Maandelijks beleggen voor je kind
TIP
Re: Maandelijks beleggen voor je kind
Bij Keytrade kan het zonder probleem (zichtrekening, spaarrekening, effectenrekening voor minderjarige), waarschijnlijk nog bij sommige andere banken. De wet is op dat vlak nogal vaag en de meeste banken durven zich er niet aan wagen.
Ik zie niet wat (defensief) beleggen vroeg in het leven van je kind te maken heeft met de Lotto, ludo. Het op een spaarboekje laten wegkwijnen door inflatie, dat is pas tegen het belang van het kind handelen, maar daar heeft schijnbaar niemand een probleem mee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je hoeft bij Keytrade geen effectenrekening voor je kind te openen - > je kan ook een KeyPlan for Kids nemen, waarin je spaart voor je kinderen. Lijkt mij veel eenvoudiger
https://www.keytradebank.be/nl/invester ... igde-info/
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
https://www.keytradebank.be/nl/invester ... igde-info/
Je behoort volgens de wet het spaargeld van je kind als een goed huisvader te beheren.Didymus schreef: ↑2 juli 2019, 17:08Bij Keytrade kan het zonder probleem (zichtrekening, spaarrekening, effectenrekening voor minderjarige), waarschijnlijk nog bij sommige andere banken. De wet is op dat vlak nogal vaag en de meeste banken durven zich er niet aan wagen.
Ik zie niet wat (defensief) beleggen vroeg in het leven van je kind te maken heeft met de Lotto, ludo. Het op een spaarboekje laten wegkwijnen door inflatie, dat is pas tegen het belang van het kind handelen, maar daar heeft schijnbaar niemand een probleem mee.
En beleggen hoort daar niet bij omdat dit risicovol is.
Je kind kan je later aanklagen als het spaargeld dat op zijn boekje stond minder is geworden door te beleggen.Daar zijn al vonnissen over geweest. Een serieuze bank zal U trouwens meedelen dat als U het geld van uw minderjarig kind belegt u daarvoor een machtiging van de vrederechter nodig hebt.
http://lemonconsult.be/blog/beleggen-mi ... -kinderen/
-
- Full Member
- Contacteer:
OMG... wat een extreme cases... Ge moogt al blij zijn dat ge iets mee krijgt van thuis uit... IMOludo schreef: ↑2 juli 2019, 18:47Je behoort volgens de wet het spaargeld van je kind als een goed huisvader te beheren.Didymus schreef: ↑2 juli 2019, 17:08
Bij Keytrade kan het zonder probleem (zichtrekening, spaarrekening, effectenrekening voor minderjarige), waarschijnlijk nog bij sommige andere banken. De wet is op dat vlak nogal vaag en de meeste banken durven zich er niet aan wagen.
Je kind kan je later aanklagen als het spaargeld dat op zijn boekje stond minder is geworden door te beleggen.Daar zijn al vonnissen over geweest. Een serieuze bank zal U trouwens meedelen dat als U het geld van uw minderjarig kind belegt u daarvoor een machtiging van de vrederechter nodig hebt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt wat Didymus zegt. Ik ben destijds naar de vrederechter mogen gaan omdat mijn ouders beleggingen hebben afgesloten voor mij, absurd maar realiteit.
Tegen uw kind zeggen dat je voor hem spaart,hem blij maken misschien met een dode mus als je gaat gokken/beleggen en zijn spaarboek gehalveerd is als het tegenzit.... goe bezig.jantubaman schreef: ↑2 juli 2019, 19:36OMG... wat een extreme cases... Ge moogt al blij zijn dat ge iets mee krijgt van thuis uit... IMOludo schreef: ↑2 juli 2019, 18:47
Je behoort volgens de wet het spaargeld van je kind als een goed huisvader te beheren.
Als je een artikel aanhaalt om je gelijk te bewijzen, dan zorg je er best wel voor dat je het zelf hebt gelezen en begrepen. Aandelen kopen voor je minderjarige kinderen is wettelijk niet verboden, zomaar verkopen zonder toestemming van de vrederechter mogelijk wel, net zoals de bank zou moeten verhinderen om de spaarrekening van je minderjarige kinderen leeg te maken (wat zelfs die "serieuze banken" in de praktijk niet doen).ludo schreef: ↑2 juli 2019, 18:47Je behoort volgens de wet het spaargeld van je kind als een goed huisvader te beheren.
Buy-and-hold is dus perfect toegelaten, traden uiteraard niet.
Ik heb het hier al eens gezegd: liever een reële kans dat de mus op de beurs kan uitgroeien tot een vette kalkoen, dan de zekerheid dat de mus over 20 jaar haar pluimen kwijt is door inflatie. Ik zal ervoor zorgen dat mijn kinderen tegen die tijd financieel geletterd genoeg zijn om dit te begrijpen.
.
Maar ik besef dat het vergeefse moeite is; iemand die beleggen steevast gelijkstelt aan gokken gaat dit nooit willen accepteren. Ja, ik heb het tegen jou, Jannie Haek.
Ik zou voor mijn kind willen beleggen als extra buffer, naast het spaarboekje. Elk kwartaal voor €100 of €200 aan fondsen kopen.
Persoonlijk zat ik aan DeGiro te denken om 3 tot max. 4 trackers te kopen en elk kwartaal in een andere 'kapitaliserende' tracker te stappen.
Kind krijgt natuurlijk nog zijn centjes op zijn spaarboek maar aan een rente van 0,11% is dat eigenlijk wasted money. Kunnen wij het evengoed zelf gebruiken als het kind 18 is eens de optelsom maken en goed afronden tot op het volgende rond getal (naar boven) en dat geven.
