SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Het Zwitserse inspectiebedrijf SGS heeft 4% van haar bedrijfsactiviteiten verkocht voor $335 miljoen. Het gaat om een Amerikaanse afdeling die diensten levert aan de petrochemische sector.
https://www.sgs.com/en/news/2019/06/sgs ... l-partners
Overigens heb ik gisteren bekeken of ik concurrent Bureau Veritas ook niet in mijn portefeuille zou opnemen. Eerder niet gedaan omdat SGS betere fundamentals heeft, maar misschien toch de moeite waard om ook BV toe te voegen. Staat fair gewaardeerd. Beslissing over een week.
https://www.sgs.com/en/news/2019/06/sgs ... l-partners
Overigens heb ik gisteren bekeken of ik concurrent Bureau Veritas ook niet in mijn portefeuille zou opnemen. Eerder niet gedaan omdat SGS betere fundamentals heeft, maar misschien toch de moeite waard om ook BV toe te voegen. Staat fair gewaardeerd. Beslissing over een week.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Ik heb de cijfers van dit bedrijf eens vluchtig bekeken en een paar zaken vallen me op in vergelijking met de meeste aandelen in je portefeuille. Is er een bepaalde reden waarom je dit accepteert bij dit bedrijf?
schuld/FCF bedraagt ruim 8 keer. De afgelopen twee jaar zelf 10 keer.
activa/eigenvermogen bedraagt 6 keer.
dekking van de vaste kosten door de operationele winst maar 3 keer.
Vooral dat laatste lijkt me toch wel tegen je ondergrens aan te zitten?
Ook wordt er jaarlijks beduidend minder geïnvesteerd dan er wordt afgeschreven maar dit komt waarschijnlijk omdat het een bedrijf is dat weinig vaste activa heeft?
schuld/FCF bedraagt ruim 8 keer. De afgelopen twee jaar zelf 10 keer.
activa/eigenvermogen bedraagt 6 keer.
dekking van de vaste kosten door de operationele winst maar 3 keer.
Vooral dat laatste lijkt me toch wel tegen je ondergrens aan te zitten?
Ook wordt er jaarlijks beduidend minder geïnvesteerd dan er wordt afgeschreven maar dit komt waarschijnlijk omdat het een bedrijf is dat weinig vaste activa heeft?
Laatst gewijzigd door sjarel123 op 24 juni 2019, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De zaken die je opsomt zijn dingen waar ik niet naar kijk.
De nettoschuld/FCF bedraagt 4,4. Dat is niet laag (<3) maar ook niet verhoogd (>7) of problematisch (>10).
Allez, ik zal mijn tabel hier maar al posten, met datgene waar ik belang aan hecht. Ik heb daarnet toch besloten om eerstdaags in te stappen, met de kleine 1% cashpositie die ik nog heb en dan wat gedeeltelijke verkopen van mijn drie duurste posities: RATIONAL, Chr. Hansen en Illumina. Bureau Veritas noteert aan 19,9x de vrije kasstroom van 2018 - concurrent SGS die ik ook heb aan 25,4.
Consensus-verwachtingen van analisten volgens Refinitiv:
Organische omzetgroei:
2019: +4,0%
2020: +4,6%
2021: +4,7%
Vrije kasstroom en marge:
2019: €482 mio - 9,5%
2020: €493 mio - 9,3%
2021: €564 mio - 10,2%
Nettoschuld: (zeer onbetrouwbaar omdat je niet weet wat voor overnames er nog kunnen volgen)
2019: €1885 mio
2020: €1647 mio
2021: €1364 mio
Momenteel zijn ze bij Bureau Veritas bezig met hun 'Move For Cash'-programma, bedoeld om hun vrije kasstroom te verbeteren. SGS haalt de laatste jaren gemiddeld een vks-marge van zo'n 10,5%.
EDIT: Ook belangrijk om te melden is dat investeringsmaatschappij Wendel 35,3% van de aandelen had eind vorig jaar (zij hebben BV in 2007 naar de beurs gebracht) en 51,4% van de stemrechten.
