Sofina
TIP
Re: Sofina
Brederode is met grote voorsprong hét instrument om in P.E.fondsen(zoals bvb Carlyle) te investeren als particuliere belegger. De diversificatie is er ook enorm. De helft bestaat uit die P.E. fondsen(bij Sofina is dat slechts 30%),doorgaans levert dit type fondsen meer op dan genoteerde fondsen, logisch want het risico is daar ook groter.Om dit risico als het ware te neutraliseren staat daar tegenover de andere helft met name de beursgenoteerde portefeuille enkel bestaande uit kwaliteitsvolle liquide aandelen.Het een versterkt het andere dus.Het feit dat Sofina hun grootste genoteerde positie is bewijst alleen maar van goede smaak bij de familie VanderMersch. Als aandeelhouder van Brederode geniet je dus van een extra korting op de korting van Sofina.Niks dan voordelen dus.Afrodiziak schreef: ↑5 mei 2019, 16:50 Om nog even in te pikken op de discussie over de beursgenoteerde portefeuille van Brederode.
Die portefeuille heeft meerdere doelen.
Het dividend dat wordt uitgekeerd wordt gefinancierd door de dividenden die BREB zelf ontvangt van de portefeuille genoteerde aandelen.
Verder dient die portefeuille als buffer voor de PE-portefeuille, en dan meer bepaald om te kunnen voldoen aan de niet-opgevraagde verbintenissen. Zoals je ziet dekt de "genoteerde portefeuille" meer dan het totaal aan niet-opgevraagd kapitaal.
Als je de historiek aan investeringen per inschrijvingsjaar bekijkt zie je dat het eerder zelden is dat effectief wordt voldaan aan 100% opvragen van het toegezegde kapitaal.
Niettemin: hoe klein de schuldhefboom die BREB hanteert ook moge zijn, er is wel degelijk een (zeer kleine tov het balanstotaal) schuldpositie. Sofina is comfortabeler op dat vlak met een netto-cashpositie van +300m€.
Zoals je kan zien aan de flux Uitkeringen/opvragingen van BREB's PE-portefeuille zijn er wel degelijk jaren (2018, 2008-2010, alles voor 2004) dat de nood aan vers kapitaal groter is dat hetgeen men recycleert uit de PE-portefeuille. De genoteerde portefeuille mag dan nog zo liquide zijn: tijdens een fire-sale staat alles onder druk, de meest liquide instrumenten nog het eerst van allemaal, net omdat ze liquide zijn. Een fire-sale zoals 2008. Opnieuw: wie dan geen schulden heeft, maar netto-cash is veel comfortabeler.
Dat, gecombineerd met de grotere exposure aan PE (ook de langetermijnportefeuille bestaat deels uit PE, de Growth-afdeling waarmee men rechtstreeks in (Amerikaanse, Indiaase, Chinese) groeibedrijven stapt en niet louter partner is binnen fondsen), de ijzersterke dividendhistoriek, de grotere openheid qua communicatie naar de buitenwereld toe,... zijn enkele verklaringen voor de hogere waardering voor Sofina.
For what it's worth: ik schat Sofina ook hoger in dan Brederode. Misschien het beste bewijs: Brederode heeft aandelen Sofina in portefeuille. Niet vice-versa.
Ik blijf wachten op een "realistische" prijs om te "mogen" instappen.
Zoals overduidelijk blijkt uit de vele reakties op dit forum heeft de uitgekiende markettingstrategie een
"hype" doen ontstaan ...
Inderdaad o.m de recente "openheid" met twee news-flashes/jaar en het vraaggesprek met de topman
(H.B.) in DeTijd van 2O/4 hebben de schone discrete slaapster een "metaformose" bezorgd ?
Zoals overduidelijk blijkt uit de vele reakties op dit forum heeft de uitgekiende markettingstrategie een
"hype" doen ontstaan ...
Inderdaad o.m de recente "openheid" met twee news-flashes/jaar en het vraaggesprek met de topman
(H.B.) in DeTijd van 2O/4 hebben de schone discrete slaapster een "metaformose" bezorgd ?
Wat zijn uw argumenten tegen Sofina?laeka schreef: ↑5 mei 2019, 17:21Mojo schreef: ↑5 mei 2019, 13:32
Beste Laeka, om helemaal correct te zijn heb ik mbb aangebracht op 1 mei 2017 in het holdings topic. Indien u op 5 mei mijn gouden tip had gevolgd was u ingestapt aan 88 euro. U had dus maar liefst 27 euro winst per aandeel geboekt oftewel een dikke 30% op slechts enkele weken tijd. Voor u als superspeculant een uitgelezen kans. Ik kan begrijpen dat het missen van deze kans u zuur opbreekt, gezien u het er nog steeds over hebt.