Persoonlijk zat ik aan DeGiro te denken om 3 tot max. 4 trackers te kopen en elk kwartaal in een andere 'kapitaliserende' tracker te stappen.
Kind krijgt natuurlijk nog zijn centjes op zijn spaarboek maar aan een rente van 0,11% is dat eigenlijk wasted money. Kunnen wij het evengoed zelf gebruiken als het kind 18 is eens de optelsom maken en goed afronden tot op het volgende rond getal (naar boven) en dat geven.
Ik heb het allicht in een ander draadje ook al eens geschreven: Ik beleg 80% van het spaargeld van onze (meerderjarige) dochter. Ze krijgt 2% intrest die ik haar op maandbasis uitbetaal. Tot op heden ( 4 jaar) was de jaarlijkse winst hoger en is die in principe voor mij. Mocht ik in 2020 geen 2% halen, dan moet ik bijpassen. ![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Dan heb je waarschijnlijk zelf niet goed het artikel gelezen. Er staat duidelijk te lezenDidymus schreef: ↑2 juli 2019, 21:17Als je een artikel aanhaalt om je gelijk te bewijzen, dan zorg je er best wel voor dat je het zelf hebt gelezen en begrepen. Aandelen kopen voor je minderjarige kinderen is wettelijk niet verboden, zomaar verkopen zonder toestemming van de vrederechter mogelijk wel, net zoals de bank zou moeten verhinderen om de spaarrekening van je minderjarige kinderen leeg te maken (wat zelfs die "serieuze banken" in de praktijk niet doen).ludo schreef: ↑2 juli 2019, 18:47Je behoort volgens de wet het spaargeld van je kind als een goed huisvader te beheren.
Buy-and-hold is dus perfect toegelaten, traden uiteraard niet.
Ik heb het hier al eens gezegd: liever een reële kans dat de mus op de beurs kan uitgroeien tot een vette kalkoen, dan de zekerheid dat de mus over 20 jaar haar pluimen kwijt is door inflatie. Ik zal ervoor zorgen dat mijn kinderen tegen die tijd financieel geletterd genoeg zijn om dit te begrijpen.
.
Maar ik besef dat het vergeefse moeite is; iemand die beleggen steevast gelijkstelt aan gokken gaat dit nooit willen accepteren. Ja, ik heb het tegen jou, Jannie Haek.
" Wanneer u de spaargelden[b] van uw kinderen wil investeren in aandelen,[/b] dan zal uw bankier u wellicht meedelen dat u de centen van uw kinderen ‘defensief’ moet beleggen en dat u een machtiging nodig heeft van de vrederechter. Zo evident is het dus niet. "
Onder in aandelen investeren versta ik " aandelen kopen "
[i"]Aandelen schenken kan u daarentegen wel. U kan dus aandelen eerst zelf aankopen, met eigen vermogen welteverstaan, en die aandelen nadien schenken aan uw kind.[/i]"
Ik heb bij Keytrade, voordien bij Rabobank, effectenrekeningen op naam van mijn kinderen (niet op mijn naam met begunstigde). Buy & hold, nooit vragen over gekregen.
Daaraan zie je de ethiek van een bank, enkel beleggen en geld cashen in hun doel,bescherming voor het kind zijn spaargeld is er niet.
De bank zou wel eens een deftig probleem kunnen krijgen als het kind naar de vrederechter zou stappen, en U op uw beurt de bank zou aanklagen omdat U geen toestemming van de vrederechter hebt kunnen voorleggen, en ze alsnog aandelen hebben gekocht met het spaargeld van het kind.
Maar in de praktijk zal zoiets zelden gebeuren of in de media verschijnen.
M'n kinderen zouden me moeten aanklagen als ik hun spaargeld jarenlang aan 0,11% zou bevriezen.
Kan je perfect doen, maak gewoon een extra effectenrekening onder je eigen account (noem die bv Kevva junior) en beleg daar voor je kind. Zou zeker geen account aanmaken op naam van het kind, levert alleen maar problemen op, denk bv aan belasting aangifte.Kevva schreef: ↑2 juli 2019, 21:29 Ik zou voor mijn kind willen beleggen als extra buffer, naast het spaarboekje. Elk kwartaal voor €100 of €200 aan fondsen kopen.
Dat zou ik niet doen, is eigenlijk diefstal, geld dat het kind van familie krijgt is niet jouw geld. De belofte aan jezelf om het op te tellen en te gebruiken kan of wil je misschien niet hard maken 18 jaar later, ofwel zet je dat op een spaarboek, ofwel kom je met de schenker overeen dat je het mag investeren. Het is trouwens beter dat je je kids van jongs af leert sparen om iets te kopen, zodat ze geld besef krijgen, een eigen spaarboek is een goeie eerste stap om vertrouwd te geraken met geld beheer. Lijkt mij in elk geval beter dan wekelijks wat zakgeld om op te brassen en pas op 18 jaar een som geld ter beschikking te stellen, in de hoop dat die een week later ook niet opgebrast is.Kevva schreef: ↑2 juli 2019, 21:29 Kind krijgt natuurlijk nog zijn centjes op zijn spaarboek maar aan een rente van 0,11% is dat eigenlijk wasted money. Kunnen wij het evengoed zelf gebruiken als het kind 18 is eens de optelsom maken en goed afronden tot op het volgende rond getal (naar boven) en dat geven.
-
- Hero Member
- Contacteer: