SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Koers van het Deense Novozymes daalt tot meer dan 9% na een tweede omzet- en winstwaarschuwing in 2 maanden tijd. Het bedrijf lijdt onder zeer slechte weersomstandigheden in de US voor bioethanol-productie (waarvoor producten van Novozymes gebruikt worden). Tevens zwakke vraag vanuit emerging markets.
Organische omzetdaling van 2% in eerste 5 maanden van het jaar. Bedrijf verwacht forse beterschap in tweede jaarhelft en mikt op een organische omzetgroei van 1 à 3% voor het hele jaar (t.o.v. 3 à 5% bij vorige guidance) en een winstgroei van 3 à 8% (t.o.v. 5 à 10%).
Op 17 juni is er een Capital Markets Day.
Organische omzetdaling van 2% in eerste 5 maanden van het jaar. Bedrijf verwacht forse beterschap in tweede jaarhelft en mikt op een organische omzetgroei van 1 à 3% voor het hele jaar (t.o.v. 3 à 5% bij vorige guidance) en een winstgroei van 3 à 8% (t.o.v. 5 à 10%).
Op 17 juni is er een Capital Markets Day.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Ik ben nieuwsgierig naar hoe je op de hoogte blijft van buitenlandse (niet amerikaanse) aandelen. Ik lees enkele kranten maar over bijvoorbeeld zweedse en deense bedrijven kom ik daar zelden iets over tegen.
Of lees je enkel de persberichten van de bedrijven zelf?
Of lees je enkel de persberichten van de bedrijven zelf?
Ik heb daar software voor
(niet SharePad)
(niet SharePad)
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Dat verklaart veel. Ik dacht even dat je dagelijks een deense krant leest :-)
Novozymes -6,7% vandaag. Zie geen dividend dus andere reden? Denk dat ik het voorlopig bij Novo Nordisk hou.
Quality growth investor
Eens simpelweg naar de bedrijfswebsite surfen is vaak een grote hulp, Sortinootje
https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... 79fe457eca
Zie oa. downgrade organic sales growth van 3-5% naar 1-3%. Zal daar wel aan liggen zeker.Poldermol schreef: ↑7 juni 2019, 20:34 Eens simpelweg naar de bedrijfswebsite surfen is vaak een grote hulp, Sortinootje
Quality growth investor
Triestig nieuws bij Dassault Systèmes: Ze nemen het Amerikaanse beursgenoteerde Medidata Solutions over voor ongeveer $5,7 miljard + wat schulden. Dat betekent 117x de vrije kasstroom van 2018. De vks-marge bedroeg amper 8% vorig jaar en zou volgens de gemiddelde verwachtingen van analisten evolueren naar 6% dit jaar en 14% volgend jaar (ter vergelijking: Dassault haalt gemiddeld een marge van 22%). Een kolossaal bedrag betaalt men dus en dat voor een minderwaardig bedrijf dat weinig met de business van Dassault te maken heeft. Medidata is nl. een software-ontwikkelaar voor klinische studies en telt 1300 cliënten zoals biotechs, geneesmiddelenfabrikanten, fabrikanten van medische producten, cro's en universiteiten. Het bedrijf heeft een zeer sterke marktpositie. Omzet vorig jaar bedroeg $636 miljoen. Dassault haalde vorig jaar een omzet van €3,5 miljard.
Onbegrijpelijk
Koers daalt gelukkig maar 0,6%.
Onbegrijpelijk
Koers daalt gelukkig maar 0,6%.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 12 juni 2019, 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie zei ook alweer dat de meeste overnames aandeelhouderswaarde vernietigen? Ik verschiet er niet van. Te veel bestuurders en/of managers zijn ronduit slechte capital allocators.
Ik kan alleen maar hopen dat Dassault de marges kan verbeteren bij Medidata. Omzet in 2021 volgens analisten: $986 mio en vrije kasstroom van $123 miljoen. Om aan de marge van Dassault te geraken zouden ze die vks moet kunnen doen opkrikken naar $217 mio.
