Sofina
TIP
Re: Sofina
Waarom net 20% en niet pakweg 15 of 25%? Wou eens graag weten wat de redenering is dat je minstens 20% en geen ander cijfer discount wil zien voor holdings? Leer graag bij over holdings.
SOF houdt overigens goed stand in de huidige berenmarkt. In 2008 ging het nog 40% onderuit dus toen niet bepaald defensiever dan de rest van de markt. Is er ondertussen iets veranderd in de samenstelling dat SOF nu defensiever maakt dan in 2008 of gewoon dat het bedrijf momenteel sterk in de smaak valt?
Quality growth investor
God ik had even goed 25% kunnen zeggen hoor. Dat is uit principe. Sofina is een pracht van een holding hoor maar als je nu rekent kom je aan geen 10% korting meer met de huidige beursmalaise dit terwijl er terwereld genoeg kwalitatieve holdings bestaan met grote kortingen. onlangs kwam nog iemand vragen of Sofina nog koopwaardig was aan 179 euro dacht ik want het was de laagste koers van de week. Als je zo een verhaaltjes begint te lezen is het dringend tijd om afscheid te nemen.sortino schreef: ↑25 december 2018, 01:46Waarom net 20% en niet pakweg 15 of 25%? Wou eens graag weten wat de redenering is dat je minstens 20% en geen ander cijfer discount wil zien voor holdings? Leer graag bij over holdings.
SOF houdt overigens goed stand in de huidige berenmarkt. In 2008 ging het nog 40% onderuit dus toen niet bepaald defensiever dan de rest van de markt. Is er ondertussen iets veranderd in de samenstelling dat SOF nu defensiever maakt dan in 2008 of gewoon dat het bedrijf momenteel sterk in de smaak valt?
Een goeie maand geleden was dit ook het geval bij FFP toen de koers 113 euro stond. 1 maal de daling op gang komt kan het snel gaan he. We staan daar al onder de 80 euro. Indertijd liep iedereen de koers van ACkermans Van Haaren achterna want dit was top. Afgelopen jaren waren daar enkel kruimels te rapen.
Moet je het gewenste discount-percentage niet holding per holding bekijken?
Sommige holdings noteren traditioneel met kortingen rond 25 % (denk aan GBL). Anderen noteren rond boekwaarde (denk aan GIMV). Als je aan beide holdings dezelfde minimale discount van pakweg 20 % oplegt, ga je GBL soms met een kleiner dan gemiddelde korting kopen en GIMV waarschijnlijk nooit.
Ik kijk of de discount momenteel groter is dan het historische gemiddelde van die holding, maar ik zou nooit kortingen vergelijken tussen holdings en ook niet met absolute grenswaarden werken.
Sommige holdings noteren traditioneel met kortingen rond 25 % (denk aan GBL). Anderen noteren rond boekwaarde (denk aan GIMV). Als je aan beide holdings dezelfde minimale discount van pakweg 20 % oplegt, ga je GBL soms met een kleiner dan gemiddelde korting kopen en GIMV waarschijnlijk nooit.
Ik kijk of de discount momenteel groter is dan het historische gemiddelde van die holding, maar ik zou nooit kortingen vergelijken tussen holdings en ook niet met absolute grenswaarden werken.
dw schreef: ↑25 december 2018, 10:23 Moet je het gewenste discount-percentage niet holding per holding bekijken?
Bij Gimv spreekt men over eigen vermogen en bij vele andere over NAV. Dat is een groot verschil he.
GIMV lijkt beide als synoniem te gebruiken: https://www.gimv.com/nl/financiele-informatie
Tekstje spreekt over een eigen vermogen van 50 euro per aandeel, terwijl de bijhorende Excel spreekt van een NAV van 50 euro per aandeel. Je vindt op hun website nog meer voorbeelden waar ze de twee begrippen door elkaar gebruiken.
Enfin soit, dat was mijn punt niet. Ik wou gewoon opmerken dat wat voor de ene holding een hoge korting is, voor de andere net een uitzonderlijk lage korting kan zijn.
Zopas is de investment newsletter #3 verschenen. Op 31 December 2018 bedroeg de NAV €195 per aandeel
Korting van 8,8%,toch maar even wachten om bij te kopen. Bedankt om te delen Belca2.
Het is een vergissing om zich blind te staren op de kortingen. Sofina is zowat de best beheerde holding in de Benelux en daarbuiten. Het track record bewijst dat, een verdubbeling van de koers op 5 jaar tijd, en een verviervoudiging van de koers op 10 jaar tijd. Wie ligt er te zagen over korting met zulk rendement?
