SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Ik ga dat niet speciaal op commando doen. Misschien later, want daar kruipt veel tijd in.
Ik gebruik SharePad (£28 per maand) en ben daar tevreden over, ook al is het niet perfect. Bij zulke platformen (ook Morningstar, Stockopedia, GuruFocus,...) moet je alle berekeningen en ratio's met een korrel zout nemen. SharePad berekent ROCE anders dan ik doe.sortino schreef: ↑2 mei 2019, 21:52 @gpv1 en anderen Ooit https://ycharts.com/companies/AAPL/roce gebruikt of wat zijn andere goede (gratis) sites of programma's waarbij je kan filteren op parameters zoals ROCE, FCF yield > x % etc.. om aandelen te vinden uit een bepaald universum?
Voor alle duidelijkheid, ik heb dat niet aanbevolen hé. Ik heb gewoon gezegd wat ik gebruik.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Je hebt gelijk, je hebt het niet aanbevolen.
In ieder geval, ik vind het een prima screener om een beeld te krijgen van de meeste cijfers van een bedrijf en het gaat ver terug in de tijd. Als je 100% zeker wil zijn van de cijfers zal je de jaarverslagen erbij moeten nemen.
In ieder geval, ik vind het een prima screener om een beeld te krijgen van de meeste cijfers van een bedrijf en het gaat ver terug in de tijd. Als je 100% zeker wil zijn van de cijfers zal je de jaarverslagen erbij moeten nemen.
Laatst gewijzigd door sjarel123 op 3 mei 2019, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik het goed begrijp komt jouw interpretatie van ROCE ongeveer overeen met hoe CROCI wordt berekend in het boek van Phil Oakley. FCF to the firm/average capital employed. Het verschil zit hem hier in dat jij het voor de betaalde belastingen berekend.gpv1 schreef: ↑2 mei 2019, 10:27 Ik heb gisteren nog wat opzoekingswerk gedaan ivm ROCE. Een berekeningswijze die ik zou hanteren is:
vrije kasstroom vóór betaalde/ontvangen rente en betaalde belastingen, als % van eigen vermogen plus korte- en lange-termijn schulden (kredieten, obligaties en leasing op balans)
Capital Employed in deze definitie komt ongeveer overeen met wat ik in sommige boeken zie en hoe bedrijven het doorgaans berekenen. Eventueel kan je daar nog provisies bijtellen. Bij Return kan je eventueel de ontvangen rente meetellen.
Heb dit ook berekend voor 2018 voor mijn aandelen. Wel blijf ik in het duister tasten over de zinvolheid van dergelijke ratio's.
We kunnen toch wel concluderen dat al deze ratio's op verschillende manieren berekend kunnen worden.
Moet je ook bij Sharepad alle berekeningen en ratio's met een korrel zout nemen of is die beter dan bvb YCharts die trouwens alleen VS aandelen volgt dus maar beperkt zinvol en ook betalend. Heb alleen demo geprobeerd.
Kan je trouwens met Sharepad ook filteren op ROCE? Bij Ycharts heb je zelf diverse varianten van ROCE zoals TTM, 3Y avg, etc.. voor zover die data idd echt betrouwbaar is want had daar ook wel mijn bedenkingen bij.
Werken al die apps niet met een gelijkaardige database van data waar ze dan resultaten uit puren? Het allemaal manueel moeten berekenen voor elk jaar kruipt idd wat tijd in dus zou makkelijk zijn als die data automatisch in velden ingevuld zou kunnen worden eens je de gewenste formule ingeeft. Bestaat zoiets wat qua data en resultaten betrouwbaar is en is dat zo bij Sharepad of manueel berekenen toch altijd betrouwbaarder?
Quality growth investor
@sjarel
Juist. Maar ook capital employed berekent hij (en SharePad) anders: eigen vermogen + schulden op korte termijn + alle vreemd vermogen op lange termijn. Wat ik doe is: eigen vermogen + schulden op korte termijn + schulden op lange termijn. Ik neem ook geen gemiddelde.
Ik heb er nog 2 andere boeken bijgehaald die ik heb:
"Invest in the best" van Keith Ashworth-Lord (beheerder van het Sanford DeLand Buffettology-fonds):
- return: EBIT met ontvangen rente bijgeteld
- capital employed: non-equity capital + equity capital + provisions + gross debt (dus: eigen vermogen + provisies + schulden (ik neem aan dat hij met schulden deze bedoelt die ik gebruik)
"Financial Intelligence: A manager's guide to knowing what the numbers really mean" (herziene editie, 2013) van Karen Berman en Joe Knight:
- return: net income before interest on debt and after tax (dus belastingen worden afgetrokken)
- capital employed: total equity + total interest-bearing debt (= wat ik gebruik)
Juist. Maar ook capital employed berekent hij (en SharePad) anders: eigen vermogen + schulden op korte termijn + alle vreemd vermogen op lange termijn. Wat ik doe is: eigen vermogen + schulden op korte termijn + schulden op lange termijn. Ik neem ook geen gemiddelde.
