"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
In Nederland verlaagt ING de rente op de spaarrekening met 33%.
Van 0.03 naar 0.02%
Dus we mogen nog blij zijn met een dode mus onze 0.11%
Van 0.03 naar 0.02%
Dus we mogen nog blij zijn met een dode mus onze 0.11%
Die 33 procent zegt bijzonder weinig.
Ze konden het moeilijk verlagen met 5 procent.
Het gaat daar van niets naar nog iets minder.
En wij hebben gelukkig een peulschil meer dan dat.
Voor mij toont dit aan dat regelgeving noodzakelijk is.
Anders is er geen eind aan de drang van de banken om alsmaar meer te graaien.
Ze konden het moeilijk verlagen met 5 procent.
Het gaat daar van niets naar nog iets minder.
En wij hebben gelukkig een peulschil meer dan dat.
Voor mij toont dit aan dat regelgeving noodzakelijk is.
Anders is er geen eind aan de drang van de banken om alsmaar meer te graaien.
Misschien een idee voor spaargids, een overzichtje van de rentes in het buitenland.
In principe kunnen we in pakweg Polen een spaarrekening openen en zijn we gedekt door de Poolse overheid?
In principe kunnen we in pakweg Polen een spaarrekening openen en zijn we gedekt door de Poolse overheid?
Als je nog niet eens een rekening kan openen in NL ... waarom zou het dan gemakkelijk zijn in Polen ?
Er mogen veel dingen gemakkelijk geworden zijn, maar een rekening openen in een ander Europees land is daar, voor zover ik weet of recent niets veranderd is, geen van.
Om klant te worden bij een bank in NL moet je bv kunnen bewijzen dat je daar woont of werkt.
Voor NL kan ik dat niet. Voor Polen ook niet.
Iemand een ander idee daarover ?
Als je geen enkele band met Polen hebt, gaan de Poolse banken jou niet willen. Ze moeten aan de internationale regels voldoen rond witwassen van geld. Ze kunnen op geen enkele manier controleren of jouw geld geen zwart geld is, en ze riskeren enorme boetes. Waarom zouden ze dit risico willen nemen?
Dat is hetzelfde met buitenlanders die hier een rekening willen openen.
Zelfs Belgen die jaren in het buitenland hebben gewerkt en gewoond en die willen terugkeren met hun geld, worden tot in alle details gecontroleerd op basis van hun buitenlandse loonfiches, belastingaangiftes, bankafschriften, ... en zelfs dan duurt het heel lang tot de banken absoluut zeker zijn.
Aha, leer weer bij. Ik dacht eu en Schenge-zone, vrij verkeer van geld en personen. Niet zo vrij dus. Logisch wel ergens.
-
- Newbie
met dank aan maffia & Co
Je moet het nog niet in Polen gaan zoeken. Probeer maar eens een rekening te openen bij een bank in Nederland. Dat vrij verkeer van kapitaal is een lachertje.
Het is altijd makkelijker gewoon in Polen een bank te overvallen dan daar een rekening te openen
( en vice versa voor de Polen )
( en vice versa voor de Polen )
Spreek je uit ervaring, paul?
ik laat het overvalgeld daar dan wel ter plaatse op de rekening van een poolse vriend storten.
Met zoveel cash op straat vind ik nogal gevaarlijk
Met zoveel cash op straat vind ik nogal gevaarlijk
Yaris zal mijn bericht van daarvoor niet gezien hebben, want we vertellen net hetzelfde.
Vrij verkeer van personen en goederen heb ik altijd wel gehoord.
Geld hoor ik bij die theorie nooit vernoemen.
Inderdaad redelijk logisch.
Anders kon je met je opbrengsten van het plegen van misdrijven een rondje doen in de EU en overal rekeningen openen, geld storten.. en niemand zou ooit vragen stellen.
Daarentegen : wie op zo'n grote schaal werkt zal wel activiteiten of een woonplaats kunnen bewijzen van één van zijn discipelen en toch een rekening openen waar hij dat wil.
Dat worden dan in de krant de 'muilezels' genoemd.
Gasten die geld parkeren en doorstorten in ruil voor een vergoeding, in opdracht van mensen die het niet zo nauw nemen met wetten en regels. Al werken die laatsten vaak ook gewoon cash.
Vrij verkeer van personen en goederen heb ik altijd wel gehoord.
Geld hoor ik bij die theorie nooit vernoemen.
Inderdaad redelijk logisch.
Anders kon je met je opbrengsten van het plegen van misdrijven een rondje doen in de EU en overal rekeningen openen, geld storten.. en niemand zou ooit vragen stellen.
Daarentegen : wie op zo'n grote schaal werkt zal wel activiteiten of een woonplaats kunnen bewijzen van één van zijn discipelen en toch een rekening openen waar hij dat wil.
Dat worden dan in de krant de 'muilezels' genoemd.
Gasten die geld parkeren en doorstorten in ruil voor een vergoeding, in opdracht van mensen die het niet zo nauw nemen met wetten en regels. Al werken die laatsten vaak ook gewoon cash.
Als je op Google ingeeft vrij verkeer kapitaal hebben ze het over betalingen naar buitenlandse EU-landen. Dat dit vrij en mogelijk is door verdrag Maastricht.
Maar op deze site:
https://ec.europa.eu/info/business-econ ... vements_nl
Haalt men aan dat je in elk EU-land een rekening kan openen....
Nuja bankrekening =\= spaarrekening.
En als het toch zou mogen... Hoe weinig vertrouwen ik ook heb in ons land, in een ander nog minder.
Maar op deze site:
https://ec.europa.eu/info/business-econ ... vements_nl
Haalt men aan dat je in elk EU-land een rekening kan openen....
Nuja bankrekening =\= spaarrekening.
En als het toch zou mogen... Hoe weinig vertrouwen ik ook heb in ons land, in een ander nog minder.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er is denk ik een groot verschil is tussen het bestaan van vrij geldverkeer en het feit of banken je al dan niet willen als klant, nee? In Belgie staan er ook maar weinig banken te springen voor klanten aan te trekken die hier niet wonen? Er is vandaag de kwestie van een lage-interesten klimaat, maar de nummer 1 van redenen om een rekening in het buitenland te openen is witwassen van geld Moest ik een bank zijn: ik zou ook voorzichtig zijn, er gelden strenge risico-regels voor dat soort klanten, veel meer opvolging, elke betaling extra monitoren etc.
Maar kijk anders hier is: https://www.raisin.com/our-offers/
Maar kijk anders hier is: https://www.raisin.com/our-offers/