Moet ik mee betalen aan blokpolis?
Moet ik mee betalen aan blokpolis?
Beste,
Ik zit in volgende situatie.
Ik ben eigenaar van een appartement in een blok van 2 appartementen. De andere eigenaar verhuurt zijn appartement en woont zelf niet in de buurt.
Volgens hem beschikt hij over een blokpolis voor zijn appartement en de gemeenschappelijke delen. Jammer genoeg heb ik op dit moment niet meer informatie dan dit.
Ikzelf heb geen blokpolis afgesloten.
Nu vraagt hij mij om mee te betalen aan deze polis voor een gedeelte van de kost. Ik zou dus enkel mee betalen aan het gemeenschappelijke deel.
Is dit iets wat ik zomaar moet accepteren?
Ik vermoed dat indien er schade terugbetaald wordt, het geld bij hem terecht komt en ik dan moet hopen op zijn goodwill om dat ook gedeeltelijk aan mij te bezorgen?
Wat doe ik hier mee?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gr.
Pieter
Ik ben eigenaar van een appartement in een blok van 2 appartementen. De andere eigenaar verhuurt zijn appartement en woont zelf niet in de buurt.
Volgens hem beschikt hij over een blokpolis voor zijn appartement en de gemeenschappelijke delen. Jammer genoeg heb ik op dit moment niet meer informatie dan dit.
Nu vraagt hij mij om mee te betalen aan deze polis voor een gedeelte van de kost. Ik zou dus enkel mee betalen aan het gemeenschappelijke deel.
Ik vermoed dat indien er schade terugbetaald wordt, het geld bij hem terecht komt en ik dan moet hopen op zijn goodwill om dat ook gedeeltelijk aan mij te bezorgen?
Wat doe ik hier mee?
Gr.
Pieter
Re: Moet ik mee betalen aan blokpolis?
Als hij alleen maar verzekerd is voor alléén zijn appartement is het geen blokpolis, risico is dat uw appartement en de inboedel dan niet mee verzekerd is, maar alleen de gemeenschappelijke delen.
Best dit ernstig nakijken, of best je eigen polis afsluiten.
In de akte bij de notaris wordt meestal gemeld of er een blokpolis is, als er niets over gezegd is en dat je moet meebetalen, zal er naar mijn gevoel geen BLOKPOLIS zijn.
https://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuw ... -1663.html
Best dit ernstig nakijken, of best je eigen polis afsluiten.
In de akte bij de notaris wordt meestal gemeld of er een blokpolis is, als er niets over gezegd is en dat je moet meebetalen, zal er naar mijn gevoel geen BLOKPOLIS zijn.
https://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuw ... -1663.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In een appartementsgebouw is het niet geheel onlogisch dat er een blokpolis is. Dit is dan de verzekering van het gebouw (zowel de gemeenschappelijke als de privatieve delen).
Iedere eigenaar of huurder heeft daarboven dan nog eens een eigen verzekering die enkel bedoeld is voor de inboedel.
Je kan eventueel ook eens checken bij hem om niet enkel zijn deel + gemeenschappelijke delen, maar ook jouw deel mee op te nemen in die blokpolis. Moest er ooit iets voorvallen in het gebouw zal het zowieso ook al gemakkelijker zijn om alles te regelen, dan dat je met verschillende verzekeringsmaatschappijen zit.
Als jouw deel er dan bijzit, is de afrekening ook eenvoudiger. Alles gedeeld door 2 (als de appartementen even groot zijn).
Iedere eigenaar of huurder heeft daarboven dan nog eens een eigen verzekering die enkel bedoeld is voor de inboedel.
Je kan eventueel ook eens checken bij hem om niet enkel zijn deel + gemeenschappelijke delen, maar ook jouw deel mee op te nemen in die blokpolis. Moest er ooit iets voorvallen in het gebouw zal het zowieso ook al gemakkelijker zijn om alles te regelen, dan dat je met verschillende verzekeringsmaatschappijen zit.
Als jouw deel er dan bijzit, is de afrekening ook eenvoudiger. Alles gedeeld door 2 (als de appartementen even groot zijn).
Bedankt anonymous en Ludo!
Ik denk dat ik die optie eens ga bekijken.anonymous schreef: ↑24 juni 2019, 06:58 Je kan eventueel ook eens checken bij hem om niet enkel zijn deel + gemeenschappelijke delen, maar ook jouw deel mee op te nemen in die blokpolis. Moest er ooit iets voorvallen in het gebouw zal het zowieso ook al gemakkelijker zijn om alles te regelen, dan dat je met verschillende verzekeringsmaatschappijen zit.
Veel maatschappijen gaan voor een blok van twee appartementen een gewone brandverzekering aanbieden. Bij AXA en AG bvb gaat dit tem 3 appartementen.
Niks moet alle mag.pietervd schreef: ↑23 juni 2019, 23:44 Beste,
Wat doe ik hier mee?
Gr.
Pieter
Neem in een klein gebouw gewoon uw eigen verzekeraar.
Die ander kan dan niet gaan foefelen.
Een ieder betaald eigen premie , punt uit.
Estate Guru believer.
Van zodra het over een wat groter appartementsgebouw gaat, is een syndicus verplicht. En als er een syndicus is, moet die zich ontfermen over de blokpolis.
Normaal gezien vermelden de statuten van het gebouw, terug te vinden in de basisakte, dat elke mede-eigenaar van het gebouw moet toetreden tot de reeds bestaande blokpolis.
Het is ook de syndicus die de blokpolis afsluit en beheert. Doorgaans betaalt hij de globale premie waarna hij ieder aandeel terugvordert van de mede-eigenaars, normaal als onderdeel van de (maandelijkse) last. Een syndicus zal er ook bij zijn wanneer de tussenpersoon en gebeurlijke expert langskomen na een schade in het kader van de woningverzekering."
Normaal gezien vermelden de statuten van het gebouw, terug te vinden in de basisakte, dat elke mede-eigenaar van het gebouw moet toetreden tot de reeds bestaande blokpolis.
Het is ook de syndicus die de blokpolis afsluit en beheert. Doorgaans betaalt hij de globale premie waarna hij ieder aandeel terugvordert van de mede-eigenaars, normaal als onderdeel van de (maandelijkse) last. Een syndicus zal er ook bij zijn wanneer de tussenpersoon en gebeurlijke expert langskomen na een schade in het kader van de woningverzekering."
Platin, dan heb je het risico dat de gemeenschappelijke delen niet verzekerd zijn. Of dubbel verzekerd zijn.
Iet of wat makelaar past hier toch een mouw aan.
EN liever een kleine extra dan aan een foefelaar over te laten.
Ge moogt betalen en of men dan goed verzekerd is ?
Estate Guru believer.
Iet of wat makelaar zal aanraden om 1 polis te maken voor het ganse gebouw en niet de appartementen afzonderlijk te verzekeren. Maak desnoods van beide eigenaren verzekeringsnemer, als er iets moet gewijzigd worden moeten ze dan allebei ondertekenen
Bij schade aan beide appartementen is er dan maar 1 vrijstelling
En het hoge verzekerde kapitaal zal een voordelige premievoet opleveren
Bij schade aan beide appartementen is er dan maar 1 vrijstelling
En het hoge verzekerde kapitaal zal een voordelige premievoet opleveren