Ik heb er nog 2 andere boeken bijgehaald die ik heb:
"Invest in the best" van Keith Ashworth-Lord (beheerder van het Sanford DeLand Buffettology-fonds):
- return: EBIT met ontvangen rente bijgeteld
- capital employed: non-equity capital + equity capital + provisions + gross debt (dus: eigen vermogen + provisies + schulden (ik neem aan dat hij met schulden deze bedoelt die ik gebruik)
"Financial Intelligence: A manager's guide to knowing what the numbers really mean" (herziene editie, 2013) van Karen Berman en Joe Knight:
- return: net income before interest on debt and after tax (dus belastingen worden afgetrokken)
- capital employed: total equity + total interest-bearing debt (= wat ik gebruik)
Laatst gewijzigd door gpv1 op 3 mei 2019, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Natuurlijk moet je die cijfers allemaal relativeren, van eender welke provider.
Je kan filteren op ROCE, waarbij je nog verder kan specifiëren: laatste jaar, TTM, een van de voorbije 10 jaren, gemiddelden over meerdere jaren (tot 10 jaar), aangepast voor goodwill, intangibles, leasing,...
Ik ga vanaf nu wel niet meer antwoorden op uw vragen want het zijn er te veel aan het worden (forum + pb). Je mag niet verwachten dat iemand u alles kant-en-klaar op een schoteltje aanbiedt. Ik moet ook alles zelf uitzoeken. Ik geef hier al genoeg info weg.
Ik zou toch behoorlijk nuanceren. Millenials drinken minder bier maar kopen wel nog steeds de gekende alcohol merken van Diageo, Pernod Ricard en bvb L'Oréal (wat ik goed ken via familie) heeft een zeer goede strategie wat betreft infiltratie in nieuwe markten zoals de groeiende middenklasse in China en langzaam ook in India en dergelijke.gpv1 schreef: ↑19 maart 2019, 14:17 Tandpasta en kuisproducten zitten redelijk veilig, maar drank, voeding, verzorgingsproducten en kleding kunnen denk ik heel wat last ondervinden. Oudere mensen houden nog vast aan hun merken; jongere mensen daarentegen hebben heel andere consumptiepatronen. De opkomst van kant-en-klare maaltijden, broodjes, bio-voeding, vegetarisme, alcohol-markt waar heel wat beweegt (en stilvalt), influencers, witte producten, Aldi, Lidl, verzorgingsproducten met minder troep in (de grote spelers zitten meestal nog met hopeloos verouderde formules), allergieën, gezondere voeding, nog weinig reclame op tv kijken (negatief voor band met consument), niche-producten, etc... Heel wat factoren die de volgende tien jaar voor gerommel kunnen zorgen. Ben benieuwd hoe AB InBev, Diageo, L'Oréal, P&G, Unilever, Nestlé, Mondelez en andere groten er over 10 jaar zullen uitzien. Het kan meevallen maar ook serieus tegenvallen.
Als vermoedelijk rijke westerling kan jij je permiteren van bewuste keuzes te maken (wat ik ook doe) maar voor veel mensen, ook bij ons, is dat niet het geval. De bottom 90% consumeert ook hé.
Quality growth investor
Agilent duikt tot bijna 13% lager nadat de omzet en winst voor Q2 lager uitkwamen dan gedacht. De omzet klokte af op $1,24 miljard tegenover $1,27 verwacht door analisten. Organische omzetgroei van 4%. De aangepaste winst per aandeel kwam 1 dollarcent onder de verwachtingen uit. Vrije kasstroom in 6M $8 mio lager dan vorig jaar. Voor het hele jaar mikt het bedrijf op een organische omzetgroei van 4 tot 4,8% (vorige guidance was 5 à 5,5%).
Aan mij zal dat niet liggen, heb nooit eerder zoveel van hun spulletjes gebruikt als afgelopen maanden
Helaas een bedrijf dat nog altijd vrij afhankelijk blijft van farma en aanverwanten, waar het vet enigszins van de soep is qua R&D-budgetten. Dat zie ik persoonlijk ook niet meteen veranderen.
Helaas een bedrijf dat nog altijd vrij afhankelijk blijft van farma en aanverwanten, waar het vet enigszins van de soep is qua R&D-budgetten. Dat zie ik persoonlijk ook niet meteen veranderen.