ALS ze dat voor mekaar zouden kunnen krijgen dan valt het overnamebedrag nog goed mee. Feit blijft dat de activiteiten van Medidata niks met de core-business van Dassault te maken hebben, alhoewel ze wel complementair zijn met hun Life Sciences-segment.
EDIT:
Invest Securities said the size of the deal had taken some investors by surprise, but Roche Brune Asset Management fund manager Gregoire Laverne said it was seen as a positive step. "Dassault Systemes nevertheless has a big enough balance sheet to able to finance part of the acquisition," said Laverne, whose firms owns Dassault shares.
EDIT 2:
Oddo BHF a confirmé sa recommandation d’Achat et son objectif de cours de 160 euros après l’annonce du projet d’acquisition de Medidata pour 5,8 milliards de dollars. Le bureau d’études souligne que cette opération est cohérente avec la stratégie du groupe. Le management de Dassault Systèmes n’a jamais caché son ambition de faire de la Santé l’un des verticaux clés du groupe. Il précise que l’offre de Medidata est complémentaire de celle d'Accelrys, société acquise en 2014 et qui offrait des solutions davantage orientées vers la recherche fondamentale dans de grandes sociétés pharmaceutiques.
ALS ze dat voor mekaar zouden kunnen krijgen dan valt het overnamebedrag nog goed mee. Feit blijft dat de activiteiten van Medidata niks met de core-business van Dassault te maken hebben, alhoewel ze wel complementair zijn met hun Life Sciences-segment.
EDIT:
Invest Securities said the size of the deal had taken some investors by surprise, but Roche Brune Asset Management fund manager Gregoire Laverne said it was seen as a positive step. "Dassault Systemes nevertheless has a big enough balance sheet to able to finance part of the acquisition," said Laverne, whose firms owns Dassault shares.
EDIT 2:
Oddo BHF a confirmé sa recommandation d’Achat et son objectif de cours de 160 euros après l’annonce du projet d’acquisition de Medidata pour 5,8 milliards de dollars. Le bureau d’études souligne que cette opération est cohérente avec la stratégie du groupe. Le management de Dassault Systèmes n’a jamais caché son ambition de faire de la Santé l’un des verticaux clés du groupe. Il précise que l’offre de Medidata est complémentaire de celle d'Accelrys, société acquise en 2014 et qui offrait des solutions davantage orientées vers la recherche fondamentale dans de grandes sociétés pharmaceutiques.
Illumina ondervindt problemen om sectorgenoot Pacific Biosciences of California over te nemen. De deal van $1,2 miljard krijgt tegenwerking van de Britse mededingingsautoriteit (CMA). De CMA vraagt nu bijkomende informatie.
(Reuters) Illumina is a major player in the nascent gene sequencing space, while Pacific Biosciences earlier this year launched a new Sequel II System designed to deliver faster and cheaper gene sequencing over its existing model. The CMA's initial or first phase investigation showed that the merger could remove potentially the most significant competitive threat to Illumina, as Pacific Biosciences' new instrument is well positioned to offer a stiff competition to Illumina in the future.
Vorige week nog werd de overname van Gatan, een onderdeel van Roper Technologies, door Thermo Fisher (een deal van $925 miljoen) door beide partijen stopgezet omdat de Britse mededingingsautoriteit stokken in de wielen stak. De CMA vreesde dat de prijs voor microscopen de hoogte zou ingaan en de kwaliteit naar beneden zou gaan.
(Reuters) Illumina is a major player in the nascent gene sequencing space, while Pacific Biosciences earlier this year launched a new Sequel II System designed to deliver faster and cheaper gene sequencing over its existing model. The CMA's initial or first phase investigation showed that the merger could remove potentially the most significant competitive threat to Illumina, as Pacific Biosciences' new instrument is well positioned to offer a stiff competition to Illumina in the future.
