Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
Achteraf bekeken, rekening houdend met de prijs die ze nu vangen voor een mature markt, was de prijszetting van APAC zelfs totaal niet te hoog. Alleen had niemand - ook ik niet - verwacht dat ze zo'n hoge prijs konden vangen.
Het APAC excl. Australië dat nu overschiet, is eigenlijk nóg interessanter dan het APAC ervoor, omdat het een meer 'pure play' is op de Aziatische markt, en kan zelfs een hogere prijs vangen dan voorheen, net omdat een groot, minder interessant, matuur deel nu uit APAC wordt gehaald.
Het APAC excl. Australië dat nu overschiet, is eigenlijk nóg interessanter dan het APAC ervoor, omdat het een meer 'pure play' is op de Aziatische markt, en kan zelfs een hogere prijs vangen dan voorheen, net omdat een groot, minder interessant, matuur deel nu uit APAC wordt gehaald.
Da's een goede bedenking Jens. Het blijft interessant om verder op te volgen.
Ze verkopen hun Australische brouwerij voor slechts € 10 Miljard, terwijl SABMiller - intussen een onderdeel van AB InBev – er in 2011 zo'n 11 miljard Australische dollar voor op tafel legde, toen zo’n € 8.5 miljard, wat slechts een jaarrendement is van 2% bruto, want ze betaalde er intussen wel intrest op....
Vervolgens zeggen ze, we gaan dat geld terug investeren, in dezelfde APAC regio…. ik ken geen duidelijker voorbeeld van paniekvoetbal…
https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-a ... ~bab73ce6/
Ab Inbev stijgt vandaag door de aangekondigde rente verlaging van de FED in New York, wat gezien hun schulden wel handig is…
https://www.marketscreener.com/news/Fed ... -28927434/
Vervolgens zeggen ze, we gaan dat geld terug investeren, in dezelfde APAC regio…. ik ken geen duidelijker voorbeeld van paniekvoetbal…
https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-a ... ~bab73ce6/
Ab Inbev stijgt vandaag door de aangekondigde rente verlaging van de FED in New York, wat gezien hun schulden wel handig is…
https://www.marketscreener.com/news/Fed ... -28927434/
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Je kunt dat ook op een heel andere manier bekijken. Die verkoop komt niet uit de lucht gevallen, is reeds maanden voorbereid en geeft een verklaring waarom de beursintroductie van Budweiser niet doorging aan om het even welke prijs.
En AB-Inbev stijgt heus niet 4% omdat de rente verlaagd wordt, dan zou je een gelijkaardig beeld moeten zien bij tal van andere bedrijven en dat is niet het geval.
En AB-Inbev stijgt heus niet 4% omdat de rente verlaagd wordt, dan zou je een gelijkaardig beeld moeten zien bij tal van andere bedrijven en dat is niet het geval.
Laatst gewijzigd door sintorama op 19 juli 2019, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Grotendeels akkoord jonie, maar:
- De Australische tak is matuur en niet uitzonderlijk rendabel. Hoeveel winst had je op zo'n transactie redelijkerwijs mogen verwachten?
- 'Terug in dezelfde APAC-regio': misschien wel in dezelfde geografische regio, maar niet in hetzelfde soort markt. Australië is een volwassen markt, de meeste andere markten in APAC zijn opkomende groeimarkten.
Dit is niet meteen de beste deal aller tijden, maar het afdoen als paniekvoetbal vind ik nu toch ook overdreven.
- De Australische tak is matuur en niet uitzonderlijk rendabel. Hoeveel winst had je op zo'n transactie redelijkerwijs mogen verwachten?
- 'Terug in dezelfde APAC-regio': misschien wel in dezelfde geografische regio, maar niet in hetzelfde soort markt. Australië is een volwassen markt, de meeste andere markten in APAC zijn opkomende groeimarkten.
Dit is niet meteen de beste deal aller tijden, maar het afdoen als paniekvoetbal vind ik nu toch ook overdreven.
Je moet wel de prijzen in AUD vergelijken (dus 16 miljard vs 11 miljard), niet in EUR. De Australische tak boekt omzet in AUD en moet dus in AUD gewaardeerd worden.jonie schreef: ↑19 juli 2019, 12:51Ze verkopen hun Australische brouwerij voor slechts € 10 Miljard, terwijl SABMiller - intussen een onderdeel van AB InBev – er in 2011 zo'n 11 miljard Australische dollar voor op tafel legde, toen zo’n € 8.5 miljard, wat slechts een jaarrendement is van 2% bruto, want ze betaalde er intussen wel intrest op....