Kijk bvb. naar Bolloré en wat de koers daar gedaan heeft op 5 jaar tijd. Oh juist, wie 5 jaar geleden instapte heeft nu... verlies.
Kijk bvb. naar Bolloré en wat de koers daar gedaan heeft op 5 jaar tijd. Oh juist, wie 5 jaar geleden instapte heeft nu... verlies.
Blindstaren is altijd slecht. Maar zelfs een topholding koop ik graag aan een goede prijs. Want rendementen uit het verleden...
Op de jaarvergadering werd medegedeeld dat de waarde intussen tot 202€ is opgelopen ;de korting is momenteel 12%
Sofina heeft fantastisch gepresteerd maar wie goed heeft gelezen kan niets anders besluiten dan dat het aandeel momenteel te duur is.Ik hou mijn stukken bij maar bijkopen is voorlopig niet meer aan de orde.
Wie in tussentijd toch zou willen meeliften op een eventuele verdere stijging zou beter beleggen in brederode ,daar bedraagt de korting 20% en is sofina zowat de grootste deelneming.Bovendien staat brederode kwalitatief nog net een trapje hoger dan sofina.
Sofina heeft fantastisch gepresteerd maar wie goed heeft gelezen kan niets anders besluiten dan dat het aandeel momenteel te duur is.Ik hou mijn stukken bij maar bijkopen is voorlopig niet meer aan de orde.
Wie in tussentijd toch zou willen meeliften op een eventuele verdere stijging zou beter beleggen in brederode ,daar bedraagt de korting 20% en is sofina zowat de grootste deelneming.Bovendien staat brederode kwalitatief nog net een trapje hoger dan sofina.
Bezwaar, dat zijn toch een aantal subjectieve statements die je toch verder moet argumenteren.Carnaygee schreef: ↑3 mei 2019, 10:17 Op de jaarvergadering werd medegedeeld dat de waarde intussen tot 202€ is opgelopen ;de korting is momenteel 12%
Gezien de korting is Sofina momenteel minstens 12% te goedkoop.
Sofina vertegenwoordigt momenteel circa 1,15% binnen Mojo Group, maar de positie zal opgebouwd worden wanneer mogelijk.
Brederode daarentegen maakt geen deel uit van de portefeuille en voldoet niet aan de criteria om in aanmerking te komen.
... verviervoudiging op 10 jaar tijd ... om volledig te zijn moet je es kijken wat de koers van Bolloré op 10 jaar heeft gedaanMojo schreef: ↑3 mei 2019, 08:23 Het is een vergissing om zich blind te staren op de kortingen. Sofina is zowat de best beheerde holding in de Benelux en daarbuiten. Het track record bewijst dat, een verdubbeling van de koers op 5 jaar tijd, en een verviervoudiging van de koers op 10 jaar tijd. Wie ligt er te zagen over korting met zulk rendement?
Deze statement vraagt inderdaad om enige uitleg.
Brederode belegt in een brede portefeuille kwaliteitsaandelen en daarnaast in een selectie private equity fondsen.
Sofina belegt op een meer selectieve wijze in aandelen, daarnaast ook in private equity fondsen en ook nog in groeibedrijven.
Ik geloof zelf meer in het potentieel van Sofina, maar ik ben wel benieuwd waarom je Brederode kwalitatief hoger aanslaat.
Tjonge tjonge wat men hier allemaal leest. Inderdaad kijk eens naar de koers van Bollore van 10 jaar geleden.Jamo schreef: ↑3 mei 2019, 11:52... verviervoudiging op 10 jaar tijd ... om volledig te zijn moet je es kijken wat de koers van Bolloré op 10 jaar heeft gedaanMojo schreef: ↑3 mei 2019, 08:23 Het is een vergissing om zich blind te staren op de kortingen. Sofina is zowat de best beheerde holding in de Benelux en daarbuiten. Het track record bewijst dat, een verdubbeling van de koers op 5 jaar tijd, en een verviervoudiging van de koers op 10 jaar tijd. Wie ligt er te zagen over korting met zulk rendement?
En Mojo…. hoe zit dat met diene MBB industries die je 2 jaar geleden aanbracht aan 115 euro? Staat nu nog 79 euro heb ik gezien.
De kunst is om in aandelen in te stappen wanneer ze goedkoop staan en niet wanneer de TGV op hol is geslagen.