Holdings
TIP
Re: Holdings
Is dat zo? 100 aandelen verkopen aan €25 en die wat later terug kopen aan €20 levert €500 bruto op, daar betaal ik graag €30 beurstaks plus transactiekosten voor. Volgens mij is dat een goeie beslissing, ten eerste brengt het je €470 cash op terwijl je blootstelling aan de markt met 100 aandelen gelijk blijft. Ten tweede zakt je break even punt, maw je zal bij herstel eerder positief staan tov blijven zitten. Ten derde kun je met die €470 cash bij een verdere daling naar bv €15 per aandeel 30 extra aandelen bijkopen (down averaging) zonder meer geld in die positie te steken dan oorspronkelijk.nyotaimori schreef: ↑10 mei 2019, 10:00 - je stapt op korte termijn terug in terwijl de beurzen verder dalen: je hebt een slechte beslissing gemaakt
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Of dat dat een goede beslissing is, hangt af van hoe de prijs het aandeel verder evolueert. Stel je verkoopt 100 aandelen aan €25, perfect op de top verkocht net voor een correctie. Een goede beslissing voor de korte termijn trader (beslissing 1). Tijdens de correctie zakt de prijs van het aandeel naar €20. Nu moet er opnieuw beslist worden: koop ik opnieuw in of niet? De korte termijn trader moet dit zelfs constant beslissen: op €24, op €23, €22, €21, enz... Enfin, je beslist om opnieuw 100 aandelen te kopen aan een prijs van € 20 (beslissing 2).vortex schreef: ↑11 mei 2019, 10:04Is dat zo? 100 aandelen verkopen aan €25 en die wat later terug kopen aan €20 levert €500 bruto op, daar betaal ik graag €30 beurstaks plus transactiekosten voor. Volgens mij is dat een goeie beslissing, ten eerste brengt het je €470 cash op terwijl je blootstelling aan de markt met 100 aandelen gelijk blijft. Ten tweede zakt je break even punt, maw je zal bij herstel eerder positief staan tov blijven zitten. Ten derde kun je met die €470 cash bij een verdere daling naar bv €15 per aandeel 30 extra aandelen bijkopen (down averaging) zonder meer geld in die positie te steken dan oorspronkelijk.nyotaimori schreef: ↑10 mei 2019, 10:00 - je stapt op korte termijn terug in terwijl de beurzen verder dalen: je hebt een slechte beslissing gemaakt
Nu kan de prijs van het aandeel alle kanten op natuurlijk in de toekomst. Ik geef hierbij een aantal duidelijk afgelijnde mogelijkheden:
1. De prijs van het aandeel zakt verder, tot bijvoorbeeld €15: je hebt te vroeg gekocht. Je hebt dus een slechte beslissing gemaakt om op 20 € te kopen. Je hebt 2.000 € betaalt voor 100 aandelen, dewelke je nu nog maar voor 1.500 € kan verkopen. Je hebt een verlies van 500 €, en je hebt bovendien kosten gemaakt en taksen betaalt. Je kan nu inderdaad beslissen om te 'down averagen' e.d.m.. Dan moet je echter een opnieuw een beslissing maken (een derde al!): hopelijk dit keer opnieuw een goede.
2. De prijs van het aandeel herstelt vlak na je aankoop op 20 € terug naar 25 €. Je hebt perfect op de bodem aangekocht. Je hebt een perfecte beslissing gemaakt: proficiat! Je hebt 500 € winst indien je nu verkoopt (beslis je om dit te doen? Waarom wel, niet?)
3. De prijs blijft een periode aanmodderen rond 20€: je beslissing om in het begin van de periode te kopen aan 20€ was, laten we zeggen, matig: niet goed of niet slecht.
Dat bedoel ik met de moeilijkheden van korte termijntraden: je moet constant moeilijke beslissingen maken, en hopelijk maak je consequent meer goede dan slechte keuzes. Hoe meer transacties je doet, hoe hoger je kosten oplopen en hoe beter je verhouding goede/slechte beslissingen moet zijn om deze kosten te compenseren.
