Termijnrekeningen gegarandeerd: Spreiden risico's: klopt mijn redenering?
TIP
Termijnrekeningen gegarandeerd: Spreiden risico's: klopt mijn redenering?
Als antwoord ook al ergens vermeld, toch dacht ik mijn "theorie" hier ook eens na te vragen. Om alle risico's te "spreiden" denken we in eerste plaats aan meerdere banken, doch hierbovenop dacht ik ook aan meerdere personen.
Vandaar: Heb 2 kids en echtgenote, ben van plan om bij een drie tal banken gewoon voor elk persoon een termijnrekening te openen met bvb. per persoon maximaal 100.000 euro. (als voorbeeld genomen hoor dit bedrag).
Dus: is het risico niet nog beter verdeeld onder personen EN banken, dan onder banken alleen?
PS: en ok, als de kids meerderjarig zijn of worden kunnen ze hun geld afhalen, dit risico ken ik wel...
Toch graag een antwoord op mijn bedenking aub...
Dank.
Vandaar: Heb 2 kids en echtgenote, ben van plan om bij een drie tal banken gewoon voor elk persoon een termijnrekening te openen met bvb. per persoon maximaal 100.000 euro. (als voorbeeld genomen hoor dit bedrag).
Dus: is het risico niet nog beter verdeeld onder personen EN banken, dan onder banken alleen?
PS: en ok, als de kids meerderjarig zijn of worden kunnen ze hun geld afhalen, dit risico ken ik wel...
Toch graag een antwoord op mijn bedenking aub...
Dank.
Re: Termijnrekeningen gegarandeerd: Spreiden risico's: klopt mijn redenering?
Spreiding per bank is zeker niet slecht. Want stel dat je alles bij Kaupthing zou gehad hebben kon je er een periode niet aan en kon niemand aan iets binnen het gezin en dat is toch wel ambetant.
Je spreekt nu wel over een termijnrekening en dan is het niet de bedoeling van het af te halen, maar als ze zouden aflopen op een moment dat de tegoeden bevroren zijn en je het dan nodig hebt voor een aankoop ben je wel gezien.
Dus op 2 of 3 banken een rekening nemen is qua spreiding zeker geen slecht idee.
Je spreekt nu wel over een termijnrekening en dan is het niet de bedoeling van het af te halen, maar als ze zouden aflopen op een moment dat de tegoeden bevroren zijn en je het dan nodig hebt voor een aankoop ben je wel gezien.
Dus op 2 of 3 banken een rekening nemen is qua spreiding zeker geen slecht idee.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
beter vijf banken twee personen per gezin elk 30000 € = ook 300000€ met nog betere spreiding, en zo kunnen we nog tijdje voortgaan met de voorstellen denk ik, de filosofie die erachter zit is wel duidelijk
SPREIDEN VAN ELK RISICO,
Goed administratie bijhouden nadien is wel de nieuwe hobby nadien
SPREIDEN VAN ELK RISICO,
Goed administratie bijhouden nadien is wel de nieuwe hobby nadien
Dat uw kids het geld er kunnen afhalen als ze meerderjarig zijn zal ongetwijfeld wel zo zijn. Wat echter minder praktisch is, is dat eens jij het geld op een rekening op hun naam hebt gezet, je er zelf ook niet meer aan kan zonder de toestemming van een vrederechter en dat tot hun meerderjarigheid.Luc B. schreef: PS: en ok, als de kids meerderjarig zijn of worden kunnen ze hun geld afhalen, dit risico ken ik wel...
Lijkt mij dus niet zo een goed idee.
heb dit ook aan de hand gehad,
rekening op naam van mijn dochter weliswaar met ik als volmachtdrager,tot dan geen probleem,afhalen,opzetten,kon het allemaal op mijn scherm volgen tot 14 dagen geleden,ze is ondertussen meerderjarig geworden en haar spaarrekenig was met haar meerderjarigheid van mijn scherm verdwenen,
dit vond ik jammer omdat ze ook niets laten weten hadden,
dus effe gebeld en bleek dus dat zij opnieuw moest tekenen om mij volmacht te geven.
heb alles terug op mijn scherm en alles is weer als vroeger,
Hebben we even in orde gaan zetten maar ...
moet je maar even geluk hebben op dat moment dat je kind niet dwars zit..toch...
rekening op naam van mijn dochter weliswaar met ik als volmachtdrager,tot dan geen probleem,afhalen,opzetten,kon het allemaal op mijn scherm volgen tot 14 dagen geleden,ze is ondertussen meerderjarig geworden en haar spaarrekenig was met haar meerderjarigheid van mijn scherm verdwenen,
dit vond ik jammer omdat ze ook niets laten weten hadden,
dus effe gebeld en bleek dus dat zij opnieuw moest tekenen om mij volmacht te geven.
heb alles terug op mijn scherm en alles is weer als vroeger,
Hebben we even in orde gaan zetten maar ...
moet je maar even geluk hebben op dat moment dat je kind niet dwars zit..toch...
