Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Ik sluit me hierbij aan. Indien ik zoiets tegenkom zou ik wellicht ook gewoon mijn afval naast de vuilbak leggen. Gemakkelijker voor de vuilophalers.
En het zijn inderdaad de gemeentes en steden die op warme zomerdagen waarbij je WEET dat het strand zwart van het volk zal zien om voldoende infrastructuur aan te bieden. Dus of meer ophalen (hoe moeilijk kan het zijn om een jobstudent of flexi-jobber dat te laten doen?) of meer 'mobiele' vuilbakken plaatsen die telkens na een druk weekend terug weggehaald kunnen worden.
Idem met een glasbol die vol zit. Ik woon op 6 kilometer van de dichtstbijzijnde glasbol. Als ik daar aankom en die zit vol, ik keer heus niet terug naar huis met mijn glaswerk. Had ik een glasbol op 200 meter, dan natuurlijk wel, dan is dat maar een kleine moeite om terug te keren en later nog eens te proberen.
Zever, gezever ... het is aan de plaatselijke overheid er in te voorzien dat er voldoende gelegenheid is om je afval te deponeren ... die mensen tonen meer dan hun goede wil om hun afval te deponeren in de vuilnisbakken waarvan er ofwel onvoldoende staan ofwel onvoldoende geledigd worden.
Alles wat in de onmiddellijke omgeving van die vuilnisbakken ligt zijn mensen met goede bedoelingen ... alles daar verder van weg is moedwillig laten liggen en daar geef ik je gelijk in dat er mag gesanctioneerd worden.
Dat vind ik toch wel al te gemakkelijk.geebee schreef: ↑1 juli 2019, 15:51Zever, gezever ... het is aan de plaatselijke overheid er in te voorzien dat er voldoende gelegenheid is om je afval te deponeren ... die mensen tonen meer dan hun goede wil om hun afval te deponeren in de vuilnisbakken waarvan er ofwel onvoldoende staan ofwel onvoldoende geledigd worden.
Alles wat in de onmiddellijke omgeving van die vuilnisbakken ligt zijn mensen met goede bedoelingen ... alles daar verder van weg is moedwillig laten liggen en daar geef ik je gelijk in dat er mag gesanctioneerd worden.
Akkoord dat afval naast een volle vuilbak deponeren niet hetzelfde is als het ergens willekeurig op straat gooien en akkoord dat een overheid moet proberen te anticiperen, maar er bestaat ook nog zoiets al individuele verantwoordelijkheid. Als het druk is moet je er ook begrip voor kunnen opbrengen dat vuilnisbakken sneller vol zitten, net zoals je misschien wat langer zal moeten wachten op je drankje in een overvol café.
Als een vuilnisbak vol zit probeer je je afval mee te nemen naar een volgende vuilbak of eventueel mee naar huis (of, nog beter, probeer je wat minder afval te maken).
Kevva schreef: ↑1 juli 2019, 05:07 Hij vroeg mij onlangs ook wat ik vond van de klimaatbetogingen.
Mijn antwoord is dat ik het positief vind dat jongeren een standpunt innemen en daarvoor op de barricaden staan, dat vind ik bemoedigenswaardig.
...
Ik probeer de discussies te vermijden maar hij begint er altijd over onder het mom van 'we moeten het bespreekbaar maken zodat er in de toekomst iets aan gedaan wordt!'
Ja, ok maar naar mij moet je niet komen hoor daarmee. Ik heb geen politieke invloed!
Dus eerst maak je een mooie en genuanceerde post waar je aangeeft dat je ook inzit met het klimaat en dat je bewondering hebt voor klimaatjongeren. Maar dat je zelf geen invloed hebt.Kevva schreef: ↑1 juli 2019, 05:07 Onze klimaatjehova's hebben zich weer van hun beste kant getoond. Weet je nog, maanden geleden. Het was een regelrechte nationale schande als je je 'tegen' durfde uitspreken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190630_04486856
... Vervolgens post je een cynische opmerking over 'klimaatjehova's' alsof mensen die voor het klimaat opkomen allemaal jehova's zijn. Je creëert dus een stemming tegen diezelfde mensen die je bewondert?
Beetje vreemd vind ik dat.
Ik sluit mij hier bij aan.
Mijn vader leerde mij dat zo (in een tijd dat er nog geen sprake was van milieu- en/of klimaat-problemen en toen er nog geen vuilbakken voorzien werden op toeristische plaatsen) en ik gaf/geef dat door aan de volgende generatie(s).
Als iedereen die kleine moeite doet, zal niemand zich nog moeten ergeren aan vuile stranden; vuile picknick-parkings, enz...
Een mentaliteitswijziging van de bevolking is dringend nodig. Dergelijke -wijziging is gelukt met 'roken op openbare plaatsen', dus kan dit ook lukken voor andere zaken die voor eventuele overlast kunnen zorgen.
Let wel: ik voel mij niet geroepen om het achtergelaten vuil van anderen te gaan opruimen, zoals sommige goedbedoelende actiegroepen doen. Maar niemand hoeft ook dat van mij op te ruimen, want ik laat niets achter: ook niet naast een vuilbak.
