zeezoutjes versus de bel20 tracker
TIP
Re: zeezoutjes versus de bel20 tracker
jvdc schreef: ↑2 juli 2019, 12:00Dag Zeezout. Bedankt voor je knappe werk.zeezout schreef: ↑1 juli 2019, 09:47
Noot : Ambitie van de Zeezoutjes is om aan te tonen dat je ook zonder huiswerk te maken je met simpele belgische aandeeltjes een mooi rendement kunt halen gewoon door paar simpele regeltjes te volgen en je door weer en wind aan je strategie te houden.
Ambitie is niet om te bewijzen dat deze strategie de beste is, dat is ze ook niet.
Voel me er zelf al 25 jaar goed bij, als ik ooit verander van strategie zal het een nog simpeler strategie zijn.
100 % IDWA bijvoorbeeld. Vermoedelijk haal je met IDWA gelijkaardige of zelf betere resultaten, ga dat eens uitrekenen als ik veel tijd (en goesting heb.
geniet van de zomer en tot in september
Zelf volg ik in grote lijnen de bogleheads filosofie dus ik vind het interessant dat je de vergelijking maakt met IWDA.
Als ik ooit de overstap naar individuele aandelen maak zou ik dat ook willen doen met een minimum aan huiswerk. Echter, als ik jou analyse goed interpreteer is het moeilijk om de IWDA index te verslaan terwijl een afwijkende strategie wel meer inspanning vraagt. Bovendien zijn dividendaandelen fiscaal minder interessant?
Tenslotte heb je met enkel Belgische aandelen minder geografische diversificatie. Ik vermoed dat je meer risico loopt op een structurele underperformance? Bijvoorbeeld bij een langdurige regeringscrisis in België of een harde Brexit, om maar twee factoren te noemen? Of schat ik dat diversificatierisico slecht in? Ik weet dat enkele forumleden net beweren dat het diversificatierisico kleiner is als je geen random set aan bedrijven selecteert. En bovendien dat veel bedrijven internationaal georiënteerd zijn dus dat je op die manier sowieso internationale spreiding hebt.
Gegeven mijn eerste twee bedenkingen (en eventueel de derde): zou je iemand aanraden de overstap te maken van IWDA naar (Belgische) individuele aandelen? Het feit dat je dit al 25 jaar doet en nog niet bent overgestapt naar IWDA doet me vermoeden dat je toch nog net iets meer in jouw strategie gelooft?
eventjes rap gekeken wat het resultaat zou geweest zijn als je 200K in iwda zou gestoken hebben bij de start van deze portefeuilles
als ik goed reken 297K, zeezoutjes classic 315K en groei 327K blijven er nipt voor.
geen wereldschokkend verschil.
heb zelf wat iwda, en zal het nog wel wat uitbreiden als ik geen inspiratie heb wat te doen met overtollige cash.
ik geloof niet dat Belgische bedrijven het significant slechter/beter gaan doen dan hun buitenlandse sectorgenoten bij lange regeringsonderhandelingen,
brexit en andere thema's komen en gaan, laat dat allemaal aan mij voorbij gaan.
Buiten de dividendgroei hou ik enkel de LT rente bij. om verhouding aandelen/obligaties te bepalen.
Deze eeuw nog geen obligatie moeten kopen ,
zal nooit iemand aanraden om van iwda over te stappen op individuele aandelen.
statistisch gezien zal je meestal met iwda achteraf gezien beter af zijn.
om 'advies' te kunnen geven moet je iemand zijn situatie, doelstellingen, enz... kennen.
denk ook niet dat mijn simpel regeltje nog 25 jaar significant de beurs gaat blijven kloppen.
Ik stam nog uit de tijd dat je volgende morgen (of in le soir midi) de beurskoersen in de krant volgde.
denk dat het minder en minder realistisch wordt om een strategie te ontwikkelen die de consistent alle computers klopt.
enige bedenking over iwda. US heeft daar een heel groot gewicht, als daar iets gebeurt waardoor ze significant slechter presteren , of de USD onderpresteert heb je als niet USD resident een extra risico.
Als het daar extra goed gaat, natuurlijk ook mogelijkheid voor extra rendement. risk gaat altijd in 2 richtingen.
Vandaar dat in mijn 'strategie' staat IWDA (en gelijkaardige producten) max 10%.
Voorlopig nog hele weg te gaan voordat ik daar zit.
in ieder geval succes gewenst.
als ik goed reken 297K, zeezoutjes classic 315K en groei 327K blijven er nipt voor.
geen wereldschokkend verschil.
heb zelf wat iwda, en zal het nog wel wat uitbreiden als ik geen inspiratie heb wat te doen met overtollige cash.
ik geloof niet dat Belgische bedrijven het significant slechter/beter gaan doen dan hun buitenlandse sectorgenoten bij lange regeringsonderhandelingen,
brexit en andere thema's komen en gaan, laat dat allemaal aan mij voorbij gaan.
Buiten de dividendgroei hou ik enkel de LT rente bij. om verhouding aandelen/obligaties te bepalen.