Dit is wat Wendel vorig jaar te zeggen had ivm BV: "The TIC (Testing, Inspection and Certification) market benefits from strong fundamental and long-term growth trends such as new regulations, increasing demand for security and traceability, ageing industrial assets and corporate brand and image protection. Bureau Veritas is ideally positioned to continue to benefit from the increasing outsourcing of the TIC market and from ongoing consolidation in a sector which remains largely fragmented."
De nettoschuld/FCF bedraagt 4,4. Dat is niet laag (<3) maar ook niet verhoogd (>7) of problematisch (>10).
Allez, ik zal mijn tabel hier maar al posten, met datgene waar ik belang aan hecht. Ik heb daarnet toch besloten om eerstdaags in te stappen, met de kleine 1% cashpositie die ik nog heb en dan wat gedeeltelijke verkopen van mijn drie duurste posities: RATIONAL, Chr. Hansen en Illumina. Bureau Veritas noteert aan 19,9x de vrije kasstroom van 2018 - concurrent SGS die ik ook heb aan 25,4.
Consensus-verwachtingen van analisten volgens Refinitiv:
Organische omzetgroei:
2019: +4,0%
2020: +4,6%
2021: +4,7%
Vrije kasstroom en marge:
2019: €482 mio - 9,5%
2020: €493 mio - 9,3%
2021: €564 mio - 10,2%
Nettoschuld: (zeer onbetrouwbaar omdat je niet weet wat voor overnames er nog kunnen volgen)
2019: €1885 mio
2020: €1647 mio
2021: €1364 mio
Momenteel zijn ze bij Bureau Veritas bezig met hun 'Move For Cash'-programma, bedoeld om hun vrije kasstroom te verbeteren. SGS haalt de laatste jaren gemiddeld een vks-marge van zo'n 10,5%.
EDIT: Ook belangrijk om te melden is dat investeringsmaatschappij Wendel 35,3% van de aandelen had eind vorig jaar (zij hebben BV in 2007 naar de beurs gebracht) en 51,4% van de stemrechten.
Dit is wat Wendel vorig jaar te zeggen had ivm BV: "The TIC (Testing, Inspection and Certification) market benefits from strong fundamental and long-term growth trends such as new regulations, increasing demand for security and traceability, ageing industrial assets and corporate brand and image protection. Bureau Veritas is ideally positioned to continue to benefit from the increasing outsourcing of the TIC market and from ongoing consolidation in a sector which remains largely fragmented."
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
De Finse fabrikant van liften en roltrappen KONE zou volgens geruchten van de Duitse beursnieuwsdienst PLATOW een bod voorbereiden op de liftentak van ThyssenKrupp. Die divisie zou de enige cash cow van het concern zijn. Volgens de nieuwsbrief zou die divisie €12 à €15 miljard waard zijn. KONE zou al toezeggingen hebben van banken ivm financiering.
De koers van ThyssenKrupp stijgt met meer dan 3%. KONE daalt 0,3%.
EDIT: Ik zie nu dat er blijkbaar in mei ook al geruchten waren over een bod.
EDIT 2: Het plan van ThyssenKrupp is om haar divisie Elevator Technology naar de beurs te brengen, vermoedelijk in 2020, al staat de RvB in principe ook open voor een verkoop aan een concurrent. De laatste optie is echter niet evident want de personeelsafgevaardigden die de helft van de RvB innemen vrezen dan voor een hoop ontslagen; ook zou zo'n monsterfusie op een njet van de mededingingsautoriteiten kunnen stoten. In het wereldje zijn er nu amper 4 echt grote spelers die er toe doen.
EDIT 3: Analist van Barclays reageert dat een verkoop ipv een IPO alsmaar meer waarschijnlijk wordt. Consolidatie is economisch zinvoller dan een IPO.
De koers van ThyssenKrupp stijgt met meer dan 3%. KONE daalt 0,3%.
EDIT: Ik zie nu dat er blijkbaar in mei ook al geruchten waren over een bod.
EDIT 2: Het plan van ThyssenKrupp is om haar divisie Elevator Technology naar de beurs te brengen, vermoedelijk in 2020, al staat de RvB in principe ook open voor een verkoop aan een concurrent. De laatste optie is echter niet evident want de personeelsafgevaardigden die de helft van de RvB innemen vrezen dan voor een hoop ontslagen; ook zou zo'n monsterfusie op een njet van de mededingingsautoriteiten kunnen stoten. In het wereldje zijn er nu amper 4 echt grote spelers die er toe doen.
