde dat dit te maken had met de Tools en analysis pack... Doch mijn vraag is waar ik dit juist ergens vindt om het probleem op te lossen...
2) In de (oranje) vakken M34 en O34 staat er telkens '########' ?
3) Na het ingeven van stortingen en de correct ingevulde data, blijft er telkens op dezelfde lijn in kolom L eveneens '#naam?' komen... Dit verschijnt niet bij het ingeven van een afhaling van geld, dan komt er in kolom L 'terugname!'... Waaraan ligt dit?
4) Kan iemand mij eveneens de werking van de 2 knoppen ivm met de aangroeipremie (uit - aan) uitleggen. Hoe moeten deze gebruikt worden? Bij elke ingave te gebruiken afhankelijk van... of is dit systeem voorzien met het oog op de afschaffing van de aangroeipremie vanaf 01/04/09?
Dank bij voorbaat aan de experts voor hun uitleg...
Probleem 2) heb ik opgelost gekregen... Ik kon nl. ook niet de verborgen opmerkingen lezen, daar deze vakjes minimaal klein waren... Heb de beveiliging even afgezet en de opmerkingsvakjes groter gemaakt... Hierbij zag ik dan dat ik 12 en 6 (maanden) diende in te geven in de vakken O34 en M34...
Probleem 3) en 1) hangen blijkbaar samen...
Wanneer ik in vak B29 (vak waar je een einddatum voor de berekening moet ingeven of blanco moet laten om tot op vandaag de intrest te berekenen) bepaalde data ingeef (bv. 01/04/2009 of 01/06/2009 ...) dan wordt alles in de vakken A30 , A31 en L33 correct weergeven. Geef ik echter in vak B29 als einddatum 31/12/2009 (= meest gebruikelijke datum, neem ik aan) of zelfs 31/10/09 in dan duikt het probleem weer op en komt er, zoals boven gemeld, in de vakken A30, A31 en L33 alsmede in kolom L op de rij van elke storting telkens weer'#naam?'...
Wanneer ik in vak B29 (vak waar je een einddatum voor de berekening moet ingeven of blanco moet laten om tot op vandaag de intrest te berekenen) bepaalde data ingeef (bv. 01/04/2009 of 01/06/2009 ...) dan wordt alles in de vakken A30 , A31 en L33 correct weergeven. Geef ik echter in vak B29 als einddatum 31/12/2009 (= meest gebruikelijke datum, neem ik aan) of zelfs 31/10/09 in dan duikt het probleem weer op en komt er, zoals boven gemeld, in de vakken A30, A31 en L33 alsmede in kolom L op de rij van elke storting telkens weer'#naam?'...
Vermoedelijk heeft probleem 1) en 3) iets te maken met de aangroeipremie verworven na 6 maanden... Alle data tot en met 01/07/09 werken perfect, vanaf 02/07/09 (zijnde 1 dag langer dan 6 maanden na 1/01/09) krijg ik overal de foutmelding '#naam?"...
Sorry dat ik dit alles zo in stukjes probeer door te geven, maar enerzijds blijf ik zelf proberen om het op te lossen, anderzijds kan elke bijkomende info maar beter het probleem schetsen...
Sorry dat ik dit alles zo in stukjes probeer door te geven, maar enerzijds blijf ik zelf proberen om het op te lossen, anderzijds kan elke bijkomende info maar beter het probleem schetsen...
historiek van renteaanpassingen:
ga naar het overzicht van de rentes op spaarrekeningen
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
kies er jouw product uit, klik op het i-tje (meer informatie).
Onderaan staat de historiek
ga naar het overzicht van de rentes op spaarrekeningen
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
kies er jouw product uit, klik op het i-tje (meer informatie).
Onderaan staat de historiek
Laatst gewijzigd door Anonymous op 6 februari 2009, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.