Mag KBC naar mijn vermogen vragen?
-
- Newbie
- Contacteer:
Mag KBC naar mijn vermogen vragen?
Kreeg weer een brief van KBC met de vraag om mijn gegevens te updaten.
Deze keer vraagt men mij naar de omvang van mijn totale vermogen.
(roerende en onroerende bezittingen, gemeenschappelijke bezittingen.)
Als ik niet antwoord dan zijn ze verplicht om mijn rekeningen te blokkeren.
Kan dit zomaar?
Volgens hun moeten alle banken dit nu vragen!
Is dat zo?
Deze keer vraagt men mij naar de omvang van mijn totale vermogen.
(roerende en onroerende bezittingen, gemeenschappelijke bezittingen.)
Als ik niet antwoord dan zijn ze verplicht om mijn rekeningen te blokkeren.
Kan dit zomaar?
Volgens hun moeten alle banken dit nu vragen!
Is dat zo?
Re: Mag KBC naar mijn vermogen vragen?
Wie houdt je tegen om te liegen... laag schatten dan, niet hoog..
Was het een brief van de bank die je met de post kreeg ? Lening aangevraagd ? Een andere reden waarom ze het willen weten ?
Was het een brief van de bank die je met de post kreeg ? Lening aangevraagd ? Een andere reden waarom ze het willen weten ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Let maar op dat het geen phishing is (criminelen die je persoonlijke gegevens zoals pincodes willen te weten komen). Best raad vragen aan je kantoorhouder of de helpdesk van kbc.
heeft het niks te maken met je beleggersprofiel?
-
- Newbie
- Contacteer:
Het was een brief die ik enkele maanden geleden kreeg.
Heb daar toen niet op geantwoord.
Kbc vraagt me minstens 2 keer per jaar om mijn gegevens te updaten.
Mijn identiteitskaart in één van hun bankautomaten te stoppen is meestal voldoende.
Vorige week kreeg ik dus een nieuwe brief met DRINGEND erop en de vermelding dat mijn rekening zou geblokkeerd worden.
Heb geen lening aangevraagd. Heb enkel begin dit jaar een grote som van mijn zichtrekening overgemaakt naar mijn spaarrekening bij Medirect.
Heb ook de bank gebeld en de vriendelijke assistente vertelde me dat dit nu verplicht is bij alle banken![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Mijn andere banken hebben daar nochtans nog nooit om gevraagd.
Heb daar toen niet op geantwoord.
Kbc vraagt me minstens 2 keer per jaar om mijn gegevens te updaten.
Mijn identiteitskaart in één van hun bankautomaten te stoppen is meestal voldoende.
Vorige week kreeg ik dus een nieuwe brief met DRINGEND erop en de vermelding dat mijn rekening zou geblokkeerd worden.
Heb geen lening aangevraagd. Heb enkel begin dit jaar een grote som van mijn zichtrekening overgemaakt naar mijn spaarrekening bij Medirect.
Heb ook de bank gebeld en de vriendelijke assistente vertelde me dat dit nu verplicht is bij alle banken
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Mijn andere banken hebben daar nochtans nog nooit om gevraagd.
Iets anders kan zijn als je plots een grote som op je rekening stort of laat storten
Dan kan je soms de herkomst van je geld moeten bewijzen
staat het antwoord van de bank je niet aan, dan moeten zijn - zonder jou te mogen verwittigen van iets, of enige mederwerking aan jou te mogen geven - van de belgische Roverheid, een aantal zaken melden aan de kliklijn van de witwascel
Dus liegen over je vermogen , kan je later ook al problemen opleveren als je met een grote som geld afkomt
Dan kan je soms de herkomst van je geld moeten bewijzen
staat het antwoord van de bank je niet aan, dan moeten zijn - zonder jou te mogen verwittigen van iets, of enige mederwerking aan jou te mogen geven - van de belgische Roverheid, een aantal zaken melden aan de kliklijn van de witwascel
Dus liegen over je vermogen , kan je later ook al problemen opleveren als je met een grote som geld afkomt
Men moet enkel "verdachte" transacties melden. Als er 100k passeert op een rekening waar er normaal 5.000 euro opstaat kan men dat wel aanzien als verdacht. Daarom dat de bank graag wilt weten hoe groot uw vermogen is. Bij mijn broker ook al eens de vraag gehad na geld te storten, dat was uiteindelijk geen probleem.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat zou ik nog kunnen begrijpen maar er is enkel een aanzienlijke som afgegaan in Januari (naar Medirect)
De verklaring van KBC dat nu alle banken dit moeten doen vind ik niet geloofwaardig.
