Sofina
TIP
Re: Sofina
Daar geef ik je helemaal gelijk. Hoewel we vaak maar tot die conclusie komen na wat fouten te maken.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Persbericht
Publicatie betreffende een inkoop van eigen aandelen
https://www.sofinagroup.com/wp-content/ ... 8-2019.pdf
Publicatie betreffende een inkoop van eigen aandelen
https://www.sofinagroup.com/wp-content/ ... 8-2019.pdf
Sofina is in de luiers gestapt en heeft 150 miljoen betaald voor een belang van een kwart in het bedrijf Drylock.
Dit wordt dus meteen één van de grotere participaties van Sofina.
Deze deal werd goed onthaald door KBC Securities, maar met GBL en Ontex is het allemaal niét zo goed uitgepakt.
Drylock werd blijkbaar tegen 1,2 keer de jaaromzet gewaardeerd, tegen 0,5 keer voor Ontex...
Deze deal werd goed onthaald door KBC Securities, maar met GBL en Ontex is het allemaal niét zo goed uitgepakt.
Drylock werd blijkbaar tegen 1,2 keer de jaaromzet gewaardeerd, tegen 0,5 keer voor Ontex...
Ondanks de beursmalaise van de voorbije maanden is Brederode YTD 30% gestegen,en laat daarbij Sofina(YTD 5%) mijlenver achter zich.Dat was wat ik destijds bedoelde in bovenstaande post.Ook de benchmark IWDA presteert met 16% maar half zo goed.Is er eigenlijk een holding die beter presteert dit jaar?Carnaygee schreef: ↑3 mei 2019, 10:17 Op de jaarvergadering werd medegedeeld dat de waarde intussen tot 202€ is opgelopen ;de korting is momenteel 12%
Sofina heeft fantastisch gepresteerd maar wie goed heeft gelezen kan niets anders besluiten dan dat het aandeel momenteel te duur is.Ik hou mijn stukken bij maar bijkopen is voorlopig niet meer aan de orde.
Wie in tussentijd toch zou willen meeliften op een eventuele verdere stijging zou beter beleggen in brederode ,daar bedraagt de korting 20% en is sofina zowat de grootste deelneming.Bovendien staat brederode kwalitatief nog net een trapje hoger dan sofina.
Heb hier nog een artikel over Brederode van een jaar geleden maar zeker nog de moeite om te lezen:
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1565424893
En nog een:
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 87813.html
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
Beleggen doe je toch op langere termijn als YTD….
Sofina & Brederode presteren globaal zowat gelijk, maar Sofina zakt niet zo sterk na een crisis en zet als eerste de remonte in en Brederode zakt meer en haalt die achterstand nadien sterker in…..
Dat kan je in een grafiek heel duidelijk reeds 3x zien sinds 2016….
Sofina heeft dus meer beleggers met een buy & hold strategie…hetzelfde zie je ook met de conglomeraten Danaher en Nestlé, die ook kleinere golfbewegingen hebben, maar op termijn wel bij de top zit...
Sofina & Brederode presteren globaal zowat gelijk, maar Sofina zakt niet zo sterk na een crisis en zet als eerste de remonte in en Brederode zakt meer en haalt die achterstand nadien sterker in…..
Dat kan je in een grafiek heel duidelijk reeds 3x zien sinds 2016….
Sofina heeft dus meer beleggers met een buy & hold strategie…hetzelfde zie je ook met de conglomeraten Danaher en Nestlé, die ook kleinere golfbewegingen hebben, maar op termijn wel bij de top zit...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht begrijp ik het weer niet. Maar wat heb ik als belegger met YTD van doen? Men koopt een bepaald aandeel op tijdstip A, P, X en Z. (Dus niet op X,Y,Z ligt te kort bij elkaar) Men heeft dan een gemiddelde aankoopwaarde. Ik geef toe dat op tijdstip P het betreffende aandeel erg omlaag gaat, om vervolgens in 2019, tijdstip Z, volgens de YTD 30% omhoog gaat, mijn gemiddelde zal dan ergens tussen in liggen toch?
Conclusie is dan wel dat ik op tijdstip Z, dat aandeel niet moet bijkopen, ik had het moeten bijkopen op tijdstip P ? Gaat het daarom?
Overigens Danaher kende ik niet; ik ben het aan het volgen dank zij jullie.
Conclusie is dan wel dat ik op tijdstip Z, dat aandeel niet moet bijkopen, ik had het moeten bijkopen op tijdstip P ? Gaat het daarom?
Overigens Danaher kende ik niet; ik ben het aan het volgen dank zij jullie.
Terechte opmerking.Reden te meer dat beleggers voor Sofina een hogere korting eisen sedert de topkoers van mei 2019...dreamy schreef: ↑9 augustus 2019, 10:12 Sofina is in de luiers gestapt en heeft 150 miljoen betaald voor een belang van een kwart in het bedrijf Drylock.
Buy and Hold(ing) belegger:Berkshire Hathaway,Brederode,GBL,Ackermans,Hal Trust,Sofina,Dieteren,Alphabet.
-
- Newbie
- Contacteer:
Voor ik mijn beleggingseis startte dacht ik eerst in holdings te investeren. Ben daar van terug gekomen en gestart met een etf; om mij wat meer tijd te geven bij te leren. Maar deze stond een aantal maanden geleden ook wel op mijn lijstje en ben benieuwd naar jullie idee.
Kunnen nu toch spreken van een serieuze koersdaling (nu ook wel niet de eerste keer in hun bestaan). Snap dan ook de twijfels in hun deelnames in Byju's en ByteDance, maar dat is toch niet heel hun portefeuille of zie ik dat verkeerd?
Zie ook wel dat er hier op het forum van Sofina niet meer over gesproken is sinds 2019 (misschien een ander subforum?) en dat zegt ook al iets denk ik dan..
Nuja ben vooral benieuwd hoe ervaren beleggers hier naar kijken..
Kunnen nu toch spreken van een serieuze koersdaling (nu ook wel niet de eerste keer in hun bestaan). Snap dan ook de twijfels in hun deelnames in Byju's en ByteDance, maar dat is toch niet heel hun portefeuille of zie ik dat verkeerd?
Zie ook wel dat er hier op het forum van Sofina niet meer over gesproken is sinds 2019 (misschien een ander subforum?) en dat zegt ook al iets denk ik dan..
Nuja ben vooral benieuwd hoe ervaren beleggers hier naar kijken..
Er is maar één zekerheid in het leven, al de rest is bezigheid. You better enjoy it.
Ik heb Sofina al hele tijd in portefeuille en zelfs nog bijgekocht onlangs...er zijn inderdaad participaties die twijfelachtig zijn/waren en op het sentiment speelden begin/midden dit jaar. Daar had je dan ook nog een "shorter" bovenop. Maar die participaties maken maar een klein percentage uit van de gehele portefeuille. Check maar eens op hun website of in de verslagen wat hun grootste participaties zijn. Die 2-3 twijfelachtige of onzekere participaties gaan Sofina niet onderuit halen en werden zelfs naar beneden gewaardeerd bij de berekening van hun NAV. De rentestijgingen wegen dan weer in het algemeen op holdings dat in groeibedrijven beleggen. Sofina noteert goedkoop en is een prima holding, maar men zal geduldig moeten wachten tot men in minder woelige wateren terechtkomt. De familie Boël zal er volgens mij wel alles aan doen om alles goed te beheren aangezien zij mee de dupe zijn bij een neerwaartse beweging van de portefeuille/aandelenkoers.