Laeka heeft gisteren opnieuw 'toegeslagen' en dus een beslissing gemaakt. Het valt af te wachten of dit op korte termijn een goede beslissing zal geweest zijn of niet. Het feit dat hij op zulke korte termijn opnieuw toeslaat, doet mij echter vermoeden dan zijn redenen om de voorbije dagen en weken te verkopen niet echt winstwaarschuwingen van cyclische bedrijven, hoge PE-ratio's, veel IPO's of Trumptweets geweest zijn, maar dat hij zijn beslissingen toch eerder op een soort 'fingerspitzengefühl' baseert... Maar correct me if I'm wrong hé Laeka .
Dit is al een voorbeeld met zeer kleine bedragen! Bij mij is dat een veelvoud. Reken dat ne keer uit als je bijvoorbeeld met 50000 euro instapt in een aandeel. Maar... sommige zullen dit nooit begrijpen en komen enkel wat muggenziften op het forum.vortex schreef: ↑11 mei 2019, 10:04Is dat zo? 100 aandelen verkopen aan €25 en die wat later terug kopen aan €20 levert €500 bruto op, daar betaal ik graag €30 beurstaks plus transactiekosten voor. Volgens mij is dat een goeie beslissing, ten eerste brengt het je €470 cash op terwijl je blootstelling aan de markt met 100 aandelen gelijk blijft. Ten tweede zakt je break even punt, maw je zal bij herstel eerder positief staan tov blijven zitten. Ten derde kun je met die €470 cash bij een verdere daling naar bv €15 per aandeel 30 extra aandelen bijkopen (down averaging) zonder meer geld in die positie te steken dan oorspronkelijk.nyotaimori schreef: ↑10 mei 2019, 10:00 - je stapt op korte termijn terug in terwijl de beurzen verder dalen: je hebt een slechte beslissing gemaakt
PS Enkel de koers van Wendel staat iets hoger na mijn verkoop.
De blijven zitter heeft hier inmiddels €1000 verlies op zijn positie, de verkoper heeft €470 cash en slechts €500 verlies op zijn positie, lijkt mij duidelijk wie heeft hier een goeie beslissing gemaakt heeft.nyotaimori schreef: ↑11 mei 2019, 10:47
Nu kan de prijs van het aandeel alle kanten op natuurlijk in de toekomst. Ik geef hierbij een aantal duidelijk afgelijnde mogelijkheden:
1. De prijs van het aandeel zakt verder, tot bijvoorbeeld €15: je hebt te vroeg gekocht. Je hebt dus een slechte beslissing gemaakt om op 20 € te kopen. Je hebt 2.000 € betaalt voor 100 aandelen, dewelke je nu nog maar voor 1.500 € kan verkopen. Je hebt een verlies van 500 €
Maakt niet uit wat je dan beslist, de eerder €470 gerealiseerde cash uit die positie heb je sowieso plus de €500 winst op de aandelen, de blijven zitter heeft niks, die is blij dat hij terug break-even staat.nyotaimori schreef: ↑11 mei 2019, 10:47 2. De prijs van het aandeel herstelt vlak na je aankoop op 20 € terug naar 25 €. Je hebt perfect op de bodem aangekocht. Je hebt een perfecte beslissing gemaakt: proficiat! Je hebt 500 € winst indien je nu verkoopt (beslis je om dit te doen? Waarom wel, niet?)
Sowieso was het ook in dit geval een goeie beslissing, je realiseert €470 cash en het break-even punt is lager dan bij blijven zitten.nyotaimori schreef: ↑11 mei 2019, 10:47 3. De prijs blijft een periode aanmodderen rond 20€: je beslissing om in het begin van de periode te kopen aan 20€ was, laten we zeggen, matig: niet goed of niet slecht.
Er is eigenlijk maar één situatie waarbij winst nemen nadelig is, namelijk in het geval de koers nooit meer onder de verkoopprijs zakt waardoor je niet lager terug kan instappen. Maar dan gaat het over gemiste winst, iets totaal anders dan verlies maken, van gemiste winst wordt je niet armer, van verlies maken wel.
Als hij goedkoper weer is ingestapt is het hoe dan ook een goeie beslissing.nyotaimori schreef: ↑11 mei 2019, 10:47 Laeka heeft gisteren opnieuw 'toegeslagen' en dus een beslissing gemaakt. Het valt af te wachten of dit op korte termijn een goede beslissing zal geweest zijn of niet.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben het niet helemaal eens met analyse, vortex. Je argumenteert vanuit de veronderstelling dat de buy-and-holder heeft aangekocht op het absoluut slechtste moment, zijnde 25 €, terwijl de trader in het voorbeeld verkoopt op het absoluut beste moment (25 €, net voor een correctie).