Vorige week nog werd de overname van Gatan, een onderdeel van Roper Technologies, door Thermo Fisher (een deal van $925 miljoen) door beide partijen stopgezet omdat de Britse mededingingsautoriteit stokken in de wielen stak. De CMA vreesde dat de prijs voor microscopen de hoogte zou ingaan en de kwaliteit naar beneden zou gaan.
Om nog eens terug te komen op ROCE:
Ik herinnerde mij onlangs dat ik daar eens een opvallend citaat van Charlie Munger over gelezen heb in een boek (The World's 99 Greatest Investors) maar er staat geen bron bij.
Heb nu op internet ontdekt dat het komt uit een lezing die hij gegeven heeft in 1994 aan de USC Business School:
"Over the long term, it’s hard for a stock to earn a much better return than the business which underlies it earns. If the business earns 6% on capital over 40 years and you hold it for that 40 years, you’re not going to make much different than a 6% return – even if you originally buy it at a huge discount. Conversely, if a business earns 18% on capital over 20 or 30 years, even if you pay an expensive looking price, you’ll end up with a fine result."
Ik herinnerde mij onlangs dat ik daar eens een opvallend citaat van Charlie Munger over gelezen heb in een boek (The World's 99 Greatest Investors) maar er staat geen bron bij.
Heb nu op internet ontdekt dat het komt uit een lezing die hij gegeven heeft in 1994 aan de USC Business School:
"Over the long term, it’s hard for a stock to earn a much better return than the business which underlies it earns. If the business earns 6% on capital over 40 years and you hold it for that 40 years, you’re not going to make much different than a 6% return – even if you originally buy it at a huge discount. Conversely, if a business earns 18% on capital over 20 or 30 years, even if you pay an expensive looking price, you’ll end up with a fine result."
Toevallig, ik heb de laatste weken ROCE ook nader bekeken en kwam via een voordracht van Terry Smith bij exact hetzelfde citaat terecht. Ik vind dit een zeer interessante stelling en indien dit klopt doet de hogere prijs die je betaalt in jouw portefeuille er op de lange termijn niet veel toe. Het heeft allemaal met compounding te maken. Een hoge ROCE zal dus een hoger rendement halen op de lange termijn.gpv1 schreef: ↑18 juni 2019, 21:16 Om nog eens terug te komen op ROCE:
https://www.youtube.com/watch?v=YZM9dhi ... =2&t=1300s
op 42:45 spreekt hij over het citaat van Munger.
@gpv1
Ben jij tijdens je screenings ooit al eens voorbij het bedrijf Checkpoint Software gekomen? Cybersecurity, een leverancier van software voor IT beveiliging.
De fundamentals van dit bedrijf zien er al jaren zeer goed uit en de waardering lijkt mij met 16 keer de FCF aan de lage kant.
De afgelopen vijf jaar heeft dit bedrijf FCF marges van ruim 50% laten zien, schuldenvrij, ROCE/CROCI van boven de 20%, een cash conversion van boven de 100%, lage capexmarges, ...
Als ik deze cijfers zie vraag ik me altijd af waarom de waardering lager ligt dan soortgelijke bedrijven.
Ben jij tijdens je screenings ooit al eens voorbij het bedrijf Checkpoint Software gekomen? Cybersecurity, een leverancier van software voor IT beveiliging.
De fundamentals van dit bedrijf zien er al jaren zeer goed uit en de waardering lijkt mij met 16 keer de FCF aan de lage kant.
De afgelopen vijf jaar heeft dit bedrijf FCF marges van ruim 50% laten zien, schuldenvrij, ROCE/CROCI van boven de 20%, een cash conversion van boven de 100%, lage capexmarges, ...
Als ik deze cijfers zie vraag ik me altijd af waarom de waardering lager ligt dan soortgelijke bedrijven.
Ik zie uw bericht nu pas. Ik heb het bedrijf zeker bekeken maar gekozen voor Fortinet en Palo Alto Networks omdat zij veel sneller groeien. Ik denk dat Check Point een beetje passé is.