EDIT 3: Analist van Barclays reageert dat een verkoop ipv een IPO alsmaar meer waarschijnlijk wordt. Consolidatie is economisch zinvoller dan een IPO.
De Deense fabrikant van probiotica en natuurlijke kleurstoffen Chr. Hansen kwam daarnet onverwacht met Q3 resultaten, een week vroeger dan voorzien. Reden is een omzetwaarschuwing: ipv een organische groei van 9 à 11% over het volledige jaar voorziet het bedrijf nu een organische groei van 7 à 8%. Te wijten aan mindere resultaten bij natuurlijke kleurstoffen en probiotica voor vee + zwakkere vraag in emerging markets.
Dat gaat wellicht flink afgestraft worden morgen want het aandeel staat peperduur. Enfin, ik ga er morgen niet op terugkomen.
Vrije kasstroom zal wat hoger uitkomen dan vorig jaar ipv iets lager omdat bepaalde investeringen naar volgend jaar worden verschoven. Er werd beslist om een speciaal dividend uit te keren.
Dat gaat wellicht flink afgestraft worden morgen want het aandeel staat peperduur. Enfin, ik ga er morgen niet op terugkomen.
Vrije kasstroom zal wat hoger uitkomen dan vorig jaar ipv iets lager omdat bepaalde investeringen naar volgend jaar worden verschoven. Er werd beslist om een speciaal dividend uit te keren.
Vrijdag een positie genomen in Sensata met de opbrengst van gedeeltelijke verkopen van mijn duurste aandelen. Het Amerikaanse Sensata is een bedrijf met $3,5 miljard omzet en is een van de wereldleiders in automotive sensors. Voor een zeer cyclisch bedrijf naar mijn goesting wat te veel schulden, maar wel een interessante sector, hoge en zeer stabiele marges, zeer flexibele kostenstructuur, dat cijfers publiceert over organische omzetgroei, en waarbij een organische groei op lange termijn van gemiddeld 3,5% per jaar mogelijk is, wat voor mij voldoende is. Het aandeel noteert aan 17,3x de vrije kasstroom van vorig jaar. Voor 2021 voorzien analisten een vrije kasstroom van $635 miljoen en een bijhorende marge van 16,4%. In het eerste kwartaal van 2019 steeg de omzet organisch met 0,8% - voor het hele jaar mikt men op een organische groei van 1 à 4%.
De verkoop van sensors is goed voor 78% van de groepsomzet. De rest komt van de verkoop van allerhande componenten voor diverse toepassingen. De eindmarkten zijn 60% automotive, 16% HVOR (zware en off-road vehicles voor landbouw, mijnbouw, bouwsector en transport) en 24% others (industrie, luchtvaart, HVAC,...). De omzet is evenwichtig verdeeld over de Americas (37%), Europa (24%) en Azië (39%).
Sensata was tot 2006 een divisie van Texas Instruments, toen het in handen kwam van private equity-speler Bain Capital. In 2010 bracht Bain het bedrijf naar de beurs.
De verkoop van sensors is goed voor 78% van de groepsomzet. De rest komt van de verkoop van allerhande componenten voor diverse toepassingen. De eindmarkten zijn 60% automotive, 16% HVOR (zware en off-road vehicles voor landbouw, mijnbouw, bouwsector en transport) en 24% others (industrie, luchtvaart, HVAC,...). De omzet is evenwichtig verdeeld over de Americas (37%), Europa (24%) en Azië (39%).
Sensata was tot 2006 een divisie van Texas Instruments, toen het in handen kwam van private equity-speler Bain Capital. In 2010 bracht Bain het bedrijf naar de beurs.
Tijd voor een zesmaandelijkse performance-update. Mijn portefeuille steeg dit jaar met 20,8% excl. dividenden en vóór kosten en taksen. Midden maart de switch gemaakt van value investing naar quality investing. Had ik mijn value-aandelen behouden dan was de return amper 5,7% geweest (excl. dividenden en vóór kosten en taksen), weliswaar met een cash-positie van 27% (RPS, Publicis, RTL, Strabag, Rexel, Sto, Sioen, Intertrust, Schaeffler). Eind februari heb ik Covestro en Bekaert verkocht vanwege te slechte fundamentals. Had ik die ook behouden dan was de return een schamele 4,6% geweest, met een cash-positie van 5%. Mijn portefeuille noteert aan 32,6x de vrije kasstroom van vorig jaar en aan 23,4x de vrije kasstroom verwacht door analisten voor 2021.
