"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
De echte aanzet (ervoor waren er ook al heel veel signalen, maar ze werden systematisch genegeerd omdat het toch niet mogelijk was dat rating agencies, financiële overheden, financiële controle-organen zich allemaal zo zouden vergissen, nietwaar?) van de crisis van 2008-2009 was de val van Lehman Brothers, ook een bank die "too big to fail" was. Toen de Amerikaanse overheid weigerde om Lehman Brothers te redden, werd iedereen ruw uit zijn slaap geschud.
En zo werd de sub-prime krediet crisis een krediet-crisis, die een financiële crisis werd, die een staatsschuldencrisis werd, die een economische crisis werd. USA heeft zich al lang hersteld maar Europa nog steeds niet.
Wanneer de volgende crisis eraan komt, weet niemand. Wat wel zo goed als zeker is: het zal een andere crisis zijn dan alle crisissen die zich in het verleden hebben voorgedaan en waartegen we ondertussen gewapend zijn. Maar aangezien alle crisissen verrassingen zijn: de ironie zal misschien willen dat het opnieuw start met een sub-prime crisis.
Over Beobank en Argenta moeten we inderdaad geen zorgen hebben, net zoals Optima Bank failliet kon gaan zonder veel gevolgen (behalve voor de eigenaars en de klanten dan). Ook bij Optima Bank is de NBB trouwens schromelijk tekort geschoten in hun verantwoordelijkheid om de gezondheid van banken te controleren. Maar wat wil je van een instituut dat volledig gepolitiseerd is. Aangezien alle bestuurders en directeurs politiek benoemd zijn, hoeven ze geen schrik te hebben dat ze door de politiek ter verantwoording geroepen zullen worden.
Ook voor de crisis van 2008-2009 is nooit iemand ter verantwoording geroepen, noch in de USA noch in Europa.
-
- VIP member
- Contacteer:
Argenta is niet beursgenoteerd. Dat heeft zo zijn voordelen. Ik zie Argenta nog niet failliet gaan, het is en blijft een spaarbank van origine. Dus iets minder cowboy dan Fortis en consoorten
Maar wat is een bank nog met spaargeld?
Ze moeten betalen. Aan de spaarders. Aan de overheid. Aan de ECB.
Ze zullen nu wel alternatieven moeten zoeken...
Ze moeten betalen. Aan de spaarders. Aan de overheid. Aan de ECB.
Ze zullen nu wel alternatieven moeten zoeken...
Het haalt nu zelfs reeds Het Wreedste Nieuws.
https://www.hln.be/geld/economie/-beleg ... ~adb55b0e/
Dat ziet er niet goed uit. Eens de massa in beweging komt ...
"""" Klanten van Argenta hebben er lang moeten op wachten, maar nog voor het einde van het jaar heeft ook de Antwerpse instelling kaarten waarmee contactloos kan worden betaald.""""
Woehahahaha !!!
Woehahahaha !!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het zou me verwonderen als het zo'n vaart zou lopen. Dat gezegd zijnde, als de deflatie op gang komt zitten we allemaal met de gebakken peren (en gaan ze dat met helikoptergeld mogen proberen te counteren). Zowel de centrale banken, de banken, de vlijtige spaarders, rijk en arm, wie een huis afbetaalt en wie op een berg schulden zit.SparSpaar schreef: ↑5 augustus 2019, 19:39 Het haalt nu zelfs reeds Het Wreedste Nieuws.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik vraag me wel af wat de oplossing is... Inflatie dreigt laag te blijven omdat we in zo'n geglobaliseerde economie zitten. Automatisering zorgt ook voor minder druk op de lonen en maakt producten tegelijk goedkoper om te produceren. Deze factoren lijken me de komende jaren niet snel om te keren.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En hupsakee:CarpeNoctem schreef: ↑4 augustus 2019, 13:38 Misschien krijgen we voortaan intresten om in 't rood te gaan?
