Umicore
TIP
Re: Umicore
Je hebt enkel aangegeven niet in Enron of Lehman belegd te hebben
Enfin, dat ge het failliet van Nyrstar op het rechtssysteem of Trafigura steekt Het is allemaal nogal zwart wit bij u precies? Zonder Trafigura had Nyrstar het zo lang niet eens getrokken. Nyrstar is ten onder gegaan aan de Junck, torenhoge schulden & concurrentie.
We zullen de zaken omdraaien & bewijs jij dan eens waarom je niet in 97% van de landen moet beleggen? Als je dan al belegt in een 3%land moet datzelfde bedrijf ook nog alle activiteiten uitvoeren in datzelfde land (of in andere '3% landen') & geen productie hebben in die '97% landen' of handel drijven met bedrijven uit die landen?
Wat Karl Marx hier te zoeken heeft zie ik al helemaal niet?
& ik heb u nooit omschreven als een dom, zeverend persoon. Ik noemde enkel uw post zever...
Enfin, dat ge het failliet van Nyrstar op het rechtssysteem of Trafigura steekt Het is allemaal nogal zwart wit bij u precies? Zonder Trafigura had Nyrstar het zo lang niet eens getrokken. Nyrstar is ten onder gegaan aan de Junck, torenhoge schulden & concurrentie.
We zullen de zaken omdraaien & bewijs jij dan eens waarom je niet in 97% van de landen moet beleggen? Als je dan al belegt in een 3%land moet datzelfde bedrijf ook nog alle activiteiten uitvoeren in datzelfde land (of in andere '3% landen') & geen productie hebben in die '97% landen' of handel drijven met bedrijven uit die landen?
Wat Karl Marx hier te zoeken heeft zie ik al helemaal niet?
& ik heb u nooit omschreven als een dom, zeverend persoon. Ik noemde enkel uw post zever...
Ja, precies wat ik dacht. Proberen de boel wat op te stoken. Op 3 posts alleen maar lege woorden en ping pong retoriek. Of misschien bij het soort van dat orkest op de Titanic? Denk eerder het eerste.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik ben benieuwd welke vijf landen aan uw criteria voldoen van :
Misschien Zwitserland en Scandinavië?GreenDean schreef: ↑26 mei 2019, 20:58 Politieke stabiliteit, rechtszekerheid en betrouwbare rechtlijnige rechtspraak (common law weet u wel) zijn er daar maar enkele van. Samen met een goed functionerende infrastructuur, lage corruptie en een taxatie systeem dat bedrijven en bekwame mensen aantrekt ...
Misschien eens aan Umi vragen. Die schijnt er heel veel verstand van te hebben. België staat alleszins met stip op 1.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Zwitserland en Scandinavië hebben geen gewoonterecht. Wel een rechtlijnige rechtspraak, iets dat in landen met gewoonterecht wel eens anders durft zijn.
Ik denk dat Singapore letterlijk het enige land is dat in de buurt komt van zijn criteria.
Ik denk dat Singapore letterlijk het enige land is dat in de buurt komt van zijn criteria.
Daar dacht ik ook aan, maar zelfs daar...dreamy schreef: ↑27 mei 2019, 15:57Ik ben benieuwd welke vijf landen aan uw criteria voldoen van :Misschien Zwitserland en Scandinavië?GreenDean schreef: ↑26 mei 2019, 20:58 Politieke stabiliteit, rechtszekerheid en betrouwbare rechtlijnige rechtspraak (common law weet u wel) zijn er daar maar enkele van. Samen met een goed functionerende infrastructuur, lage corruptie en een taxatie systeem dat bedrijven en bekwame mensen aantrekt ...
Is Zwitserland dan wel koosjer? Buitenlandse bedrijven lokken met goedkope beloftes? Als het te gortig wordt, zie ik de EU daar ook wel tegen in komen...