Ik ben ook van het principe dat men niet sluikstort, en als men afval ergens niet kwijt kan, men het meeneemt en thuis sorteert.
MAAR..dat neemt m.i. de eigen verantwoordelijkheid van de overheid niet weg om voldoende en aan de omvang van de massa aangepaste vuilnisbakken te voorzien daar waar dit nodig blijkt.
Als je als kustoverheid weet dat in hoogseizoen X aantal mensen op het strand per dag zullen rondlopen en allerlei zaken consumeren, dan voorzie je het benodigd aantal afvalcontainers zodat deze mensen hun afval kwijt kunnen, en desgevallend, als er onvoldoende zijn, laat je die meerdere keren per dag leeghalen op piekmomenten (ja zelfs op een zondag). Dat is goed beheer van publieke ruimte, dat is toch waar we belastingen voor betalen?
Het kan toch niet om enerzijds massa's mensen naar de kust te lokken ter bevordering van de lokale economie, maar anderzijds de ermee gepaard gaande last niet te willen.
Onvoldoende vuilnisbakken voorzien of deze te weinig frequent leegmaken, en dan zeggen dat de mensen hun afval maar naar huis moeten nemen, dat is gewoon nalatig beheer.
MAAR..dat neemt m.i. de eigen verantwoordelijkheid van de overheid niet weg om voldoende en aan de omvang van de massa aangepaste vuilnisbakken te voorzien daar waar dit nodig blijkt.
Als je als kustoverheid weet dat in hoogseizoen X aantal mensen op het strand per dag zullen rondlopen en allerlei zaken consumeren, dan voorzie je het benodigd aantal afvalcontainers zodat deze mensen hun afval kwijt kunnen, en desgevallend, als er onvoldoende zijn, laat je die meerdere keren per dag leeghalen op piekmomenten (ja zelfs op een zondag). Dat is goed beheer van publieke ruimte, dat is toch waar we belastingen voor betalen?
Het kan toch niet om enerzijds massa's mensen naar de kust te lokken ter bevordering van de lokale economie, maar anderzijds de ermee gepaard gaande last niet te willen.
Onvoldoende vuilnisbakken voorzien of deze te weinig frequent leegmaken, en dan zeggen dat de mensen hun afval maar naar huis moeten nemen, dat is gewoon nalatig beheer.
Wij gebruiken altijd (al sinds 2012) eco-bekers zodat ons plastiek afval tot een minimum herleid wordt. Het beetje afval dat wij hebben -en niet in een vuilnisbak kan- nemen wij altijd mee naar huis. Iets naast een vuilnisbak gooien is not done. Het is er in of helemaal niet! (Ben ook wel zo opgevoed)
Als wij petflessen hebben, dan haal ik het plastieken etiket/omhulsel er af, dat hoort bij restafval. De petfles zelf wordt ineengedrukt en gaat bij PMD. Dat is ook iets dat wij al van kleins af aan doen.
Als wij petflessen hebben, dan haal ik het plastieken etiket/omhulsel er af, dat hoort bij restafval. De petfles zelf wordt ineengedrukt en gaat bij PMD. Dat is ook iets dat wij al van kleins af aan doen.
Ik ben ook zo opgevoed en het is een meerwaarde om dit aan kinderen mee te geven.
Maar eerlijk, als ik afval heb en bij een overvolle vuilbak sta leg ik dat daar ook neer. Erger, hoe ouder ik word hoe meer die opvoeding begint te vervagen. Liep een tijdje terug door een engelse stad met zo'n leeg koffiebekertje in mijn hand op zoek naar een vuilbak. Ik vind het niet erg om een blokje om te lopen voor een vuilbak maar na 10 blokken begon ik het toch welletjes te vinden. Gelukkig kwam ik toen wel een vuilbak tegen want ik stond op het punt dat bekertje op straat te kieperen. Dit zonder schuldgevoel, men moet weten wat men wil, snelle koffie in een snelle wegwerpbeker in een snel, snel maatschappij betekent nu eenmaal opgeruimde vuilbakken op iedere straathoek in de steden wil men de staten afval vrij houden. Al de rest is hypocrisie.
Maar eerlijk, als ik afval heb en bij een overvolle vuilbak sta leg ik dat daar ook neer. Erger, hoe ouder ik word hoe meer die opvoeding begint te vervagen. Liep een tijdje terug door een engelse stad met zo'n leeg koffiebekertje in mijn hand op zoek naar een vuilbak. Ik vind het niet erg om een blokje om te lopen voor een vuilbak maar na 10 blokken begon ik het toch welletjes te vinden. Gelukkig kwam ik toen wel een vuilbak tegen want ik stond op het punt dat bekertje op straat te kieperen. Dit zonder schuldgevoel, men moet weten wat men wil, snelle koffie in een snelle wegwerpbeker in een snel, snel maatschappij betekent nu eenmaal opgeruimde vuilbakken op iedere straathoek in de steden wil men de staten afval vrij houden. Al de rest is hypocrisie.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Hoe druk je een fles plat?
