eigen inbreng terugvorderen
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
eigen inbreng terugvorderen
Mijn vriendin en ik zijn sinds kort uit elkaar.
We waren wettelijk samenwonend vanaf 2011.
Hebben in 2009 een huis gekocht, 50/50 op onze beider namen.
Zij heeft in 2009 alle notariskosten, registratierechten e.d. betaald, totaal voor een bedrag van 50.000.
Huis is nu onmiddellijk verkocht.
We hebben uiteraard nog een openstaande schuld aan de bank van onze hypothecaire lening.
Maar zij vraagt die 50.000 euro eigen inbreng nu integraal terug, nadat we aan de bank hebben terugbetaald. Volgens haar dus: het saldo is dan gewoon door 2, elk de helft dan.
400.000 (verkoop huis)
-250.000 (bank)
-50.000 (eigen inbreng ex)
saldo van 100.000 gedeeld door 2, elk houdt er dan 50 over.
Maar als ik haar die 50.000 teruggeef, wil dat toch eigenlijk zeggen dat IK destijds alle notariskosten, registratierechten e.d. heb betaald, en ZIJ NIKS.
Mij lijkt het logischer dat ik haar maar de helft van de eigen inbreng terug geef.
En haar dus maar 25.000 terugbetaal. Kan iemand me raad geven, ik heb al zo veel tegenstrijdige dingen gehoord van notaris, advocaat, kennissen...
Bedankt.
We waren wettelijk samenwonend vanaf 2011.
Hebben in 2009 een huis gekocht, 50/50 op onze beider namen.
Zij heeft in 2009 alle notariskosten, registratierechten e.d. betaald, totaal voor een bedrag van 50.000.
Huis is nu onmiddellijk verkocht.
We hebben uiteraard nog een openstaande schuld aan de bank van onze hypothecaire lening.
Maar zij vraagt die 50.000 euro eigen inbreng nu integraal terug, nadat we aan de bank hebben terugbetaald. Volgens haar dus: het saldo is dan gewoon door 2, elk de helft dan.
400.000 (verkoop huis)
-250.000 (bank)
Maar als ik haar die 50.000 teruggeef, wil dat toch eigenlijk zeggen dat IK destijds alle notariskosten, registratierechten e.d. heb betaald, en ZIJ NIKS.
Mij lijkt het logischer dat ik haar maar de helft van de eigen inbreng terug geef.
En haar dus maar 25.000 terugbetaal. Kan iemand me raad geven, ik heb al zo veel tegenstrijdige dingen gehoord van notaris, advocaat, kennissen...
Bedankt.
Re: eigen inbreng terugvorderen
Je vriendin heeft 50.000 meer ingebracht dan jij voor het huis (of dat nu specifiek naar de notariskosten of zo gegaan is maakt voor mij niet uit) is dus lijkt het me logisch dat ze 50.000 terugkrijgt en dat dan de rest over twee verdeeld wordt.
Zo is het ook geregeld met m'n vriend en ik, wel expliciet op voorhand op papier gezet. (We hebben zelfs nog overwogen om het bedrag te indexeren)
Edit: ik ben wat snel geweest, die 50.000 is niet het enige wat telt. Hebben jullie daarnaast nog eigen inbreng gedaan? Bij ons is het namelijk het verschil in inbreng dat telt.
Zo is het ook geregeld met m'n vriend en ik, wel expliciet op voorhand op papier gezet. (We hebben zelfs nog overwogen om het bedrag te indexeren)
Edit: ik ben wat snel geweest, die 50.000 is niet het enige wat telt. Hebben jullie daarnaast nog eigen inbreng gedaan? Bij ons is het namelijk het verschil in inbreng dat telt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat doe jij dan ook niet. De 50000 komt uit de verkoop van het huis. Jullie "betalen" dus ieder de helft.Maar als ik haar die 50.000 teruggeef
Was er iets afgesproken dat er "intrest" zal betaald worden aan de partner die geld heeft voorgeschoten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als ik goed begrijp, heeft de vriendin in totaal 50000 € méér betaald.