Tijd om mijn tegoeden naar een andere bank te verhuizen.
Dit vind ik een vreemd verhaal. KBC vraagt u 2x per jaar om uw gegevens te updaten? Een identiteitskaart is toch minimaal 5 jaar geldig, mijn laatste nu zelfs 10 jaar. Zolang wat in hun systeem zit binnen de geldigheids-datum valt wordt mij alvast niks gevraagd ivm updaten. Verhuist u dikwijls? Misschien dat men daarom wat meer informeert. Maar 2x per jaar? En uw heel vermogen in kaart brengen, waarom? Jaren terug, begin 2000 zowat polste men ook wel eens naar mijn tegoeden bij andere banken, of ik nog ergens vastgoed had, etc. Meestal antwoordde ik niet of ontwijkend, tot ik er op een bepaald moment genoeg van had en vroeg welke kleur onderbroek de dame aan de andere kant van het bureau aanhad (geloof dat je daar vandaag de dag de bak voor invliegt). Denk dat ze het toen gesnapt hebben, nl. 'niks mee te maken' en 'haal die neus uit andermans zaken', want heb er sindsdien nooit meer vragen over gehad. Tenzij bij het opstellen van mijn 'beleggersprofiel', dan durven ze nog wel eens buiten de lijntjes te kleuren en ongepaste vragen te stellen waar ik dan op antwoord: "dat staat toch niet op uw lijstje".
Wat wel kan is dat KBC een (ondertussen) ongeldige ID kaart in hun systeem heeft en dan krijg je die brief met dringende oproep en de dreiging dat de rekeningen geblokkeerd gaan worden. Heb hier zelf ooit eens heel dicht bij gestaan door een vervallen ID kaart en maar niet op de bank en/of gemeentehuis geraken. Een fout in hun systeem zou ik ook niet uitsluiten. Ook opletten met jaloerse bankbedienden, vooral als er zo van die vragen komen die geen steek houden. Als jij bij een overschrijving de oorsprong van dat geld kan aantonen houdt het voor hun op. In de praktijk komt het erop neer dat bij een bedrag van een Belgische bank niet naar de oorsprong gevraagd wordt maar van een buitenlandse bank moet de oorsprong (bv. verkoop vastgoed, schenking, etc. ginder) aangetoond worden. Hoe dan ook, ik zou toch dringend eens naar het KBC hoofdkantoor bellen en vragen of die brief ten eerste wel van hun komt en zo ja, wat precies het probleem is dat je moet oplossen.
Wat wel kan is dat KBC een (ondertussen) ongeldige ID kaart in hun systeem heeft en dan krijg je die brief met dringende oproep en de dreiging dat de rekeningen geblokkeerd gaan worden. Heb hier zelf ooit eens heel dicht bij gestaan door een vervallen ID kaart en maar niet op de bank en/of gemeentehuis geraken. Een fout in hun systeem zou ik ook niet uitsluiten. Ook opletten met jaloerse bankbedienden, vooral als er zo van die vragen komen die geen steek houden. Als jij bij een overschrijving de oorsprong van dat geld kan aantonen houdt het voor hun op. In de praktijk komt het erop neer dat bij een bedrag van een Belgische bank niet naar de oorsprong gevraagd wordt maar van een buitenlandse bank moet de oorsprong (bv. verkoop vastgoed, schenking, etc. ginder) aangetoond worden. Hoe dan ook, ik zou toch dringend eens naar het KBC hoofdkantoor bellen en vragen of die brief ten eerste wel van hun komt en zo ja, wat precies het probleem is dat je moet oplossen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
KBC, zoals alle Belgische/Europese banken is verplicht je beleggingsprofiel op te stellen. Zonder beleggingsprofiel mogen ze je geen beleggingen meer verkopen.
