Rente First rekening Ethias over 2008
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Rente First rekening Ethias over 2008
maria schreef: Hier mijn mail aan Ethias,
Betreft de First Invest.
In 2009 werd er geen bonus toegekend voor het voorbije jaar. Wegens het slechte resultaat van het Ethias Invest Fund.
Als belegger in dit fonds meen ik recht te hebben om hoeveel verlies het hier gaat.(in procent)
Veronderstel dat het om 10% gaat, dan is mijn volgende vraag.
Veronderstel dat het fonds in de loop van 2009 met 5% stijgt, men komt dan uit op 95% van de originele waarde. Dan is mijn vraag.
A) Wordt er dan een bonus uitgekeerd van 4,5% en wordt de rest aangezuiverd via opgebouwde en toekomstige reserves. Want 10% van de eventuele winst gaat naar de reserves.
Men spreekt in de brochure wel over een jaarlijks netto rendement.
B) Wordt er alleen een bonus uitgekeerd in geval men effectief op winst staat (dus meer dan 100%)?
Wat dan niet klopt men de brochure.
C) Wat gebeurt er met het verlies dat gemaakt wordt, doordat sommige mensen zich nu effectief terugtrekken, waardoor het verlies nog groter wordt voor zij die blijven?
In het geval van antwoord A, wordt het dus aangezuiverd door de toekomstige reserves?
D) In geval van antwoord B, komt het ook op de nek van de blijvers?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Mevrouw, mijnheer,
Bij deze bevestigen wij u ontvangst van uw bericht. Wij zullen er zospoedig mogelijk gevolg aan geven.
Vriendelijke groeten,
XXXXX
Dus niet onmiddelijk een antwoord. Het was echt geen robot, die antwoordde. Trouwens reeds gisterenmorgen verstuurd, er stond ook een naam onder.
Nu voor mij is het duidelijk, alleen indien het antwoord A is. Dan blijf ik.
Dit staat dus ook zo in de brochure, indien men dus in 2008 verlies deed.Zou dit in 2009 niet mogen meetellen, volgens mij.
Want er staat :
Deze bonus is afhankelijk van het jaarlijks nettorendement, gerealiseerd door het gekantonneerd fonds Ethias Invest Fund
Laatst gewijzigd door maria op 5 februari 2009, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
Inderdaad, vandaar dat ik niet snel geneigd ben om (met een gewaarborgde rente van 3,75% NETTO) mijn First rekening op te zeggen. Integendeel, zelfs na de 8 jaar zal ik ze misschien nog véééle jaren behouden (zolang er geen beter alternatief is).Torro schreef: Niet vergeten, dat de oude First contracten de gewaarborgde rente levenslang garanderen, zonder kosten.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Intussen zelf de algemene voorwaarden doorbladert.A) Wordt er dan een bonus uitgekeerd van 4,5% en wordt de rest aangezuiverd via opgebouwde en toekomstige reserves. Want 10% van de eventuele winst gaat naar de reserves.
Men spreekt in de brochure wel over een jaarlijks netto rendement.
In Art. 6 over de winstdeelname niks vermeld.
Maar in Art. 14 wel : Het Ethias Invest fund houdt niet alleen rekening met de gerealiseerde ........... maar ook met overgedragen te korten van vorige jaren.
Besluit:
Dus het zal niet antwoord A worden.
Nu ben ik geen sociale instelling, die mijn geld zal laten staan om Ethias de kans te geven, om mij het gelag te doen betalen. Het omgekeerde zou ook niet het geval zijn.
Bedankt Ethias voor de kapitaalsgarantie, maar uw verlies zullen de blijvers moeten betalen. Als de eurostoxx het houdt, stap ik eind 2009 op.
Voor mijn kleinkinderen laat ik hun First Junior (zelfde beheer) nog staan. Het gaat ook niet om heel grote sommen.
-
- Newbie
- Contacteer:
mpeeters 007
rente was bij mij na berekening slechts 3,50 % ipv de gewaarborgde 3,75% Toch uw rekening eens even nakijken.
rente was bij mij na berekening slechts 3,50 % ipv de gewaarborgde 3,75% Toch uw rekening eens even nakijken.
Dat is juist opgemerkt.
De kranten vermeldden dat zij die na een bepaalde datum in 2008 ingetekend hebben, 3% kregen en zij die intekenden voor die datum 3.75% kregen.
Hiermee deden ze de waarheid geweld aan, in die mate dat zij die vroeger intekenden (bv 2003, 2004, ...) enkel de hun gewaarborgde intrest kregen.
Zo heb ik ingetekend van 2003 tot half 2006. Mijn gemiddelde gewaarborgde intrest bedroeg in 2007 - gemakkelijk te berekenen daar geen nieuwe inlagen - 3.06%. Daar kwam toen de bonus bovenop.
In 2008 kreeg ik dus opnieuw de 3.06% zonder bonus. Zo zie je maar dat je de kranten (en de politiekers) ALTIJD met een korreltje zout moet nemen.
De kranten vermeldden dat zij die na een bepaalde datum in 2008 ingetekend hebben, 3% kregen en zij die intekenden voor die datum 3.75% kregen.
Hiermee deden ze de waarheid geweld aan, in die mate dat zij die vroeger intekenden (bv 2003, 2004, ...) enkel de hun gewaarborgde intrest kregen.
Zo heb ik ingetekend van 2003 tot half 2006. Mijn gemiddelde gewaarborgde intrest bedroeg in 2007 - gemakkelijk te berekenen daar geen nieuwe inlagen - 3.06%. Daar kwam toen de bonus bovenop.
In 2008 kreeg ik dus opnieuw de 3.06% zonder bonus. Zo zie je maar dat je de kranten (en de politiekers) ALTIJD met een korreltje zout moet nemen.