Maar los van de inhoud van de zakken kan ook de manier waarop het aangeleverd is voor problemen zorgen in recyclagecentra. zo wijst Boudjaoui er op dat een pet-fles eigenlijk niet van boven naar beneden mag samengedrukt worden, maar wel in de breedte. Een klein blokvormig stuk afval is ook moeilijker te verwerken, klinkt het.
Aangezien je toch "belerend" bezig bent en anderen op hun "fouten" wijst ... bij deze ... je kan er ook maar van leren ...
Denk dat het merendeel van de mensen zo handelt, als er een vuilbak staat zal men die gebruiken. Staat die er niet of ze is overvol, dan wordt het lastig, een leeg flesje kan je nog proper meenemen, een koffiebeker, een plastiek schaaltje vol saus van friet met stoofvlees of zo een plakkerig ijskokertje of frisdrankblikje die je op het strand koopt zijn niet zo leuk bij te houden. Als men het problematisch vindt om voldoende vuilnisbakken te plaatsen en die op tijd te legen, zou men misschien beter een verbod in stellen om dergelijke wegwerpverpakking op stranden te verkopen.GreenDean schreef: ↑2 juli 2019, 09:32 Ik ben ook zo opgevoed en het is een meerwaarde om dit aan kinderen mee te geven.
Ik doe het alleszins in de breedte, altijd zo geleerd. Maar ik haal er de etiketjes niet van, restafval is al zo duurgeebee schreef: ↑2 juli 2019, 09:40
Hoe druk je een fles plat?
Maar los van de inhoud van de zakken kan ook de manier waarop het aangeleverd is voor problemen zorgen in recyclagecentra. zo wijst Boudjaoui er op dat een pet-fles eigenlijk niet van boven naar beneden mag samengedrukt worden, maar wel in de breedte. Een klein blokvormig stuk afval is ook moeilijker te verwerken, klinkt het.
Oepsie. Ik doe het altijd zo (platdrukken van boven naar onder). En op blik zet ik m'n voet (ik doe dat uiteraard buiten). Krijg veel meer in zo'n blauwe zak dan de meeste van m'n buren, maar blijkbaar ben ik goed bezig. Tja.
De pakkans is te klein, omdat men net niet controleert. Enkel achteraf eens in het vuil kijken of er geen factuur op naam tussen zit ofzo.
Laat mij een maand mensen bekeuringen geven voor sluikstorten (van sigarettenpeuk tot koelkast) en ik heb mijn loon van gans het jaar zeker al terugbetaald op die kleine maand.
Ik zie dagelijks mensen zaken op straat gooien.
Ik ben niet tegen meer vuilnisbakken op straat en ze regelmatiger ledigen, maar het sluikafval moet dringend ingeperkt worden. En naast de vuilbak = sluikstorten.
+1
Ik neem uit voorzorg steeds een zakje mee om indien ik mijn vuil, verpakking niet in een beschikbare vuilbak kan werpen, mee naar huis te nemen.
Ik merk ook op dat als er publieke vuilbakken staan, deze vaak ook gebruikt worden door sommigen die het vertikken om (betalende) gemeentelijke vuilzakken te kopen voor de wekelijkse vuilnisophaling
Ik neem uit voorzorg steeds een zakje mee om indien ik mijn vuil, verpakking niet in een beschikbare vuilbak kan werpen, mee naar huis te nemen.
Ik merk ook op dat als er publieke vuilbakken staan, deze vaak ook gebruikt worden door sommigen die het vertikken om (betalende) gemeentelijke vuilzakken te kopen voor de wekelijkse vuilnisophaling
Ja lol, ten eerste ben jij niet bevoegd om bekeuringen uit te schrijven en ten tweede hebben diegene die wel bevoegd zijn wel belangrijkere dingen te doen. Trouwens als er een agent op sluikstorten loopt te controleren gaan mensen niet zo dom zijn om in het zicht hun vuil op straat te gooien hé, de pakkans gaat zelfs met verscherpte controle bijzonder klein zijn, dus uw jaar inkomen op een maand verdienen gaat iets te optimistisch zijn. En aan hoeveel agenten had je gedacht om in gans België elke straat en strand te controleren?Lanius schreef: ↑2 juli 2019, 11:08De pakkans is te klein, omdat men net niet controleert. Enkel achteraf eens in het vuil kijken of er geen factuur op naam tussen zit ofzo.
Laat mij een maand mensen bekeuringen geven voor sluikstorten (van sigarettenpeuk tot koelkast) en ik heb mijn loon van gans het jaar zeker al terugbetaald op die kleine maand.
Ik zie dagelijks ook meerdere verkeersovertredingen, daar wordt wel op gecontroleerd zelfs met camera's en zijn boetes niet van de poes en toch blijft men overtredingen maken. Om maar te zeggen dat een leger agenten die controleren op sluikstort ook geen oplossing zullen bieden.