Zoals u kan zien in het topic “wat is uw ytd” zitten er geen industriegerelateerde waarden meer in Portefeuille. Dit is al zo sinds Q1 2018.
Terugkomende op Bollore , hoewel ook off topic, dient men de prestaties te kaderen in het algemene beursklimaat. Je moet dan vaststellen dat bollore de laatste 5 jaar in een gunstig klimaat zwaar onderpresteert.
Sofina daarentegen sluit qua filosofie en sectorspreiding zeer nauw aan bij deze van Mojo. Als lange termijn investeerder zal deze positie dan ook verder opgebouwd worden.
Vorig jaar was er een studie van de belegger dat de boekwaarde van Bollore de afgelopen 10 of 15 jaar sneller steeg dan de boekwaarde van Berkshire Hathaway. Bollore presteert trouwens ook beter dan Sofina. U moet de aandelen van Bollore niet op het toppunt kopen he. We zullen ne keer zien waar Sofina binnen een jaar of 5 staat. U raadt deze nu aan aan de koers van 183 euro. Ben benieuwd.
Post ne keer uw aankopen op de dag zelf zoals ik veelvuldig in het verleden deed want om de haverklap op het forum komen melden wat u gewonnen hebt op het onderwerp wat is uw YTD is nutteloze info hoor en is niemand iets mee.
Een uitgekiende marketingstrategie
Als men het daarmee heeft op de nieuwsbrief en de inspanningen qua openheid en communicatie ben ik even niet mee.
Lees eens die haljaarlijkse nieuwsbrief. Gortdroog en behoorlijk knullig. Staat ook weinig schokkends of ongekend in.
Ik snap dat veel mensen het over de prijs hebben. Maar wie kan dit echt inschatten? Ok, je kan de aandelen wss we schatten. Maar hoe je goed de PE kan inschatten weet ik ook niet.
Als men het daarmee heeft op de nieuwsbrief en de inspanningen qua openheid en communicatie ben ik even niet mee.
Lees eens die haljaarlijkse nieuwsbrief. Gortdroog en behoorlijk knullig. Staat ook weinig schokkends of ongekend in.
Ik snap dat veel mensen het over de prijs hebben. Maar wie kan dit echt inschatten? Ok, je kan de aandelen wss we schatten. Maar hoe je goed de PE kan inschatten weet ik ook niet.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Het feit dat u al niet begrijpt dat Brederode momenteel een betere keus is dan Sofina zegt al heel veel he nietwaar over uw kennis van holdings. De reden is al uitgelegd door Canaygee.
Sofina noteert met een zeer minieme korting wat nog nooit gebeurd is!
Voor een goed begrip ik moet ook geen Brederode hebben.
Dankzij The President of the United States of America gaat de premie wat groter worden, hopelijk veel groter.
De premie of de discount?
Je kan wel veronderstellen dat de participaties evenredig zullen zakken, dus aan de discount verandert dan niets.
OK, u speelt de man en heeft geen argumentatie buiten de opinie van een ander die u voor enige echte waarheid neemt.laeka schreef: ↑6 mei 2019, 09:45Het feit dat u al niet begrijpt dat Brederode momenteel een betere keus is dan Sofina zegt al heel veel he nietwaar over uw kennis van holdings. De reden is al uitgelegd door Canaygee.
Brederode en haar participaties komen niet in aanmerking. Ik ga rechtstreeks. Het al dan niet moeten liquideren is voor mij een non discussie.
Ondanks uw meesterlijke kennis verbaasde het mij wel dat de 2, 3 trades die ik van u naging telkens break-even of met licht verlies afgesloten werden.
Misschien toch maar eens wat returns posten want daar zien we hier weinig van.
2, 3 trades….maar manneke toch er zijn de afgelopen jaren meer dan 100 gepost. Over de winsten ga ik zwijgen want dan wordt u nog meer jaloers. Verder ga ik geen tijd meer besteden aan u want dit is verloren tijd!Mojo schreef: ↑6 mei 2019, 13:40OK, u speelt de man en heeft geen argumentatie buiten de opinie van een ander die u voor enige echte waarheid neemt.laeka schreef: ↑6 mei 2019, 09:45
Het feit dat u al niet begrijpt dat Brederode momenteel een betere keus is dan Sofina zegt al heel veel he nietwaar over uw kennis van holdings. De reden is al uitgelegd door Canaygee.
Brederode en haar participaties komen niet in aanmerking. Ik ga rechtstreeks. Het al dan niet moeten liquideren is voor mij een non discussie.
Ondanks uw meesterlijke kennis verbaasde het mij wel dat de 2, 3 trades die ik van u naging telkens break-even of met licht verlies afgesloten werden.
