Maandelijks beleggen voor je kind
TIP
Re: Maandelijks beleggen voor je kind
Dat zijn invloeden die uit economische toestanden voortvloeien.
En niet door bewust te beleggen in risico produkten zoals aandelen enz; en je daardoor het kapitaal in de weegschaal legt.
Dat is enkel om te bepalen of een bepaald product geschikt is voor de persoon die erin wil handelen. Risico is relatief en wat jij voorstelt wordt nergens wettelijk zo omschreven.
Je kan ermee winnen of verliezen als je in de plaats ervan aandelen koopt.
Met je eigen geld doe je wat je wil, met het spaargeld van het kind is dit wettelijk gebonden aan regels.
Wat ga je uitleggen aan je kind als je verkeerd gegokt hebt en een deel van zijn spaargeld ( eigen geld door klusjes - giften van oma en opa voor goede schoolresultaten - andere giften enz; enz. ) voor een deel hebt verloren door aandelen te kopen
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Ludo, zolang je het gokken blijft noemen maak je een ernstige discussie hierover onmogelijk, probeer dat nu toch eens te begrijpen.
Ik ga er niet verder over discusieren. Ieder zijn gedacht erover.
Hoop dat je met het spaargeld van je kind dat je belegt in aandelen goede resultaten boekt.
In het andere geval als je verlies maakt hoop ik voor jou dat je kind zich niet tegen jou keert via de vrederechter,omdat je deel van zijn spaargeld verloren hebt door aandelen te kopen,want dan ga je een vonnis krijgen dat je het tekort zult moeten bijpassen.En daar twijfel ik geen seconde aan.
Iets waarvan je op voorhand niet kunt zeggen dat het je winst gaat opleveren is in mijn ogen " gokken "
Een lotto invullen is hopen op winst, maar je kan evengoed niets winnen, en ben je geld ( je inzet)verloren.
Je gokt dus op winst maken.
Met aandelen is dit niet anders.
Hoeveel zijn er al niet die hun kapitaal verspeeld hebben door aandelen te kopen en gehoopt hadden iets te winnen??? Die hebben dan verkeerd gegokt of verkeerde keuze gemaakt.
Ik weet niet wat jij je bij het vermogen van mijn kinderen inbeeldt, maar mijn eigen vermogen is vandaag en zal over 15-20 jaar een veelvoud zijn van wat ik mijn kinderen zou verschuldigd zijn, zelfs in het bijzonder onwaarschijnlijke scenario waar de voor hen aangekochte kwaliteitsholdings niks meer waard zijn.
Iets (spaarrekening) waar je vandaag vrij zeker van weet dat het over een periode van 20 jaar tot een reëel verlies van minstens 40% van het kapitaal zal leiden met een zeer beperkt opwaarts potentieel, hoe noem je dat dan? Crimineel is inderdaad het woord, ja.
De vergelijking met de lotto slaat werkelijk nergens op, daar weet je met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je je inzet volledig zal verliezen. Op de beurs zal je al erg je best moeten doen om met een defensieve strategie de kansen zou zo erg tegen jou te doen keren. Er bestaat daarentegen geen enkele winstgevende strategie om de lottocijfers in te vullen; de mathematische winstkanst is dusdanig in je nadeel dat het rationeel gesproken compleet onverantwoord is om daar ook maar 1 EUR in te stoppen.
Als je erin slaagt om echt je volledig inleg te verliezen op de beurs, dan heb je onverantwoorde risico's genomen die je perfect vooraf had kunnen vermijden en dan ben je inderdaad aan het gokken geweest. Dat heeft echter niks te maken met gespreid beleggen met een horizon van 20 jaar. Opnieuw een non-argument dus.
Kan goed zijn, maar oma en opa storten gedurende 18 jaar elk jaar 1000 of meer euro rechtstreeks op het kind zijn spaarboekje. Je hebt pech gehad met je aandelen die je van het spaarboekje (zijn eigendom ) gekocht hebt en deftig verlies geleden of is nog niet de moment om die aandelen terug te verhandelen...Didymus schreef: ↑3 juli 2019, 13:36Ik weet niet wat jij je bij het vermogen van mijn kinderen inbeeldt, maar mijn eigen vermogen is vandaag en zal over 15-20 jaar een veelvoud zijn van wat ik mijn kinderen zou verschuldigd zijn, zelfs in het bijzonder onwaarschijnlijke scenario waar de voor hen aangekochte holdings niks meer waard zijn.
Leg het dan maar uit aan oma en opa en je kind als die gehoopt had te kunnen beschikken over zijn spaartegoed om een droom waar te maken op zijn 18/19 de verjaardag want dan is hij meerderjarig en mag hij wettelijk over zijn eigen geld beschikken..
Kinderen zijn daar heel gevoelig voor als je speelt met " hun geld " wat ze ver of gekregen hebben..;
Je "goed bedoeldheid" zal zeker niet in dank aanvaard worden dan...
Laatst gewijzigd door ludo op 3 juli 2019, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het echt een issue zou worden, dan neem ik de aandelen wel over en schrijf ik 18.000 EUR + gemiddelde interest over de rekening van mijn kind. Denk je nu echt dat zo'n doemscenario enige indruk maakt?
Laatst gewijzigd door Didymus op 3 juli 2019, 14:00, 3 keer totaal gewijzigd.
nee zeker niet. en is ook niet de bedoeling. Voor alles zal wel een oplossing zijn ...maar bij het kind zal wel blijven hangen dat je met zijn eigendom/geld gespeeld hebt door er aandelen van te kopen, en je dit risico eigenlijk met je eigen geld had moeten doen, en niet met het verkregen geld dat op het kind zijn spaarboekje stond.
Ik zou me in dat geval harder schamen over mijn falen in de financiële opvoeding van mijn kind, dan over het virtueel verlies van die aandelen, dat kan ik je verzekeren.
Je kan je kind nog zo goed financieel voorbereiden, als hij later het door vensters en deuren uitgeeft,zal dat dan misschien zijn omdat je hem geleerd hebt dat je met aandelen geld kan winnen als de nood het hoogst is.
De nood het hoogst? Waar heb je het toch over? Ik ben hier al de hele tijd een lans aan het breken voor een beleggingshorizon van minstens 20 jaar...
Als mijn kind uit deze strategie onthoudt dat je aandelen snel geld kan verdienen, dan moet er toch meer misgelopen zijn in de opvoeding dan enkel dat.
Als mijn kind uit deze strategie onthoudt dat je aandelen snel geld kan verdienen, dan moet er toch meer misgelopen zijn in de opvoeding dan enkel dat.
Het gezegde :zeker de banken: " lange beleggingshorizon " zeggen ze al jaren, en ieder jaar schuift de horizon één jaar op. Je weet nooit op voorhand wanneer het de moment is om je aandelen te verkopen als je winst wil maken. Rekening houdende met de inflatie of geldontwaarding.
Je lange beleggingshorizon kan aldus evengoed al 25 /30 jaar of misschien komt die er wel nooit.
?
En intussen spelen zij wel met jouw geld en het geld van je kids, en rekenen je daarvoor allerlei kosten aan.
Je lange beleggingshorizon kan aldus evengoed al 25 /30 jaar of misschien komt die er wel nooit.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
En intussen spelen zij wel met jouw geld en het geld van je kids, en rekenen je daarvoor allerlei kosten aan.
Dat gaat niet over zelf beleggen in aandelen. Dat is eerder een uitspraak over hun eigen gestructureerde producten waar de bank, ongeacht de prestaties, ieder jaar de beheerstkosten opstrijkt. Daar pleit ik toch evenmin voor?