(indien jullie ná haar oorspronkelijke inbreng alles gezamenlijk betaald hebben)
Dan is het normaal dat zij ook 50000 € méér terugkrijgt.
(indien jullie ná haar oorspronkelijke inbreng alles gezamenlijk betaald hebben)
Dan is het normaal dat zij ook 50000 € méér terugkrijgt.
Je geeft die 50.000 niet terug, je geeft maar de helft van **edit; hier stond een fout ** 50.000 terug aangezien het saldo door 2 gedeeld wordt.JacobusVDV schreef: ↑26 mei 2019, 17:16 Maar zij vraagt die 50.000 euro eigen inbreng nu integraal terug, nadat we aan de bank hebben terugbetaald. Volgens haar dus: het saldo is dan gewoon door 2, elk de helft dan.
400.000 (verkoop huis)
-250.000 (bank)
Maar als ik haar die 50.000 teruggeef, wil dat toch eigenlijk zeggen dat IK destijds alle notariskosten, registratierechten e.d. heb betaald
Het is gemakkelijker te zien op de volgende manier. Je vriendin heeft vroeger 50000 voor de kosten betaald.
Om dat verschil weg te werken, geef je haar nu 25.000 uit jouw spaargeld. Dan heb je elk de helft betaald: die 50.000 mag je vanaf nu dus negeren want het verschil is weggewerkt.
De verdeling van het huis is dan: elk krijgt (400.000 - 250.000) gedeeld door 2: 75.000.
Als je het effect van deze 2 laatste acties samen bekijkt (jij eerst 25.000 geven en dan het huis verdelen), dan houdt je 75.000-25.000 = 50.000 over en jouw vriendin 75.000+25.000 = 100.000
En dit is exact gelijk aan het resultaat van de methode van jouw vriendin: de 50.000 eruit halen en het saldo door 2 delen.
Als je vriendin 50.000 heeft ingebracht, en jij niets, is het logisch dat zij die 50.000 bij verkoop van het huis die eerst terugkrijgt.
De overschot deel je dan door twee.
De overschot deel je dan door twee.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat lijkt het meeste logische Ludo, maar zo werkt het niet.
Als je samen een woning koopt (50/50) maar je vriendin betaalt om 20.000€ aan verf (om alles te herschilderen) en behang, gordijnen, etc.
Je verkoopt de woning (50/50) en de 20.000€ dat uw vriendin investeerde zijn de gordijnen, de verf, behang, ... die ze mag meenemen. Mocht die investering die uw vriendin maakte een meerwaarde genereren voor de verkoop zijn die volledig voor haar. (zullen dan al geen 20.000€ meer zijn, eerder 0€)
Wat is de huidige waarde nog van die notariskosten, registratierechten, ... Nougatbollen.
Daarom ook dat er altijd geadviseerd wordt (bij schenking door de ouders) om als mededeling op te geven: 'Voor de ruwbouw' of 'voor 'het timmerwerk van het dak' (of iets anders duurzaams) omdat dit bij de scheiding nog steeds een bedrag in dezelfde orde vertegenwoordigt.
Just my 2cts, corrigeer me als ik verkeerd ben.
Als je samen een woning koopt (50/50) maar je vriendin betaalt om 20.000€ aan verf (om alles te herschilderen) en behang, gordijnen, etc.
Je verkoopt de woning (50/50) en de 20.000€ dat uw vriendin investeerde zijn de gordijnen, de verf, behang, ... die ze mag meenemen. Mocht die investering die uw vriendin maakte een meerwaarde genereren voor de verkoop zijn die volledig voor haar. (zullen dan al geen 20.000€ meer zijn, eerder 0€)
Wat is de huidige waarde nog van die notariskosten, registratierechten, ... Nougatbollen.
