Ab Inbev
TIP
Re: Ab Inbev
Aangekocht aan 39 euro ... en door opties !? Lekker handig als je aan de bron zit.
Opties zijn doodnormaal, looptijd is doorgaans 5 of 10 jaar. In dit geval stond de koers van InBev 10 jaar geleden onder de 30 EUR, dus de opties waren zeker niet verkeerd geprijsd. Het zijn geen opties die op de dag zelf werden uitgereikt hé, ze zitten er wellicht al 9-10 jaar op en omdat ze bijna vervallen oefenen ze ze uit.
Als de 10-jarige bijna zouden vervallen, dan heeft die kerel wel serieus gegokt. Een goed jaar geleden kon hij er meer dan 100 euro voor krijgen, maar dat heeft hij rustig laten voorbij gaan.
Amai, al 60% hoger dit jaar + dividend. Nog 30% erbij en we zitten aan de multiples van je Nestlés, Jonie! Zou niet meer dan terecht zijn, toch?
Er is nog altijd een zeker stigma bij het uitoefenen ervan. Te vroeg uitoefenen kan door de markt bvb verkeerd geïnterpreteerd worden ('oei, het zal dus niet meer stijgen'). Je ziet dat vooral ook bij lagere levels of consultants die wat opties krijgen. Die durven dan bijvoorbeeld niet uitoefenen omdat hun bazen of opdrachtgevers hen dan met een scheef oog zouden bekijken.
Ik denk trouwens dat het niet eens legaal is om opties te prijzen ónder de beurskoers. Afin, dit kan in België anders zijn. Maar opties in Canada zijn verplicht aan minstens de beurskoers en bij voorkeur boven de koers geprijsd te worden. Anders is het inderdaad gemakkelijk om snel geld te printen
Ik denk trouwens dat het niet eens legaal is om opties te prijzen ónder de beurskoers. Afin, dit kan in België anders zijn. Maar opties in Canada zijn verplicht aan minstens de beurskoers en bij voorkeur boven de koers geprijsd te worden. Anders is het inderdaad gemakkelijk om snel geld te printen
Opties maken dikwijls deel uit van de verloning van een executive; en die opties hebben dikwijls ook verschillende voorwaarden: bvb minstens x jaar houden, nog in het bedrijf werkzaam zijn op het moment van de uitoefening, ...
In vele landen betaald men reeds inkomensbelastingen op het moment dat men die opties ontvangt; zonder te weten of ze men ze zal uitoefenen.
In vele landen betaald men reeds inkomensbelastingen op het moment dat men die opties ontvangt; zonder te weten of ze men ze zal uitoefenen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Beleggen doe ik op lange termijn, voor een rollercoaster ga ik naar Walibi...
Mijn eten koop ik in Scandinavië of Zwitserland…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Als je belegt op lange termijn, net zoals ik trouwens, zie ik niet in waarom volatiliteit een issue is. Integendeel zelfs, het is dan een voordeel. Een waardeoverdracht van speculanten naar zulke langetermijnbeleggers.
de tijd:
AB InBev krijgt er honderden bieren bij
AB InBev ABI krijgt er via een *kleine overname meteen honderden bieren bij*. De bierreus neemt Platform Beer over, een regionale artisanale brouwerij in Cleveland, die naam en faam geniet omdat ze jaarlijks meer dan 200 nieuwe bieren creëert. Verschillende bieren wonnen belangrijke prijzen. In 2017 kreeg Platform de prijs voor sterkst groeiende artisanale brouwerij in de Verenigde Staten.
Platform werd gecreëerd in 2014 door Paul Benner en Justin Carson uit Cleveland. Naast een brouwerij heeft het bedrijf nog vier horecazaken en proefzalen in portefeuille. Een overnamesom is niet bekendgemaakt. De voorbije drie jaar heeft AB InBev 130 miljoen dollar geïnvesteerd in zijn tak 'artisanale bieren'.
IPO APAC wordt weer opgestart.
jens_dev schreef: ↑25 juli 2019, 14:28 Nog wat zitten rekenen in verband met APAC post Asahi deal.
Asia Pacific beweegt op 2 snelheden. Het bestaat uit het mature Asia Pacific East (Australië, Japan, Zuid-Korea) en het snelgroeiende Asia Pacific West (China, India, Vietnam).