In het voorbeeld is voor beide niet gespecificeerd wanneer het aandeel initieel werd aangekocht. Ik zou zeggen, doe je analyse nog eens over, maar dan voor een gelijke aankoopprijs (10 €, 20 €, 50 €, maakt niet uit) voor zowel de trader als de buy-and holder).
In het voorbeeld is voor beide niet gespecificeerd wanneer het aandeel initieel werd aangekocht. Ik zou zeggen, doe je analyse nog eens over, maar dan voor een gelijke aankoopprijs (10 €, 20 €, 50 €, maakt niet uit) voor zowel de trader als de buy-and holder).
brokerkosten zijn idd relatief gezien peanuts. Maar jij betaalt je toch blauw aan beurstaks? Voor 50k betaal je 175 beurstaks als ik enkel aankoop reken. Als je zoveel transacties doet weegt dat toch serieus op je rendement?laeka schreef: ↑11 mei 2019, 11:02Dit is al een voorbeeld met zeer kleine bedragen! Bij mij is dat een veelvoud. Reken dat ne keer uit als je bijvoorbeeld met 50000 euro instapt in een aandeel. Maar... sommige zullen dit nooit begrijpen en komen enkel wat muggenziften op het forum.vortex schreef: ↑11 mei 2019, 10:04
Is dat zo? 100 aandelen verkopen aan €25 en die wat later terug kopen aan €20 levert €500 bruto op, daar betaal ik graag €30 beurstaks plus transactiekosten voor. Volgens mij is dat een goeie beslissing, ten eerste brengt het je €470 cash op terwijl je blootstelling aan de markt met 100 aandelen gelijk blijft. Ten tweede zakt je break even punt, maw je zal bij herstel eerder positief staan tov blijven zitten. Ten derde kun je met die €470 cash bij een verdere daling naar bv €15 per aandeel 30 extra aandelen bijkopen (down averaging) zonder meer geld in die positie te steken dan oorspronkelijk.
De buy-and-holder maakt maar verlies op het moment dat hij verkoopt. Market timing is niet aan mij besteed, wat ik wel doe is mijn ontvangen dividenden opzij zetten tot de markt weer es fors doorzakt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is dat zo laeka?
Ik vind alleen dit terug, waarbij u heel duidelijk aanhaalt dat u tegen het einde van het jaar serieuze inkopen hebt gedaan.
De rest van december 2018 heeft u verder niets vermeld van enige verkopen die u heeft uitgevoerd.laeka schreef: ↑2 december 2018, 09:40 Ik ben er afgelopen maand ook stevig ingevlogen oa volgende holdings gekocht.
Pargesa, Wendel, Compagnie du Cambodge, Financiere de l'odet, Sonae (Portugese holding), Financiere de tubize, Corporation financiera Alba, British Empie, Luxempart, Artois en een heel groot pak Jardine Matheson Holdings.
Zou u, u nader kunnen verklaren?
Incremental3 schreef: ↑12 mei 2019, 10:08Is dat zo laeka?
Ik vind alleen dit terug, waarbij u heel duidelijk aanhaalt dat u tegen het einde van het jaar serieuze inkopen hebt gedaan.
De rest van december 2018 heeft u verder niets vermeld van enige verkopen die u heeft uitgevoerd.laeka schreef: ↑2 december 2018, 09:40 Ik ben er afgelopen maand ook stevig ingevlogen oa volgende holdings gekocht.
Pargesa, Wendel, Compagnie du Cambodge, Financiere de l'odet, Sonae (Portugese holding), Financiere de tubize, Corporation financiera Alba, British Empie, Luxempart, Artois en een heel groot pak Jardine Matheson Holdings.
Heeft u daarvoor speciaal een derde nickname aangemaakt. Incremental, Incremental2 en nu Incremental3!
U komt blijkbaar enkel op het forum om mij te provoceren. Zou kunnen dat ik dit alleen heb laten weten via PB aan bepaalde forumleden. En wat denk je... vanwaar die cash allemaal komt om deze aan te kopen? Juist ja door eerst te verkopen.