Deze eeuw nog geen obligatie moeten kopen ,
zal nooit iemand aanraden om van iwda over te stappen op individuele aandelen.
statistisch gezien zal je meestal met iwda achteraf gezien beter af zijn.
om 'advies' te kunnen geven moet je iemand zijn situatie, doelstellingen, enz... kennen.
denk ook niet dat mijn simpel regeltje nog 25 jaar significant de beurs gaat blijven kloppen.
Ik stam nog uit de tijd dat je volgende morgen (of in le soir midi) de beurskoersen in de krant volgde.
denk dat het minder en minder realistisch wordt om een strategie te ontwikkelen die de consistent alle computers klopt.
enige bedenking over iwda. US heeft daar een heel groot gewicht, als daar iets gebeurt waardoor ze significant slechter presteren , of de USD onderpresteert heb je als niet USD resident een extra risico.
Als het daar extra goed gaat, natuurlijk ook mogelijkheid voor extra rendement. risk gaat altijd in 2 richtingen.
Vandaar dat in mijn 'strategie' staat IWDA (en gelijkaardige producten) max 10%.
Voorlopig nog hele weg te gaan voordat ik daar zit.
in ieder geval succes gewenst.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zeezout, in je signature staat hetvolgende: luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Waarom overweeg je dan niet gewoon een tracker op Dividend Kings/ Aristocrats?
Of heeft dat te maken met buitenlandse R.V. ?
Zelf ook niet meer dan 10% in IWDA, maar om heel andere reden: spreiding van risico.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, in dit geval in de VS (bedrog, overheid, reglementering, risico op inbeslagname zoals goud , ...).
Voor 1 keer iets in het Engels: The impossible is not possible (moto van IBM in de jaren '70).
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, in dit geval in de VS (bedrog, overheid, reglementering, risico op inbeslagname zoals goud , ...).
Voor 1 keer iets in het Engels: The impossible is not possible (moto van IBM in de jaren '70).
Dus je hebt zo'n 5% in de US en 5% verspreid over de rest van de onwikkelde aandelenmarkten.
Waar zitten je andere 90%?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt dus 5% in de US, 5% in de andere ontwikkelde markten.zeezout schreef: ↑4 juli 2019, 12:55 enige bedenking over iwda. US heeft daar een heel groot gewicht, als daar iets gebeurt waardoor ze significant slechter presteren , of de USD onderpresteert heb je als niet USD resident een extra risico.
Zitten de andere 90% in Belgie?
Vind je dit geen gevaar?
- Belgie staat ergens tussen 20-25 in de GDP wereldrangschikking; <1% van het totaal.
- Belgische aandelen maken ongeveer 3% uit van de wereldaandelenmarkt (als ik me niet vergis)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als ik naar de grootste posities kijk van IWDA dan zijn dit de grootste bedrijven. Microsoft, Apple, Amazone, Facebook, ....zeezout schreef: ↑4 juli 2019, 12:55
Dit zijn bedrijven die over de hele wereld verkopen. Maar deze staan als US geclassificeerd.
Valt het gewicht US dan niet uiteindelijk mee?
Ja dat is zo'n typisch indexbelegger argument dat het land van notering = het land waar dat bedrijf actief is.Hilfje schreef: ↑4 juli 2019, 15:43Als ik naar de grootste posities kijk van IWDA dan zijn dit de grootste bedrijven. Microsoft, Apple, Amazone, Facebook, ....zeezout schreef: ↑4 juli 2019, 12:55
Dit zijn bedrijven die over de hele wereld verkopen. Maar deze staan als US geclassificeerd.
Valt het gewicht US dan niet uiteindelijk mee?
Je kan in België ook gerust een mandje samenstellen dat wereldwijd actief is.
Ik bereken mijn geografische spreiding aan de hand van de omzetcijfers van het bedrijf in kwestie. Haal je zo uit het jaarverslag.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
mmmh, kan je zeezout en sparspaar als "typisch indexbelegger" beschrijven? Ik dacht dat ze eerder het tegengestelde waren.
Sprak enkel over Ishares - Blackrock max 10%. Er zijn ook nog andere wereldwijde ETF's zoals XDWD en die van Vanguard.
Daarnaast ook Belgische aandelen en goud.
Stel: een rampzalige aardbeving vaagt een groot deel van Californie weg. Noodtoestand. Inbeslagname van de tegoeden van Ishares (direct een vette kluif). Buitenlanders kunnen naar hun IWDA-fondsen fluiten.
Oei ik denk dat je nog eens moet lezen hoe ETF's werken. En onderzoeken Is war bezit. Concreet ishares bezit niet de aandelen die in de ishares fondsen zitten.
Niet in dit topic maar in andere topics algemeen heb ik die kritiek op overwegen Belgische aandelen al verschillende keren gezien. Hoe Belgisch is een AB Inbev echt?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Vandaag in De Tijd: https://www.tijd.be/markten-live/homepa ... 43233.html
De suksesvolle en steenrijke belegger heer Van Beuningen zit op 1 lijn met Zeezout. We zitten dus goed.
De suksesvolle en steenrijke belegger heer Van Beuningen zit op 1 lijn met Zeezout. We zitten dus goed.