Ik kan een en ander bevestigen van deze thread.
Inderdaad op het moment dat je kinderen meerderjarig worden heb je geen toegang meer tot hun rekeningen.
Ik heb evenals enkele andere correspondenten verschillende banken en rekeningen op naam van de kinderen (ondertussen ook meerderjarig).
Zij hebben destijds getekend voor het openen van de rekening maar hebben er verder geen toegang toe (tenzij ze naar de bank zouden stappen natuurlijk).
Alle bewerkingen gebeuren door ons (het gaat ook over ons geld) en bij overlijden is er het bijkomend voordeel dat er geen erfenisbelasting is.
Best is toch om ze bij de opening ook een papiertje te laten tekenen dat alle gelden op die rekening eigendom zijn en blijven van de ouders (bvb in hte kader van spreiding van financieel risico). Indien nodig kan dit papier altijd te voorschijn komen. Indien niet wordt het geld gewoon van de kinderen.
En inderdaad ... serieuze boekhouding om dta allemaal goed bij te houden.
Inderdaad op het moment dat je kinderen meerderjarig worden heb je geen toegang meer tot hun rekeningen.
Ik heb evenals enkele andere correspondenten verschillende banken en rekeningen op naam van de kinderen (ondertussen ook meerderjarig).
Zij hebben destijds getekend voor het openen van de rekening maar hebben er verder geen toegang toe (tenzij ze naar de bank zouden stappen natuurlijk).
Alle bewerkingen gebeuren door ons (het gaat ook over ons geld) en bij overlijden is er het bijkomend voordeel dat er geen erfenisbelasting is.
Best is toch om ze bij de opening ook een papiertje te laten tekenen dat alle gelden op die rekening eigendom zijn en blijven van de ouders (bvb in hte kader van spreiding van financieel risico). Indien nodig kan dit papier altijd te voorschijn komen. Indien niet wordt het geld gewoon van de kinderen.
En inderdaad ... serieuze boekhouding om dta allemaal goed bij te houden.
-
- VIP member
- Contacteer:
varkentje schreef:Dat uw kids het geld er kunnen afhalen als ze meerderjarig zijn zal ongetwijfeld wel zo zijn. Wat echter minder praktisch is, is dat eens jij het geld op een rekening op hun naam hebt gezet, je er zelf ook niet meer aan kan zonder de toestemming van een vrederechter en dat tot hun meerderjarigheid.Lijkt mij dus niet zo een goed idee.
Fout!!
Als wettelijk vertegenwoordiger mag je steeds geld van het spaarboekje van je minderjarige kinderen halen (bv om schoolspullen te kopen, een fiets, kleren...). Je hoeft daarvoor echt niet de toestemming van de vrederechter te hebben hoor! Tenzij je natuurlijk ineens 3000 euro afhaalt van de rekening van je kinderen.
Dit hangt volgens mij af van bank to bank en zelfs van kantoor tot kantoor.Frisse Freddy schreef: Fout!!
Als wettelijk vertegenwoordiger mag je steeds geld van het spaarboekje van je minderjarige kinderen halen (bv om schoolspullen te kopen, een fiets, kleren...). Je hoeft daarvoor echt niet de toestemming van de vrederechter te hebben hoor! Tenzij je natuurlijk ineens 3000 euro afhaalt van de rekening van je kinderen.
In principe heb je voor elke afhaling van de rekening van een minderjarige de toestemming nodig van de Vrederechter. De meesten maken er echter geen probleem van om dit voor 'kleinere' afhalingen door de vingers te zien.
On topic: als je het over dergelijke kapitale hebt, zou ik toch denken over andere beleggingsmogelijkheden dan gewoon spaar- of termijnrekeningen, tenzij je natuurlijk andere plannen hebt in de zeer nabije toekomst
Ik denk dat er zelfs geen sprake is van een vrederechter... of toch niet zou moeten zijn in normale omstandigheden.
Als je gewoon "volmachthouder" op de rekening van je kinderen bent, dan kun je er automatisch toch ook bewegingen mee doen.
Enfin, bij mijn kantoor is het toch zo, ganse gezin is gekend en medewerkers staan héél soepel tegenover deze zaken.
Zo werkt het toch ook al jaren tussen mijn echtgenote en mezelf, beide volmachthouder op elkaar zijn rekeningen... Die van de kids zijn nieuw omwille van pas meerderjarig.
Ik ken hier geen juiste wetgeving omtrent, spreek enkel uit ervaring bij mijn eigen kantoor. Bij mijn vroegere Fortis kantoor (jaren geleden... oef) moest ik omzeggens mijn ganse portefeuille ledigen om mij te legimiteren, ook al was het voor een storting van 500 euro en gaan afhaling. Was Fortis voor zijn kleine klantjes een voorzichtige bank... enfin... knipoogje naar vandaag...