De koers van het Deense SimCorp gaat tot meer dan 8% lager nadat de topman in een gesprek met Bloomberg zegt dat door de grote hoeveelheid fusies en overnames bij asset managers de vraag naar SimCorp's software wordt uitgesteld of geannuleerd.
However, it's not all that bad, says CEO Klaus Holse. "As they rush through mergers and acquisitions, we see that when our system is involved in a merger, it is often our system that is maintained."
And while the sale to asset managers has been affected by the acquisition activity, the company has managed to compensate with increasing sales to pension funds and insurance companies that have taken the asset management "in-house" and therefore must invest in software for handling transactions and portfolio management.
Overmorgen komt het bedrijf met Q1 resultaten.
However, it's not all that bad, says CEO Klaus Holse. "As they rush through mergers and acquisitions, we see that when our system is involved in a merger, it is often our system that is maintained."
And while the sale to asset managers has been affected by the acquisition activity, the company has managed to compensate with increasing sales to pension funds and insurance companies that have taken the asset management "in-house" and therefore must invest in software for handling transactions and portfolio management.
Overmorgen komt het bedrijf met Q1 resultaten.
Koers van SimCorp gaat 8% hoger na uitstekende resultaten in Q1 - de vrees voor mindere resultaten na het interview van de CEO met Bloomberg eergisteren bleek ongegrond. Omzetgroei aan constante wisselkoersen van 9,1% (tevens organisch door gebrek aan overnames). WPA steeg met 19,5% en de vrije kasstroom dikte 10,8% aan. Het bedrijf kreeg er 2 nieuwe klanten bij. De omzet-guidance voor het hele jaar is een groei aan constante wisselkoersen van 8 à 13%.
@ gpv1
Bij het lezen van het boek Quality Investing wordt geschreven dat het terugkopen van eigen aandelen waardevernietigend is als de koersen hoog zijn. Maar verderop in het boek wordt geschreven dat waardering er bij echte kwaliteitsbedrijven vaak niet toe doet. Ik heb het gevoel dat de schrijvers zichzelf hier tegenspreken of mis ik iets? Hoe sta jij hier tegenover?
Een recent voorbeeld van een aandeel in jouw portefeuille is Wolters Kluwer. Zij zijn bezig met inkoop van eigen aandelen. Wat vind je van deze beslissing van het management aan de huidige waardering?
Bij het lezen van het boek Quality Investing wordt geschreven dat het terugkopen van eigen aandelen waardevernietigend is als de koersen hoog zijn. Maar verderop in het boek wordt geschreven dat waardering er bij echte kwaliteitsbedrijven vaak niet toe doet. Ik heb het gevoel dat de schrijvers zichzelf hier tegenspreken of mis ik iets? Hoe sta jij hier tegenover?
Een recent voorbeeld van een aandeel in jouw portefeuille is Wolters Kluwer. Zij zijn bezig met inkoop van eigen aandelen. Wat vind je van deze beslissing van het management aan de huidige waardering?
Maakt mij eigenlijk niet uit. Hoe goedkoper men aandelen kan inkopen hoe beter natuurlijk, maar je ziet idd bij veel bedrijven dat ze share buybacks doen aan hoge koersen. Het is een teken dat men geen betere alternatieven vindt om de cash aan het werk te zetten, dus vanuit dat perspectief is het dan eigenlijk niet echt een probleem, zolang de nettoschuld onder controle blijft.
@gpv1 Vanwaar de voorkeur voor spin-off Novozymes boven Novo Nordisk? Heb zelf die laatste. De stijgende vraag naar insuline en GLP-1 producten geven Nordisk nog voldoende groeipotentieel denk ik.
Quality growth investor
Koers van cybersecurity-bedrijf Palo Alto Networks daalt tot meer dan 6% na resultaten van Q3. Aan de omzet ligt het niet: die steeg met 28%. Aangepaste WPA steeg met 26%. Het bedrijf neemt echter 2 cloud-security start-ups over (Twistlock en PureSec) die nog niet zullen bijdragen aan de winst voor Q4.
(Wall Street Journal): Down 5.9% premarket: The cybersecurity company said that it expects acquisitions to weigh on earnings this quarter and that it had agreed to acquire two cloud startups, one for $410 million and another for an undisclosed amount.
Aandeel noteert nu aan 21,7x de vrije kasstroom over boekjaar 07/2018 en 12,7x de voorspelde vrije kasstroom voor 07/2021.
(Wall Street Journal): Down 5.9% premarket: The cybersecurity company said that it expects acquisitions to weigh on earnings this quarter and that it had agreed to acquire two cloud startups, one for $410 million and another for an undisclosed amount.
Aandeel noteert nu aan 21,7x de vrije kasstroom over boekjaar 07/2018 en 12,7x de voorspelde vrije kasstroom voor 07/2021.