begunstigde overlijden - duolegaat
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
begunstigde overlijden - duolegaat
Beste spaarders,
Bij het afsluiten van een tak21 verzekering moet ik steevast een begunstigde bij overlijden aanduiden. Maar eigenlijk wil ik dat het kapitaal gewoon dezelfde weg volgt als de rest van mijn erfenis. Als ik bv. een goed doel opneem in mijn testament via een duolegaat, zou ik willen dat een deel van het kapitaal naar het goed doel gaat om de successierechten te betalen van de andere erfgenamen.
Maar volgens mijn bankier is dat niet mogelijk. Ik moet altijd een natuurlijk persoon opgeven als begunstigde, die dan volle pot successierechten gaat betalen.
Klopt dat verhaal? Is dat bij alle banken zo? Heeft een testament geen voorrang op de begunstigde die in het tak21 contract staat?
Bedankt.
Bij het afsluiten van een tak21 verzekering moet ik steevast een begunstigde bij overlijden aanduiden. Maar eigenlijk wil ik dat het kapitaal gewoon dezelfde weg volgt als de rest van mijn erfenis. Als ik bv. een goed doel opneem in mijn testament via een duolegaat, zou ik willen dat een deel van het kapitaal naar het goed doel gaat om de successierechten te betalen van de andere erfgenamen.
Maar volgens mijn bankier is dat niet mogelijk. Ik moet altijd een natuurlijk persoon opgeven als begunstigde, die dan volle pot successierechten gaat betalen.
Klopt dat verhaal? Is dat bij alle banken zo? Heeft een testament geen voorrang op de begunstigde die in het tak21 contract staat?
Bedankt.
Re: begunstigde overlijden - duolegaat
Elke natuurlijke of rechtspersoon kan in principe begunstigde zijn van een levensverzekeringscontract.
Op wettelijk vlak kunnen bepaalde personen echter niet aangeduid worden als begunstigde bij overlijden, omwille van het beroep dat zij uitoefenen:
de dokters en apothekers (die de persoon behandeld hebben tijdens de ziekte waaraan de persoon is overleden);
het personeel van rusthuizen; geestelijken.
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/pe ... usule.aspx
Volgens de wet hebben de volgende rechtsvormen rechtspersoonlijkheid:
Besloten Vennootschap
Naamloze vennootschap
Coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij
Vereniging
Stichting
Op wettelijk vlak kunnen bepaalde personen echter niet aangeduid worden als begunstigde bij overlijden, omwille van het beroep dat zij uitoefenen:
de dokters en apothekers (die de persoon behandeld hebben tijdens de ziekte waaraan de persoon is overleden);
het personeel van rusthuizen; geestelijken.
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/pe ... usule.aspx
Volgens de wet hebben de volgende rechtsvormen rechtspersoonlijkheid:
Besloten Vennootschap
Naamloze vennootschap
Coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij
Vereniging
Stichting
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.