Asia Pacific East genereerde over 2018 een EBITDA van $1366m (+2,8%).
Australië wordt hier nu uitgesneden (- $760m).
Blijft over: $606m
Waardering: ik gebruik de conservatieve EBITDA-multiple van de Jefferies-analist (10), hoewel Australië aan een aanzienlijk hogere multiple van 14,9 wordt verkocht, en ga ervan uit dat de EBITDA dit jaar niet groeit.
Waarde: $6060m
Asia Pacific West genereerde over 2018 een EBITDA van $1426m (+22,9%).
En nu wordt het tricky.
Waardering: ik ga ervan uit dat de EBITDA in 2019 met 15% stijgt (wat rekening houdt met de currency headwinds) tot $1640m.
Hierop plak ik een multiple van 24,5 (het gemiddelde van het Indische United Breweries, dat een vergelijkbare EBITDA-groei neerzet en aan 27x de EBITDA noteert, en China Resources Beer, dat aan 22x de EBITDA noteert).
Waarde: $40180m
Totaal: $46240m - nettoschuld van $819m eind 2018 = $45,4 miljard.
Als ze, zoals ze van plan waren, 15% van deze divisie naar de beurs brengen kan dit nog eens bijna $7 miljard bruto opleveren. $7,5 miljard als ze wat agressiever zijn, maar daar zullen ze deze keer wel mee oppassen ;-) Het zou zomaar kunnen dat ze tegen eind volgend jaar onder een leverage van 3 i.p.v. 4 duiken.
Bedankt Jens! Ik vermoed dat je niet de enige bent die dergelijke berekeningen maakt en het geeft aan waarom deze operatie interessant is voor AB Inbev.
De koers van het aandeel reageert alvast positief en als één en ander bevestigd gaat worden, dan zal de koers nog wel wat verder kunnen oplopen.
De koers van het aandeel reageert alvast positief en als één en ander bevestigd gaat worden, dan zal de koers nog wel wat verder kunnen oplopen.
Re: AB InBev casht 4,5 miljard op Aziatische dochter
AB InBev casht 4,5 miljard op Aziatische dochter
de tijd:
Wat gaat dit met de koers doen straks?
de tijd:
AB InBev brengt zijn Aziatische dochter Budweiser Brewing Company APAC voor 27 Hongkongdollar naar de beurs. Dat zegt 's werelds grootste brouwer in een persbericht. AB InBev casht zo op de verkoop van een minderheidsbelang van 13 procent - goed voor 1,45 miljard stukken - 39,2 miljard Hongkongdollar of omgerekend 4,5 miljard euro.
Wat gaat dit met de koers doen straks?
Onderkant vork maar in lijn met wat ik hierboven als fair bestempelde. Nu uitkijken naar effectieve notering volgende maandag.
Sneller afbouwen van de mega schulden!
Sommigen zien het weer anders en grootser
de tijd
Sommigen zien het weer anders en grootser
de tijd
Jefferies: 'AB InBev krijgt met beursgang kansen op deals'
Het beurshuis Jefferies handhaaft zijn advies op 'houden' na het nieuws dat AB InBev ABI-0,91% 4,50 miljard casht met de beursintroductie van een minderheidsbelang in de Aziatische dochter. Analist Edward Mundy raamt dat de schulden na de beursgang en de verkoop van de Australische dochter nog 3,4 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) zullen belopen, tegenover 4,2 keer nu.
Ook al benadrukt AB InBev dat de opbrengst naar een versnelde schuldenafbouw gaat, toch denkt Mundy dat de bierreus met een aparte notering voor zijn Aziatische tak kansen zal krijgen om deals te sluiten. 'We zien bijvoorbeeld mogelijkheden rond San Miguel (de Filipijnse brouwer die deels in handen is van het Japanse Kirin, red.) en Thaibev (de brouwer van het Thaise Chang-beer, red.).
Dat is wat ABI zelf altijd heeft gezegd. Dus die IPO dient niet in de eerste plaats om schuld af te bouwen, maar om een lokaal M&A platform te creëren, zodat ABI deals kan doen en zo nodig financieren met nieuwe aandelen Bud APAC. Houdt steek.