Al ne keer uitgerekend als de koersen zo een 4 tal procenten zakken wat dit oplevert?rre schreef: ↑11 mei 2019, 18:50brokerkosten zijn idd relatief gezien peanuts. Maar jij betaalt je toch blauw aan beurstaks? Voor 50k betaal je 175 beurstaks als ik enkel aankoop reken. Als je zoveel transacties doet weegt dat toch serieus op je rendement?laeka schreef: ↑11 mei 2019, 11:02
Dit is al een voorbeeld met zeer kleine bedragen! Bij mij is dat een veelvoud. Reken dat ne keer uit als je bijvoorbeeld met 50000 euro instapt in een aandeel. Maar... sommige zullen dit nooit begrijpen en komen enkel wat muggenziften op het forum.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik vind het ook erg dat ik nieuwe accounts moet aanmaken.laeka schreef: ↑12 mei 2019, 10:58Incremental3 schreef: ↑12 mei 2019, 10:08
Is dat zo laeka?
De rest van december 2018 heeft u verder niets vermeld van enige verkopen die u heeft uitgevoerd.
Heeft u daarvoor speciaal een derde nickname aangemaakt. Incremental, Incremental2 en nu Incremental3!
U komt blijkbaar enkel op het forum om mij te provoceren. Zou kunnen dat ik dit alleen heb laten weten via PB aan bepaalde forumleden. En wat denk je... vanwaar die cash allemaal komt om deze aan te kopen? Juist ja door eerst te verkopen.
Ik provoceer niet, ik haal alleen de onregelmatigheden uit uw posts aan.
U zegt dat u eind vorig jaar ook op een bepaald moment alles heeft verkocht vlak voor de top. En u moedigt ons aan om dit in eerdere posts op te zoeken.
Ik doe dit, vindt niets terug van 'uw grote verkoop', echter vind ik een post terug waarbij u juist een hele grote aankoop doet op het hoogtepunte van de beurs in december 2018.
Is dit provoceren?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik vind het ook erg dat ik nieuwe accounts moet aanmaken.laeka schreef: ↑12 mei 2019, 10:58Incremental3 schreef: ↑12 mei 2019, 10:08
Is dat zo laeka?
De rest van december 2018 heeft u verder niets vermeld van enige verkopen die u heeft uitgevoerd.
U zegt dat u eind vorig jaar ook op een bepaald moment alles heeft verkocht vlak voor de top. En u moedigt ons aan om dit in eerdere posts op te zoeken.
Ik doe dit, vindt niets terug van 'uw grote verkoop', echter vind ik een post terug waarbij u juist een hele grote aankoop doet op het hoogtepunte van de beurs in december 2018.
Is dit provoceren?
Is dit in breuk van de forumregels?
Niemand van het forumbeheer kan hier een antwoord op geven blijkt, nooit een reden gegeven.
Toch is de account waar ik deze middag mee heb gepost ondertussen al geblokkeerd.
Eind december was een laagtepunt beste of kunt u nu ook al geen grafieken lezen!Incremental4 schreef: ↑12 mei 2019, 20:13Ik vind het ook erg dat ik nieuwe accounts moet aanmaken.laeka schreef: ↑12 mei 2019, 10:58
Is dit provoceren?
Niemand van het forumbeheer kan hier een antwoord op geven blijkt, nooit een reden gegeven.
Toch is de account waar ik deze middag mee heb gepost ondertussen al geblokkeerd.
Uit beleefdheid kan ik u melden dat ik enkel nog ARTOIS en Jardine Matheson bezit. De rest is allemaal de deur uit met de nodige winsten.Incremental3 schreef: ↑12 mei 2019, 10:08Is dat zo laeka?
-
- Newbie
- Contacteer:
En de post waarin u uw grote aankopen aankondigt is van 2 december.laeka schreef: ↑12 mei 2019, 20:47Eind december was een laagtepunt beste of kunt u nu ook al geen grafieken lezen!Incremental4 schreef: ↑12 mei 2019, 20:13
Ik vind het ook erg dat ik nieuwe accounts moet aanmaken.
Is dit provoceren?