Meestal kan je met je antwoorden "spelen" tot je het beleggings profiel hebt dat je wenst.
Meestal kan je met je antwoorden "spelen" tot je het beleggings profiel hebt dat je wenst.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Rekening sluiten.... Is het niet je identiteitskaart die je in een automaat moet steken ipv je bankkaart ?
Woon je buiten BE of heb je in zeer lange tijd je rekeningen bij KBC niet gebruikt ?
Heb je onlangs een nieuwe identiteitskaart ontvangen die zij nog niet ingelezen hebben ?
Beleggingsprofiel : het is even geleden dat ik dat heb laten opstellen, online, ..Maar die vragen zaten er niet in als ik me niet vergis.
Als je geen beleggingen wil kopen.. moeten ze je ook niet dwingen om dat profiel op te stellen. Wat het te maken heeft met rekening afsluiten... pfffffff![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Banden met bv USA zijn ook al voldoende om rekeningen af te sluiten. Of met Iran... of met nog wel een aantal landen.
De essentie en de echte vraag hier : Mag KBC dat jou vragen. Zal wel zeker ? Moet jij op alles naar waarheid antwoorden ... pfffffff
Moet KBC de relatie starten of aanhouden als ze twijfelen : Neen... ze mogen een relatie weigeren, ook als ze al begonnen is. En dat stuk is belangrijk in de vraag of je moet antwoorden of niet, denk ik.
Woon je buiten BE of heb je in zeer lange tijd je rekeningen bij KBC niet gebruikt ?
Heb je onlangs een nieuwe identiteitskaart ontvangen die zij nog niet ingelezen hebben ?
Beleggingsprofiel : het is even geleden dat ik dat heb laten opstellen, online, ..Maar die vragen zaten er niet in als ik me niet vergis.
Als je geen beleggingen wil kopen.. moeten ze je ook niet dwingen om dat profiel op te stellen. Wat het te maken heeft met rekening afsluiten... pfffffff
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Banden met bv USA zijn ook al voldoende om rekeningen af te sluiten. Of met Iran... of met nog wel een aantal landen.
De essentie en de echte vraag hier : Mag KBC dat jou vragen. Zal wel zeker ? Moet jij op alles naar waarheid antwoorden ... pfffffff
Moet KBC de relatie starten of aanhouden als ze twijfelen : Neen... ze mogen een relatie weigeren, ook als ze al begonnen is. En dat stuk is belangrijk in de vraag of je moet antwoorden of niet, denk ik.
je kan altijd liegen he
bv 20 villa' s , 1000 kg goud , 5 miljoen aandelen ( arco )
of omgekeerd de armoedzaaier uithangen
bv 20 villa' s , 1000 kg goud , 5 miljoen aandelen ( arco )
of omgekeerd de armoedzaaier uithangen
Een bank mag altijd naar je vermogen vragen, maar kan je niet verplichten om daar naar waarheid op te antwoorden.
Ze hebben daar geen zaken mee.
Meestal is het hun bedoeling om te proberen je te overhalen om zoveel mogelijk bij hen te plaatsen.
Je eID gegevens updaten is normaal, maar dan geen 2 X per jaar.
Ze hebben daar geen zaken mee.
Meestal is het hun bedoeling om te proberen je te overhalen om zoveel mogelijk bij hen te plaatsen.
Je eID gegevens updaten is normaal, maar dan geen 2 X per jaar.
Een bank mag vragen wat ze wil, je bent echter niet verplicht om op alles te antwoorden om persoonlijke en privacy redenen.Je kan beter niets antwoorden, dan te liegen.
https://radio2.be/de-inspecteur/mag-de- ... oep-vragen
https://radio2.be/de-inspecteur/mag-de- ... oep-vragen