For the First Time Ever, Mortgage Bonds Are Being Sold at a Negative Rate
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
De oplossing niet meer sparen en schulden maken.Picaro schreef: ↑5 augustus 2019, 22:38 Ik vraag me wel af wat de oplossing is... Inflatie dreigt laag te blijven omdat we in zo'n geglobaliseerde economie zitten. Automatisering zorgt ook voor minder druk op de lonen en maakt producten tegelijk goedkoper om te produceren. Deze factoren lijken me de komende jaren niet snel om te keren.
Estate Guru believer.
Meen gelezen te hebben dat ze een suggestie hebben voor de komende regering.
Estate Guru believer.
de verklaring van ING en KBC zijn tegenstrijdig ,sommige zeggen dat de spaarder moet beleggen op de beurs ,aandelen kopen van bedrijven want de spaarder kan veel meer geld verdienen. Maar dan moesten de banken zeer blij zijn 0,11% betalen aan de spaarder en dan zelf gaan beleggen en investeren en 5 of 8% winst van hun belegging maken. daardoor vind ik de verklaringen van de banken verdacht.
Dat denk ik ookplatin schreef:De oplossing niet meer sparen en schulden maken.Picaro schreef: ↑5 augustus 2019, 22:38 Ik vraag me wel af wat de oplossing is... Inflatie dreigt laag te blijven omdat we in zo'n geglobaliseerde economie zitten. Automatisering zorgt ook voor minder druk op de lonen en maakt producten tegelijk goedkoper om te produceren. Deze factoren lijken me de komende jaren niet snel om te keren.
Dat is een beetje kort door de bocht.janu schreef: ↑9 augustus 2019, 00:08 de verklaring van ING en KBC zijn tegenstrijdig ,sommige zeggen dat de spaarder moet beleggen op de beurs ,aandelen kopen van bedrijven want de spaarder kan veel meer geld verdienen. Maar dan moesten de banken zeer blij zijn 0,11% betalen aan de spaarder en dan zelf gaan beleggen en investeren en 5 of 8% winst van hun belegging maken. daardoor vind ik de verklaringen van de banken verdacht.
1/ Het geld dat op jouw spaarrekening staat, kan de bank niet op de beurs beleggen. Dat houdt teveel risico in. De banken hebben strikte regels wat ze mogen doen.
2/ De banken betalen geen 0.11% maar een stuk meer op jouw spaargeld. Een spaarrekening wordt gezien als belastingsvrij, maar dat is het helemaal niet. Het verschil met andere belegging is, dat bij een spaarrekening die taksen er worden afgehouden voor jij het ziet. De banken betalen echter meer aan verschillende taksen dan dat jij krijgt. Bovenop de rente van 0.11% die ze aan jou uitbetalen, moeten ze nog een 0.3à0.4% aan taksen betalen.
Daarom is het idee van KBC niet slecht. DIe pleiten ervoor om de balastingsvrije som van 980€ uit te breiden van enkel spaarrekeningen naar alle beleggingen. Dit idee is zeker niet nieuw en lijkt een no-brainer, maar IMHO gaat de overheid dat nooit invoeren omdat het een te grote kost zou zijn.
Dus gewoon de eerste schijf van 980€ aan intresten betaal je geen RV, daarboven wel. Of dat nu rente is van spaarrekeningen, TAK21, termijnrekeningen, obligaties, fondsen, ....
Nu blijven mensen bij een spaarrekening, want dat is "onbelast". Dit terwijl je ernkel maar geld mee verliest door inflatie. Maar op andere beleggingen betaal je belasting, dus dat gaan we zeker niet doen...
Schaf alle belastingvrije sommen af. RV van 30 naar 25 pct ook over dividenden en coöperatieve verenigingen.
Dan is er ook een gelijkheid.
Dan gaan vele hun geld activeren. Zeker ouderen. Die denken nu 'we betalen geen belastingen dus, we modderen maar wat voort'.
Dan is er ook een gelijkheid.
Dan gaan vele hun geld activeren. Zeker ouderen. Die denken nu 'we betalen geen belastingen dus, we modderen maar wat voort'.