Daarom ook dat er altijd geadviseerd wordt (bij schenking door de ouders) om als mededeling op te geven: 'Voor de ruwbouw' of 'voor 'het timmerwerk van het dak' (of iets anders duurzaams) omdat dit bij de scheiding nog steeds een bedrag in dezelfde orde vertegenwoordigt.
Just my 2cts, corrigeer me als ik verkeerd ben.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Aan wat die partner het geld heeft besteed maakt in wezen niet uit. Zij heeft een persoonlijke inbreng gedaan, en de andere niet. Zij heeft dus recht op teruggave van haar persoonlijk ingebracht deel.
Neem huis kost 300.000 euro. Partner brengt 250.000 euro in, de andere niets. de overige 50.000 wordt geleend.
Bij verkoop heeft zij eerst recht op teruggave van haar persoonlijke volle inbreng van 250.000 euro, en niet op de helft van de verkoopprijs.
Na teruggave van haar 250.000 en terugbetaling aan de bank, wordt het saldo in twee verdeeld.
Dit lijkt niet alleen logisch, maar is ook logisch.
Anderzijds zou je kunnen stellen dat zij meer aandeel in de aankoop heeft gedaan, en proportioneel ook meer recht heeft op de te verdelen winst,en of in voorkomend geval proportioneel het verlies.
Neem huis kost 300.000 euro. Partner brengt 250.000 euro in, de andere niets. de overige 50.000 wordt geleend.
Bij verkoop heeft zij eerst recht op teruggave van haar persoonlijke volle inbreng van 250.000 euro, en niet op de helft van de verkoopprijs.
Na teruggave van haar 250.000 en terugbetaling aan de bank, wordt het saldo in twee verdeeld.
Dit lijkt niet alleen logisch, maar is ook logisch.
Anderzijds zou je kunnen stellen dat zij meer aandeel in de aankoop heeft gedaan, en proportioneel ook meer recht heeft op de te verdelen winst,en of in voorkomend geval proportioneel het verlies.
-
- Newbie
- Contacteer:
MAAR als ik destijds aan de notariskosten en registratierechten en voorschot huis ZELF 25.000 had betaald, en zij ook eens 25.000, dan zou ik dus maar 25.000 hebben betaald aan de notariskosten en alles, in plaats van dat ik er nu 50.000 moet betalen.
Dat is toch helemaal niet logisch??
Jij betaalt helemaal niet 50 000.
Die 50 000 wordt betaald van de verkoopsprijs van het huis, die opbrengst komt sowieso half aan haar toe. Die 50 000 komt dus niet uit jouw eigen zak.
Ipv dat die eerste 50 000 uit de verkoop gelijk over jullie verdeeld wordt, gaat 'jouw' 25 000 bovenop haar eigen 25 000 naar haar aangezien zij destijds 'jouw helft' van de notariskosten betaald heeft bovenop haar helft van de notariskosten.
Die 50 000 wordt betaald van de verkoopsprijs van het huis, die opbrengst komt sowieso half aan haar toe. Die 50 000 komt dus niet uit jouw eigen zak.
Ipv dat die eerste 50 000 uit de verkoop gelijk over jullie verdeeld wordt, gaat 'jouw' 25 000 bovenop haar eigen 25 000 naar haar aangezien zij destijds 'jouw helft' van de notariskosten betaald heeft bovenop haar helft van de notariskosten.
Je moet jij helemaal niet betalen, zij krijgt gewoon haar extra deel van 50k terug en pas daarna wordt de verdeling gemaakt.JacobusVDV schreef: ↑28 mei 2019, 13:35 MAAR als ik destijds aan de notariskosten en registratierechten en voorschot huis ZELF 25.000 had betaald, en zij ook eens 25.000, dan zou ik dus maar 25.000 hebben betaald aan de notariskosten en alles, in plaats van dat ik er nu 50.000 moet betalen.
