Verlaagde Franse Bronheffing 12,8%
Re: Verlaagde Franse Bronheffing 12,8%
Het belastingkantoor heeft mij het ingevulde formulieren bezorgd per post, na mijn email. Door gestuurd naar Binckbank ook per post. Alles is in orde volgens Binck. Vergeet niet om twee formulieren aan te vragen als het een gemeenschappelijke rekening is. Zie mijn bericht van 7 februari.
Dus de aanpak verschilt ook nog eens naargelang het belastingkantoor. Man man. Gelukkig is het overheidsbeslag in verhouding tot die kwalitatieve dienstverlening.
het nadeel van een dergelijke papierwinkel is, dat de fiscus wel eens ongezonde interesse in je vermogen zou kunnen krijgen/bekomen.
Als je bijna uitsluitend franse aandelen hebt (bv 500 K, 1 miljoen, of 2 miljoen euro ), en de ambtenaar vindt dat je wat veel vermogen hebt in verhouding tot je loon enz., dan zou je wel eens een vraag om inlichtingen enz kunnen krijgen.
Als je bijna uitsluitend franse aandelen hebt (bv 500 K, 1 miljoen, of 2 miljoen euro ), en de ambtenaar vindt dat je wat veel vermogen hebt in verhouding tot je loon enz., dan zou je wel eens een vraag om inlichtingen enz kunnen krijgen.
Hier het document ("Getuigschrift") 276 Conv. ontvangen van de FOD Financiën in Gent.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
De procedure die die ambtenaar beschrijft is de procedure van het oude formulier 5000.Poldermol schreef: ↑22 februari 2019, 12:25 dus van 'formulier 276 conv. 'ontvangen' wat ik interpreteer als 'de fiscus zal dat zelf opsturen' is het nu al heel wat meer rompslomp, dat Binck eerst papieren moet opsturen naar de klant, die dan zich fysiek moet gaan aanbieden op het belastingskantoor...?
Dat was een formulier van de Franse overheid, dus dan is dat logisch, dat je dat zelf aan de Belgen komt aanbieden.
Die moesten daar dan inderdaad een stempeltje opzetten.
Dat formulier 276 conv. is echter (in dit geval) een Belgisch dingetje dat ze dus prima zelf kunnen uitspugen.
Je hebt dus weer de pech de prutser van dienst tegen te komen, naar mijn mening.
Je hebt ze echt in alle soorten en maten.
Ik ben ooit zelf een stempeltje gaan halen. Nummertje trekken, wachten... en de mevrouw aan dat loket verwees me meteen door naar een mijnheer aan een ander loket, want zelf kon zij dat stempeltje niet zetten.
Haar collega: "Onzin, gij... da wijf is gewoon te lui om het stempeltje te gaan halen !", waarna hij zelf naar de stempelkast vertrok.
Hallo allemaal,
Ik heb me na enige tijd maar weer opnieuw geregistreerd op spaargids. Kijk er al naar uit mij opnieuw in de discussies te mengen maar eerst heb ik een vraag.
Heeft nog iemand onlangs het formulier 5000 bezorgd aan keytrade? Ik heb zo'n beetje het gevoel dat ik van het kastje naar de muur gestuurd word en ondertussen lopen de eerste franse dividenden binnen met nog steeds 30% bronheffing. Heb het formulier zo'n maand geleden opgestuurd maar nooit enig bericht ontvangen en heb vorige week en deze week dan maar gebeld. Telkens een hele uitleg van wat ik al weet, ik heb ze ook een scan per email gestuurd en dat zien ze in mijn dossier maar het origineel per post moeten ze nakijken en ze gaan mij e-mailen. Dus nog altijd geen email met enig uitsluitsel. Hoe lang heeft de procedure bij jullie geduurd? Is het normaal dat men mij niet gewoon kan vertellen of het formulier 5000 in mijn dossier zit, dat de procedure loopt, dat het al naar Frankrijk is en men wacht, dat het nog niet naar Frankrijk is maar nog intern verwerkt wordt?
Ik heb me na enige tijd maar weer opnieuw geregistreerd op spaargids. Kijk er al naar uit mij opnieuw in de discussies te mengen maar eerst heb ik een vraag.
Heeft nog iemand onlangs het formulier 5000 bezorgd aan keytrade? Ik heb zo'n beetje het gevoel dat ik van het kastje naar de muur gestuurd word en ondertussen lopen de eerste franse dividenden binnen met nog steeds 30% bronheffing. Heb het formulier zo'n maand geleden opgestuurd maar nooit enig bericht ontvangen en heb vorige week en deze week dan maar gebeld. Telkens een hele uitleg van wat ik al weet, ik heb ze ook een scan per email gestuurd en dat zien ze in mijn dossier maar het origineel per post moeten ze nakijken en ze gaan mij e-mailen. Dus nog altijd geen email met enig uitsluitsel. Hoe lang heeft de procedure bij jullie geduurd? Is het normaal dat men mij niet gewoon kan vertellen of het formulier 5000 in mijn dossier zit, dat de procedure loopt, dat het al naar Frankrijk is en men wacht, dat het nog niet naar Frankrijk is maar nog intern verwerkt wordt?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik heb geen enkel probleem bij Keytrade met deze formulieren.
