Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
TIP
Re: Nieuw in beleggen, opstarten portefeuille
SWRD is marginaal goedkoper dan IWDA en volgt dezelfde index. Verder geen slechte verdeling lijkt me.
Vraag is of je hier nog wel kan in beleggen na het negatieve advies van Karel. Hij is zo zeker van zijn zaak dat hij het zelfs niet nodig acht een verklaring te geven, dus pas op!
Vraag is of je hier nog wel kan in beleggen na het negatieve advies van Karel. Hij is zo zeker van zijn zaak dat hij het zelfs niet nodig acht een verklaring te geven, dus pas op!

-
- Newbie
De beurzen wereldwijd blijven vlak. Bij elke scheet van trump komt er een kleine rimpeling in de grafieken.
Nee, geen tijden om te kopen of te verkopen, houden wat je hebt, en stilzitten!
Nee, geen tijden om te kopen of te verkopen, houden wat je hebt, en stilzitten!
ward0 stelt een passieve portefeuille voor. Een belangrijke (en goed onderbouwde) aanname van passief beleggen is dat de evolutie van beurzen op korte tot middellange termijn niet voorspelbaar is. Men stapt gespreid in, via regelmatige aankopen (per maand, kwartaal of jaar) en telkens met een vast bedrag om te vermijden dat al te veel geld wordt belegd op momenten die achter gezien slecht waren.
Die filosofie is eenvoudig en werkt op lange termijn uitstekend. Misschien geloof jij beter te kunnen doen via technische analyse (rimpeltjes in grafiekjes), maar statistisch is de kans daarop klein.
Die filosofie is eenvoudig en werkt op lange termijn uitstekend. Misschien geloof jij beter te kunnen doen via technische analyse (rimpeltjes in grafiekjes), maar statistisch is de kans daarop klein.
Dus iemand die vandaag 100% in aandelen zit, raad je aan in aandelen te blijven. Iemand die vandaag 100% cash heeft, raad je aan in cash te blijven.... Een "houden" advies is gelijk aan "ik weet het niet". En als je het niet weet is periodiek instappen voor de lange termijn geen slechte strategie.KArelKArton schreef: ↑14 augustus 2019, 11:25 Nee, geen tijden om te kopen of te verkopen, houden wat je hebt, en stilzitten!
Die drie ETF's heb ik ook, dus ik vind het een goede keuze.ward0 schreef: ↑14 augustus 2019, 10:51Bedankt voor de tip, ik heb deze pagina na gelezen, en heb ook onderstaande topic gevonden:
https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=269686
Hieruit komt het volgende:
70% World: IWDA (IE00B4L5Y983) - TER 0.20%
20% Small Caps: IUSN (IE00BF4RFH31) - TER 0.35%
10% Emerging markets: EMIM (IE00BKM4GZ66) - TER 0.18%
Ideeën hierover?