Heb ik ook vastgesteld. Brederode wordt in een berenmarkt telkens zwaarder afgestraft.VTEC schreef: ↑3 mei 2019, 23:20 Heb beide (Sofina / Brederode) al +15 jaar in bezit. Sofina presteert beter over die periode, rekening houdend met de koersen waaraan ik kocht en de dividend halvering van Brederode in 2003. Dat gaf toen veel heisa. Sofina heeft een stabiel / stijgend dividend sedert 1956 en houdt daarmee heel wat kasteeltjes in Wallonië warm in de winter bij wijze van spreken.
Verkopen doe ik niet aan de huidige koersen maar bijkopen of als eerste belegging aanraden zou ik op dit moment nu ook niet bepaald doen voor beide aandelen...
Uiteindelijk is het de Bottom Line die telt.
Ik kan alleen vaststellen dat u erg agressief bent. Ik vraag u naar uw argumentatie. In plaats daarvan valt u mij aan.laeka schreef: ↑6 mei 2019, 14:102, 3 trades….maar manneke toch er zijn de afgelopen jaren meer dan 100 gepost. Over de winsten ga ik zwijgen want dan wordt u nog meer jaloers. Verder ga ik geen tijd meer besteden aan u want dit is verloren tijd!Mojo schreef: ↑6 mei 2019, 13:40
OK, u speelt de man en heeft geen argumentatie buiten de opinie van een ander die u voor enige echte waarheid neemt.
Ik wijs u op enkele trades waarvoor ik eens de moeite gedaan heb ze op te zoeken want er wordt niet transparant over bericht. Opnieuw reageert u afwijzend en bovendien blijkt u mij ook nog zeer goed te kennen.
Het is niet omdat u goede resultaten haalt dat anderen daar jaloers om zouden zijn. Het is niet omdat u niet kan of wil antwoorden dat u anderen domheid moet verwijten.
Wat voor zin heeft het om naar prestaties te kijken van jaren geleden voor wie vandaag eventueel zou instappen?Brederode ging tijdens de financiele crisis door het putje om dat ze toen hoofdzakelijk bestonden uit bank en verzekeringsaandelen.Men is daarna radicaal van koers veranderd.De port in zijn huidige vorm doet het de laatste 5 jaar beter dan Sofina.In het 4de kwartaal vorig jaar is Brederode 16% gezakt maar is vervolgens in recordtempo hersteld om vandaag-25% hoger- aan topkoers te noteren.Kwaliteit komt altijd als eerste bovendrijven na een correctie.Mojo schreef: ↑6 mei 2019, 14:12Heb ik ook vastgesteld. Brederode wordt in een berenmarkt telkens zwaarder afgestraft.VTEC schreef: ↑3 mei 2019, 23:20 Heb beide (Sofina / Brederode) al +15 jaar in bezit. Sofina presteert beter over die periode, rekening houdend met de koersen waaraan ik kocht en de dividend halvering van Brederode in 2003. Dat gaf toen veel heisa. Sofina heeft een stabiel / stijgend dividend sedert 1956 en houdt daarmee heel wat kasteeltjes in Wallonië warm in de winter bij wijze van spreken.
Verkopen doe ik niet aan de huidige koersen maar bijkopen of als eerste belegging aanraden zou ik op dit moment nu ook niet bepaald doen voor beide aandelen...
Uiteindelijk is het de Bottom Line die telt.
Ik heb dit eens nagekeken en Brederode blijkt het nog beter te doen dan Sofina op 10 jaar. (Brederode x4 versus Sofina x3)Carnaygee schreef: ↑6 mei 2019, 16:32 Brederode ging tijdens de financiele crisis door het putje om dat ze toen hoofdzakelijk bestonden uit bank en verzekeringsaandelen.Men is daarna radicaal van koers veranderd.De port in zijn huidige vorm doet het de laatste 5 jaar beter dan Sofina.In het 4de kwartaal vorig jaar is Brederode 16% gezakt maar is vervolgens in recordtempo hersteld om vandaag-25% hoger- aan topkoers te noteren.
Ik blijf toch een grotere liefhebber van Sofina dan van Brederode, maar bij een volgende correctie denk ik nu wél mijn belang in Brederode te gaan opdrijven.
Dit zou best kunnen, maar kwaliteit houdt ook het beste stand bij een correctie en daar scoort Sofina dus een stuk beter. (Brederode gedeeld door 3 vs Sofina gedeeld door 2 in de crisis van 2008)
Kan het zijn dat er in je laatste zin iets niet klopt ?
Als de koers van Brederode maar /3 (-33%) is dan is dat beter dan Sofina waar de koers /2 (of gehalveerd) is
Als de koers van Brederode maar /3 (-33%) is dan is dat beter dan Sofina waar de koers /2 (of gehalveerd) is