Je krijgt er niet veel (geen) communicatie over, maar dat hoeft niet.
Je ziet wel op uw uittreksels van de gestorte dividenden dat het in orde is gekomen !
1- Voor al mijn Franse aandelen:
Begin januari formulier 5000 digitaal invullen en afdrukken, deze eerst naar de FOD financiën opsturen, de ontvangen retour-formulieren dan nog PER POST opsturen naar Keytrade.
Voor het hele volgende lopende jaar krijg je netjes de nieuwe FR R.V. van 12,80 % toegepast + de Belgische R.V. 30%
2- Voor Franse trackers: formulieren 5000 + 5001 invullen, zelfde procedure.
En vanaf dit jaar heb ik ook de 30% Franse R.V gerecupereerd (ontvangen begin mei '19) van dividenden betaald in 2018 tbv 12,80 % Fr. R.V. (ipv vroeger 15%)
Enkel spijtig dat Keytrade voor dienst (n° 2- ......) 60 Euro per lijn aanrekent.
Dus voor trackers, even narekenen, het moet al de moeite zijn ...
Je krijgt er niet veel (geen) communicatie over, maar dat hoeft niet.
Je ziet wel op uw uittreksels van de gestorte dividenden dat het in orde is gekomen !
1- Voor al mijn Franse aandelen:
Begin januari formulier 5000 digitaal invullen en afdrukken, deze eerst naar de FOD financiën opsturen, de ontvangen retour-formulieren dan nog PER POST opsturen naar Keytrade.
Voor het hele volgende lopende jaar krijg je netjes de nieuwe FR R.V. van 12,80 % toegepast + de Belgische R.V. 30%
2- Voor Franse trackers: formulieren 5000 + 5001 invullen, zelfde procedure.
En vanaf dit jaar heb ik ook de 30% Franse R.V gerecupereerd (ontvangen begin mei '19) van dividenden betaald in 2018 tbv 12,80 % Fr. R.V. (ipv vroeger 15%)
Enkel spijtig dat Keytrade voor dienst (n° 2- ......) 60 Euro per lijn aanrekent.
Dus voor trackers, even narekenen, het moet al de moeite zijn ...
Dank voor het antwoord. Ja, ik zal het wel zien als het zover is, ligt ook voor een stuk aan mezelf dus heb er verder geen probleem mee om erop te wachten. Word alleen wat humeurig als ik merk dat er geen open kaart gespeeld wordt, dan ga ik er op basis van ervaring van uit dat het fout zit maar dat men niet goed weet hoe er een draai aan te geven. Moet zeggen dat de Belgische administratie in deze zeer snel en correct heeft gewerkt, binnen de week had ik de formulieren terug, afgestempeld en ondertekend. Het zou kunnen dat het al een maand in Frankrijk ligt maar dan denk ik dat Keytrade dit zonder probleem zou communiceren als ik ernaar informeer, gewoon aan de telefoon. Maar goed, afwachten en zien wat ervan komt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Heeft er iemand weet of er een zelfde systeem bestaat voor een (gedeeltelijke) recuperatie van Duitse R.V. op Duitse aandelen?
Ik had "Allianz" gekocht vorig jaar, en ik zie dat op het uitbetaalde dividend nu 26,38 % Duitse R.V. ingehouden is + dan nog eens de Belgische R.V. van 30%.
Dus blijft niet veel meer van over ....
Ik had "Allianz" gekocht vorig jaar, en ik zie dat op het uitbetaalde dividend nu 26,38 % Duitse R.V. ingehouden is + dan nog eens de Belgische R.V. van 30%.
Dus blijft niet veel meer van over ....
Er bestaat iets, niet het zelfde. U kan na dividenduitkering de te veel betaalde buitenlandse bron heffing terugvorderen. Let op voor de kosten die je broker zal aanrekenen.
max dat je kan terugkrijgen is 15 % maar dan is het nog de moeite
Land van oorsprong Lokale voorheffing Duitsland 26,375%
Belasting na dubbelbelastingverdrag 15%
Belgische roerende voorheffing 30%
Totale belasting 48,46%
Totale belasting na dubbelbelastingverdrag 40,50%
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... dividenden
Recuperatie in het kader van dubbel belastingsverdrag
(pas vanaf een te recupereren bedrag van € 150) € 100
https://www.bolero.be/uploads/media/5bb ... ?d788fea79