Die +20,8% is van midden maart tot nu?
Maar nee, dat is ytd.
98 transacties dit jaar, dus Binck en de fiscus gaan tevreden zijn Bedoeling is wel dat het aantal in de toekomst heel beperkt blijft.
Een mooi resultaat! Veel aandelen in je portefeuille, behoorlijk wat opvolgwerk. Maar dat is je volgens mij wel toevertrouwd. :-)
Ik houd o.a. wolters kluwer ook al een tijdje in de gaten, maar dat aandeel blijft maar stijgen. De waardering is tov de afgelopen jaren wel erg opgelopen.
Ik houd o.a. wolters kluwer ook al een tijdje in de gaten, maar dat aandeel blijft maar stijgen. De waardering is tov de afgelopen jaren wel erg opgelopen.
Koers van het Zweedse 3D-metrologiebedrijf Hexagon krijgt een klap van 13% na een omzetwaarschuwing. Wegens de handelsoorlog met China ondervindt het bedrijf ginder problemen. Organische omzetdaling van 1% in Q2. Aangepaste EBIT zou wel hoger uitvallen dan vorig jaar.
Bedrijf neemt maatregelen om het tij te doen keren en laat 700 werknemers afvloeien, wat moet resulteren in een jaarlijkse kostenbesparing van €51 miljoen tegen eind volgend jaar.
Op 26 juli komt het bedrijf met halfjaarresultaten.
https://hexagon.com/news/press-releases ... ID=1706647
EDIT:
* 05-Jul-2019 10:40:16 - HEXAGON CEO SAYS IN JUNE SEVERAL ORDERS WERE CANCELLED OR POSTPONED DUE TO THE UNCERTAINTY IN THE ELECTRONICS - MOBILE PHONE HANDSETS PRODUCTION - SECTOR IN CHINA
* 05-Jul-2019 10:41:42 - HEXAGON CEO SAYS STILL REVIEWING PERFORMANCE AT SPECIFIC CUSTOMERS AND IN GEOGRAPHIES OUTSIDE OF CHINA, BUT “THE REST OF THE BUSINESS PERFORMED MORE OR LESS IN LINE WITH EXPECTATIONS”
(Reuters)
Bedrijf neemt maatregelen om het tij te doen keren en laat 700 werknemers afvloeien, wat moet resulteren in een jaarlijkse kostenbesparing van €51 miljoen tegen eind volgend jaar.
Op 26 juli komt het bedrijf met halfjaarresultaten.
https://hexagon.com/news/press-releases ... ID=1706647
EDIT:
* 05-Jul-2019 10:40:16 - HEXAGON CEO SAYS IN JUNE SEVERAL ORDERS WERE CANCELLED OR POSTPONED DUE TO THE UNCERTAINTY IN THE ELECTRONICS - MOBILE PHONE HANDSETS PRODUCTION - SECTOR IN CHINA
* 05-Jul-2019 10:41:42 - HEXAGON CEO SAYS STILL REVIEWING PERFORMANCE AT SPECIFIC CUSTOMERS AND IN GEOGRAPHIES OUTSIDE OF CHINA, BUT “THE REST OF THE BUSINESS PERFORMED MORE OR LESS IN LINE WITH EXPECTATIONS”
(Reuters)
Nee dat denk ik juist niet,
Zoals gpv1 aangeeft in de openingpost van de thread
Zoals gpv1 aangeeft in de openingpost van de thread
Als ik het rendement van zijn portefeuille sinds 1/1/2017 zie, kan ik de begrijpen waarom hij zou denken dat hij zijn strategie moet aanpassen; begin dit jaar was de portefeuille teruggevallen tot een stuk onder de waarde van 1/1/2017; daar waar een breed gespreide aandelenportefeuille in het begin van dit jaar ongeveer even hoog stond als begin 2017, en nu meer dan 20% hoger dan 30 maanden geleden; 30 maanden zonder opbrengst met al de volatiliteit en risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.