Terechte reactie. Toch wel ‘n bijzonder mooie deal, waardoor de schulden onmiddellijk aanzienlijk kunnen worden afgebouwd. Veel groei moest er ook niet meer worden verwacht van deze tak, dus toch wel een verstandige zet.
Nu afwachten of de beursgang van Budweiser Asia er alsnog komt.. Ik vraag me af of het afspringen van de beursgang niet verbonden is aan dit nieuws...
Nu afwachten of de beursgang van Budweiser Asia er alsnog komt.. Ik vraag me af of het afspringen van de beursgang niet verbonden is aan dit nieuws...
+6.31% op dit ogenblik.
Het kan niet anders dan dat er al langer op 2 sporen werd onderhandeld. En ze vervolgens het meest interessante spoor volgden.
Vrij mooie kwartaalresultaten, volumes in de lift. Schol!
Headlines kunnen jullie zelf lezen:
https://www.ab-inbev.com/content/dam/ab ... NGLISH.pdf
Enkele punten:
- zoals verwacht een papieren meerwaarde op indekkingsinstrumenten van op aandelen gebaseerde verloning ($173m)
- resultaten worden geholpen door latere timing van Pasen in sommige markten
- Corona blijft groeien als kool (+23,7% buiten Mexico)
- Q3 wordt moeilijker omdat hun marketingkosten (in aanloop naar Wereldbeker) vorig jaar vooral in H1 werden gemaakt, terwijl die nu meer gespreid zijn over het jaar.
- EBITDA groeit stevig, maar wordt toch tegengehouden door aanzienlijke aanhoudende headwinds (valuta + grondstoffenprijzen). Die headwinds zouden toenemen in Q3 en milderen in Q4 (weliswaar allemaal in lijn met hun outlook, waaraan geen woord verandert).
- Net debt status quo (zeer normaal door seasonality cashflows & working capital) maar zal tegen einde jaar zeker onder de $100B zakken.
- VS: same old story > volumes dalen (hoofdzakelijk in core: Bud, Bud Light,...) maar omzet en winst stijgen. Geen groeimarkt, wel een cash cow. Michelob doet het uitstekend. Hun craft portfolio ook.
- Mexico: Wow. Uitrol producten in Oxxo verloopt volgens plan + nieuwe megabrouwerij zorgt voor lagere distributiekosten. EBITDA stijgt met meer dan 30% (!).
- Colombia: degelijke groei.
- Brazilië: cf. Q1 > solide omzet- en volumegroei, maar wel een winstdaling door eerder genoemde headwinds (munt + grondstoffen). Zeer benieuwd naar cijfers Heineken hier (volgende week maandag).
- Zuid-Afrika: solide omzet- en volumegroei, maar ook winstdaling om zelfde reden als Brazilië.
- China: hoge omzet- en winstgroei door aanhoudende premiumization.
- EMEA: sterk Europa, Nigeria
Koers opent groen, maar zal door de dag misschien afzwakken door vooruitzicht op moeilijkere comparable in Q3. Ik plan geen verdere transacties. Herlanceren IPO van APAC blijft een trigger.
https://www.ab-inbev.com/content/dam/ab ... NGLISH.pdf
Enkele punten:
- zoals verwacht een papieren meerwaarde op indekkingsinstrumenten van op aandelen gebaseerde verloning ($173m)
- resultaten worden geholpen door latere timing van Pasen in sommige markten
- Corona blijft groeien als kool (+23,7% buiten Mexico)
- Q3 wordt moeilijker omdat hun marketingkosten (in aanloop naar Wereldbeker) vorig jaar vooral in H1 werden gemaakt, terwijl die nu meer gespreid zijn over het jaar.
- EBITDA groeit stevig, maar wordt toch tegengehouden door aanzienlijke aanhoudende headwinds (valuta + grondstoffenprijzen). Die headwinds zouden toenemen in Q3 en milderen in Q4 (weliswaar allemaal in lijn met hun outlook, waaraan geen woord verandert).
- Net debt status quo (zeer normaal door seasonality cashflows & working capital) maar zal tegen einde jaar zeker onder de $100B zakken.
- VS: same old story > volumes dalen (hoofdzakelijk in core: Bud, Bud Light,...) maar omzet en winst stijgen. Geen groeimarkt, wel een cash cow. Michelob doet het uitstekend. Hun craft portfolio ook.