Wat timing betreft: ik volg dw en happyhour. 'Time in the market is better than timing the market.'
Laat Trump en anderen maar roepen, als je voor de lange termijn belegt en periodiek inkoopt doen krantenkoppen er niet toe.
Wat bogleheads betreft: ik heb de url waarnaar je verwijst niet doorgenomen maar het ziet er op het eerste zicht een goede uit omdat hij specifiek focust op België. Weet dat de meeste topics op bogleheads geschreven zijn door en gaan over de VS. Algemene principes zijn in principe ook voor ons geldig maar als het over concrete ETF's gaat moet je waakzaam zijn omdat hier andere fiscale regels gelden en ook de home bias is voor ons anders. Daarmee dat ik ook verwees naar de Wiki pagina van bogleheads vanuit België en naar BH7H4Long zijn thread. Die zijn specifiek toegespitst op België.
Ik heb ZPRS i.p.v. IUSN, kwestie van niet alles in iShares te hebben.
Verder ook nog CSPX om mijn overweging in Europa vanuit mijn Pricos (+ werknemersaandelen van Belgische bedrijf) te compenseren.
Dankjewel voor jullie onderbouwde reactiesjvdc schreef: ↑14 augustus 2019, 14:18Die drie ETF's heb ik ook, dus ik vind het een goede keuze.ward0 schreef: ↑14 augustus 2019, 10:51
Bedankt voor de tip, ik heb deze pagina na gelezen, en heb ook onderstaande topic gevonden:
https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=269686
Hieruit komt het volgende:
70% World: IWDA (IE00B4L5Y983) - TER 0.20%
20% Small Caps: IUSN (IE00BF4RFH31) - TER 0.35%
10% Emerging markets: EMIM (IE00BKM4GZ66) - TER 0.18%
Ideeën hierover?
Wat timing betreft: ik volg dw en happyhour. 'Time in the market is better than timing the market.'
Laat Trump en anderen maar roepen, als je voor de lange termijn belegt en periodiek inkoopt doen krantenkoppen er niet toe.
Wat bogleheads betreft: ik heb de url waarnaar je verwijst niet doorgenomen maar het ziet er op het eerste zicht een goede uit omdat hij specifiek focust op België. Weet dat de meeste topics op bogleheads geschreven zijn door en gaan over de VS. Algemene principes zijn in principe ook voor ons geldig maar als het over concrete ETF's gaat moet je waakzaam zijn omdat hier andere fiscale regels gelden en ook de home bias is voor ons anders. Daarmee dat ik ook verwees naar de Wiki pagina van bogleheads vanuit België en naar BH7H4Long zijn thread. Die zijn specifiek toegespitst op België.

Ik ga die bogleheads voor Belgie nog eens helemaal herlezen omdat ze specifiek spreken over Ierland en al mijn ISIN codes starten met ISIN.
Goed idee. Je kan nooit teveel lezen maar zoals gezegd, de drie ETF's die je de laatste keer aanhaalde zijn zeker goede keuzes. Laat je op dit forum niet meteen ontmoedigen door enkele geïsoleerde meningen maar luister naar wat de consensus is onder posters die goed onderbouwde zaken schrijven. Als die laatste posters het onderling oneens zijn gaat het waarschijnlijk om details die er niet zoveel toe doen.

Weet dat het ETF landschap (en fiscale regelgevingen) ook voortdurend veranderen dus daarom dat je bijvoorbeeld op de ene plaats IWDA zult aantreffen als beste keuze en op de andere SWRD. Maar in principe zijn de verschillen tussen zo'n trackers minimaal. Je kan dus met beiden weinig verkeerd doen.
Enkele aspecten voor een goede etf in België (volgens de bogleheadsprincipes): lage kosten, accumulerend (dus niet dividenduitkerend), uitgedrukt in euro (om wisselkoersomzettingskosten te vermijden), via een lage-kosten beurs (bijvoorbeeld Ierland of Nederland).
Ik zou zeggen, kies eerst een broker en kijk dan welke ETF's die broker in de aanbieding heeft.
-
- Newbie
Ik heb verschillende etf's die al jàren dieprood staan.
Karton, gelieve al uw antwoorden iets meer te onderbouwen. Dit is hier geen praatbarak.KArelKArton schreef: ↑14 augustus 2019, 18:04 Ik heb verschillende etf's die al jàren dieprood staan.
-
- Newbie
ik denk dat iedereen die af en toe eens de gazet leest, geen onderbouwsels nodig heeft om mij te begrijpen
Ik zal dan toch maar eens een gazet beginnen lezen.
KArelKArton schreef: ↑14 augustus 2019, 20:27 ik denk dat iedereen die af en toe eens de gazet leest, geen onderbouwsels nodig heeft om mij te begrijpen

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je enkel poogt om de boel hier wat op te poken. Jammer.
Dan denk ik dat je het beter leek te weten dan de markt en geen goed gespreide ETFs kocht. Als je werkelijk over jaaaaren spreekt, dan zou zowat elke goed gespreide ETF gestegen moeten zijn met de enorme stierenmarkt de voorbije 10 jaar...KArelKArton schreef: ↑14 augustus 2019, 18:04 Ik heb verschillende etf's die al jàren dieprood staan.