Als je gewoon "volmachthouder" op de rekening van je kinderen bent, dan kun je er automatisch toch ook bewegingen mee doen.
Enfin, bij mijn kantoor is het toch zo, ganse gezin is gekend en medewerkers staan héél soepel tegenover deze zaken.
Zo werkt het toch ook al jaren tussen mijn echtgenote en mezelf, beide volmachthouder op elkaar zijn rekeningen... Die van de kids zijn nieuw omwille van pas meerderjarig.
Ik ken hier geen juiste wetgeving omtrent, spreek enkel uit ervaring bij mijn eigen kantoor. Bij mijn vroegere Fortis kantoor (jaren geleden... oef) moest ik omzeggens mijn ganse portefeuille ledigen om mij te legimiteren, ook al was het voor een storting van 500 euro en gaan afhaling. Was Fortis voor zijn kleine klantjes een voorzichtige bank... enfin... knipoogje naar vandaag...
Re: Termijnrekeningen gegarandeerd: Spreiden risico's: klopt
In belgië is de regl zeer duidelijk, geld afhalen van minderjarige kinderen hun rekening mag niet. Bij sommige instellingen kan het echter wel, maar weet dat dit eigenlijk steeds een overtreding is. Maar laat gezond verstand hier primeren. Als u 5000 eur komt afhalen, zal u effectief meestal op een weigering stuiten die enkel gecounter kan worden met een toestemming vd vrederechter, die u in de praktijk niet zal bekomen. Maar als de bomma deze week 200 eur sort voor de verjaardag, en de kleine komt de centen halen om een PSP te kopen, heb ik dat nog nooit geblokkeerd. Goed wetende echter dat ik daarmee als bankbediende echter in overtreding ben.
Als de ouders aan e-banking doen en een volmacht hebben op de rekening van hun minderjarige kinderen kunnen de ouders toch heel makkelijk geld van de rekeningen van hun mindejarige kinderen halen en het geld overzetten naar hun eigen rekeningen.
Goed administratie bijhouden nadien is wel de nieuwe hobby nadien[/quote]
goed bijhouden ?
daar zijn wel programs beschikbaar voor.
heb er hier thuis eentje is al van 97 nl versie , werkt helaas niet meer op windows 7 64 bit.
werkt wel nog onder windows 7 32 bit. en vista ,xp ,win 95.
iemand die het wil , woonplaats is bekend me dunkt.
goed bijhouden ?
daar zijn wel programs beschikbaar voor.
heb er hier thuis eentje is al van 97 nl versie , werkt helaas niet meer op windows 7 64 bit.
werkt wel nog onder windows 7 32 bit. en vista ,xp ,win 95.
iemand die het wil , woonplaats is bekend me dunkt.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
--goed bijhouden, prog voor--
Zijn er dan echt ook gratis programma's nog voor? Momenteel doe ik het gewoon met een eenvoudig Excel-file'ke, werkt ook prima.
Spaargelden op naam van het kind zou ik trouwens enkel doen indien die dat later ook mogen houden en je het dus zelf totaal niet meer nodig hebt.
Het spreiden op namen is dan weer nuttig als 1 van beide partners te overleden komt (geen leuk idee, maar het kan), alle rekeningen van die persoon worden dan namelijk geblokkeerd voor bepaalde tijd.
Zijn er dan echt ook gratis programma's nog voor? Momenteel doe ik het gewoon met een eenvoudig Excel-file'ke, werkt ook prima.
Spaargelden op naam van het kind zou ik trouwens enkel doen indien die dat later ook mogen houden en je het dus zelf totaal niet meer nodig hebt.
Het spreiden op namen is dan weer nuttig als 1 van beide partners te overleden komt (geen leuk idee, maar het kan), alle rekeningen van die persoon worden dan namelijk geblokkeerd voor bepaalde tijd.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Bij gehuwden onder het wettelijk stelsel (zonder huwelijkscontract) én bij wettelijk samenwonenden, worden bij het overlijden van 1 van de partners álle rekeningen tijdelijk geblokkeerd. Dus ook de rekeningen die alleen op de naam staan van de overlevende partner.centiempje schreef: Het spreiden op namen is dan weer nuttig als 1 van beide partners te overleden komt (geen leuk idee, maar het kan), alle rekeningen van die persoon worden dan namelijk geblokkeerd voor bepaalde tijd.
Het maakt in beide gevalen geen verschil uit of de rekeningen gemeenschappelijk zijn, of op de namen van de afzonderlijke partners.
Dit is niet het geval bij niet-wettelijk- (of feitelijk-) samenwonenden, maar die kunnen dan ook niet erven van hun overleden partner.
Je geld op de rekening van een ander zetten vind ik nooit een goed idee, zelfs niet indien je er volmacht op hebt. Er moet maar eens ruzie komen en die ander transfereert jouw geld naar een rekening waar je niet aan kunt.