- Mexico: Wow. Uitrol producten in Oxxo verloopt volgens plan + nieuwe megabrouwerij zorgt voor lagere distributiekosten. EBITDA stijgt met meer dan 30% (!).
- Colombia: degelijke groei.
- Brazilië: cf. Q1 > solide omzet- en volumegroei, maar wel een winstdaling door eerder genoemde headwinds (munt + grondstoffen). Zeer benieuwd naar cijfers Heineken hier (volgende week maandag).
- Zuid-Afrika: solide omzet- en volumegroei, maar ook winstdaling om zelfde reden als Brazilië.
- China: hoge omzet- en winstgroei door aanhoudende premiumization.
- EMEA: sterk Europa, Nigeria
Koers opent groen, maar zal door de dag misschien afzwakken door vooruitzicht op moeilijkere comparable in Q3. Ik plan geen verdere transacties. Herlanceren IPO van APAC blijft een trigger.
In Midden Amerika (vooral Mexico) haalden ze in Q2 een EBITDA-marge van 55,2%. Echt een goudmijntje. En dan moet je weten dat:
- de nieuwe megabrouwerij een initiële capaciteit van 12m hl heeft, maar dat die makkelijk kan worden verdubbeld.
- de uitrol in Oxxo tijdens Q2 in 2 fases verliep (regio rond Guadalajara in april en rond Mexico City in juni), dus die uitrol komt nog niet volledig tot uiting in Q2.
Anderzijds krijgen de resultaten daar wel een duwtje door de latere timing van de Paasvakantie en de lagere marketingkosten jaar-op-jaar (in het licht van de Wereldbeker 2018).
¡Viva México! (:
Edit: oh, en een EBITDA die in APAC met 23% stijgt in Q2 is ook niet meteen nadelig voor de waardering in het licht van een eventuele IPO later dit jaar
- de nieuwe megabrouwerij een initiële capaciteit van 12m hl heeft, maar dat die makkelijk kan worden verdubbeld.
- de uitrol in Oxxo tijdens Q2 in 2 fases verliep (regio rond Guadalajara in april en rond Mexico City in juni), dus die uitrol komt nog niet volledig tot uiting in Q2.
Anderzijds krijgen de resultaten daar wel een duwtje door de latere timing van de Paasvakantie en de lagere marketingkosten jaar-op-jaar (in het licht van de Wereldbeker 2018).
¡Viva México! (:
Edit: oh, en een EBITDA die in APAC met 23% stijgt in Q2 is ook niet meteen nadelig voor de waardering in het licht van een eventuele IPO later dit jaar
Mooie resultaten.
Nog niet zo lang geleden ingestapt, ondertussen sta ik op +24% met dit aandeel.
Nog niet zo lang geleden ingestapt, ondertussen sta ik op +24% met dit aandeel.
Nog wat zitten rekenen in verband met APAC post Asahi deal.
Asia Pacific beweegt op 2 snelheden. Het bestaat uit het mature Asia Pacific East (Australië, Japan, Zuid-Korea) en het snelgroeiende Asia Pacific West (China, India, Vietnam).
Asia Pacific East genereerde over 2018 een EBITDA van $1366m (+2,8%).
Australië wordt hier nu uitgesneden (- $760m).
Blijft over: $606m
Waardering: ik gebruik de conservatieve EBITDA-multiple van de Jefferies-analist (10), hoewel Australië aan een aanzienlijk hogere multiple van 14,9 wordt verkocht, en ga ervan uit dat de EBITDA dit jaar niet groeit.
Waarde: $6060m
Asia Pacific West genereerde over 2018 een EBITDA van $1426m (+22,9%).
En nu wordt het tricky.
Waardering: ik ga ervan uit dat de EBITDA in 2019 met 15% stijgt (wat rekening houdt met de currency headwinds) tot $1640m.
Hierop plak ik een multiple van 24,5 (het gemiddelde van het Indische United Breweries, dat een vergelijkbare EBITDA-groei neerzet en aan 27x de EBITDA noteert, en China Resources Beer, dat aan 22x de EBITDA noteert).
Waarde: $40180m
Totaal: $46240m - nettoschuld van $819m eind 2018 = $45,4 miljard.
Als ze, zoals ze van plan waren, 15% van deze divisie naar de beurs brengen kan dit nog eens bijna $7 miljard bruto opleveren. $7,5 miljard als ze wat agressiever zijn, maar daar zullen ze deze keer wel mee oppassen ;-) Het zou zomaar kunnen dat ze tegen eind volgend jaar onder een leverage van 3 i.p.v. 4 duiken.