Scandinavië dacht ik ook al aan, maar de Kaupthing bank & de politiekers waren ook in Ijsland ook niet echt koosjer als ik me dat goed herinner?
Noorwegen is ook alles behalve proper; massale fraude met oa zalmkwekers & olie-gerelateerde bedrijven. Politiekers die grootaandeelhouder zijn, doofpotoperaties, vergunningen,... Enkele jaren terug een reportage over gezien, leek wel de maffia daar. 'Ze' zorgden toen voor ontslag van een researcher die teveel wist + bedreigingen aan haar adres etc.(al is dat natuurlijk het ene woord tegen het andere).
google norway + fraud & ik krijg dit bovenaan -> https://www.thelocal.no/20140617/norway ... igeria-in-
fraud-report
Zweden onlangs-> https://www.investing.com/news/stock-ma ... ud-1820060
https://www.ey.com/Publication/vwLUAsse ... Survey.pdf
Aan de hand van dit rapport zou Argentinië het goed doen op gebied van fraude, spijtig wel van de wisselkoersen daar..
Oei, ik heb precies op zere teentjes getrapt.
Is het omdat ik mij negatief heb uitgelaten over het perfecte, dierbare België waar geen vuiltje aan de lucht is?
Is het omdat jullie zwaar je broek gescheurd hebben aan Nyrstar en nu wat groene gal kwijt moeten?
Dus Trafigura heeft Nyrstar gered? Dat moet nogal een reuze crack-pijp geweest zijn om zo van de wereld te geraken om dat op dit moment te beweren op een forum voor spaarders en beleggers.
Maar goed dat ik hier doorgaans verstandige commentaren lees, goede analyses en veel info vind anders zou ik met wat jullie mijn richting uitsturen wel eens kunnen gaan denken dat heel België met het hoofd in de grond leeft. Dat jullie nog buiten België durven beleggen met zo'n wereldbeeld. Maar dat hoeft ook niet, winst en stabiliteit gegarandeerd in het Griekenland aan de Noordzee.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Nice notice. Statement dat kan tellen.
Idd, Tradicor is al zo'n 10jaar 'verkoper' van Umicore.
https://www.trivano.com/aandeel/tradico ... 81.insider
ps concurrent JMAT kwam vandaag ook met cijfers.
Umicore op basis van jaarverslag 2018:
Boekwaarde per aandeel 10,80 geeft een prijs/boekwaarde van 2,5 op dit moment.
P/E nog steeds 20 na de zware klappen reeds geïncasseerd.
Schulden/eigen vermogen 1,28.
Hier stopt mijn zoektocht meestal al, nl. vuilbak.
Maar er is meer waar mijn oog toevallig op viel. Kapitaalverhoging door uitgifte van 22.400.000 nieuwe aandelen (10% extra) waardoor de boekwaarde een 'boost' krijgt van 2,5€ per aandeel en er een positieve kasstroom ontstaat van 881.364.000. Dieper heb ik niet gegraven, bvb waar die resterende 825 miljoen van kapitaalverhoging naartoe is. Het leest gewoon nu al als een déjà-vu, de zoveelste, de tijd zal uitwijzen wat het wordt. Wie gekocht heeft aan 50 of meer heeft heel veel neergeteld voor een vermeend groeipotentieel want als je nuchter gaat tellen zou dat groeipotentieel tot in de sterren moeten reiken. Soms wordt een aandeel nu eenmaal de sterren in gepraat, zoals we in de jaren '90 meermaals gezien hebben.
Dit allemaal los van het feit dat een kleine belegger op 0,0 rechtszekerheid moet rekenen als hij op slinkse wijze gemolken wordt.
Voor alle duidelijkheid, dit is enkel mijn mening op basis van wat ik uit het jaarverslag afgeleid heb. Ik kan me vergist hebben, slecht gelezen, slecht geteld en dingen over het hoofd gezien hebben, temeer omdat ik maar een snelle blik geworpen heb. Iedereen moet zijn eigen huiswerk doen en op basis van cijfers zijn beslissingen nemen, niet mee surfen op een golf gecreëerd door mensen die mooie, dure termen gebruiken.