Verkoopprijs
- lening
- haar inbreng 50k
gedeeld door 2
Als zij destijds 50k meer inbreng heeft gedaan dan is het logisch dat ze van het saldo na vereffening lening 50k meer terugkrijgt en dat dan pas de verdeling wordt gemaakt. Je moet niet meer kijken naar die notariskosten dat is niet meer relevant. Die 50k is een groter geheel van het totaal aankoopprijs + notariskosten
Dat is inderdaad niet logisch.JacobusVDV schreef: ↑28 mei 2019, 13:35 MAAR als ik destijds aan de notariskosten en registratierechten en voorschot huis ZELF 25.000 had betaald, en zij ook eens 25.000, dan zou ik dus maar 25.000 hebben betaald aan de notariskosten en alles, in plaats van dat ik er nu 50.000 moet betalen.
De restwaarde van de woning is 150.000 EUR.
Aangezien jullie beiden 50/50 eigenaar zijn is 75.000 EUR van u.
Strikt genomen moet je helemaal niets terugbetalen.
Maar het zou wel logisch zijn dat je de helft van koopkosten terugbetaald, met name 25.000 EUR, eventueel verhoogd met interest.
Eerste de openstaande kost terugbetalen
400.000 euro (verkoopprijs woning)
-50.000 euro (teruggaven kosten)
= 350.000
-250.000 (terugbetaling openstaande lening)
= 100.000
/2 (aantal personen
= 50.000 euro per persoon
Jij hebt 50.000 euro gekregen.
Je ex-vriendin kreeg 100.000 euro (50.000 euro kosten + 50.000 euro resterende waarde van het huis)
--------------------------------------------------------------------------------
Achteraf de helft van de kosten terugbetalen
= 150.000
/2 (aantal personen
= 75.000
Van die 75.000 euro betaal jij 25.000 euro terug aan je ex-vriendin (kwestie om de helft van de kosten terug te betalen)
Resultaat blijft dus hetzelfde: Jij houdt op het einde van de rit 50.000 euro over. Zij 100.000 euro.
Zij zal voor scenario 1 kiezen. De reden hiervoor is is dat ze relatief zeker is dat ze het geld zal krijgen. Als je scenario 2 verkiest dan kun jij uiteraard een jaar wachten om dat geld over te schrijven of in het slechtste geval helemaal niet over te schrijven.
-50.000 euro (teruggaven kosten)
= 350.000
= 100.000
/2 (aantal personen
= 50.000 euro per persoon
Jij hebt 50.000 euro gekregen.
Je ex-vriendin kreeg 100.000 euro (50.000 euro kosten + 50.000 euro resterende waarde van het huis)
--------------------------------------------------------------------------------
Achteraf de helft van de kosten terugbetalen
= 150.000
/2 (aantal personen
= 75.000
Van die 75.000 euro betaal jij 25.000 euro terug aan je ex-vriendin (kwestie om de helft van de kosten terug te betalen)
Resultaat blijft dus hetzelfde: Jij houdt op het einde van de rit 50.000 euro over. Zij 100.000 euro.
Zij zal voor scenario 1 kiezen. De reden hiervoor is is dat ze relatief zeker is dat ze het geld zal krijgen. Als je scenario 2 verkiest dan kun jij uiteraard een jaar wachten om dat geld over te schrijven of in het slechtste geval helemaal niet over te schrijven.
Je moet nog blij zijn dat die 50.000 euro niet meegaat met de meerwaarde van het huis.
Ex kan ook redeneren: huis gekocht voor 300.000 euro inclusief alle kosten.
Ik breng 50.000 euro in, partner niets. We lenen 250.000 euro, ieder 125.000 euro dus.
Meerwaarde is 50.000 euro, ik was enige met eigen inbreng, dus ik heb recht op 175/300 meerwaarde, partner maar op 125/300e van meerwaarde.
Ex kan ook redeneren: huis gekocht voor 300.000 euro inclusief alle kosten.
Ik breng 50.000 euro in, partner niets. We lenen 250.000 euro, ieder 125.000 euro dus.
Meerwaarde is 50.000 euro, ik was enige met eigen inbreng, dus ik heb recht op 175/300 meerwaarde, partner maar op 125/300e van meerwaarde.