Boekwaarde per aandeel 10,80 geeft een prijs/boekwaarde van 2,5 op dit moment.
P/E nog steeds 20 na de zware klappen reeds geïncasseerd.
Schulden/eigen vermogen 1,28.
Hier stopt mijn zoektocht meestal al, nl. vuilbak.
Maar er is meer waar mijn oog toevallig op viel. Kapitaalverhoging door uitgifte van 22.400.000 nieuwe aandelen (10% extra) waardoor de boekwaarde een 'boost' krijgt van 2,5€ per aandeel en er een positieve kasstroom ontstaat van 881.364.000. Dieper heb ik niet gegraven, bvb waar die resterende 825 miljoen van kapitaalverhoging naartoe is. Het leest gewoon nu al als een déjà-vu, de zoveelste, de tijd zal uitwijzen wat het wordt. Wie gekocht heeft aan 50 of meer heeft heel veel neergeteld voor een vermeend groeipotentieel want als je nuchter gaat tellen zou dat groeipotentieel tot in de sterren moeten reiken. Soms wordt een aandeel nu eenmaal de sterren in gepraat, zoals we in de jaren '90 meermaals gezien hebben.
Dit allemaal los van het feit dat een kleine belegger op 0,0 rechtszekerheid moet rekenen als hij op slinkse wijze gemolken wordt.
Voor alle duidelijkheid, dit is enkel mijn mening op basis van wat ik uit het jaarverslag afgeleid heb. Ik kan me vergist hebben, slecht gelezen, slecht geteld en dingen over het hoofd gezien hebben, temeer omdat ik maar een snelle blik geworpen heb. Iedereen moet zijn eigen huiswerk doen en op basis van cijfers zijn beslissingen nemen, niet mee surfen op een golf gecreëerd door mensen die mooie, dure termen gebruiken.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Bij de crash van de koers van UMI wordt er vaak verwezen naar de kobaltprijs die momenteel nog slechts 1/3 is van de piek in 2018. Heeft er iemand enig inzicht op de juiste relatie tussen de prijs van kobalt en de financials van UMI? De koersgrafiek vertoont namelijk grote gelijkenissen.
https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... Crash.html
Vooral via kobalt recycling is men blootgesteld aan de kobaltprijs, in mindere mate refining en trading (CSM) , waar de marges ook kunnen schommelen. Enkele jaren geleden was de divisie E&ST het kleine broertje, hier is vooral RBM fors gegroeid qua volumes. Moeilijk te zeggen welke bijdrage CSM vorig jaar had in het geheel bij die hoge kobaltprijzen...stockzombie schreef: ↑30 mei 2019, 16:29 Bij de crash van de koers van UMI wordt er vaak verwezen naar de kobaltprijs die momenteel nog slechts 1/3 is van de piek in 2018. Heeft er iemand enig inzicht op de juiste relatie tussen de prijs van kobalt en de financials van UMI? De koersgrafiek vertoont namelijk grote gelijkenissen.
Bijkomend feit is dat er concurrenten zijn die Kobalt uit artisanale mijnen opkopen met een korting tegen de spotprijzen en zo druk kunnen zetten op de marges.
Als je de marges van E&ST van de periode 2014-2017 toepast voor 2018 zal je dichter bij de normaal komen en de hogere Kobaltprijs er uit kunnen filteren.
edit; Umicore rapporteert ook de omzet excl. metaal. Ik ga uit van een marge van 15% (+-3%) voor de REBIT op LT voor E&ST. Dan kom je op zo'n 60M EBIT voor 2018 vanwege hogere Kobaltprijzen.
Zie p.94 in het jaarverslag.
https://annualreport.umicore.com/storag ... mplete.pdf